Smerenia, Iasmina si Taxi-metristii

Smerenia, Iasmina si Taxi-metristii

Inițial, au fost 33 de artiști convinși că știu ce preferă Dumnezeu. După tot iureșul mediatic și după ce artistul Grigore Leșe s-a retras, cei de la Taxi au găsit de cuviință să mai adauge alte 35 de persoane cunoscute de publicul larg. Ce spune această reacție, această dublare a vocilor iubitoare de „spații mici”? E o dovadă de smerenie? Sau e un fel de a spune: „Lasă că vă arătăm noi cine are dreptate! Noi suntem mai mulți, și mai mulți!...”? Eu sesizez ceva sadic în perseverența cu care este promovat „gustul” lui Dumnezeu pentru lemn. În acest duh, mă aștept ca următoarea lor melodie să aibă refrenul: „Focul preferă lemnul. Lemnul și spațiile mici”. Desigur, ni se va zice, o astfel de piesă n-ar avea nici o legătură cu prestația celor de la ISU.

Chiar dacă tinde să plictisească sau să irite pe unii, această insistență a Taxi-metriștilor merită luată în serios și abordată. Din două motive. Primul, pentru că tema pretinsă a piesei muzicale – smerenia – este una extrem de importantă pentru orice creștin. Întrucât am mai vorbit pe această temă din punct de vedere teologic, voi apela acum la opinia unui laic, extrem de concisă și de edificatoare. Profesorul universitar Codrin Liviu Cuțitaru notează în articolul intitulat chiar „Despre smerenie”, publicat în ediția din 28 aprilie a Ziarului de Iași, că „smerenia, dacă se manifestă obiectiv, te forțează să te preocupi de defectele tale și să uiți imperfecțiunile alterității. Actul de smerenie descrie un impuls irepresibil de supralicitare a virtuților celorlalți, care, în comparație cu viciile pernicioase ale propriei persoane, îți par Alpii elvețieni, opuși dealului Repedea în sezonul grătarelor. Smerenia înseamnă dezgolire de sine, anularea oricărui instinct de autoconservare egocentrică (lucru care sună, recunosc, întrucâtva, suicidar). Ajuns la acest stadiu de «descompunere» a egoului, individul nu mai deține «organ» de interacțiune polemică. Inapetența pentru explorarea etică a semenilor îi devine mod de viață. Nu am de aceea încredere în alegoriile despre smerenie. Ele ascund, din start, un puseu acut de ipocrizie”. După aceste considerații, cred că nu mai este nimic de adăugat pe marginea demersului Taxi-metrist.

Al doilea motiv pentru care nu pot ignora piesa celor de la Taxi ține de faptul că, de-a lungul anilor, s-a creat în presă mai degrabă ideea că Biserica este o afacere, că viața unui cleric e fastuoasă și luxoasă și altele de genul acesta, care numai din sfera smereniei nu sunt. Ca să fiu corect, am să preiau din același articol citat mai sus avertismentul aceluiași profesor Cuțitaru, care consideră că ceva adevăr ar fi, totuși, în demersul celor de la Taxi: „instituția Bisericii trebuie să ia foarte în serios asemenea mesaje venite din interiorul populației pe care o păstorește și să se întrebe dacă acțiunile sale sunt întotdeauna mulate pe orizontul de așteptare al oamenilor și pe vechile învățături creștine”. Personal, voi lua în serios această atenționare. Voi pleca chiar de la premisa că reproșurile adresate oamenilor Bisericii ar fi justificate (la urma urmei, cine ar putea susține că e fără de păcat?). E limpede că întotdeauna mai este ceva de îndreptat, că atunci când vorbim despre viață în Hristos nu putem spune vreodată că am dobândit desăvârșirea. Asta înseamnă că fiecare cleric sau credincios este responsabil de imaginea Bisericii, dar și că Biserica are chemarea de a veghea și de a interveni atunci când survin derapaje de la preceptele Evangheliei. Până aici e clar și îi înțeleg foarte bine pe cei ce critică anumite excese sau atitudini necreștine. Ce nu înțeleg este altceva: o dată dobândită, cum poate fi transmisă în spațiul public o atitudine smerită a celor din Biserică? Care e strategia adecvată? Înmulțind bisericuțele de lemn (câte una la fiecare scară de bloc, să ajungă la toți) și mergând doar pe jos (cel mult pe asin)? Compunând cântecele despre ce preferă Dumnezeu sau slujind Sfânta Liturghie în sac, asortat cu cenușa presărată peste cap?

Și mai e un aspect. Smerenie există și acum în Biserică, a spune că nu există e la fel de exagerat cu a spune că în Biserică (în accepțiunea de instituție omenească) totul e perfect. De câte ori au sesizat această smerenie presa sau alte mijloace de comunicare? Din păcate, oamenii au o predispoziție de a pleca urechea la cele triviale, șocante, care fac audiență, nu la cele din sfera cucerniciei. În plus, prin definiție, smerenia e ceva inefabil, nespectaculos, greu de surprins de vreun aparat de filmat. Spre exemplu, recent a fost lansată pe piață o poveste de telenovelă, cu o fată pe nume Iasmina Popescu, obligată de tatăl său să meargă la mănăstire, care s-a îndrăgostit de un băiat și care ar fi murit în urma unui avort pe care și l-a provocat în condiții dubioase (asta după ce a trecut și prin vreo trei spitale). Unii ziariștii au verificat această „știre” publicată pe un blog personal și au constatat singuri că totul este pură invenție: Iasmina Popescu pur și simplu nu există! Alții au preluat articolul de blog mediatizându-l ca atare, fără a cere și un punct de vedere din partea Bisericii, a Poliției sau a spitalelor menționate în povestea respectivă. Cu ce va rămâne publicul românesc în minte de acum încolo? Cu imaginea unei „fete de la mănăstire” care a murit pentru că a îndrăznit, săraca, să se îndrăgostească și ea sau cu imaginea celor câteva sute de maici (reale!) de la mănăstirea mediatizată – Agapia, care se roagă în fiecare zi, pentru noi, pentru întreaga lume, cu... smerenie? Răspunsul la această întrebare este relevant pentru a aprecia șansele pe care le au să răzbată cei smeriți în această lume. Partea bună e că ei nici măcar nu-și propun asta, le e de ajuns că Îi cunoaște Dumnezeu.

pr. Constantin Sturzu
Sursa: doxologia.ro

Despre autor

pr. Constantin Sturzu pr. Constantin Sturzu

Senior editor
170 articole postate
Publica din 25 Iunie 2013

17 Mai 2016

Vizualizari: 1562

Voteaza:

Smerenia, Iasmina si Taxi-metristii 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Experienta vietii cu Hristos
Experienta vietii cu Hristos Mărturisesc că nu m-am gândit să public o carte de teologie, cu atât mai puțin un volumde predici, cu toate că mi-aș fi dorit mult să o pot face. Întrebată fiind dacă am supărat-o cu ceva, buna mea mamă, Rozalia Flueraș, spunea că nu am supărat-o decât cu 62.00 Lei
Slujind lui Dumnezeu si semenilor
Slujind lui Dumnezeu si semenilor Libertatea cea mai adâncă este de a te lăsa mereu răpit în Hristos, pentru a petrece cu El în veșnicie. Numai în Biserică, ascultând și împlinind poruncile lui Dumnezeu și învățătura evanghelică, credinciosul se poate împărtăși de roadele jertfei lui Hris 49.00 Lei
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori Preaslăvirea lui Dumnezeu și cinstirea Sfinților este o punte luminoasă între cele vremelnice și cele veșnice. Oferim rugătorilor creștini acest Acatistier, nădăjduind că ne va fi tuturor spre folos duhovnicesc, în străduința de a ne alipi de tot binele 34.00 Lei
Minunatele fapte si invataturi
Minunatele fapte si invataturi „Câştigaţi virtuţile opuse păcatelor. Tristeţea este călăul care ucide energia de care avem nevoie ca să primim în inimă pe Duhul Sfânt. Cel trist pierde rugăciunea şi este incapabil de nevoinţele duhovniceşti. În niciun caz şi indiferent de situaţie să 27.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Rugăciunea Stareților de la OptinaDoamne, dă-mi să întâmpin cu liniște sufletească tot ce-mi aduce ziua de astăzi.Doamne, dă-mi să mă încredințez deplin voii tale celei sfinte.În fiecare clipă din ziua aceasta povățuiește-mă și ajută-mă în toate.Cele ce 29.00 Lei
Rugaciunea inimii
Rugaciunea inimii „Rugăciunea nu este o tehnică elaborată, nu este o formulă. Rugăciunea inimii este starea celui ce se află înaintea lui Dumnezeu. Dumnezeu este atotprezent, însă eu nu sunt întotdeauna prezent înaintea Lui. Am nevoie de o tradiție vie, de un Părinte 34.00 Lei
Dialoguri la hotarul de taina
Dialoguri la hotarul de taina Cartea aceasta de dialoguri cu Părintele Valerian, unul dintre cei mai mari duhovnici ai României de astăzi, este de o frumusețe rară prin arta cuvântului și adâncimea spiritului. Ea răspunde întrebărilor omului contemporan mai însetat de mântuire decât 38.00 Lei
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului Părintele Ieromonah Valerian Pâslaru, Starețul Mănăstirii Sfântul Mucenic Filimon, unul dintre cei mai apreciați duhovnici contemporani, în cartea de față, în convorbirile sale cu teologul și scriitorul Florin Caragiu, ne vorbește despre renaștere și 32.00 Lei
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens De atât avem nevoie pentru a trăi cu mai multă credință și a face bine celor de lângă noi. Într-o lume care pare să uite cât de prețioasă este viața, această carte este un mesager al speranței: împreună, putem să transformăm un grăunte de iubire într-un 55.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact