Rugaciunea inimii

Rugaciunea inimii

 

Rugaciunea mintii: metoda isihasta

 

Rugaciunea mintii este anterioara miscarii isihaste. Daca, in vremea lui Grigore Palama ea a fost  controversata, in realitate obiectul controverselor nu era rugaciunea mintii, in sine, ca treapta superioara de inaltare a sufletului, ci metoda de realizare a ei precum si natura lumii revelate in contemplatia care o incununeaza.

 

Metoda afirma de la inceput ca, pentru inaltarea catre lumina spirituala sunt necesare doua lucruri: asceza si rugaciunea. Metoda deosebeste trei feluri de rugaciuni si de atentii. Primele doua moduri sunt descoperite ca drumuri care duc la ratacire. Al treilea fiind singurul care duce la contemplatie.

 

Primul mod este un fel de contemplatie imaginativa, in care intra in joc fantezia. Iar fantezia este, precum se stie, unul din instrumen­tele prin care diavolul lucreaza mai usor asupra sufletului, abatandu-l din calea dreapta.

 

Al doilea fel de rugaciune si atentie e o lupta launtrica cu gandurile ce renasc in suflet, dupa ce el s-a retras din lumea sensibila si a inchis portile senzatiilor. Primejdia acestui fel de rugaciune priveste mai ales pe cei neexperimentati in luptele spirituale care, grabiti sa progreseze prin salturi, nu stiu sa deosebeasca gandurile curate de cele necurate.

 

In general, aceste feluri de a se ruga sunt criticate avandu-se in vedere nepregatirea celor care le practica. Ei vor sa sara peste gradele firesti ale evolutiei spirituale.

 

Cine isi propune sa urce scara desavarsirii, nu procedeaza de sus in jos, ci de jos in sus, urcand treapta cu treapta.

 

A treia rugaciune este cunoscuta si sub numele de rugaciune isihasta. Sunt foarte putini cei care ajung la ea. Aceasta rugaciune incepe prin purificarea radicala a inimii, fiindca numai din inima cu totul curata se pot ridica rugaciuni adevarate. Conditia purificarii este ascultarea fata de Dumnezeu si de duhovnicul, pe care l-ai ales calauza, pre­cum si fata de oamenii si de lucrurile materiale.

 

Tehnica pe care o prescrie Me­toda, pentru a ajunge la rugaciunea mintii este urmatoarea:

"Asezat intr-o chilie linistita, inchi­de usa si ridica-ti spiritul mai presus de tot ce e lucru desert si vremelnic, apoi asezandu-ti barba in piept si indreptand ochiul trupesc impreuna cu tot spiritul spre mijlocul pantecelui, adica spre buric, comprima aspiratia aerului, ce trece prin nas in asa fel incat sa nu respiri cu usurinta si cerceteaza cu mintea launtrul maruntaielor ca sa gasesti acolo locul inimii unde obisnuiesc sa se adune toate puterile sufletului. La inceput vei da peste un intuneric si o rezistenta indaratnica, dar staruind si practicand aceasta ocupatie ziua si noaptea, vei descoperi, ca prin minune, o feri­cire fara margini. Imediat ce spiritul gaseste locul inimii, el zareste dintr-odata ceea ce niciodata n-a stiut. Caci el zareste aerul care exista in centrul inimii si se vede pe el insusi intreg si luminos si plin de discernamant, de atunci incolo, indata ce un gand apare, spiritul il alunga si il nimiceste prin invocarea lui Iisus Hristos, inainte ca acest gand sa se defineasca si sa ia vreo forma. Din acest moment, spiritul, in pornirea sa contra demonilor desteapta mania care e dupa fire si loveste continuu in vrajmasii spirituali. Restul il vei invata cu ajutorul lui Dumnezeu, practicand paza spiritului, si retinand in inima pe Iisus. Caci, aseaza-te in chilia ta, s-a zis, si ea te va invata toate lucrurile".

 

S-a crezut multa vreme ca autorul Metodei isihaste este Sfantul Simion Noul Teolog si ca, prin urmare, ea ar data din preajma anului 1000. Cercetarile mai noi  ne demonstreaza ca Metoda dateaza abia din veacul al XIV-lea.

 

Trebuie sa spunem ca, daca sub numele de isihasm se intelege miscarea mistica nascuta din practicarea metodei amintite si doctri­na lui Palama cu polemicele si hotararile provocate de ea, isihasmul, ca scoala spirituala e mult mai vechi. El se dezvolta in sihastriile Sinaiului si isi are intemeietorul in Sfantul Ioan Scararul, iar reprezen­tantii cei mai renumiti, in discipolii sai Isihie si Filotei.

 

Scoala sinaitica, am putea spune, se caracterizeaza printr-un anumit aristo­cratism intrucat se adreseaza elitei vietii spirituale, celor capabili sa se ridice pe treapta cea mai inalta a perfectiunii. Idealul ei nu e calugarul cenobit, ci pustni­cul. Prin aceasta scoala sinaitica se deo­sebeste de scoala lui Vasile cel Mare al carei ideal este, precum se stie, perfectio­narea monahala in comun, prin asceza obisnuita si practicarea virtutiilor dupa tipic. Tot monahismul, fireste, cuteaza sa faca din om un inger in trup. Scoala sinaitica insa vrea sa faca din el un serafim. Acest grad de perfectiu­ne nu se poate atinge traind intre oameni, fie ei chiar calugari, ci in marea izolare unde anahoretul se simte singur cu Dumnezeu.

 

Rugaciunea lui Iisus

Spiritul nostru nu e in stare singur sa biruie inchipuirile fanteziei si mai ales ideile ce navalesc in el.

 

Si astfel e nevoie de invocarea numelui lui Iisus sau de amintirea lui Iisus. In spiritualitatea sinaitica, numele Domnului se intalneste singur Iisus iar nu Domnul nostru Iisus Hristos. Numele acesta rostit necontenit inlauntrul sufletului "tinut in inima", are da­rul extraordinar de a distruge "vrajmasii duhovnicesti", si de a iradia lumina di­vina.

 

Textul rugaciunii lui Iisus este: "Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu miluieste-ma !" Rugaciunea lui Iisus trebuie rostita fara incetare. Pare o imposibilitate, dar rugaciunea neincetata e poruncita de Mantuitorul: "Privegheati si va rugati!" Si repetata de Apostolul: "Rugati-va neincetat!" (I Tesaloniceni VI, 17), iar noi stim ca Dumnezeu nu porunceste omului nimic din ceea ce este imposibil. Cat despre continua prezenta launtrica a numelui lui Iisus, ea se justifica prin urmatoarele cuvinte: "Fara Mine nu puteti face nimic. Cel ce va ramane intru Mine si Eu intru el, acela va aduce roada multa". Repetarea nesfarsita urmareste, asadar, ramanerea sau prezenta lui harica in inima noastra. Dupa o practica indelunga, rugaciunea lui Iisus ajunge ca o a doua natura a noastra sau ca respiratia. Autorii sinaiti recomanda chiar sa fie inspirata odata cu suflul de aer tras in plamani. Ea va ajunge astfel sa se repete de la sine si-n timpul somnului, adeverind versetul din Cantarea Cantarilor: „Eu dorm, dar inima mea vegheaza".

 

Rugaciunea mintala, asa cum e conceputa si practicata incepand din veacul al XlV-lea consta in rezumat din: gasirea "locului inimii"; repetarea rugaciunii lui Iisus si  contemplarea luminii taborice.

 

 

 

Pe aceeaşi temă

11 Aprilie 2014

Vizualizari: 29830

Voteaza:

Rugaciunea inimii 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Sfantul Vasile al Ostrogului. Viata si minunile. Tamaduitorul celor cu mintile bolnave
Sfantul Vasile al Ostrogului. Viata si minunile. Tamaduitorul celor cu mintile bolnave La adăpostul culmilor nepătrunse ale Muntenegrului, departe de zgomotul şi vâltoarea marilor oraşe şi a staţiunilor turistice, se află Mănăstirea Sfântului Vasile al Ostrogului, un mărgăritar nepreţuit de credinţă vie, ortodoxă, în mijlocul lumii de 28.00 Lei
Elogii. Imnele vietii
Elogii. Imnele vietii „Am numit aceste pagini Elogii nu ca pe o formă de laudă goală, ci ca pe o încercare de a ridica, prin cuvânt, imne către acele realități de dincolo de noi. Elogiul, în forma lui lui originară, nu este o superficială flatațiune, ci este o rară înălțare: 80.00 Lei
Un condamnat la moarte ascet
Un condamnat la moarte ascet Un condamnat la moarte ascet - Corespondența cu Anthony și Sarah Atwood a Mitropolitului Ierotheos al Nafpaktosului. Un criminal în ochii lumii, dar în ochii lui Dumnezeu, fiul care „pierdut era și s-a aflat” și a primit haina cea dintâi 37.00 Lei
Oameni care vor fi mereu cu mine
Oameni care vor fi mereu cu mine Un roman învăluitor și liric care reconstituie destinul unei familii armene de-a lungul mai multor generații. Între trecut și prezent, între durerea pierderii și lumina mereu nouă a speranței, romanul ne amintește că la temelia inimii noastre stau cei 58.14 Lei
Fenomenul erosului
Fenomenul erosului Rezultat al unei reflecții profunde și radicale, redactate într-un stil impecabil, meditațiile asupra fenomenului erosului (amour) ale lui Jean-Luc Marion sunt o amplă analiză și regândire a unei teme fundamentale a culturii europene. La trei veacuri și 42.29 Lei
Omul recent
Omul recent Ilustrații de Mircea Cantor „Omul recent este o meditaţie despre lumea de azi a unui modern nesatisfăcut de propria sa modernitate. Este o critică a modernităţii care nu se mulţumește nici cu proclamaţiile suficiente ale postmodernităţii, nici cu 100.43 Lei
Sa oprim timpul! Pledoarie pentru tinerete
Sa oprim timpul! Pledoarie pentru tinerete Scopul nostru este ca toti oamenii sa-si propuna inversarea procesului de imbatranire. - Autorii A gasi caile de optimizare a propriei noastre biologii inseamna a deveni propriul nostru Demiurg. - Dumitru Constantin-Dulcan Noi zicem ca si longevitatea se 105.71 Lei
Jurnalul unui psihiatru si nu numai (1997-2007)
Jurnalul unui psihiatru si nu numai (1997-2007) Cartea dr. Galina Răduleanu evocă momente din activitatea Spitalului Clinic de Psihiatrie „Profesor Doctor Alexandru Obregia”. Cum, în acea perioadă, am colaborat îndeaproape cu domnia sa, am citit acest jurnal cu atenție și cu o justificată curiozitate. 50.74 Lei
Sfintii Parinti despre Moartea si Invierea Domnului
Sfintii Parinti despre Moartea si Invierea Domnului Vazut‑ai ca de acum moartea se numeste pretutindeni „adormire” si „somn” si ca ceea ce mai‑nainte de aceasta îsi avea fata înfricosata s‑a facut lesne defaimata acum, dupa învierea lui Hristos? Vazut‑ai cît de stralucita este biruinta învierii?! Pentru în 52.86 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact