Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Dogmatica
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 25.07.2012, 23:16:25
ioan cezar
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Tartaruga Vezi mesajul
Poate Decebal a vrut doar sa ne faca sa fim mai constienti de aceasta lucrare a Duhului Sfant si prin toate cele anexe Sfintelor Taine :) Iar constiinta celor facute, duce la o lucrare mai rodnica, atata tot :)

Sa ne faca Decebal sa fim mai constienti de lucrarea Duhului Sfant???
Maiculita mea!!! .........
Sa inteleg ca i-am pierdut pe sfinti? Sa inteleg ca am ramas orfani de preoti, de Biserica?
Sa inteleg ca suntem in pana de constiinta iar Decebal, ca un bun si iubitor de oameni, se indura de noi si ne lumineza constiinta spre lucrarea Duhului Sfant?

Si asta cum ziceti c-o face? Iata cum: "prin toate cele anexe Sfintelor Taine".
Ca si cum Sfintele Taine, de pilda Sfanta Taina a Euharistiei, nu reprezinta pentru noi, crestinii, mijlocul suprem randuit de Hristos Domnul pentru a deveni constienti de lucrarea Duhului Sfant. Ca si cum Sfanta Cina Cea de Taina este o oarecare intalnire...

Oameni buni, va intreb cat se poate de serios: sunteti sigur ca aveti beculetul constiintei proprii in stare de functionare? Sunteti siguri ca nu vi s-a ars filamentul?

In ce ma priveste, nu sunt in masura sa spun ce a vrut si ce nu vrea Decebal, cata vreme eu il intreb de mai multe zile pe acest topic ce voieste de fapt, iar el tace. E drept, din cand in cand imi spune cuviosia sa iluminata de isihasmul palamit, ca sunt un condeier smecher si altele... Ma ia in tarbaca, zice ca minimalizez importanta problemei, ca nu am in clin si nici in maneca nici cu Grigorie Palama, nici cu Ortodoxia. Asa zice Decebal. E scris.

De ce tace Decebal?

Astept mai departe, rabduriu, raspunsul acestui iluminat barbat la intrebarea pe care i-am pus-o cateva zile mai napoi. Intre timp ma preocupa, tot mai serios, prin Mare Mila Domnului, sa devin vrednic de Sfintele Taine, asadar de harul lui Dumnezeu (acest har pe care iscusitul Decebal, care iata ca si-a facut update si a adaugat in sfarsit cuvantul "ortodox" la eticheta sa, acest har asadar pe care iluminatul il gaseste ... insuficient, nedeplin).

Ce invatatura propovaduiti voi aici, cu citate din Sfintii Parinti, iluminatilor?
De cand stabiliti voi ierarhii ale harului in Biserica lui Hristos? Altceva mai bun nu aveti de facut?
Reply With Quote
  #2  
Vechi 25.07.2012, 23:25:12
ioan cezar
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Pe topicul "Gandirea patristica sau viata in Hristos" am selectat acest cuvant scris de Sfantul Grigorie Palama.

Il reamintesc aici:

[quote=ioan cezar;457772]Intrucat micul extras de mai jos e, parca, scris sa ne lumineze nu numai in privinta celor duhovnicesti, legat de gandirea patristica, dar ne vorbeste si despre raporturile dintre cei evlaviosi si ceilalti, ponegritorii vietii Bisericii...

"....... Lucrul acesta l-au patit si acestia, care ascultind cu urechi profanatoare
si lipsite de sfintenie
si judecind cu o cugetare ce nu stie sa creada si sa se acomodeze cuvintelor Parintilor
au interpretat necuviincios spusele celor evlaviosi;
de aceea au calcat in picioare aceste spuse, iar pe cei ce li le-au descoperit i-au sfasiat, nesocotind sau chiar neintelegind pe marele Macarie care zice: <Cele duhovnicesti sunt nepipaibile, pentru cei ce nu le pot experia;
dar sufletului credincios ii ajuta
ca sa inteleaga comuniunea ce-o are cu Duhul Sfant.
Comorile ceresti ale Duhului se descopera numai celui ce le primeste prin experienta;
cel neinitiat insa nu poate intelege nimic.
Asculta deci cu evlavie
ce se spune despre ele, pana ce te vei invrednici si tu care acum le crezi, sa le obtii;
atunci vei sti chiar din experienta ochilor sufletesti, de ce bunuri si taine se pot impartasi sufletele crestinilor si aici.>"
Reply With Quote
  #3  
Vechi 25.07.2012, 23:31:09
Tartaruga Tartaruga is offline
Banned
 
Data înregistrării: 19.07.2012
Mesaje: 709
Implicit

Citat:
În prealabil postat de ioan cezar Vezi mesajul
Sa ne faca Decebal sa fim mai constienti de lucrarea Duhului Sfant???
Maiculita mea!!! .........
Sa inteleg ca i-am pierdut pe sfinti? Sa inteleg ca am ramas orfani de preoti, de Biserica?
Sa inteleg ca suntem in pana de constiinta iar Decebal, ca un bun si iubitor de oameni, se indura de noi si ne lumineza constiinta spre lucrarea Duhului Sfant?

Si asta cum ziceti c-o face? Iata cum: "prin toate cele anexe Sfintelor Taine".
Ca si cum Sfintele Taine, de pilda Sfanta Taina a Euharistiei, nu reprezinta pentru noi, crestinii, mijlocul suprem randuit de Hristos Domnul pentru a deveni constienti de lucrarea Duhului Sfant. Ca si cum Sfanta Cina Cea de Taina este o oarecare intalnire...

Oameni buni, va intreb cat se poate de serios: sunteti sigur ca aveti beculetul constiintei proprii in stare de functionare? Sunteti siguri ca nu vi s-a ars filamentul?

In ce ma priveste, nu sunt in masura sa spun ce a vrut si ce nu vrea Decebal, cata vreme eu il intreb de mai multe zile pe acest topic ce voieste de fapt, iar el tace. E drept, din cand in cand imi spune cuviosia sa iluminata de isihasmul palamit, ca sunt un condeier smecher si altele... Ma ia in tarbaca, zice ca minimalizez importanta problemei, ca nu am in clin si nici in maneca nici cu Grigorie Palama, nici cu Ortodoxia. Asa zice Decebal. E scris.

De ce tace Decebal?

Astept mai departe, rabduriu, raspunsul acestui iluminat barbat la intrebarea pe care i-am pus-o cateva zile mai napoi. Intre timp ma preocupa, tot mai serios, prin Mare Mila Domnului, sa devin vrednic de Sfintele Taine, asadar de harul lui Dumnezeu (acest har pe care iscusitul Decebal, care iata ca si-a facut update si a adaugat in sfarsit cuvantul "ortodox" la eticheta sa, acest har asadar pe care iluminatul il gaseste ... insuficient, nedeplin).

Ce invatatura propovaduiti voi aici, cu citate din Sfintii Parinti, iluminatilor?
De cand stabiliti voi ierarhii ale harului in Biserica lui Hristos? Altceva mai bun nu aveti de facut?
Nu cred ca a facut nimeni o ierarhie, si nici nu a spus cineva ca s-ar lipsi de Sfintele Taine, ci doar faptul ca in plus de Taine mai exista ceva. Este chiar atat de gresit?
Cuvantul "Sacramente" din titlu este folosit de catolici intr-adevar, dar daca lui ii place Ortodoxia, de ce sa fie oprit, doar pe motiv ca nu-i numarat printre sfinti? :)
Reply With Quote
  #4  
Vechi 25.07.2012, 23:39:18
ioan cezar
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Lasati divagatiile, va rog! Discutati onest, fara ocolisuri care nu isi au rostul - iata asteptarea mea.

Pe acest topic s-a facut o afirmatie de fond: e insusi titlul topicului.
La aceasta afirmatie emisa de Decebal eu am raspuns, asa cum poate constata oricine voieste, ca sunt de acord .
Apoi am intrebat pe Decebal unde bate cu aceasta afirmatie, ce urmeaza? A introdus o premisa, considerata adevarata inclusiv de mine. Si mai departe? Alte premise? Vreo concluzie? Vreun indemn? Vreun ... CE ANUME fratilor?

Din punctul meu de vedere dialogul s-a oprit aici. A urmat doar o abrambureala in care Decebal mi-a raspuns la intrebare cu insulte. L-am rugat totusi sa imi raspunda la intrebarea de fond, insa Decebal tace.

Ce putem intelege de aici?

Last edited by ioan cezar; 25.07.2012 at 23:41:42.
Reply With Quote
  #5  
Vechi 25.07.2012, 23:51:22
Tartaruga Tartaruga is offline
Banned
 
Data înregistrării: 19.07.2012
Mesaje: 709
Implicit

Citat:
În prealabil postat de ioan cezar Vezi mesajul
Lasati divagatiile, va rog! Discutati onest, fara ocolisuri care nu isi au rostul - iata asteptarea mea.

Pe acest topic s-a facut o afirmatie de fond: e insusi titlul topicului.
La aceasta afirmatie emisa de Decebal eu am raspuns, asa cum poate constata oricine voieste, ca sunt de acord .
Apoi am intrebat pe Decebal unde bate cu aceasta afirmatie, ce urmeaza? A introdus o premisa, considerata adevarata inclusiv de mine. Si mai departe? Alte premise? Vreo concluzie? Vreun indemn? Vreun ... CE ANUME fratilor?

Din punctul meu de vedere dialogul s-a oprit aici. A urmat doar o abrambureala in care Decebal mi-a raspuns la intrebare cu insulte. L-am rugat totusi sa imi raspunda la intrebarea de fond, insa Decebal tace.

Ce putem intelege de aici?
Ioan :)

Daca intrebati ce putem noi intelege de aici, uitati ce am inteles eu: ca exista credinciosi care au "descoperit" faptul ca Harul Duhului Sfant se obtine printr-un ansamblu ce cuprinde Sfintele Taine dar nu numai, ci si rugaciunea de exemplu, acele rugaciuni prin care se cere Duhul Sfant, prin pocainta, prin toate actiunile noastre prin care dorim sa ne apropiem de Dumnezeu. Participarea la Sfintele Taine este doar o parte absolut necesara dar nu se reduce totul la atat.
Acum, din cum scrieti, am impresia ca dvs. includeti in Sfintele Taine si restul, si nu gresiti. Daca includeti de exemplu pocainta si rugaciunea in Sfanta Taina a Spovedaniei si cea a Impartasaniei, se intelege pozitia dvs. Altii insa disociaza momentul realizarii Tainei, pe care o numesc Taina, de tot ceea ce o insoteste, in timp ce dvs. le vedeti impreuna. De aici si nedumerirea dvs. :)

Last edited by Tartaruga; 25.07.2012 at 23:54:05.
Reply With Quote
  #6  
Vechi 26.07.2012, 00:56:22
Pelerin spre Rasarit
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit Pt domnul/doamna Tartaruga

,,Și zicea: De aceea am spus vouă că nimeni nu poate să vină la Mine, dacă nu-i este dat de la Tatăl."(Ioan 6,65).

,,Tu vezi Doamne si nu este nici un lucru pe care sa nu-L vezi,iar eu sunt lucrul mainilor Tale,dar n-am facut poruncile Tale ci am savarsit cu nebunie toata rautatea.Tu esti bun dar eu nu te-am cunoscut,dar acum am auzit despre Tine si am tremurat si nu stiu ce voi face.Am auzit judecata Ta si nu se gaseste cuvant de aparare in gura mea.Nimic nu am facut pe pamant care sa cumpanesca un singur cuvant desert al gurii mele,caci daca un om ar face toata dreptatea ar face ca un rob si ca un datornic,dar nu se va gasi nici o rascumparare a pacatului sau,fiindca mila la Tine este.Fiindca pacatul este moarte si cine va fi cel care murind prin el sa invie prin sine insusi?Negresit nimeni.Fiindca Tu singur murind ai inviat,caci n-ai facut pacat si nici viclesug nu s-a gasit in gura Ta.Dar cine va muri in pacate si nu-i va parea rau?Si totusi acest lucru nu-i va folosi cu nimic.Asa Stapine Atottiitorule,si eu ma caiesc fiindca am facut fapte rele,iar cainta nu-mi este spre indreptare,intrucat cainta este o recunoastere a pacatului.Si acum vezi Atoatevazatorule,ca n-am nimic afara de trup.Caci sunt cu totul o rana si nicaieri nu mi-a ramas prilej de mantuire pentru ca am fost lasat singur si de viu m-a inghitit Iadul.Si Tu Doamne priveste: Tu singur poti sa ma ridici si sa tamaduiesti chinul inimii mele,fiindca mana Ta poate face toate si ajunge la capatul adancurilor,lucrand toate la un semn al Tau.Nu intraznesc sa spun ,,Miluieste-ma"caci sunt nevrednic iar Tu Doamne vezi" (Simeon Noul Teolog ,Cateheze, Scrieri II, pag 249).

Acele cuvinte ale Mantuitorului,in primul rand,frang orgoliul omului(parafrazare)care crede ca poate castiga mantuirea doar prin fortele proprii,o mandrie in esenta luciferica,sau care crede ca mantuirea i-se cuvine,ca o merita indiferent de situatie.Ne reamintesc dependenta de Dumnezeu,avand drept consecinta,sau asa ar trebui,o ascultare neconditionata din partea noastra.Pentru a sublinia mai bine acest prim aspect am ales acel citat din Sfantul Simeon Noul Teolog,care surprinde foarte bine situatia reala,opusa mandriei noastre ucigase.As mai adauga aici ca acele cuvinte sunt in directa legatura,ca si context,cu versetul precedent si anume ,,Dar sunt unii dintre voi care nu cred. Căci Iisus știa de la început cine sunt cei ce nu cred și cine este cel care Îl va vinde.".Acest lucru nu trebuie sa ne surprinda intrucat Hristos stie foarte bine ce zace-n noi(Ioan 2,25).

Cuvantul grecesc folosit in Ioan 6,65 este parca ,,dedomenon",un cuvant foarte interesant in context,care arata calitatea de privilegiu a receptionarii unui asemenea dar din partea lui Dumnezeu(asta in comparatie cu starea umana descrisa de Sfantul Simeon Noul Teolog).Hristos stia ca unii il vor parasi,actiunea lor fiind urmare a intelegerii carnale sa spunem,a cuvintelor Sale,ce erau duh si viata.Diferentierea intre cele doua intelegeri,duhovniceasca si strict rationala,tributara propriilor ei limite,este facuta de darul plin de indurare al lui Dumnezeu.Mintea omenesca are limite si se va opri la ele lasata singura.Trebuie ca Dumnezeu sa-si faca lucrarea Sa pentru a o ajuta sa-si depaseasca limitele.

Acest aspect este foarte bine aratat in Slujba Sfintei Liturghii a Sfantului Ioan Gura de Aur,Evanghelia Imparatiei,cand in timp ce citetul intoneaza pericopa,Preotul cadeste dupa randuiala,dupa care revine in altar si citeste in taina Rugaciunea de dinainte de Evanghelie: ,,Stapine,Iubitorule de oameni,fa sa straluceasca in inimile noastre umina cea curata a cunoasterii dumnezeirii Tale si deschide ochii gandului nostru spre intelegerea evanghelicelor Tale propovaduiri.Pune in noi si frica de fericitele Tale porunci,pentru ca,toate poftele trupului calcand,vietuire duhovniceasca sa petrecem,cugetand si facand toate cele ce sunt spre buna-placerea Ta.Caci Tu esti luminarea sufletelor si a trupurilor noastre,Hristoase Dumnezeule si Tie slava inaltam,si totodata Parintelui Tau Celui fara de inceput si Preasfantului si bunului si de viata facatorului Tau Duh,acum si pururea si in vecii vecilor.Amin."(gasiti la pag 115 din ,,Cartea deschisa a Imparatiei:o insotire liturgica pentru preoti si mireni" IPS Bartolomeu Anania)

In legatura cu conexiune dintre versetele 64 si 65 in ceea ce priveste trimiterea la Iuda(doreati si o trimitere patristica).Dupa cum puteti observa versetul poate fi analizat in mai multe registre,inclusiv in contextul sau in acel capitol.Am citit in Evanghelia dupa Ioan,editia bilingva,insotita si de comentarii si note patristice, ca acel verset ar contine ,,taina tradarii,dupa cuvintele lui Irineu al Lyonului.La finalul unui discurs de o forta mistica formidabila,se abordeaza chestiunea tradarii legata de aceea a credintei-comuniune.Versetul 65 ofera o explicatie aporiei teologice formulata astfel:daca Iisus cunoastea dinainte sufletul oamenilor,de ce l-a ales pe Iuda intre apostoli?Nu stia ca Iuda il va da pe mana autoritatilor ca sa fie ucis?Iisus,departe de a se ascunde dupa deget si a-si minimaliza importanta in alegerea lui Iuda,arata ce accepta liber planul de rascumparare al omenirii".

La final as dori sa va las o rugaciune,din cartea ,,Lacrimi si har"referitoare la preotul-martir Constantin Sarbu.Am ales-o in mod special,ca o chintesenta,privind spre viitor,a celor discutate.Poate vom trece si noi,cu ajutorul Domnului de la morti,reci si poate caldicei la in clocot.

,,Doamne Iisuse Hristoase stau rusinat inaintea Ta si nu mai pot scoate nici un cuvant decat de pocainta si rugaciune.A fost si in viata mea o vreme cand ti-am facut laudaroase si usuratice fagaduinte.Eram tanar Doamne,iar jertfele,catacombele si moartea pe care ma laudam atunci ca voi fi gata sa le indur pentru Cuvantul Tau mi-se pareau doar niste declaratii inflacarate si frumoase,care vor ramine subiecte de cantari si predici pentru totdeauna.

Dar cand,mai tarziu,a venit vremea sa-mi ceri in parte adeverirea cu fapte a acelor grabite fagaduinte de iubire si ascultare pe care Ti-le facusem abia atunci mi-am dat seama ce pret se cerea ca sa-mi respect legamantul pe care il facusem.Oricate momente inaltatoare am avut pe acest drum,oricat de mari biruinte si binecuvantari am cules,oricat de curajos am strabatut uneori prin intunericul acestor incercari,totusi nimic nu mi-a ramas mai puternic in minte ca simtamantul ca n-am fost intotdeauna si intrutotul hotarat sa-mi dau viata pentru Tine.Ca au fost uneori momente de slabiciune,in care m-am lasat doborat de intristare si n-am putut strabate cantand vaile reci si adanci ale umbrei mortii.

Astazi Doamne Iisuse,inima mea este plina de sfiala si teama,stand inaintea Ta.Sunt in viata mea nespus de multe momente in care as fi gata sa-mi dau viata pentru Tine,fara nici un regret si fara nici o dorinta pamanteasca.Dar sunt si clipe in care ceva mi se pare ca ma infioara inca si ma retine.Acest fel de clipe as dori sa nu mai fie niciodata Doamne,in inima si in viata mea.Ci neclintit si neinvins sa-ti pot da viata mea in orice clipa,fara laude si fara indoieli,spre slava Numelui Tau,marele meu Dumnezeu si Mantuitor Iisus Hristos.Amin"

Cam atat am putut,singur sunt mai multe de spus dar poate in viitor imi voi ordona mai bine gandurile.Daca gasiti ceva folositor foarte bine iar daca nu atunci este un motiv in plus sa cautati si dvs mult mai profund.Doamne ajuta!+

Last edited by Pelerin spre Rasarit; 26.07.2012 at 01:34:46.
Reply With Quote
  #7  
Vechi 26.07.2012, 01:48:28
ioan cezar
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Parintele Sofian Boghiu - sa luam aminte!
http://www.harrdelos.com/2011/09/par...iu-despre.html

Spre mangaiere mare, de nespus...
http://www.youtube.com/watch?v=weX54xLKfZ4

Doua minute cu Parintele Rafail
http://video.crestinortodox.ro/XucUJ...ica_VIDEO.html

Cat despre mine, rugati-va de binevoiti, fratilor si surorilor, sa ma invrednicesc fie si o singura clipa de Sfintele Taine, mai intai...

Last edited by ioan cezar; 26.07.2012 at 02:03:51.
Reply With Quote
  #8  
Vechi 26.07.2012, 09:31:55
Tartaruga Tartaruga is offline
Banned
 
Data înregistrării: 19.07.2012
Mesaje: 709
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Pelerin spre Rasarit Vezi mesajul
,,Și zicea: De aceea am spus vouă că nimeni nu poate să vină la Mine, dacă nu-i este dat de la Tatăl."(Ioan 6,65).

,,Tu vezi Doamne si nu este nici un lucru pe care sa nu-L vezi,iar eu sunt lucrul mainilor Tale,dar n-am facut poruncile Tale ci am savarsit cu nebunie toata rautatea.Tu esti bun dar eu nu te-am cunoscut,dar acum am auzit despre Tine si am tremurat si nu stiu ce voi face.Am auzit judecata Ta si nu se gaseste cuvant de aparare in gura mea.Nimic nu am facut pe pamant care sa cumpanesca un singur cuvant desert al gurii mele,caci daca un om ar face toata dreptatea ar face ca un rob si ca un datornic,dar nu se va gasi nici o rascumparare a pacatului sau,fiindca mila la Tine este.Fiindca pacatul este moarte si cine va fi cel care murind prin el sa invie prin sine insusi?Negresit nimeni.Fiindca Tu singur murind ai inviat,caci n-ai facut pacat si nici viclesug nu s-a gasit in gura Ta.Dar cine va muri in pacate si nu-i va parea rau?Si totusi acest lucru nu-i va folosi cu nimic.Asa Stapine Atottiitorule,si eu ma caiesc fiindca am facut fapte rele,iar cainta nu-mi este spre indreptare,intrucat cainta este o recunoastere a pacatului.Si acum vezi Atoatevazatorule,ca n-am nimic afara de trup.Caci sunt cu totul o rana si nicaieri nu mi-a ramas prilej de mantuire pentru ca am fost lasat singur si de viu m-a inghitit Iadul.Si Tu Doamne priveste: Tu singur poti sa ma ridici si sa tamaduiesti chinul inimii mele,fiindca mana Ta poate face toate si ajunge la capatul adancurilor,lucrand toate la un semn al Tau.Nu intraznesc sa spun ,,Miluieste-ma"caci sunt nevrednic iar Tu Doamne vezi" (Simeon Noul Teolog ,Cateheze, Scrieri II, pag 249).

Acele cuvinte ale Mantuitorului,in primul rand,frang orgoliul omului(parafrazare)care crede ca poate castiga mantuirea doar prin fortele proprii,o mandrie in esenta luciferica,sau care crede ca mantuirea i-se cuvine,ca o merita indiferent de situatie.Ne reamintesc dependenta de Dumnezeu,avand drept consecinta,sau asa ar trebui,o ascultare neconditionata din partea noastra.Pentru a sublinia mai bine acest prim aspect am ales acel citat din Sfantul Simeon Noul Teolog,care surprinde foarte bine situatia reala,opusa mandriei noastre ucigase.As mai adauga aici ca acele cuvinte sunt in directa legatura,ca si context,cu versetul precedent si anume ,,Dar sunt unii dintre voi care nu cred. Căci Iisus știa de la început cine sunt cei ce nu cred și cine este cel care Îl va vinde.".Acest lucru nu trebuie sa ne surprinda intrucat Hristos stie foarte bine ce zace-n noi(Ioan 2,25).

Cuvantul grecesc folosit in Ioan 6,65 este parca ,,dedomenon",un cuvant foarte interesant in context,care arata calitatea de privilegiu a receptionarii unui asemenea dar din partea lui Dumnezeu(asta in comparatie cu starea umana descrisa de Sfantul Simeon Noul Teolog).Hristos stia ca unii il vor parasi,actiunea lor fiind urmare a intelegerii carnale sa spunem,a cuvintelor Sale,ce erau duh si viata.Diferentierea intre cele doua intelegeri,duhovniceasca si strict rationala,tributara propriilor ei limite,este facuta de darul plin de indurare al lui Dumnezeu.Mintea omenesca are limite si se va opri la ele lasata singura.Trebuie ca Dumnezeu sa-si faca lucrarea Sa pentru a o ajuta sa-si depaseasca limitele.

Acest aspect este foarte bine aratat in Slujba Sfintei Liturghii a Sfantului Ioan Gura de Aur,Evanghelia Imparatiei,cand in timp ce citetul intoneaza pericopa,Preotul cadeste dupa randuiala,dupa care revine in altar si citeste in taina Rugaciunea de dinainte de Evanghelie: ,,Stapine,Iubitorule de oameni,fa sa straluceasca in inimile noastre umina cea curata a cunoasterii dumnezeirii Tale si deschide ochii gandului nostru spre intelegerea evanghelicelor Tale propovaduiri.Pune in noi si frica de fericitele Tale porunci,pentru ca,toate poftele trupului calcand,vietuire duhovniceasca sa petrecem,cugetand si facand toate cele ce sunt spre buna-placerea Ta.Caci Tu esti luminarea sufletelor si a trupurilor noastre,Hristoase Dumnezeule si Tie slava inaltam,si totodata Parintelui Tau Celui fara de inceput si Preasfantului si bunului si de viata facatorului Tau Duh,acum si pururea si in vecii vecilor.Amin."(gasiti la pag 115 din ,,Cartea deschisa a Imparatiei:o insotire liturgica pentru preoti si mireni" IPS Bartolomeu Anania)

In legatura cu conexiune dintre versetele 64 si 65 in ceea ce priveste trimiterea la Iuda(doreati si o trimitere patristica).Dupa cum puteti observa versetul poate fi analizat in mai multe registre,inclusiv in contextul sau in acel capitol.Am citit in Evanghelia dupa Ioan,editia bilingva,insotita si de comentarii si note patristice, ca acel verset ar contine ,,taina tradarii,dupa cuvintele lui Irineu al Lyonului.La finalul unui discurs de o forta mistica formidabila,se abordeaza chestiunea tradarii legata de aceea a credintei-comuniune.Versetul 65 ofera o explicatie aporiei teologice formulata astfel:daca Iisus cunoastea dinainte sufletul oamenilor,de ce l-a ales pe Iuda intre apostoli?Nu stia ca Iuda il va da pe mana autoritatilor ca sa fie ucis?Iisus,departe de a se ascunde dupa deget si a-si minimaliza importanta in alegerea lui Iuda,arata ce accepta liber planul de rascumparare al omenirii".

La final as dori sa va las o rugaciune,din cartea ,,Lacrimi si har"referitoare la preotul-martir Constantin Sarbu.Am ales-o in mod special,ca o chintesenta,privind spre viitor,a celor discutate.Poate vom trece si noi,cu ajutorul Domnului de la morti,reci si poate caldicei la in clocot.

,,Doamne Iisuse Hristoase stau rusinat inaintea Ta si nu mai pot scoate nici un cuvant decat de pocainta si rugaciune.A fost si in viata mea o vreme cand ti-am facut laudaroase si usuratice fagaduinte.Eram tanar Doamne,iar jertfele,catacombele si moartea pe care ma laudam atunci ca voi fi gata sa le indur pentru Cuvantul Tau mi-se pareau doar niste declaratii inflacarate si frumoase,care vor ramine subiecte de cantari si predici pentru totdeauna.

Dar cand,mai tarziu,a venit vremea sa-mi ceri in parte adeverirea cu fapte a acelor grabite fagaduinte de iubire si ascultare pe care Ti-le facusem abia atunci mi-am dat seama ce pret se cerea ca sa-mi respect legamantul pe care il facusem.Oricate momente inaltatoare am avut pe acest drum,oricat de mari biruinte si binecuvantari am cules,oricat de curajos am strabatut uneori prin intunericul acestor incercari,totusi nimic nu mi-a ramas mai puternic in minte ca simtamantul ca n-am fost intotdeauna si intrutotul hotarat sa-mi dau viata pentru Tine.Ca au fost uneori momente de slabiciune,in care m-am lasat doborat de intristare si n-am putut strabate cantand vaile reci si adanci ale umbrei mortii.

Astazi Doamne Iisuse,inima mea este plina de sfiala si teama,stand inaintea Ta.Sunt in viata mea nespus de multe momente in care as fi gata sa-mi dau viata pentru Tine,fara nici un regret si fara nici o dorinta pamanteasca.Dar sunt si clipe in care ceva mi se pare ca ma infioara inca si ma retine.Acest fel de clipe as dori sa nu mai fie niciodata Doamne,in inima si in viata mea.Ci neclintit si neinvins sa-ti pot da viata mea in orice clipa,fara laude si fara indoieli,spre slava Numelui Tau,marele meu Dumnezeu si Mantuitor Iisus Hristos.Amin"

Cam atat am putut,singur sunt mai multe de spus dar poate in viitor imi voi ordona mai bine gandurile.Daca gasiti ceva folositor foarte bine iar daca nu atunci este un motiv in plus sa cautati si dvs mult mai profund.Doamne ajuta!+
Multumesc pentru osteneala ce v-ati dat pentru a-mi raspunde!
Eu credeam ca a veni la Domnul inseamna a-l cunoaste pe Hristos, a se converti la crestinism si nu intelegeam de ce Tatal ceresc nu i-ar chema pe toti oamenii. Din raspunsul ce mi l-ati dat vad ca de fapt inseamna cu totul altceva, asa ca trebuie sa schimb modul in care vedeam intrebarea pentru a integra cele ce mi-ati scris. Multumesc mult!
Reply With Quote
  #9  
Vechi 26.07.2012, 09:47:12
Pelerin spre Rasarit
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Mai util ar fi sa integrati in intrebare intregul conext al versetului ca sa vedeti situatia concreta in care a fost spus.Analiza in verset izolat va poate duce direct in bratele unei interpretari arbitrare,ce se poate potrivi sau nu,dar poate fi simplista eludand sensul duhovnicesc care noua ne scapa ,,avand dinti de lapte".O sa va ajute mai mult prima varianta.Luati in primul rand tot capitolul 6 din Evanghelia dupa Ioan.In plus ,dupa cum vedeti,el are legatura cu versetul precedent.

,,Dar sunt unii dintre voi care nu cred. Căci Iisus știa de la început cine sunt cei ce nu cred și cine este cel care Îl va vinde.Și zicea: De aceea am spus vouă că nimeni nu poate să vină la Mine, dacă nu-i este dat de la Tatăl."

Doamne ajuta,discutii cu spor in continuare!

PS.Discutia noastra s-a indepartat,cumva,destul de mult de tema topicului.Din respect pt cei care posteaza pe el eu v-as propune ca in cazul in care doriti sa abordati aceste teme sa deschideti un alt topic,la sectiunea potrivita,unde cei de pe forum sa-si poata spune parerea.Altfel s-a putea sa iasa un balamuc general,atragator dar pestrit si fara esenta,de unde fiecare va pleca exact cum a venit..sau mai rau :)

Last edited by Pelerin spre Rasarit; 26.07.2012 at 09:57:49.
Reply With Quote
  #10  
Vechi 26.07.2012, 08:24:00
Decebal Decebal is offline
Banned
 
Data înregistrării: 19.07.2012
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.651
Implicit

Citat:
În prealabil postat de ioan cezar Vezi mesajul
Intre timp ma preocupa, tot mai serios, prin Mare Mila Domnului, sa devin vrednic de Sfintele Taine, asadar de harul lui Dumnezeu (acest har pe care iscusitul Decebal, care iata ca si-a facut update si a adaugat in sfarsit cuvantul "ortodox" la eticheta sa, acest har asadar pe care iluminatul il gaseste ... insuficient, nedeplin).
Domnu Cezar, îmi pare sincer rău de dumneata, de aceea stai liniștit cu deplinătățile și suficiențele matale mai departe. Văd că ai așa o știință a învârtirii din condei manipulatoare și fals interpretatoare a ceea ce am spus, dar nu-i nimic că nu ești primul pe care îl întâlnesc. Cine ți-a spus domnule că Sfintele Taine sunt insuficiente? Dacă ai fi urmărit atent ai fi înțeles că punctul esențial este că modul de participare exclusiv prin credință nu este unul deplin. Iar asta se poate vedea chiar și dintr-o rugăciune euharistică unde spune foarte clar: "Și dă-mi Doamne să mă împărtășesc mai cu adevărat (din Taine) în împărăția Ta!", cu alte cuvinte împărtășirea prin cunoaștere, prin gnoză de care vorbesc Sfinții Simeon Noul Teolog și Grigorie Palama este superioară împărtășirii sau participării doar prin credință, și este mai deplină. Ori ca să ajungi să percepi, chiar și limitat, tainele trebuie să ai parte de la Dumnezeu de gnoza dăruită prin Sfântul Spirit și gnoza, ca har, este cea care te poate face să participi mai deplin pentru că de acum nu mai ești doar din credință ci ești și din cunoaștere (mistică).

Și dacă tot ai insistat ei uite că o să îți spun că nu este suficient pentru a ajunge la perfecțiune doar participarea la sacramente în stil obișnuit. Și asta pentru că unii caută mai mult și la un moment dat chiar s-ar putea, din harul lui Dumnezeu, să afle mai mult, să fie chemați la mai mult. Experimentarea harului doar prin credință este nedeplină, insuficientă pentru că nu satisface dorințele cele mai profunde ale omului de cunoaștere spirituală, atât cu adâncul minții cât și cu adâncul inimii. De aici și calea ascetică și mistică despre care vorbește Sfânta Tradiție și chiar și Stăniloaie sau alți teologi. Bine, acum că unii au nevoi spirituale de nivelul pigmeilor (nu mă refer la dumneata, ți-o spun ca să nu îți mai las loc interpretărilor de rea credință) sau al populațiilor din Groenlanda este problema lor și a celor care îi păstoresc în halul în care îi păstoresc.

Citat:
În prealabil postat de ioan cezar Vezi mesajul
Ce invatatura propovaduiti voi aici, cu citate din Sfintii Parinti, iluminatilor?
De cand stabiliti voi ierarhii ale harului in Biserica lui Hristos? Altceva mai bun nu aveti de facut?
Învățătura Sfintei Tradiții a Bisericii lui Christos, a acelei Tradiții autentice, nu a tot felul de tradiții omenești puse în locul Tradiției Sfinte. Și uite că îți readuc aminte de Palama:

Din Tomosul Aghioritic [august 1340] redactat de sfântul Grigorie Palama

[...]nu suntem în neștiință cu privire la rațiunile mărturisirii celor propovăduite cu îndrăzneală pe față și ale celor arătate mai dinainte în chip tainic în Duhul celor vrednici: unii fiind inițiați în ele prin experiență -- și anume câți pentru viața evanghelică s-au lepădat de agoniseala avuțiilor, de slava oamenilor și de plăcerile care nu sunt bune ale trupurilor, dar nu numai aceasta, ci au întărit această lepădare prin supunerea față de cei ce au ajuns la vârsta lui Hristos, căci făcându-și printr-o isihie fără împrăștiere răgaz pentru ei înșiși și pentru Dumnezeu, ajungând prin rugăciune adevărată mai presus de ei înșiși și, ajungând în Dumnezeu prin unirea tainică cu El mai presus de minte, au fost inițiați în cele mai presus de minte --, iar ceilalți prin respectul, credința și afecțiunea față de unii ca aceștia. (Tomosul Aghioritic, prolog)

Oricine afirmă că unirea desăvârșită cu Dumnezeu se săvârșește numai prin imitare și relație, fără harul îndumnezeitor al Duhului, ca la cei ce au aceleași purtări și se iubesc unii pe alții, iar harul îndumnezeitor al lui Dumnezeu îl numesc o deprindere a firii/naturii raționale care vine doar prin imitație, și nu o strălucire suprafirească și negrăită și o energie dumnezeiască văzută în chip nevăzut de cei vrednici și înțeleasă în chip neînțeles, acesta să știe că a căzut, fără să o știe, în amăgirea mesalienilor [...] Fiindcă toată virtutea și imitarea lui Dumnezeu pe cât ne stă în putință îl face pe cel ce a dobândit-o capabil de unirea dumnezeiască, dar harul săvârșește însăși această negrăită unire [...] (Tomosul Aghioritic, 2)

Oricine spune că lumina care i-a fulgerat pe apostoli pe Tabor e o nălucă și un simbol care se face și desface, dar nu există propriu-zis și nu este o energie/lucrare dincolo de orice înțelegere a minții, ci e inferioară intelecției minții, acela contrazice în chip limpede opiniile sfinților. Fiindcă atât în cântările cât și în scrierile lor, aceștia o numesc negrăită, necreată, veșnică, atemporală, neapropiată, inaccesibilă, infinită, nemărginită, nevăzută pentru îngeri și oameni, frumusețe arhetipală și neschimbabilă, slavă a lui Dumnezeu, slavă a Duhului, rază a Dumnezeirii și altele asemenea. (Tomosul Aghioritic, 4)

Dar atunci când se împărtășesc cu simțirea și cu mintea de un har și de o putere duhovnicească și supranaturală, cei învredniciți văd cele mai presus de orice simțire și orice minte
ca să vorbim potrivit marelui Grigorie Teologul „cum știe singur Dumnezeu și cei care suferă lucrarea unora ca acestea”. (Tomosul Aghioritic, 6)

sursa: Sfântul Grigorie Palama, Scrieri, vol 1, editura Deisis, 2005, pag. 156-163
Reply With Quote
Răspunde



Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Harul costel Spiritualitatea ortodoxa 72 06.02.2013 14:11:04
Spalare pacate prin suferinta sau prin facere de bine spre_rasarit Generalitati 0 09.09.2011 13:09:26
Ce este Har,Harul? savudanmihai Intrebari utilizatori 14 30.05.2010 20:21:08
Harul lui Dumnezeu Florin-Ionut Generalitati 7 05.09.2008 20:24:15
Harul Dumnezeiesc Sylvie Generalitati 6 21.08.2007 11:46:31