Penitenta

Penitenta


Penitenta

Prin botez omul se curata de pacatul originar. Cum insa starea aceasta nu este mentinuta, pentru ca omul este supus pacatului si dupa botez, s-a instituit misterul pocaintei metanoia, prin care se iarta pacatele savarsite dupa botez. Instituirea acestui mister se vede in cuvintele Mantuitorului: "Luati Duh Sfant; carora veti ierta pacatele, iertate vor fi; si carora le veti tine, tinute vor fi". Si: "Adevar zic voua, oricate veti lega pe pamant, vor fi legate si in Cer, si oricate veti dezlega pe pamant, vor fi dezlegate si in Cer". Bazati pe aceste cuvinte, Parintii Bisericii au intrebuintat misterul pocaintei pentru cei ce aratau cainta de greselile lor si cu inima zdrobita se prezentau la Biserica pentru a cere iertare. Apostolul Pavel se purta aspru, ce este drept, cu adulterul, care luase pe femeia tatalui sau, dar nu este pentru excluderea definitiva, ci lasa loc de pocainta.

La inceput Biserica a fost foarte aspra cu cei ce pacatuiau, dar pana la urma reprimea pe pacatosi in sanul sau, dupa ce mai intai ii punea sa faca penitenta, care era publica, iertarea lor se pronunta in auzul tuturor, ramanand ca pe mai departe Dumnezeu sa judece. Tertulian spune ca penitenta curata de pacatele facute dupa botez, si Ciprian gaseste ca pacatosul care arata cainta si se prezinta cu inima franta, cerand iertare, redobandeste prin misterul penitentei starea de inocenta de mai inainte de a pacatui. Clement al Alexandriei si Origen sunt de aceeasi parere.

Atanasie zice in aceasta privinta: "Daca legaturile voastre nu s-au dezlegat inca, duceti-va la discipolii lui Hristos, caci ei sunt pentru a ne dezlega, dupa cuvintele Mantuitorului: "Aceea ce veti lega pe pamant va fi legat si in Cer, si aceea ce veti dezlega pe pamant, va fi dezlegat si in Cer...". Toti suntem bolnavi de nedreptatile noastre; toti avem trebuinta ca Mantuitorul nostru sa ne apere, pentru care el ne-a trimis discipolii sai, care sa ne elibereze din lanturile demonului".

Din cauza unor inconveniente ce se intamplau cu marturisirea in public, din secolul al III-lea se introduce marturisirea in particular inaintea unui preot, care avea insarcinarea aceasta si acest nou mijloc de confesiune s-a raspandit repede cu toata oprirea unora, cum bunaoara a fost patriarhul Nectarie din Constantinopol (390). Preotul, insarcinat cu marturisirea, iarta pacatele celui ce se marturiseste in virtutea dreptului ce i s-a dat de Mantuitorul, singurul care iarta greselile oamenilor, dar care opereaza iertarea ca si stergerea pacatului originar la botez, prin organele sale, care sunt: episcopul si presbiterul.

Invatatura despre iertarea pacatelor a fost combatuta de sectele rigoriste, ca novatienii, montanistii, donatistii, luciferienii, mesalienii etc, dar acestora le-a raspuns Biserica, punandu-le inainte exemplele Mantuitorului, care ierta pe pacatosi, ba inca a iertat si pe Petru, cu toate ca de trei ori s-a lepadat de El.

Pentru marturisire se cere mai inainte de toate cainta din partea celui ce a gresit, apoi marturisirea inaintea preotului, care pentru a fi in deplina sa functie, isi pune epitrahilul, avand cu sine si icoana Mantuitorului, care este de fata la marturisire. Dupa marturisire, preotul duhovnic aplica penitentului canonul prescris in canoanele penitentiare.

Parintii Bisericii recomandau cainta si marturisirea pacatelor, pentru ca, ziceau ei, dupa moarte nu mai poate fi vorba de atare acte. Clement al Alexandriei si cu deosebire Origen recunosc necesitatea si folosul marturisirii. Cel din urma zice: "Pacatosul, marturisindu-si pacatele sale, alunga raul din el si inlatura cauza bolii sale,.. Este un al saptelea mijloc de a obtine iertarea, pacatelor. .. care este penitenta, prin care pacatosul, atins de pacatele sale, umple patul sau de lacrimi si nu roseste sa-si spuna pacatele sale preotului Domnului". Sfantul Ioan Hrisostom in Omiliile sale asupra Genezei si asupra evanghelistului Matei vorbeste despre marturisirea pe care trebuie sa o faca pacatosul. Sinoadele din Laodiceea si Cartagina iau oarecare decizii in privinta marturisirii. Irineu, Tertulian, Lactantiu, Vasile, Ieronim, Origen, Grigorie de Nyssa etc. recunosc ca prin penitenta se iarta greselile facute dupa botez, fie acestea efectuate, fie numai cugetate. Parintii Bisericii recomanda rugaciunea, postul si binefacerile pentru a servi la iertarea pacatelor. Biserica crestina bazata pe cuvintele: "Nu voiesc moartea pacatosului, ci sa se intoarca si sa fie viu" incearca in toate chipurile de a face pe pacatosi sa revina la fapte bune, sa arate cainta de greselile savarsite si sa ceara cu umilinta iertare. Este drept ca Biserica, cum am spus mai sus, era severa cu cei care greseau; nu este mai putin adevarat ca nu inlatura cu indaratnicie pe pacatosi din sanul sau. Ea ii reprimea, ii punea in randul penitentilor si ii incuraja prin cuvinte ca sa nadajduiasca mantuirea.

In adunarile crestinilor, spune Tertulian, au loc: "exhortationes, castigationes et censura divina". Sinodul din Niceea (325) s-a ocupat de chestiunea marturisirii pacatelor si a stabilit canoane penitentiare. Ziua in care se facea , ceremonia primirii celor ce se pocaiau era Vinerea si Sambata Mare, in Biserica orientala, iar la occidentali, Joia Mare.

Teoria indulgentelor, pe care a primit-o Biserica romano-catolica, este falsa, si orientalii nu considera ca adevarata teoria dupa care meritele Mantuitorului, ale Fecioarei Maria si ale Sfintilor ar forma un tezaur, pus la dispozitia papei, care le intrebuinteaza pentru cine crede si gaseste cu cale, chiar cand aceste persoane sunt decedate. Teoria indulgentelor a fost o specula in Biserica Romei, si scandalurile, provocate de ea, dovedesc destul rautatea si pericolele de care era inconjurata.

In tot cazul, daca papa are dreptul de a ierta pe cine voieste pe temeiul meritelor supra-abundente ale Mantuitorului, Sfintei Fecioare si Sfintilor, atunci nu se pricepe deloc invatatura despre faptele bune, care n-au nici o ratiune, fara de puterea papei.

Prof. Dr. Dimitrie G. Boroianu

Pe aceeaşi temă

04 Aprilie 2012

Vizualizari: 4038

Voteaza:

Penitenta 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact