![]() |
![]() |
|
|
![]() |
|
Thread Tools | Moduri de afișare |
#571
|
|||
|
|||
![]()
Ai dreptate, Cata; asa cred si eu, care cred la fel cu Sf. Teodor de Mopsuestia. (Da, stiu, pentru voi credinciosii nu e sfant; e sfant pentru mine).
|
#572
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Last edited by Capy; 26.03.2015 at 08:07:06. |
#573
|
|||
|
|||
![]() Citat:
ascuns cum numai marea meduzele când poartă sub clopotele reci..." Zice Ion Barbu. * Simt că sunt mai mult decît știu să fiu, Am putințe mai mari decît pot, Trăiesc și altfel decît în acest chip viu Trec dincolo de marginile trupescului sicriu. Carne, suflare, minte, nu m-alcătuiesc tot... (V. Voiculescu) * Sunt slab, sămânță care-o suflă vântul Pe stepele vieții îndelung Dar el mă suflă unde vreau s-ajung! (V. Voiculescu) |
#574
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Citat:
Capy, m-ai terminat cu atat reiesit limpede si dedus logic si de la sine inteles. Tu chiar crezi ca taina Intruparii e atat si doar atat, si de la sine inteles? Nu si-a asumat firea inteleasa in mod abstract, ci o fire individuala, aceeasi cu cea a speciei umane, dar care n-a venit la existenta decat in Ipostasul preexistent al Logosului. Pentru tine, Intruparea e acelasi lucru cu unirea firilor? Fiindca nu e acelasi lucru. N-ai ajuns inca la distinctia pe care o face Sf. Ioan Damaschin dintre intrupare si unire? I-ai epuizat deja sensurile? Intruparea, da, e Unirea Persoanei Logosului cu trupul luat din Maica Domnului. Dar prima consecinta a Intruparii e unirea firii divine cu firea umana, nu doar in general, ci specific, pentru fiecare om in parte, pana la ultimul om nascut al istoriei. Asta inteleg eu ca zice Sf. Ioan Damschin, cand zice ca a luat persoana noastra, nu doar firea noastra. Pai, de ce a luat firea umana? Din vreun moft metafizic? Ii lipsea ceva avand doar fire divina? Nu, ca sa fie in unire (prin har, nu in fiinta), cu persoana ta, persoana lui Bogdan, a mea, a lui Barsaumas, a lui Ioan Cezar, a fiecaruia in parte, si cu toti laolalta asa cum e cu Persoana Tatalui si Sf. Duh ? Serios, io nu stiu ce intelegi tu. Lasa o vreme tratatele dogmatice si pune-te de te roaga cat mai adanc. Intelesurile din Dogmatica se dezvaluie altfel. Cu multa rugaciune, fiindca nu-s concepte abstracte fara legatura cu propria ta fiintare si intemeiere in Fiinta. Dogmatica e Ontologie aplicata la propria persoana. E tratat de in-fiintare si fiintare, nu simplu obiect de curricula in programa de invatamant. Gandeste-te la simetria in oglinda dintre vietuirea Persoanei Logosului in Treime, in paralel cu vietuirea Lui in firea umana. Felul in care Persoana Logosului vietuieste in Treime e perihoretic. Se goleste pe Sine pt. a se lasa umplut de Persoana Tatalui si a Sf. Duh. La fel si Tatal si Sf. Duh, se golesc pe Sine pt. a face fiecare loc Fiului. Tocmai aceasta sublima intrepatrundere intre Persoane, tocmai modul asta de vietuire a persoanelor, una in alta, a vrut Hristos sa-l intemeieze si intre persoanele firii umane. La fel ca inTreime, a vrut sa fie si in firea umana ( prin har, nu in fiinta). Persoana Lui se goleste pe Sine si se lasa luata de persoana ta, a mea, a lui x, y, z. Nu? Ce cantam la Liturghie? "Trupul lui Hristos primind".... Tu, ca persoana, n-ai putea lua prin har Trupul Lui, fara dubla kenoza reciproca. A Lui dar si a ta. A Lui a avut deja loc. Persoana Lui S-a golit deja si se lasa luata de persoana ta si a lui x.y.z. ( prin har, nu in fiinta). De-acuma e randul fiecarei persoane sa raspunda la kenoza Lui cu propria kenoza (evident imperfecta), daca vrem sa ne lasam propria persoana sa fie luata de El. Acelasi mod perihoretic de vietuire il vrea Hristos intre El si miliardele de persoane. El se goleste pe Sine, pt. a te primi pe tine, pe mine, pe fiecare. Iar eu si tu si fiecare, tocmai asta avem de invatat de la El, kenoza si perihoreza. Astea nu-s concepte goale. Ci raspunsul fiecaruia la kenoza si perihoreza Lui. Tu, ce intelegi? Din ce se alcatuieste de 2000 de ani Trupul Mistic al lui Hristos, care e Ecclesia? Nu din persoane? Nu una, nu doua, nu trei, ci multe. Toate acele persoane cate isi doresc sa vietuiasca kenotic si perihoretic ca in Treime ( prin har, nu in fiinta). Nu asta e scopul si intelesul Intruparii? Din ce e alcatuit trupul indumnezeit al lui Hristos dupa Parusie, trupul Lui mistic? Nu din noi ("dă, Doamne!")? Nu din persoane? Persoana Lui nu vietuieste perihoretic in umanitate (prin har), la fel ca in Treime? Nu este acesta paradoxalul si inefabilul soma pnevmatikon, trupul Unic si totusi multiipostatic al firii umane al carui cap e El? Nu vezi nici o oglindire intre Treimea cea de o fiinta si Multiipostaticul trup mistic al Ecclesiei de dupa Parusie? Nu-i musai sa mai dau/dai reply. Pune-te de te roaga. en eirini proerhomen. Last edited by delia31; 09.03.2016 at 12:52:45. |
#575
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Carne, suflare, minte, nu m-alcătuiesc tot... fiindca tu nu strivesti corola de minuni a lumii și nu ucizi cu mintea tainele, ce le-ntâlnesti în calea ta Lumina altora sugrumă vraja nepătrunsului ascuns în adâncimi de întuneric, dar tu, tu cu lumina ta sporesti a lumii taină – și-ntocmai cum cu razele ei albe luna nu micșorează, ci tremurătoare mărește și mai tare taina nopții, așa îmbogățesti și tu întunecata zare cu largi fiori de sfânt mister și tot ce-i neînțeles se schimbă-n neînțelesuri și mai mari sub ochii tai- căci tu iubesti și flori și ochi și buze și morminte. Iertata sa-mi fie calchierea si neputinta rost(u)irii poetice. Io mai am mult de tacut pana sa invat sa rostesc. Multumesc, Ioan, de inspiratele versuri! |
#576
|
|||
|
|||
![]()
Delia, tu le-ai scris?!
Wow, sunt superbe! Eu, pana gasesc o rima, incepe un nou ciclu al Universului, dupa Parusie. |
#577
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Ooops, era o calchiere /reformulare dupa Blaga, de aia n-am pus ghilimele. Dar Ioan Cezar sigur stie. Plus ca mi-am cerut iertare ca mai mult decat atat, nu pot. I should have quoted as to not infringe on any copyright issues or worse, being considered the author. |
#578
|
|||
|
|||
![]()
Nope.Lucian Blaga le-a scris.Este poezia "Eu nu strivesc corola de minuni a lumii" care se afla in materia de bac la limba romana.
|
#579
|
|||
|
|||
![]() |
#580
|
|||
|
|||
![]()
Bine, faza cu crorola mi-a amintit de Blaga, si banuiam ca Delia a...aaaa...recompilat nitel sursa. :D
|
|