Post negru pentru Poarta Alba

Post negru pentru Poarta Alba

Deşi am fost provocat, nu doresc a scrie o cronică de film, pe marginea celei mai recente creaţii a regizorului Nicolae Mărgineanu, "Poarta Albă", o realistă frescă a ororilor petrecute în lagărele pline cu deţinuţi condamnaţi să muncească la Canalul Dunăre - Marea Neagră. Specialiştii sunt cei care pot sesiza - precum a făcut-o deja Iulia Blaga, în "Suplimentul de Cultură" -, cu argumente, plusurile şi minusurile unei producţii cinematografice afectată, cu siguranţă, mai ales de limitele bugetului alocat.

În orice caz, e un filmde văzut, pe care-l recomand tuturor. De văzut, da. Dar cum? În ce condiţii? Ca atitudine interioară şi nu numai. Mai întâi, cred că nu e de prisos a preciza că nu este un film pe care să-l poţi viziona ronţăind clasicele floricele şi sorbind, cu paiul, dintr-o băutură (zisă) răcoritoare. Adică nu poate fi văzut oricum, el necesită o pregătire. Pentru a vedea cam ce fel de pregătire, să ne adâncim puţin în problemă şi să încercăm, mai întâi, a răspunde la două întrebări: Sunt necesare astfel de filme? Îmi este mie de folos să le urmăresc?

"Ce-o să mă fac? Că eu nu pot!."
Vom încerca a ne lumina în acest sens, ghidaţi fiind de personajul numit Gheronda Filip, din romanul "Se întorc morţii acasă" (Editura Cartea Actuală 3C), volum publicat, anul acesta, de scriitorul Cornel Constantin Ciomâzgă. Călugărul Filip a suferit cumplit din partea regimului comunist, fiind torturat şi muncit în chipuri groaznice, obligat să asiste la execuţia fratelui său după ce, anterior, îi fusese violată sora de către cel ce-i fabricase dosarul pe baza căruia a fost condamnat la ani grei de muncă silnică. Supravieţuind şi ajungând anii de după Revoluţie, Gheronda afirmă, oarecum neaşteptat: "Nu împărtăşesc deloc ideea derulării unui film al călătoriilor prin temniţele comuniste. Dar ştii cum, deloc!" (p. 79). O atitudine extrem de rară, aproape şocantă! Dar Părintele Filip (personaj inspirat din realitate) aduce, în carte, şi consistente argumente pentru refuzul său categoric de a binecuvânta orice fel de "memorial al puşcăriilor".

Primul motiv ar fi că lumea "este atrasă bolnăvicios de pătrunderea în mediul suferinţei, al durerii, al morţii prin porţile poveştii, ale relatărilor de orice fel"; dar "cât cunoaşte ea despre duhul otrăvit al morţii pe care-l inhalează privind un accident, spre exemplu, sau, şi mai «nevinovat», uitându-se la un film, unde sunt fel de fel de scene?" (p. 79). Nu trebuie să cercetăm prea mult pentru a constata, noi înşine, că există o categorie de oameni care s-ar uita la un film precum "Patimile" lui Mel Gibson cu aceeaşi curiozitate cu care se uită la ştirile despre crime, accidente rutiere şi violuri. Acesta e tipul spectatorului sadic.

Al doilea motiv ar fi că există un risc real şi major ca unii spectatori să cadă "în judecare, în grăirea de rău, în îngrijorare, în spaime chiar, în mirare, în compătimire, în toate acestea care rănesc sufletul şi-l pustiesc" (p. 81). Acest lucru se confirmă (inclusiv) în luările de poziţie ale celor care fac din suferinţa victimelor închisorilor comuniste motiv de răzbunare ori de dezbinare (chiar şi în Biserică), ba chiar o consideră un soi de îndreptăţire (o datorie, chiar!) spre a prelua puterea politică. Acesta este tipulspectatorului revoluţionar.

Un al treilea motiv pentru care nu ar trebui să avem acces la astfel de orori ar fi, după Gheronda Filip, faptul că e greu "să nu-şi ştirbească pacea lăuntrică" cei "nealcătuiţi sau slab alcătuiţi duhovniceşte, doritori să privească însă prin gaura cheii de la uşa iadului". Ele se vor transforma "într-o otravă pentru unii ce o vor îngurgita fără să ştie ce fac şi fără să aivă la îndemână mijlocul adecvat de proteguire care este rugăciunea" (p. 80). Este rugăciunea la care au ajuns, în temniţele comuniste, unii care abia în suferinţă "L-au aflat pe Hristos" şi "s-au întărit apoi trăind în rugăciune", dar şi a celor "care aveau această alcătuire dinainte", precum "Valeriu Gafencu, Sandu Tudor, Mircea Vulcănescu şi mulţi alţii asemenea" (p. 80). Aici se regăsesc - cred eu - cei care se raportează la chinurile mucenicilor ori la nevoinţele marilor sfinţi ca la singurul nivel duhovnicesc demn de dorit, dar mereu de neatins ("Ce-o să mă fac? Că eu nu pot!.", aud adesea în jurul meu). Acesta este spectatorul deznădăjduit.Tipurile acestea de spectatori pe care le-am identificat, pornind de la cuvintele Părintelui Filip, se regăsesc în viaţa reală (nu neapărat în "stare pură") chiar dacă, pentru a cita din nou pe Gheronda, intenţia celor care - fără a fi fost acolo - relatează despre închisorile comuniste este "categoric una bună. Au făcut cunoscute aceste lucruri din dorinţa ca ele să nu se mai repete. Să rămână, în felul acesta, pe veci condamnate" (p. 81). Nu intenţia autorilor contează, aşadar, ci felul în care ne raportăm noi înşine la astfel de fresce realiste cum este şi filmul "Poarta Albă". Ca să evităm încadrarea în una dintre cele trei categorii de spectatori de mai sus, ar trebui să ne apropiem, fiecare, cu inimă deprinsă a iubi şi a ierta, cu nevoinţă aspră (recomand chiar postul negru, măcar de o zi, înainte de o astfel de "vizionare") şi cu multă, foarte multă rugăciune. Acesta este spectatorul ideal. Este cel care se transformă, de fapt, din spectator în subiect. Nu de film, de viaţă. Acea viaţă care bate filmul, întotdeauna!

pr. Constantin Sturzu
Sursa: doxologia.ro

.

Despre autor

pr. Constantin Sturzu pr. Constantin Sturzu

Senior editor
170 articole postate
Publica din 25 Iunie 2013

Pe aceeaşi temă

03 Noiembrie 2014

Vizualizari: 1622

Voteaza:

Post negru pentru Poarta Alba 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Experienta vietii cu Hristos
Experienta vietii cu Hristos Mărturisesc că nu m-am gândit să public o carte de teologie, cu atât mai puțin un volumde predici, cu toate că mi-aș fi dorit mult să o pot face. Întrebată fiind dacă am supărat-o cu ceva, buna mea mamă, Rozalia Flueraș, spunea că nu am supărat-o decât cu 62.00 Lei
Slujind lui Dumnezeu si semenilor
Slujind lui Dumnezeu si semenilor Libertatea cea mai adâncă este de a te lăsa mereu răpit în Hristos, pentru a petrece cu El în veșnicie. Numai în Biserică, ascultând și împlinind poruncile lui Dumnezeu și învățătura evanghelică, credinciosul se poate împărtăși de roadele jertfei lui Hris 49.00 Lei
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori Preaslăvirea lui Dumnezeu și cinstirea Sfinților este o punte luminoasă între cele vremelnice și cele veșnice. Oferim rugătorilor creștini acest Acatistier, nădăjduind că ne va fi tuturor spre folos duhovnicesc, în străduința de a ne alipi de tot binele 34.00 Lei
Minunatele fapte si invataturi
Minunatele fapte si invataturi „Câştigaţi virtuţile opuse păcatelor. Tristeţea este călăul care ucide energia de care avem nevoie ca să primim în inimă pe Duhul Sfânt. Cel trist pierde rugăciunea şi este incapabil de nevoinţele duhovniceşti. În niciun caz şi indiferent de situaţie să 27.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Rugăciunea Stareților de la OptinaDoamne, dă-mi să întâmpin cu liniște sufletească tot ce-mi aduce ziua de astăzi.Doamne, dă-mi să mă încredințez deplin voii tale celei sfinte.În fiecare clipă din ziua aceasta povățuiește-mă și ajută-mă în toate.Cele ce 29.00 Lei
Rugaciunea inimii
Rugaciunea inimii „Rugăciunea nu este o tehnică elaborată, nu este o formulă. Rugăciunea inimii este starea celui ce se află înaintea lui Dumnezeu. Dumnezeu este atotprezent, însă eu nu sunt întotdeauna prezent înaintea Lui. Am nevoie de o tradiție vie, de un Părinte 34.00 Lei
Dialoguri la hotarul de taina
Dialoguri la hotarul de taina Cartea aceasta de dialoguri cu Părintele Valerian, unul dintre cei mai mari duhovnici ai României de astăzi, este de o frumusețe rară prin arta cuvântului și adâncimea spiritului. Ea răspunde întrebărilor omului contemporan mai însetat de mântuire decât 38.00 Lei
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului Părintele Ieromonah Valerian Pâslaru, Starețul Mănăstirii Sfântul Mucenic Filimon, unul dintre cei mai apreciați duhovnici contemporani, în cartea de față, în convorbirile sale cu teologul și scriitorul Florin Caragiu, ne vorbește despre renaștere și 32.00 Lei
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens De atât avem nevoie pentru a trăi cu mai multă credință și a face bine celor de lângă noi. Într-o lume care pare să uite cât de prețioasă este viața, această carte este un mesager al speranței: împreună, putem să transformăm un grăunte de iubire într-un 55.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact