Vrem biserici si spitale!

Vrem biserici si spitale!

Sloganul „Vrem spitale, nu catedrale!", care a animat o parte din vehemenţii atei - autointitulaţii în mod cinic toleranţi ai timpurilor noastre, a devenit bine-cunoscut opiniei publice. Motivat ideologic şi financiar, din perspectiva eclesiomahilor, acesta a generat discuţii care se pot încadra lejer în grupa atotştiinţei agricole şi fotbalistice. Doar astfel de persoane le cunosc pe toate.



Este foarte interesant faptul că sciziunea dintre Biserică şi Spital (privite ca instituţii şi principii) este prezentată cu atâta naturaleţe, încât se pare că ar exista o polemică mocnită ce poate declanşa oricând un incendiu. Ipotetica neînţelegere este o descoperire care va reaşeza societatea şi îi va da posibilitatea să scape de toate necazurile.

Dincolo de artificialul acestei situaţii, detractorii Bisericii dovedesc ignoranţă şi rea intenţie; presupusa grijă faţă de spital este, de fapt, motivaţia oficială care ascunde ura împotriva Bisericii (Iuda a făcut acelaşi lucru cu mirul „risipit" de femeia păcătoasă). Ar fi curios dacă aceşti indivizi (noi insistăm să-i numim persoane) au căutat şi au găsit şi alte surse de venit pentru spitale. Dacă preotul i-ar chema să doneze sânge (campanie iniţiată de Patriarhia Română, cu un puternic ecou în inimile şi în venele românilor), ar da din propria viaţă şi altora? Probabil că e un gest intolerant. că, deh, doar e propus de Biserică.

Spitalul şi Şcoala, realităţi absolut necesare unei societăţi sănătoase fizic, intelectual şi moral sunt două fiice ale Bisericii. Amândouă au căpătat caracterul organizat prin implicarea Bisericii (înţelegând prin Biserică Trupul tainic şi dinamic al lui Hristos, anume totalitatea şi unitatea creştinilor vii spiritual). Răsăritul şi Apusul creştin au dat lumii spitalul în forma de azi, prin implicarea marilor personalităţi. Sfântul Vasile cel Mare, prin viaţa şi învăţătura pilduitoare, a organizat un oraş al filantropiei creştine, Vasiliada. Până atunci, bolnavii se tratau „după ureche"; aceştia mergeau în pieţele publice, îşi prezentau/ expuneau suferinţa, iar cei care aveau oarecare cunoştinţe sau experienţe medicale îi sfătuiau pe cei bolnavi ce să facă.

Un loc aparte în această cetate a milei l-a avut spitalul. Aici erau primiţi şi trataţi bolnavii. Societatea de atunci însă avea principii spartane: cel care făcea faţă cerinţelor, supravieţuia; neputinciosul însă nu era asistat, ci fiecare se descurca cum putea. Providenţial, Biserica a privit omul în integralitatea psiho-fizică şi a dat dublu sens vindecării: vindecătorul primeşte răsplată de la Dumnezeu, iar cel vindecat capătă timp de mântuire.

Cazul evocat nu este un accident al istoriei veacului al IV-lea; de-a lungul secolelor, bisericile şi mănăstirile noastre au avut bolniţe (spre exemplificare, cel mai vechi spital din ţara noastră fiind bolniţa de la Mănăstirea Cozia) în care erau trataţi cei bolnavi. Dezvoltarea statului modern a dus la preluarea (uneori forţată) a anumitor responsabilităţi ale Bisericii - pe care singură şi le-a asumat. Foarte multe spitale au fost luate în grija statului, care a produs organizarea lor. Acelaşi stat, care a preluat obligaţiile Bisericii, a preluat şi modalităţile de finanţare, deposedând-o de resurse. Daniile mari făcute de marii voievozi şi domnitori aveau ca scop continuarea şi intensificarea activităţilor de îngrijire a bolnavilor; aceştia au simţit că principala motivaţie care poate da calitate actului medical este cea spirituală. Grija faţă de aproapele (mai presus de mecanismul serviciu-plată) este cea care mobilizează oamenii spre într-ajutorare.

Mai mult, Biserica este numită spital de suflete. Apelativul nu este deloc pretenţios, ori hiperbolizat în lirisme; într-adevăr, omul deschis spre Dumnezeu îşi află vindecare sufletului şi dobândeşte pacea omului interior. Iar, pe lângă aceste realităţi, există nenumărate cazuri de boli incurabile ce au fost vindecate. Cei tămăduiţi vin cu mărturia şi cu probele medicale. Judecând strict matematic, dacă pentru o boală fără leac sunt cheltuite sume extraordinare, măcar pentru alinarea suferinţei, ce se poate spune când, într-o biserică, plin de nădejde, un bolnav de cancer se vindecă? Merită oare să existe acea biserică? Se numeşte risipă vindecarea considerată imposibilă? Am certitudinea că, dacă fiecare biserică ar strânge dovezile vindecărilor miraculoase, iar acestea s-ar cuantifica în bani (dumnezeul celui fără de Dumnezeu), suma rezultată depăşeşte cu mult costul legat de ridicarea şi întreţinerea bisericii. Şi este numai un singur aspect! Pe lângă acestea, mai sunt şi multe alte vindecări: de depresii (care reintegrează social persoana), de certuri şi divorţuri (ce readuc eficienţa în câmpul muncii), de patimi şi furtişaguri (care previn pagube mult mai mari); iar lista este nesfârşită.

Spitalul este o parte de şi din Biserică. în mod evident, cel care recunoaşte necesitatea spitalului, nu poate nega (decât dacă refuză nejustificat realitatea) indispensabilitatea Bisericii, cel puţin ca utilitate igienico-sanitară din perspectivă morală.


O constantă retorică: dacă sunt prea multe biserici, de ce, totuşi, sunt atât de pline?

Preot drd. Ovidiu DINCA

BĂRĂGANUL ORTODOX martie 2015

.
Pe aceeaşi temă

23 Aprilie 2015

Vizualizari: 1747

Voteaza:

Vrem biserici si spitale! 0 / 5 din 0 voturi. 1 review utilizatori.

Cuvinte cheie:

biserica si scoala

Comentarii (1)

  • Constanta SzlavicsPostat la 2015-04-23 20:47

    Biserici pline = spitale goale! Cand suntem departe de DUMNEZEU si traim doar la suprafata, limitati, dam vina pe ce nu intelegem. Iarta-ne Doamne si lumineaza-ne!

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Bucuria convorbirii. Interviuri realizate de Costion Nicolescu
Bucuria convorbirii. Interviuri realizate de Costion Nicolescu Două sunt întâlnirile care m-au fascinat totdeauna: cea cu Nicodim (Ioan 3,1-21) și cea cu femeia samarineancă (Ioan 4,5-26). Una se petrece în miez de noapte, cealaltă în plină zi. Una este cu un fruntaș al iudeilor, alta cu o femeie simplă. Amândouă 20.00 Lei
Osebirea care tine laolalta. In memoriam acad. Sorin Dumitrescu
Osebirea care tine laolalta. In memoriam acad. Sorin Dumitrescu „Iar el este un iconar care a scris studii științifice, un ziarist care a pictat abstract, un orator care organiza expoziții, un editor care producea happeninguri, un profesor care intervieva sfinți, un librar care cânta la pian și chitară, un familist 60.00 Lei
Arsenie Boca. Sfantul cu inima cat cerul
Arsenie Boca. Sfantul cu inima cat cerul Despre el se vorbește adesea în șoaptă, cu evlavie sau cu întrebări. Se pomenesc minunile și mulțimile, dar mai rar osteneala lui de o viață: setea de a-L înțelege pe Hristos, grija față de oameni și față de tineri, puterea de a rămâne demn în mijlocul 60.00 Lei
„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice
„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice Ce este „regula de aur”? Este o normă etică, o idee, o recomandare și chiar o poruncă care se regăsește în multe mitologii, religii și filosofii ale lumii. Părintele Dumitru Beșliu invocă în cartea sa în primul rând creștinismul. Trimiterile precise sunt 79.29 Lei
Din invataturile Ortodoxiei
Din invataturile Ortodoxiei Cartea de fata aduce in fata cititorilor ei cateva teme foarte importante si necesare pentru viata crestinului ortodox. Viata spirituala a fiecarui credincios trebuie sa fie impodobita, pe langa virtuti, si de o cunoastere temeinica a invataturii de 52.86 Lei
In singuratatea mintii mele
In singuratatea mintii mele „Bucuria de a te exprima, trufia pe care ți-o dă cuvântul domesticit, gata să și se supună, senzația că el este treapta care te poartă în locul acela înalt, la care îți faci uneori iluzia că doar tu poți ajunge. Știu, desigur, că prin cuvânt noi despărțim 78.23 Lei
Vinovatia. O introducere contemporana
Vinovatia. O introducere contemporana Ce este vinovăția? O povară inutilă, sau o resursă fundamentală pentru sănătatea noastră psihică și morală?Într-o societate în care rușinea a luat locul vinovăției, iar autocritica e tot mai des înlocuită de victimizare, Donald L. Carveth ne propune o 42.18 Lei
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului Manfred Spitzer este un expert recunoscut în rețelele neuronale – fundamentul inteligenței artificiale. Cartea de față adună toate informațiile relevante existente pe această temă, punându-le într-o perspectivă realistă: se pot face multe speculații cu 67.66 Lei
De altundeva, Revelatia
De altundeva, Revelatia Revelații am avut cu toții: ieșind din insignifianța cotidiană, ele singure, de neuitat, decid viața noastră. Dar ce înseamnă revelația nu știm, pentru că nu se poate nici comanda, nici reproduce ca un obiect. Rămânem astfel muți în fața a ceea ce ne 79.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact