Taina Cununiei si revalorizarea casatoriei de catre Sfantul Ioan Hrisostom

Taina Cununiei si revalorizarea casatoriei de catre Sfantul Ioan Hrisostom


Taina Cununiei si revalorizarea casatoriei de catre Sfantul Ioan Hrisostom

 

Crestinatatea este cea care depaseste intelegerea casatoriei ca simpla asociere in vederea urmaririi unui tel comun si o inalta la demnitatea de taina, o imagine in oglinda, desigur pastrand proportiile, a logodnei dintre Hristos si Biserica. De aici si denumirea inspirata data de Sfantul Ioan Gura de Aur familiei ca mica biserica. Sigur ca s-a scris mult pe aceasta tema in literatura patristica, dar am vrea sa ne apropiem aici de cel care a valorificat aceasta Taina, considerandu-o la fel de importanta ca si calea monahismului. El se opune chiar unor Parinti bisericesti ce reduc cununia la o simpla concesie facuta naturii neputincioase a unora, spre a evita desfraul, conform interpretarii eronate a texului paulin: "Dar din cauza desfranarii, fiecare sa-si aiba femeia sa si fiecare femeie sa-si aiba barbatul sau" (1 Cor. 7,2).

Credem ca tema este cat se poate de actuala, mai ales avand in vedere unele acuze la adresa Ortodoxiei, "care ar practica inferiorizarea femeii", dar si conceptia unora dintre predecesorii nostri, deformatori ai adevarului scripturistic. Si am in vedere aici pe cei care, exaltand unilateral fecioria, ajung extremist la subapreciind casatoria, cand in fapt cele doua nu sunt decat doua metode spre a strabate piscul aceluiasi munte - desavarsirea. in acest sens, teologul rus Paul Evdochimov observa ca "multe din parerile unor teologi despre dragostea conjugala par a fi extrase din manualele de zoologie, iar cuplul este privit doar din punctul de vedere al inmultirii si al cresterii copiilor".

in timp ce mentalitatea dominanta a primelor secole reducea menirea casatoriei doar la procreare, primul care va face nota discordanta vis-a-vis de acest crez va fi Ioan Hrisostom, cel ce va reabilita institutia Casatoriei, numindu-o Taina a iubirii, si se va ridica violent impotriva acestei stari de fapt. in Omilia a XII-a la Epistola catre Coloseni el scrie: "Acest dar al lui Dumnezeu a fost acoperit de infamii pana la radacina. Sa-l curatim asadar... Vreau sa purific casatoria si sa o readuc la nobletea care ii este proprie, pentru a inchide gura ereticilor...".

Orice cununie, facuta in interiorul Bisericii este o imagine a nuntii din Cana si o prezenta reala a lui Hristos, care o binecuvanteaza prin participarea Sa. Iubirea reciproca trece dincolo de placerea epidermica; ea devine cunoastere a celuilalt, iubire jertfelnica. Elementul intim binecuvantat in Taina Nuntii este fara doar si poate iubirea - materia Tainei. Mirii se daruiesc deplin unul altuia la toate nivelurile. Nu mai exista singularul, totul se raporteaza la Noi. Nu procreatia este motivatia casatoriei, ci desavarsirea; copilul este un fruct, o urmare fireasca a plenitudinii Tainei. in fond, orice pom bun se cunoaste dupa roadele sale. Copilul nu poate fi decat o sublima materializare a dragostei; cei doi devin una in chip real si se implinesc prin nasterea de prunci. O casatorie fara copii este sterila, o dovada ca cei doi nu au ajuns la dragostea desavarsita.

"Doua suflete unite astfel n-au a se teme de nimic. Cu intelegere, pace si iubire reciproca, barbatul si femeia sunt in posesia tuturor bunurilor... Iubirea ii face mai tari ca diamantul si mai duri ca fierul, navigatori in plenitudine, se indreapta spre slava vesnica, atrag mereu mai mult harul lui Dumnezeu" {Omilii la Facere 38,7). Monadele se metamorfozeaza in diada si, prin aparitia copilului devin triada: familia este o imago Trinitas. "Casatoria este unirea intima a doua vieti"(Omilia a IlI-a: Despre casatorie), "Taina a iubirii" (Omilia la I Corinteni, mP.G. 51,230).

Biserica a privit cu circumspectie asa numita casatorie alba; abstinenta poate interveni la un moment dat, dar numai cand cuplul a atins un anumit nivel duhovnicesc, moment in care trupescul este depasit, transfigurat. Dar, pana aici, nimeni nu poate desacraliza Taina, refu-zandu-si iubirea celuilalt. De aceea, arhiepiscopul Constantinopolului se remarca prin virulenta la adresa sectelor gnostice sau encratiste, generatoare de derapaje doctrinare.

Se uita cu desavarsire un lucru evident: cand se naste iubirea ca traire pentru celalalt, orice gand carnal este cu desavarsire exclus. Acelasi Ioan Hrisostom intelege optim acest fapt, marturisind ca singura posibilitate de vindecare impotriva depravarii si concupiscentei este magnus amor.

Dragostea barbatului si a femeii ar putea fi considerata in afara Bisericii ca un desfrau, lipsita de substanta, romantism desuet. Dar aceasta intelegere a Tainei se schimba ireversibil cand ea primeste darul Duhului Sfant si binecuvantarea Fiului lui Dumnezeu.

preot Manuel RUSU

Parohia Galatui

11 Aprilie 2014

Vizualizari: 21749

Voteaza:

Taina Cununiei si revalorizarea casatoriei de catre Sfantul Ioan Hrisostom 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact