Strangerea la un loc a celor risipiti

Strangerea la un loc a celor risipiti

Strangerea la un loc a celor risipiti

 

Dumnezeu s-a facut om pentru ca natura omului sa se schimbe: inteligenta, simturile, cuvantul lui. Efortul uman individual, virtutea umana individuala nu pot decat "imbunatati" manifestarile si comportamentul exterior. Acestea nu pot schimba natura, nu pot suprima in limitele individualitatii independenta ei existentiala, nici nu pot transforma carnea mortala si stricacioasa in carnea nestricaciunii. O asemenea schimbare presupune grefarea sau altoirea omului pe Trupul lui Hristos, pe realitatea existentiala care face ca viata sa fie comuniune personala, nu o supravietuire individuala.

 

Grefa (altoiul) inseamna un "metabolism" al vietii omului in ordinea de existenta divino-umana a lui Hristos, transformarea maslinului salbatic in "maslin bun" (Ro. 11,17,24). Ea mai inseamna si o participare reala, corporala, la Trupul lui Hristos: a-I manca Trupul, a-I bea Sangele, "daca nu veti manca trupul Fiului Omului si nu veti bea sangele Lui, nu veti avea viata in voi. Cel ce mananca trupul Meu si bea sangele Meu ramane intru mine si Eu intru el" (In 6, 53 si 56). A manca trupul si a bea sangele lui Hristos ii transforma pe indivizi in membrele unui singur trup, iar supravietuirea individuala devine comuniune si unitate de viata - acea unitate ce leaga intre ele si cu capul membrele corpului. O astfel de unitate de viata in ordinea comuniunii personale este Biserica.

 

Biserica este un ospat: mancarea euharistica. Realizarea, manifestarea, definitia si esenta Bisericii este Euharistia, adunarea la un loc a membrelor lui Hristos, constituirea Trupului Sau, puterea unificatoare a comuniunii persoanelor in Spatiul unei naturi indivizibile si cu totul noi: "Acum ia seama si la urmatoarele, citim in Scrierile areopagitice. Cand sunt prezentate pe divinul altar simbolurile venerabile prin care Hristos este aratat si impartit tuturor, adunarea sfintilor este si ea acolo, reveland ce ii leaga indivizibil in sfanta uniune cu El, mai vasta ca intreaga lume".

 

Euharistia, unitate de viata a persoanelor in comunitatea celor doua naturi, divina si umana, ale lui Hristos, restabileste in fiinta omeneasca, in modul ei de existenta, chipul moralei -al Etosului - lui Dumnezeu, plinatatea comuniunii personale treimice. Ea reveleaza caracterul existential si totodata teologic al perfectiunii morale a omului. Euharistia vizeaza "acea

unitate care are ca stapan Sfanta Treime", dupa spusele lui Isaac Sirul.

 

Manifestarea moralei treimice, imaginea moralei, a "etosului lui Dumnezeu in fiinta omeneasca, intemeiaza morala lturgica a Bisericii, adunarea laolalta a "fiilor lui Dumnezeu cei imprastiati" (In. 11, 52), realitatea Bisericii. In alte cuvinte Etica crestinilor este evenimentul Euharistiei, eveniment existential de unitate si de comuniune. "Dumnezeiescul praznic al adunarii, subliniaza din nou Scrierile Areopagitice, desi are un principiu simplu si unic, siesi suficient, din iubire de oameni se inmulteste in sfanta diversitate a simbolurilor si merge pana la toata iconografia teargica, dar pornind de la simboluri el se restrange imediat ca o singura forma simpla in propria-i unitate si ii unifica pe cei care cu sfintenie vin la el".

 

Iata de ce Etica Bisericii se afla la antipodul oricarei etici filozofice, sociale si religioase: fiindca ea refuza virtutea individuala, fapta particulara, evaluarea meritelor subiective. Morala Bisericii este o morala liturgica, o morala de unitate si comuniune, o participare personala la Trupul Cuvantului lui Dumnezeu. Noi cunoastem Biserica fiind poporul lui Dumnezeu, poporul ales, cetatea cereasca, trupul lui Hristos, noua creatie, noul Israel, imparatia lui Dumnezeu, noul Ierusalim. Toate aceste definitii - "sfanta diversitate a simbolurilor" -identifica adevarul Bisericii nu cu o ideologie, un sistem sau o opinie religioasa, ci cu un fapt de coexistenta, de unitate organica totala: cu o liturghie - "laou to ergon" -, lucrarea poporului. Nimeni nu este crestin din cauza virtutii sale particulare, ori a ideilor si convingerilor lui, ci deoarece face parte organic din trupul lui Hristos, din trupul vietii, fiind astfel altoit pe unitatea liturgica a Bisericii. Pacatul este ceea ce il rupe si il indeparteaza pe om de trupul Bisericii. Iar virtutea e Ceea ce il aduna si il altoieste pe "maslinul cel bun" al harului.

 

Christos Yannaras

Pe aceeaşi temă

09 Mai 2012

Vizualizari: 1516

Voteaza:

Strangerea la un loc a celor risipiti 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Experienta vietii cu Hristos
Experienta vietii cu Hristos Mărturisesc că nu m-am gândit să public o carte de teologie, cu atât mai puțin un volumde predici, cu toate că mi-aș fi dorit mult să o pot face. Întrebată fiind dacă am supărat-o cu ceva, buna mea mamă, Rozalia Flueraș, spunea că nu am supărat-o decât cu 62.00 Lei
Slujind lui Dumnezeu si semenilor
Slujind lui Dumnezeu si semenilor Libertatea cea mai adâncă este de a te lăsa mereu răpit în Hristos, pentru a petrece cu El în veșnicie. Numai în Biserică, ascultând și împlinind poruncile lui Dumnezeu și învățătura evanghelică, credinciosul se poate împărtăși de roadele jertfei lui Hris 49.00 Lei
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori Preaslăvirea lui Dumnezeu și cinstirea Sfinților este o punte luminoasă între cele vremelnice și cele veșnice. Oferim rugătorilor creștini acest Acatistier, nădăjduind că ne va fi tuturor spre folos duhovnicesc, în străduința de a ne alipi de tot binele 34.00 Lei
Minunatele fapte si invataturi
Minunatele fapte si invataturi „Câştigaţi virtuţile opuse păcatelor. Tristeţea este călăul care ucide energia de care avem nevoie ca să primim în inimă pe Duhul Sfânt. Cel trist pierde rugăciunea şi este incapabil de nevoinţele duhovniceşti. În niciun caz şi indiferent de situaţie să 27.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Rugăciunea Stareților de la OptinaDoamne, dă-mi să întâmpin cu liniște sufletească tot ce-mi aduce ziua de astăzi.Doamne, dă-mi să mă încredințez deplin voii tale celei sfinte.În fiecare clipă din ziua aceasta povățuiește-mă și ajută-mă în toate.Cele ce 29.00 Lei
Rugaciunea inimii
Rugaciunea inimii „Rugăciunea nu este o tehnică elaborată, nu este o formulă. Rugăciunea inimii este starea celui ce se află înaintea lui Dumnezeu. Dumnezeu este atotprezent, însă eu nu sunt întotdeauna prezent înaintea Lui. Am nevoie de o tradiție vie, de un Părinte 34.00 Lei
Dialoguri la hotarul de taina
Dialoguri la hotarul de taina Cartea aceasta de dialoguri cu Părintele Valerian, unul dintre cei mai mari duhovnici ai României de astăzi, este de o frumusețe rară prin arta cuvântului și adâncimea spiritului. Ea răspunde întrebărilor omului contemporan mai însetat de mântuire decât 38.00 Lei
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului Părintele Ieromonah Valerian Pâslaru, Starețul Mănăstirii Sfântul Mucenic Filimon, unul dintre cei mai apreciați duhovnici contemporani, în cartea de față, în convorbirile sale cu teologul și scriitorul Florin Caragiu, ne vorbește despre renaștere și 32.00 Lei
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens De atât avem nevoie pentru a trăi cu mai multă credință și a face bine celor de lângă noi. Într-o lume care pare să uite cât de prețioasă este viața, această carte este un mesager al speranței: împreună, putem să transformăm un grăunte de iubire într-un 55.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact