Teologia sociala si stiinta

Teologia sociala si stiinta


Teologia sociala si stiinta

Parafrazand pe Sfantul Ioan Gura de Aur, care spune "ca filantropia si diaconia crestina reprezinta o arta dumnezeiasca, care ca si celelalte arte si stiinte trebuie invatata", iar Maiestru si Dascalul sunt insusi Dumnezeu Tatal si Iisus Hristos prin puterea Sfantul Duh, credem ca aceasta arta divina trebuie insusita temeinic si facuta cunoscuta tuturor, la toate nivelurile societatii, pentru ca oamenii sa devina astfel elevii lui Dumnezeu la cea mai inalta scoala a slujirii din dragoste a omului.

Avem nevoie de stiinta pentru a intelege mai bine traditia noastra liturgica si patristica, pentru a pune in valoare patrimoniul nostru spiritual, teologic, diaconal-filantropic si artistic.

Daca traditia adevarata este viata Duhului Sfant in Trupul lui Iisus Hristos si poate, mai extins, in trupul umanitatii, se poate intelege faptul ca recursul la stiinta in calitate de critica de sine si cunoasterea onesta a celuilalt, ne poate ajuta ca Teologia Sociala sa ramana o stiinta deschisa pentru toate stiintele umane si sociale, ramanand astfel fidela adevaratei ei vocatii.

Teologia Sociala, adica "Stiinta lui Dumnezeu in istorie", revelata pentru a reglementa relatiile interumane, interetnice si relatia omului cu natura, in numele si de dragul lui Dumnezeu, trebuie sa dea o line de orientare clara pentru o responsabilitate globala si cosmica a omului.

1. Responsabilitatea stiintifica si cosmica a crestinului in contextul Teologiei Sociale

Ruptura totala intre stiinta si religie, necorelarea aproape totala intre economie si social, mercantilizarea excesiva a legaturilor interumane, revolta individului impotriva speciei umane, "eterna maladie occidentala" - Auguste Compte - exacerbarea Eu-lui si pierderea dragostei si a solidaritatii umane, toate acestea l-au pervertit si transformat pe om din subiect si persoana, in obiect de cercetare si o simpla marfa de schimb (de ex. provocarile Bioeticii), pierzand astfel inocenta si dreptul de a fi.

Aceasta stare pune in miscare motorul dramelor si placa turnanta a tuturor nelinistilor noastre. "Atotputernicia stiintei si a economiei" este generata de o criza de constiinta, de o pierdere a credintei si de sens a vietii, care a creat o stare de fapt, insasi spiritul timpului (Zeitgeist) despre care vorbea Herder.

"Balsamul, care cicatrizeaza ranile" acestei stari de fapt este religia; "iar stiinta care ne face sa convietuim cu ranile noastre se numeste filozofie" - Octavio Paz. Omul are de ales sa se vindece sau sa "traiasca" ranit si in agonie. Teologia ne invata ca omul in relatie cu Dumnezeu si cu lumea este ipostaza cosmosului - microcosmos. "Natura nu exista in ea insasi, ea este campul relatiilor omului cu Dumnezeu si cu ceilalti oameni", potrivit diferitelor forme de relatii teologice, stiintifice si sociale.

Relatia teologica consta in aceea ca omul trebuie sa integreze cosmosul si stiinta in prietenia oamenilor. Relatia teologica a omului sau a Bisericii cu stiinta permit acestora, sa considere ca stiinta este permanent in mod dinamic neterminata si ca nu are absolut nimic de spus in mod direct despre transcendenta.

Omul de stiinta este pe deplin responsabil numai atunci cand considera ca, cercetarea sa este o adevarata iluminare a iubirii. Deci crestinul poate trai cercetarea stiintifica drept o "asceza a iubirii". Daca rodul cercetarii se indreapta spre om si pentru om si intreaga societate, ca asceza a iubirii, atunci cercetarea stiintifica paseste in sfera socialului cu toate binefacerile ei.

Metoda isihasta si cea filocalica consta in unirea mintii (a inteligentei) cu inima, deci cunoasterea rationala, stiintifica cu marea cunoastere-necunoastere a lui Dumnezeu in care ratiunea se transfigureaza in iubire.

Teologia nu trebuie redusa numai in sfera misterelor, intrucat, "tema energiilor divine necreate nu trebuie sa ramana secretul ascezei monahale, ci trebuie sa insufleteasca prezenta noastra in "lucrarea comuna" a oamenilor", iar stiinta trebuie impiedicata "sa se constituie intr-un sistem pretins total, intr-o explicatie pretins exhaustiva a omului si a universului". Biserica trebuie sa lupte impotriva acestei tendinte a stiintei de a "organiza creatia ca o totalitate inchisa in care omul este micul ei dumnezeu". Aceasta este una din misiunile principale ale Stiintei Filantropice si a Teologiei Diaconale.

2. Relatia Teologiei Sociale cu societatea civila, moderna si postmoderna, seculara sau postseculara

Teologia Sociala trebuie sa stea permanent intr-o relatie de dialog si colaborare cu societatea civila, cea moderna si postmoderna, respectiv seculara sau postseculara cu scopul de a-i intelege modul de gandire si actiune, de a "lega" stiinta actuala de revelatia divina si a-i gasi locul si rostul ei pentru crestinul si omul de stiinta contemporan si a propune acesteia, ca alternativa, "o oferta" de viata crestina.

Societatea postseculara este in pericol fara religie, insa si religia nu-si mai are rostul fara societatea actuala, fie ca o numim, moderna, postmoderna, seculara sau postseculara, in cazul cand Biserica va sta cuminte deoparte. Ea trebuie recuperata, reincrestinata si cointeresata in slujirea omului. Acest lucru presupune o pastoratie responsabila, o arta dumnezeiasca, o adevarata stiinta, pentru a putea sa convingi si sa motivezi societatea civila, moderna si postmoderna sa aleaga viata in Hristos, in locul haosului si autodistrugerii. Cu alte cuvinte, este arta de a sti sa prezinti si sa faci virtutea mai atractiva decat pacatul.

Revenirea sau recuperarea religiei in viata societatii postseculare aduce o stabilitate sociala si politica recunoscuta aproape unanim de sociologi, filozofi si politologi contemporani. Prof. Andrei Marga de exemplu scrie: "reducerea democratiei la democratia procedurala - si, in fapt, la alegerea periodica de lideri, in care proiectul statului laic, al iluminismului secularizat, si-a aflat culminatia - etaleaza astazi o dificultate: democratia procedurala se dovedeste incapabila sa motiveze suficient vietile individuale. Suntem, in orice caz, solicitati, ca democrati, sa recunoastem religiei o capacitate de motivare a comportamentului democratic mai mare decat opticile secularizate ale statului laic au fost dispuse sa o faca.

In acest inteles, religia nu mai ramane o chestiune a vietii private a persoanei, cum s-a mai putut spune la inceputul secolului XX, ci devine o chestiune de interes public, iar pozitionarea in raport cu Dumnezeu devine parte a culturii civice a democratiilor insele".

preot Mihai Valica

04 Mai 2012

Vizualizari: 3033

Voteaza:

Teologia sociala si stiinta 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Experienta vietii cu Hristos
Experienta vietii cu Hristos Mărturisesc că nu m-am gândit să public o carte de teologie, cu atât mai puțin un volumde predici, cu toate că mi-aș fi dorit mult să o pot face. Întrebată fiind dacă am supărat-o cu ceva, buna mea mamă, Rozalia Flueraș, spunea că nu am supărat-o decât cu 62.00 Lei
Slujind lui Dumnezeu si semenilor
Slujind lui Dumnezeu si semenilor Libertatea cea mai adâncă este de a te lăsa mereu răpit în Hristos, pentru a petrece cu El în veșnicie. Numai în Biserică, ascultând și împlinind poruncile lui Dumnezeu și învățătura evanghelică, credinciosul se poate împărtăși de roadele jertfei lui Hris 49.00 Lei
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori Preaslăvirea lui Dumnezeu și cinstirea Sfinților este o punte luminoasă între cele vremelnice și cele veșnice. Oferim rugătorilor creștini acest Acatistier, nădăjduind că ne va fi tuturor spre folos duhovnicesc, în străduința de a ne alipi de tot binele 34.00 Lei
Minunatele fapte si invataturi
Minunatele fapte si invataturi „Câştigaţi virtuţile opuse păcatelor. Tristeţea este călăul care ucide energia de care avem nevoie ca să primim în inimă pe Duhul Sfânt. Cel trist pierde rugăciunea şi este incapabil de nevoinţele duhovniceşti. În niciun caz şi indiferent de situaţie să 27.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Rugăciunea Stareților de la OptinaDoamne, dă-mi să întâmpin cu liniște sufletească tot ce-mi aduce ziua de astăzi.Doamne, dă-mi să mă încredințez deplin voii tale celei sfinte.În fiecare clipă din ziua aceasta povățuiește-mă și ajută-mă în toate.Cele ce 29.00 Lei
Rugaciunea inimii
Rugaciunea inimii „Rugăciunea nu este o tehnică elaborată, nu este o formulă. Rugăciunea inimii este starea celui ce se află înaintea lui Dumnezeu. Dumnezeu este atotprezent, însă eu nu sunt întotdeauna prezent înaintea Lui. Am nevoie de o tradiție vie, de un Părinte 34.00 Lei
Dialoguri la hotarul de taina
Dialoguri la hotarul de taina Cartea aceasta de dialoguri cu Părintele Valerian, unul dintre cei mai mari duhovnici ai României de astăzi, este de o frumusețe rară prin arta cuvântului și adâncimea spiritului. Ea răspunde întrebărilor omului contemporan mai însetat de mântuire decât 38.00 Lei
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului Părintele Ieromonah Valerian Pâslaru, Starețul Mănăstirii Sfântul Mucenic Filimon, unul dintre cei mai apreciați duhovnici contemporani, în cartea de față, în convorbirile sale cu teologul și scriitorul Florin Caragiu, ne vorbește despre renaștere și 32.00 Lei
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens De atât avem nevoie pentru a trăi cu mai multă credință și a face bine celor de lângă noi. Într-o lume care pare să uite cât de prețioasă este viața, această carte este un mesager al speranței: împreună, putem să transformăm un grăunte de iubire într-un 55.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact