Teologia tatuajelor

Teologia tatuajelor

Care sunt motivatiile si scopurile tatuajelor? Care ar fi legatura intre tatuaj si religie? Este tatuajul un pacat sau nu? Iata cateva intrebari la care vom incerca un raspuns din perspectiva teologica, asupra unui fenomen in dezvoltare.

As dori, draga cititorule, sa nu incepi citirea acestui text daca simti ca vei avea mustrari de cuget. Scopul meu nu este nici pe departe infierarea, osandirea, umilirea sau persiflarea celor ce poarta deja unul sau mai multe tatuaje. Caci nici un crestin nu are dreptul de a osandi, ci dimpotriva, el trebuie sa devina lumina lumii si sarea pamantului. Tocmai de aceea, doresc aducerea in spatiul dialogului,  de pe blogurile Adevarul, a unei incercari de analiza teologica a fenomenului tatuajelor. Despre acesta cred ca putem fi cu totii de acord ca este in crestere. Ca atare, provocarea de abordare teologica in mediile de comunicare este mare. Mai mult, cred ca epoca subiectelor tabu este de mult apusa. Iar aceasta se reflecta cel mai bine tot aici, in diversitatea de idei si opinii, pe blogurile Adevarul. Mai intai, ce se vrea a fi tatuajul? Se cunoaste ca, inca din vechime, tatuajul nu a fost un simplu desen facut pe piele fara motiv. Adeseori, el era un mijloc de exprimare a unor idei filosofice sau credinte religioase. Odata cu trecerea vremii, tatuajul a dobandit si o importanta functie sociala, deoarece el certifica apartenenta la un oarecare grup social. In acest caz, tatuajul dobandeste un important rol psihologic de integrare a unei persoane intr-o colectivitate, dar si pe cel de afirmare a personalitatii cuiva. Exista chiar cazuri in care membrii unui grup social folosesc tatuajul ca semn de identificare a membrilor.

Mai nou, tatuajul a dobandit si un rol decorativ, de impodobire a trupului. In aceasta situatie, el poate indeplini diverse functiuni: atragerea privirii asupra purtatorului, semnalarea unei anumite atitudini sau pozitii, exprimarea extravagantei, mijloc de atractie sexuala si erotism etc. Din unghi mediatic, putem constata ca tatuajul este o consecinta previzibila a rolului important pe care imaginea l-a dobandit in societatea contemporana. Actualmente, traim in plina epoca a vizualului si tele-vizualului, motiv pentru care tatuajul poate fi privit ca o reactie imagistica personala la cresterea impactului psihosocial al comunicarii vizuale. Dincolo de aspectul social, cum privim un tatuaj din perspectiva religioasa? Vechiul Testament are o singura referire la tehnica tatuajului, desi unii teologi inclina sa ia in considerare si fragmentele scripturistice care mentioneaza interzicerea taieturilor pe trup, in scopul plangerii celor adormiti.

Fragmentul se gaseste la Levitic, 19, 28: nici semne cu impunsaturi sa nu faceti pe voi. Dar oare de ce Dumnezeu nu voieste acest lucru? Explicatia o putem gasi in Noul Testament (finalitatea celui Vechi), care nu face nici o referire directa la tatuaje. Daca insa luam in calcul semnificatiile decorative ale unui tatuaj, descrise mai sus, vom observa cu usurinta ca el se incadreaza perfect in randul podoabelor trupesti. In privinta acestora, teologia crestina este foarte limpede si vasta, afirmand ca pentru un crestin nu trebuie sa prevaleze frumusetea exterioara, ci, dimpotriva, frumusetea interioara. Lucru pe care multi dintre noi il stim si cu care, cred ca suntem unanim de acord. Iata cateva pasaje biblice in acest sens: Insusi Hristos arata ca valoarea trupului este inferioara sufletului, atunci cand spune: Nu va temeti de cei ce ucid trupul, iar sufletul nu pot sa-l ucida; temeti-va mai curand de acela care poate si sufletul si trupul sa le piarda in gheena (Matei 10, 28) la care se adauga: Duhul este cel ce da viata; trupul nu foloseste la nimic. (Ioan 6, 63). Desigur in sensul sfintirii vietii, nu al negarii oricarei contributii a trupului la valoarea vietii. Sf. Petru se adresa femeilor asa: Podoaba voastra sa nu fie cea din afara: impletirea parului, podoabele de aur si imbracarea hainelor scumpe, Ci sa fie omul cel tainic al inimii, intru nestricacioasa podoaba a duhului bland si linistit, care este de mare pret inaintea lui Dumnezeu.

Fragmentul este perfect aplicabil si barbatilor. Sf. Pavel scria corintenilor, in disputa cu calomniatorii sai: sunteti scrisoare a lui Hristos, slujita de noi, scrisa nu cu cerneala, ci cu Duhul Dumnezeului celui viu, nu pe table de piatra, ci pe tablele de carne ale inimii. In alt loc, foloseste aceeasi imagine, a scrierii duhovnicesti in inima, zicand: taierea imprejur este aceea a inimii, in duh, nu in litera (Romani 2, 29). Iar explicatia scripturistica ne precizeaza ca omul autentic este numai cel atestat de realitatea lui launtrica, nu de cea exterioara, care poate insela. Teologia crestina mai sustine si ca Dumnezeu a daruit omului tot ceea ce ii este necesar pentru desavarsirea lui si a societatii. Aceasta incepe cu propria dihotomie si merge pana la mijloacele tehnologice de care dispunem, prin folosirea capacitatilor umane de cunoastere. Aici, liberul arbitru devine crucial pentru modul in care folosim cele de care dispunem. Din acest motiv, tot ceea ce este in exces si care nu duce la desavarsire, reprezinta o inutilitate si o risipa in raport cu mantuirea. Dar daca tatuajul este cu simboluri crestine? Aici discutia pare dificila, deoarece purtarea simbolurilor crestine este incurajata si recomandata de catre Biserica. Insasi cultul public face apel la o intreaga simbolistica crestina, prin obiectele liturgice folosite: vase liturgice, vesminte, pictura bisericeasca, arhitectura lacasurilor de cult etc.

Cu toate acestea, nu putem face confuzii. Obiectia principala este, ca si in cazul celorlalte tatuaje, incrustarea in propriul trup a acestor simboluri. Aceasta ar pune in umbra, tot prin prioritizarea exteriorului asupra interiorului, adevarul teologic cum ca trupul este templu al Duhului Sfant, asadar al lui Dumnezeu. Nu stiu cum ar arata Hristos sau sfintii tatuati, dar cert este ca acestia nu au folosit tatuajul ca forma de comunicare vizuala simbolica. Prin urmare, privind teologic, tatuajul pare mai mult o forma exterioara de exprimare a personalitatii, o incercare de suplinire sau mascare a lipsei unor valori interioare autentice. Mai mult, atunci cand tatuajul exprima idei religioase straine de spatiul crestin, tatuajul devine expresia sincretismului religios. Voit sau involuntar, posesorii unei culturi teologice mai rarefiate imprumuta si transmit, prin tatuaj, valori aflate in paralel sau in contradictie cu Hristos.

Este tatuajul un pacat? Conform teologiei, orice fapta, gand sau cuvant are un substrat moral, functie de care acestea devin bune sau rele, neexistand fapte neutre. Pacatul reprezinta impotrivirea libera si constienta fata de voia lui Dumnezeu si se manifesta prin calcarea legii morale divine in mod premeditat sau in necunostinta de cauza (caz in care gravitatea pacatului se atenueaza, devenind iertabil mult mai usor)… Insa as prefera ca la aceasta intrebare, draga cititorule, sa-ti dai singur un raspuns. Cred ca ne este mult mai util sa ne dam singuri seama despre valoarea spirituala a unui lucru, decat sa ne spuna cineva. Aceasta deoarece un drum parcurs este mult mai frumos si mai util decat un drum povestit de altcineva. Dar pentru a avea un raspuns corect, trebuie sa dispunem de reperele necesare. Si cred ca acest text le-a putut furniza. Iti multumesc.

Parintele Eugen Tanasescu

(Acest text a fost publicat prima data pe blogul Parintelui Eugen Tanasescu de pe adevarul.ro)

Despre autor

Eugen Tanasescu Parintele Eugen Tanasescu

Senior editor
184 articole postate
Publica din 04 Octombrie 2025

28 Martie 2013

Vizualizari: 5240

Voteaza:

Teologia tatuajelor 5.00 / 5 din 3 voturi. 2 review utilizatori.

Comentarii (2)

  • Pr Tanasescu EugenPostat la 2013-04-05 19:33

    Doamne ajuta.Expresia 'fara stiinta' nu se refera la inconstienta ci la lipsa de cunoastere a faptului ca ceea fe ai savarsit este contrar voii lui Dumnezeu.Uneori facem fapte in mod deliberat.dar aflam poate mai tarziu ca sunt nedorite de Dumnezeu.Multumesc de intrebare si binecuvantare

  • Andrei RineaPostat la 2013-03-29 18:41

    Catre autor: Multumim pentru inca un articol binevenit! Am totusi o nelamurire. Spuneti ca "Pacatul reprezinta impotrivirea libera si constienta ...". Daca trebuie sa fie constient(a) ca sa fie pacat de ce se spune "iarta-le lor cate au facut cu fapta, gandul sau cu vorba, cu stiinta sau fara stiinta"?

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact