Teologia sociala si stiinta

Teologia sociala si stiinta


Teologia sociala si stiinta

Parafrazand pe Sfantul Ioan Gura de Aur, care spune "ca filantropia si diaconia crestina reprezinta o arta dumnezeiasca, care ca si celelalte arte si stiinte trebuie invatata", iar Maiestru si Dascalul sunt insusi Dumnezeu Tatal si Iisus Hristos prin puterea Sfantul Duh, credem ca aceasta arta divina trebuie insusita temeinic si facuta cunoscuta tuturor, la toate nivelurile societatii, pentru ca oamenii sa devina astfel elevii lui Dumnezeu la cea mai inalta scoala a slujirii din dragoste a omului.

Avem nevoie de stiinta pentru a intelege mai bine traditia noastra liturgica si patristica, pentru a pune in valoare patrimoniul nostru spiritual, teologic, diaconal-filantropic si artistic.

Daca traditia adevarata este viata Duhului Sfant in Trupul lui Iisus Hristos si poate, mai extins, in trupul umanitatii, se poate intelege faptul ca recursul la stiinta in calitate de critica de sine si cunoasterea onesta a celuilalt, ne poate ajuta ca Teologia Sociala sa ramana o stiinta deschisa pentru toate stiintele umane si sociale, ramanand astfel fidela adevaratei ei vocatii.

Teologia Sociala, adica "Stiinta lui Dumnezeu in istorie", revelata pentru a reglementa relatiile interumane, interetnice si relatia omului cu natura, in numele si de dragul lui Dumnezeu, trebuie sa dea o line de orientare clara pentru o responsabilitate globala si cosmica a omului.

1. Responsabilitatea stiintifica si cosmica a crestinului in contextul Teologiei Sociale

Ruptura totala intre stiinta si religie, necorelarea aproape totala intre economie si social, mercantilizarea excesiva a legaturilor interumane, revolta individului impotriva speciei umane, "eterna maladie occidentala" - Auguste Compte - exacerbarea Eu-lui si pierderea dragostei si a solidaritatii umane, toate acestea l-au pervertit si transformat pe om din subiect si persoana, in obiect de cercetare si o simpla marfa de schimb (de ex. provocarile Bioeticii), pierzand astfel inocenta si dreptul de a fi.

Aceasta stare pune in miscare motorul dramelor si placa turnanta a tuturor nelinistilor noastre. "Atotputernicia stiintei si a economiei" este generata de o criza de constiinta, de o pierdere a credintei si de sens a vietii, care a creat o stare de fapt, insasi spiritul timpului (Zeitgeist) despre care vorbea Herder.

"Balsamul, care cicatrizeaza ranile" acestei stari de fapt este religia; "iar stiinta care ne face sa convietuim cu ranile noastre se numeste filozofie" - Octavio Paz. Omul are de ales sa se vindece sau sa "traiasca" ranit si in agonie. Teologia ne invata ca omul in relatie cu Dumnezeu si cu lumea este ipostaza cosmosului - microcosmos. "Natura nu exista in ea insasi, ea este campul relatiilor omului cu Dumnezeu si cu ceilalti oameni", potrivit diferitelor forme de relatii teologice, stiintifice si sociale.

Relatia teologica consta in aceea ca omul trebuie sa integreze cosmosul si stiinta in prietenia oamenilor. Relatia teologica a omului sau a Bisericii cu stiinta permit acestora, sa considere ca stiinta este permanent in mod dinamic neterminata si ca nu are absolut nimic de spus in mod direct despre transcendenta.

Omul de stiinta este pe deplin responsabil numai atunci cand considera ca, cercetarea sa este o adevarata iluminare a iubirii. Deci crestinul poate trai cercetarea stiintifica drept o "asceza a iubirii". Daca rodul cercetarii se indreapta spre om si pentru om si intreaga societate, ca asceza a iubirii, atunci cercetarea stiintifica paseste in sfera socialului cu toate binefacerile ei.

Metoda isihasta si cea filocalica consta in unirea mintii (a inteligentei) cu inima, deci cunoasterea rationala, stiintifica cu marea cunoastere-necunoastere a lui Dumnezeu in care ratiunea se transfigureaza in iubire.

Teologia nu trebuie redusa numai in sfera misterelor, intrucat, "tema energiilor divine necreate nu trebuie sa ramana secretul ascezei monahale, ci trebuie sa insufleteasca prezenta noastra in "lucrarea comuna" a oamenilor", iar stiinta trebuie impiedicata "sa se constituie intr-un sistem pretins total, intr-o explicatie pretins exhaustiva a omului si a universului". Biserica trebuie sa lupte impotriva acestei tendinte a stiintei de a "organiza creatia ca o totalitate inchisa in care omul este micul ei dumnezeu". Aceasta este una din misiunile principale ale Stiintei Filantropice si a Teologiei Diaconale.

2. Relatia Teologiei Sociale cu societatea civila, moderna si postmoderna, seculara sau postseculara

Teologia Sociala trebuie sa stea permanent intr-o relatie de dialog si colaborare cu societatea civila, cea moderna si postmoderna, respectiv seculara sau postseculara cu scopul de a-i intelege modul de gandire si actiune, de a "lega" stiinta actuala de revelatia divina si a-i gasi locul si rostul ei pentru crestinul si omul de stiinta contemporan si a propune acesteia, ca alternativa, "o oferta" de viata crestina.

Societatea postseculara este in pericol fara religie, insa si religia nu-si mai are rostul fara societatea actuala, fie ca o numim, moderna, postmoderna, seculara sau postseculara, in cazul cand Biserica va sta cuminte deoparte. Ea trebuie recuperata, reincrestinata si cointeresata in slujirea omului. Acest lucru presupune o pastoratie responsabila, o arta dumnezeiasca, o adevarata stiinta, pentru a putea sa convingi si sa motivezi societatea civila, moderna si postmoderna sa aleaga viata in Hristos, in locul haosului si autodistrugerii. Cu alte cuvinte, este arta de a sti sa prezinti si sa faci virtutea mai atractiva decat pacatul.

Revenirea sau recuperarea religiei in viata societatii postseculare aduce o stabilitate sociala si politica recunoscuta aproape unanim de sociologi, filozofi si politologi contemporani. Prof. Andrei Marga de exemplu scrie: "reducerea democratiei la democratia procedurala - si, in fapt, la alegerea periodica de lideri, in care proiectul statului laic, al iluminismului secularizat, si-a aflat culminatia - etaleaza astazi o dificultate: democratia procedurala se dovedeste incapabila sa motiveze suficient vietile individuale. Suntem, in orice caz, solicitati, ca democrati, sa recunoastem religiei o capacitate de motivare a comportamentului democratic mai mare decat opticile secularizate ale statului laic au fost dispuse sa o faca.

In acest inteles, religia nu mai ramane o chestiune a vietii private a persoanei, cum s-a mai putut spune la inceputul secolului XX, ci devine o chestiune de interes public, iar pozitionarea in raport cu Dumnezeu devine parte a culturii civice a democratiilor insele".

preot Mihai Valica

Pe aceeaşi temă

04 Mai 2012

Vizualizari: 3042

Voteaza:

Teologia sociala si stiinta 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Povesti de pe strada mea - Un nou prieten
Povesti de pe strada mea - Un nou prieten Alex e un băiețel si are o surioară puțin mai mică, pe care o cheamă Oana. Sunt copii tare veseli, cărora le place să se joace afară, în aer liber. Au mulți prieteni și la școală, și în cartier. Când este timp frumos, merg să se joace în părculețul de la 8.50 Lei
Povesti de pe strada mea - Capra cu 3 lei
Povesti de pe strada mea - Capra cu 3 lei Acasă, Alex se joacă în sufragerie cu un avion, în timp ce Oana, sora sa, răsfoiește curioasă o revistă pentru copii. În bucătărie, bunicuța le pregătește ceva bun. Ce foame îmi este ! spuse Alex. Tare aș mânca ceva bun! Dar abia am stat la masă, cum 8.50 Lei
Povesti de pe strada mea - Calatorie in Tara unde toate sunt invers
Povesti de pe strada mea - Calatorie in Tara unde toate sunt invers Este seară. Soarele tocmai apune, iar lumina sa blândă îi face loc cu eleganță întunericului liniștit al nopții. Acasă, Alex și Oana se pregătesc de culcare. Mama îi strigă: Copii, hai să vă spălați pe dinți! Apoi vă spune-ți rugăciunea și - țuști! 8.50 Lei
Povesti de pe strada mea - Sculptorul si statuile
Povesti de pe strada mea - Sculptorul si statuile Dragi copii, tot ceea ce facem are efect și asupra oamenilor din jurul nostru. Atunci când râdem de un coleg sau când îl tratăm urât, acesta se simte trist. Atunci când facem cuiva un cadou sau un compliment, devine vesel. Trebuie să ne amintim mereu 8.50 Lei
Sfanta Elena Imparateasa cea intocmai cu apostolii
Sfanta Elena Imparateasa cea intocmai cu apostolii Sfânta Împărăteasă Elena este un model de referință pentru femeile creștine din toate timpurile, dar mai ales pentru mame, oferind un exemplu de mărturisire a credinței creștine în familie și în societate. Ea a reușit să îmbine cu măiestrie înțelepciunea 12.00 Lei
Patericul sfintilor de pretutindeni - Mostenitorii cerului
Patericul sfintilor de pretutindeni - Mostenitorii cerului Fiecare sfânt în parte reprezintă un mijlocitor ceresc al mântuirii noastre, la care apelăm adesea cu evlavie (și căruia uneori îi purtăm și numele, primit la botez), dar și o pildă mereu actuală pentru o viețuire plăcută lui Dumnezeu - Cel ce Se 20.00 Lei
Imperiul Marii Negre. Gloria si decaderea lumii lui Mitridate cel Mare
Imperiul Marii Negre. Gloria si decaderea lumii lui Mitridate cel Mare Conducător viclean și nemilos, strateg iscusit, cărturar – celebru, de altfel, pentru studiul aplicat al otrăvurilor –, Mitridate vi cel Mare a fost unul dintre cei mai puternici și longevivi dușmani ai romanilor. Ambițiile sale au schimbat cursul istorie 70.00 Lei
Familia ortodoxa - mai 2025
Familia ortodoxa - mai 2025 Sfântul Theofan Zăvorâtul: Dragostea este raiul duhovnicesc;Dragostea azi, de Virgiliu Gheorghe;Monahia Matrona Domnaru, fosta stareță a Mănăstirii Hurezi;Sfinții care au făcut din provincia romană Galia Belgica un pământ sfânt... când sufletul cunoaște 14.50 Lei
Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact