Vrem biserici si spitale!

Vrem biserici si spitale!

Sloganul „Vrem spitale, nu catedrale!", care a animat o parte din vehemenţii atei - autointitulaţii în mod cinic toleranţi ai timpurilor noastre, a devenit bine-cunoscut opiniei publice. Motivat ideologic şi financiar, din perspectiva eclesiomahilor, acesta a generat discuţii care se pot încadra lejer în grupa atotştiinţei agricole şi fotbalistice. Doar astfel de persoane le cunosc pe toate.



Este foarte interesant faptul că sciziunea dintre Biserică şi Spital (privite ca instituţii şi principii) este prezentată cu atâta naturaleţe, încât se pare că ar exista o polemică mocnită ce poate declanşa oricând un incendiu. Ipotetica neînţelegere este o descoperire care va reaşeza societatea şi îi va da posibilitatea să scape de toate necazurile.

Dincolo de artificialul acestei situaţii, detractorii Bisericii dovedesc ignoranţă şi rea intenţie; presupusa grijă faţă de spital este, de fapt, motivaţia oficială care ascunde ura împotriva Bisericii (Iuda a făcut acelaşi lucru cu mirul „risipit" de femeia păcătoasă). Ar fi curios dacă aceşti indivizi (noi insistăm să-i numim persoane) au căutat şi au găsit şi alte surse de venit pentru spitale. Dacă preotul i-ar chema să doneze sânge (campanie iniţiată de Patriarhia Română, cu un puternic ecou în inimile şi în venele românilor), ar da din propria viaţă şi altora? Probabil că e un gest intolerant. că, deh, doar e propus de Biserică.

Spitalul şi Şcoala, realităţi absolut necesare unei societăţi sănătoase fizic, intelectual şi moral sunt două fiice ale Bisericii. Amândouă au căpătat caracterul organizat prin implicarea Bisericii (înţelegând prin Biserică Trupul tainic şi dinamic al lui Hristos, anume totalitatea şi unitatea creştinilor vii spiritual). Răsăritul şi Apusul creştin au dat lumii spitalul în forma de azi, prin implicarea marilor personalităţi. Sfântul Vasile cel Mare, prin viaţa şi învăţătura pilduitoare, a organizat un oraş al filantropiei creştine, Vasiliada. Până atunci, bolnavii se tratau „după ureche"; aceştia mergeau în pieţele publice, îşi prezentau/ expuneau suferinţa, iar cei care aveau oarecare cunoştinţe sau experienţe medicale îi sfătuiau pe cei bolnavi ce să facă.

Un loc aparte în această cetate a milei l-a avut spitalul. Aici erau primiţi şi trataţi bolnavii. Societatea de atunci însă avea principii spartane: cel care făcea faţă cerinţelor, supravieţuia; neputinciosul însă nu era asistat, ci fiecare se descurca cum putea. Providenţial, Biserica a privit omul în integralitatea psiho-fizică şi a dat dublu sens vindecării: vindecătorul primeşte răsplată de la Dumnezeu, iar cel vindecat capătă timp de mântuire.

Cazul evocat nu este un accident al istoriei veacului al IV-lea; de-a lungul secolelor, bisericile şi mănăstirile noastre au avut bolniţe (spre exemplificare, cel mai vechi spital din ţara noastră fiind bolniţa de la Mănăstirea Cozia) în care erau trataţi cei bolnavi. Dezvoltarea statului modern a dus la preluarea (uneori forţată) a anumitor responsabilităţi ale Bisericii - pe care singură şi le-a asumat. Foarte multe spitale au fost luate în grija statului, care a produs organizarea lor. Acelaşi stat, care a preluat obligaţiile Bisericii, a preluat şi modalităţile de finanţare, deposedând-o de resurse. Daniile mari făcute de marii voievozi şi domnitori aveau ca scop continuarea şi intensificarea activităţilor de îngrijire a bolnavilor; aceştia au simţit că principala motivaţie care poate da calitate actului medical este cea spirituală. Grija faţă de aproapele (mai presus de mecanismul serviciu-plată) este cea care mobilizează oamenii spre într-ajutorare.

Mai mult, Biserica este numită spital de suflete. Apelativul nu este deloc pretenţios, ori hiperbolizat în lirisme; într-adevăr, omul deschis spre Dumnezeu îşi află vindecare sufletului şi dobândeşte pacea omului interior. Iar, pe lângă aceste realităţi, există nenumărate cazuri de boli incurabile ce au fost vindecate. Cei tămăduiţi vin cu mărturia şi cu probele medicale. Judecând strict matematic, dacă pentru o boală fără leac sunt cheltuite sume extraordinare, măcar pentru alinarea suferinţei, ce se poate spune când, într-o biserică, plin de nădejde, un bolnav de cancer se vindecă? Merită oare să existe acea biserică? Se numeşte risipă vindecarea considerată imposibilă? Am certitudinea că, dacă fiecare biserică ar strânge dovezile vindecărilor miraculoase, iar acestea s-ar cuantifica în bani (dumnezeul celui fără de Dumnezeu), suma rezultată depăşeşte cu mult costul legat de ridicarea şi întreţinerea bisericii. Şi este numai un singur aspect! Pe lângă acestea, mai sunt şi multe alte vindecări: de depresii (care reintegrează social persoana), de certuri şi divorţuri (ce readuc eficienţa în câmpul muncii), de patimi şi furtişaguri (care previn pagube mult mai mari); iar lista este nesfârşită.

Spitalul este o parte de şi din Biserică. în mod evident, cel care recunoaşte necesitatea spitalului, nu poate nega (decât dacă refuză nejustificat realitatea) indispensabilitatea Bisericii, cel puţin ca utilitate igienico-sanitară din perspectivă morală.


O constantă retorică: dacă sunt prea multe biserici, de ce, totuşi, sunt atât de pline?

Preot drd. Ovidiu DINCA

BĂRĂGANUL ORTODOX martie 2015

.
Pe aceeaşi temă

23 Aprilie 2015

Vizualizari: 1659

Voteaza:

Vrem biserici si spitale! 0 / 5 din 0 voturi. 1 review utilizatori.

Cuvinte cheie:

biserica si scoala

Comentarii (1)

  • Constanta SzlavicsPostat la 2015-04-23 20:47

    Biserici pline = spitale goale! Cand suntem departe de DUMNEZEU si traim doar la suprafata, limitati, dam vina pe ce nu intelegem. Iarta-ne Doamne si lumineaza-ne!

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact