Religia ca victima

Religia ca victima

Unii dintre comentatorii atentatului oribil de la Paris s-au grăbit să indice religia, generic, drept sursă primară de violenţă. Dacă până de curând religia era opiu, iată că vulgata exegetică o transformă, sub urgenţa momentului, în glonţ pentru popor.

Urmează să revin, pe larg, asupra tezei. În cadrul textului de faţă, doar câteva precizări. În primul rând, invocarea religiei ca temei pentru crimă este un abuz retoric, aşa cum crimele comunismului s-au dorit justificate de dorinţa instaurării egalităţii fără rest.

Principial şi practic, pretextul nu este mereu ilustrarea textului. Dimpotrivă. Pe cât de dramatică este derularea evenimentelor concrete pe atât de mare devine distanţa faţă de cauza teoretică. Faptul acesta nu exclude, este adevărat, eventuala otravă pe care un text, religios sau nu, o conţine.

În ceea ce priveşte evenimentele din capitala Franţei, ar trebui să se dea un răspuns clar dacă textele fondatoare ale Islamului încurajează sau nu crima, dacă avem în practica interpretativă recomandări explicite legate de folosirea, fie şi ca ultima ratio, a violenţei. Până acum, văzând reacţiile lumii islamice din Europa dar şi din Orientul Apropiat, din Africa de Nord şi de aiurea, constatăm că există cel puţin două prezentări ale Islamului: religie a păcii versus religie intolerantă. Înainte de a fi o problemă pentru alţii, această schizofrenie este o problemă pentru musulmanii înşişi.

În al doilea rând, potenţialul violent al unei convingeri sau credinţe iese la iveală în funcţie de contexte date. Nu este secundar dacă o comunitate se află în majoritate sau minoritate, dacă are mecanismele culturale şi emoţionale de a înţelege culturi străine, dacă se simte sau nu acceptată, dacă oscilează între fanatism şi relativism, dacă are formatori de opinie moderaţi, dacă este încurajată să se delimiteze de ceilalţi etc. Asemenea precizări nu se constituie, evident, într-un catalog de scuze ale crimei! Ele ne ajută să vedem mai în adânc din ce anume se hrăneşte înclinaţia distructivă.

În fine, este suspect ca instrumentalizarea de către terorişti a religiei să hrănească instrumentalizarea în general a religiei de către antireligioşi. Cei care procedează astfel îşi divulgă o paradoxală afinitate cu teroriştii care strigă cu patimă „L-am răzbunat pe Dumnezeu!“. Şi unii şi alţii produc proba necunoaşterii, a superficialităţii. Religia cade de două ori victimă. Or, într-o asemenea situaţie, devine imposibil recursul la pluralismul valorilor şi la concordia socială. Mereu cineva va fi sacrificat şi, imediat sau după o vreme, răzbunat, întreţinând cercul diabolic al urii.

Radu Preda
Sursa: teologia-sociala.ro

.

Despre autor

Radu Preda Radu Preda

Senior editor
86 articole postate
Publica din 01 August 2025

Pe aceeaşi temă

15 Ianuarie 2015

Vizualizari: 1158

Voteaza:

Religia ca victima 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul Scrierile și tradiția ascetică ne sunt necesare și nouă, celor ce suntem „în lume”. Se poate ca monahii și monahiile să aprofundeze viața duhovnicească în cele mai mici amănunte și să se dedice cu totul acestei lupte, dar și noi, cei „din lume”, avem 20.00 Lei
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine În această culegere veți găsi ­reunite 101 pilde despre ru­gă­ciu­ne, despre țelul și sensul vieții, de­spre dragoste și îndreptarea vieții noastre - un adevărat tezaur de mărturii minunate ce adeveresc puterea adu­că­toare de sfințenie a nevoinței 12.00 Lei
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX Tâlcuirea la Apocalipsă a Sfântului Ermoghen este o neprețuită călăuză către Lumină și Adevăr, căci, prin cuvinte puține și limpezi, ni se deschide fiecăruia drum către noima adâncă și lucrătoare a cuvintelor grăite de 32.00 Lei
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului „Eu sunt gângav și, vai, slab cu mintea când vreau să vorbesc despre Preasfânta Maică a lui Dumnezeu... Dacă fiecare atom al meu ar începe să grăiască în graiul heruvimilor și serafimilor, nici pe de-aproape n-aș putea să o 30.00 Lei
Din vistieria inimii mele
Din vistieria inimii mele Cartea aceasta este pregătită anume pentru tine. Din clipa în care o vei citi, ea nu va mai fi numai a mea, ci va fi și a ta.. Cele din "vistieria inimii mele" vor intra și în "vistieria inimii tale"... 45.00 Lei
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian În cuprinsul acestei cărți, totul este natural, totul este lin și liniștit; totul este în carte cum a fost în realitate. Pe parcursul expunerii mele, am vibrat adeseori, împreună cu cei ce esrau de față, la înregistrare. În cuprinsul acestei cărți, am dat 45.00 Lei
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre Domnul Iisus a venit pe pământ ca doctor pentru cei ce au trebuință de vindecare, pentru cei suferinzi, care poartă în pieptul lor o inimă înfrântă și tăiată-împrejur. El a luat asupra Sa firea omenească, cu toate ale sale, în afară de păcat. 22.00 Lei
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 3 - Calauza intru sanatatea sufleteasca si trupeasca a copiilor
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 3 - Calauza intru sanatatea sufleteasca si trupeasca a copiilor Trupul este templu al Duhului Sfânt, iar sufletul este mai de preț decât întreaga lume. Volumul al treilea din seria Arta de a crește copii buni în vremuri noi se dorește o smerită călăuză pentru părinții ce doresc a-și crește fiii și fiicele cu 43.00 Lei
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 2. Calea unei bune educatii: autoritate si iubire
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 2. Calea unei bune educatii: autoritate si iubire Cum poți fi un părinte ferm, dar iubitor? Cum formezi un copil responsabil, fără să devii prea autoritar sau prea permisiv? Volumul 2 din Arta de a crește copii buni în vremuri noi se dorește a fi un ghid ușor de înțeles, cu multe exemple practice 40.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact