Deosebirea duhurilor in cantarea liturgica

Deosebirea duhurilor in cantarea liturgica

Comuniunea cu duhurile netrupesti in cantarea bisericeasca presupune o anume trezvie pentru deosebirea acestor duhuri, deoarece, dupa cum spune Sfantul Vasile cel Mare, nu orice duh aduce in cantare ”parfumul duhovnicesc”. ”Nu tot cel ce are in gura cuvintele psalmului canta Domnului, ci cel care inalta, din inima curata (s.n.), cantarile de psalmi [...]. Dar cati nu stau aici in biserica venind de la desfranari! Cati nu vin de la hotii! Cati nu ascund in inima lor viclenie si minciuna! Se pare ca au in inima lor cantare de psalmi, dar nu canta cu adevarat psalmi.”

Tot Sfantul  Vasile cel Mare aminteste ca ”Domnul le-a luat demonilor puterea de a-l face cunoscut, pentru ca nu este potrivit ca demonii sa vorbeasca de Mantuitorul.” El arata ca ”dupa cum unui picioar stramb nu i se potriveste o incaltaminte dreapta, tot asa nici lauda lui Dumnezeu nu se potriveste inimilor stricate [...]. Asadar, pentru ca lauda lui Dumnezeu este dreapta, este nevoie de o inima dreapta, ca lauda sa-i convina si sa i se potriveasca.”

Iar Sfantul Ambrozie al Milanului aminteste ca ”acela care canta un imn o face cu o inima curata si spiritual; el exclude din inima sa orice fel de pasiuni omenesti [...] [si] starea sufletului sau nu este tulburata in nici un chip”, pentru ca, dupa cum arata Sfantul Grigorie de Nyssa ”celor curatiti se cuvine sa laude pe Domnul.”

In tendinta de a incerca cercetarea aspectelor muzicale din Biserica in functie numai de ”litera” Sfintei Scripturi sau a scrierilor Sfintilor Parinti, se porneste adesea doar de la acele fragmente ale acestora in care se vorbeste ”ad literam” despre muzica sau cantare si despre aspecte in legatura cu acestea (instrumente, termeni muzicali etc.). insa, cel putin in unele cazuri, poate fi la fel de productiva si aducatoare catre scop incadrarea problemelor specific muzicale in contextul mai larg teologic, liturgic, pastoral si desigur istoric al respectivelor scrieri, ceea ce ne aduce uneori mai aproape de spiritul (duhul) lor - desigur pastrand masura rigorii metodei stiintifice, pentru a evita speculatiile neintemeiate.

Astfel, spre exemplu, cuvintele Sf.Apostol Pavel, referitoare la partasia crestinilor la jertfele paganilor (I Cor.8169), pot fi foarte usor si justificat aplicate cantarii crestine, atat celei de la inceputuri, cat si pana astazi, in masura in care si cantarea este ”jertfa de lauda”(Ps.49,24).

In acest caz este vorba despre aceeasi problema a discernamantului spiritual, a ”deosebirii duhurilor”, pentru a putea decide intre ”muzica buna si muzica rea”. Deoarece ”hotarat ca nu orice compozitie muzicala merita calificativul binelui, dupa cum nici orice melodie alcatuita pe un text literar cultic nu poate fi numita liturgica sau bisericeasca”. Fiind vorba, in ultima instanta, despre o problema de spiritualitate, aceasta devine actuala si cere un raspuns mai ales atunci cand, sub presiunea diferitelor feluri de muzica laica (profana, secularizata), se pune intrebarea acceptarii lor in cult si deci este necesara deslusirea, intre atatea ”spiritualitati” ce insotesc aceste muzici, a inspiratiei autentice a Duhului Sfant, singura ce poate avea intrare in Biserica.

Concluziile Preotului muzician Gheorghe Soima in aceasta problema raman valabile, peste ani, pana astazi: ”Fireste, o opera rezultata dintr-o [...] inspiratie luciferica poate oferi uneori aparentele unui succes artistic; ea poate genera emotii pseudo-estetice, castigand aprobarea si admiratia celor pervertiti sau superficiali, dar crestinul duhovnicesc o poate demasca fara prea mare greutate sau intarziere.

Muzica buna - ca si orice opera de arta buna - se deosebeste de muzica rea mai ales prin roade; la fel putem zice si despre muzica bisericeasca si cea pretinsa bisericeasca. [...] intr-adevar, dintre toate criteriile dupa care putem judeca valoarea religioasa a unei compozitii liturgice, cel mai sigur este acela al roadelor pe care le culege ea in sufletele ascultatorilor fiind cantata si ascultata in conditii bune. E drept ca aplicarea acestui criteriu necesita vreme ceva mai indelungata, dar, in schimb, si concluziile la care ajungem pe aceasta cale, sunt tot pe atat de drepte. Astfel, o compozitie muzicala bisericeasca vom numi-o buna, daca, intr-adevar, prin ea ne simtim pregatiti si indemnati la rugaciune, daca prin intermediul ei ne putem chiar ruga, intrebuintand-o ca vehicul al sentimentelor noastre indreptate catre Dumnezeu, si daca, cu un cuvant, ea indeplineste in noi toate acele functiuni cultice, pe care le-am vazut analizand rostul muzicii bisericesti in cultul divin.

Parintele Vasile Grajdian

Pe aceeaşi temă

11 Aprilie 2014

Vizualizari: 3692

Voteaza:

Deosebirea duhurilor in cantarea liturgica 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Experienta vietii cu Hristos
Experienta vietii cu Hristos Mărturisesc că nu m-am gândit să public o carte de teologie, cu atât mai puțin un volumde predici, cu toate că mi-aș fi dorit mult să o pot face. Întrebată fiind dacă am supărat-o cu ceva, buna mea mamă, Rozalia Flueraș, spunea că nu am supărat-o decât cu 62.00 Lei
Slujind lui Dumnezeu si semenilor
Slujind lui Dumnezeu si semenilor Libertatea cea mai adâncă este de a te lăsa mereu răpit în Hristos, pentru a petrece cu El în veșnicie. Numai în Biserică, ascultând și împlinind poruncile lui Dumnezeu și învățătura evanghelică, credinciosul se poate împărtăși de roadele jertfei lui Hris 49.00 Lei
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori Preaslăvirea lui Dumnezeu și cinstirea Sfinților este o punte luminoasă între cele vremelnice și cele veșnice. Oferim rugătorilor creștini acest Acatistier, nădăjduind că ne va fi tuturor spre folos duhovnicesc, în străduința de a ne alipi de tot binele 34.00 Lei
Minunatele fapte si invataturi
Minunatele fapte si invataturi „Câştigaţi virtuţile opuse păcatelor. Tristeţea este călăul care ucide energia de care avem nevoie ca să primim în inimă pe Duhul Sfânt. Cel trist pierde rugăciunea şi este incapabil de nevoinţele duhovniceşti. În niciun caz şi indiferent de situaţie să 27.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Rugăciunea Stareților de la OptinaDoamne, dă-mi să întâmpin cu liniște sufletească tot ce-mi aduce ziua de astăzi.Doamne, dă-mi să mă încredințez deplin voii tale celei sfinte.În fiecare clipă din ziua aceasta povățuiește-mă și ajută-mă în toate.Cele ce 29.00 Lei
Rugaciunea inimii
Rugaciunea inimii „Rugăciunea nu este o tehnică elaborată, nu este o formulă. Rugăciunea inimii este starea celui ce se află înaintea lui Dumnezeu. Dumnezeu este atotprezent, însă eu nu sunt întotdeauna prezent înaintea Lui. Am nevoie de o tradiție vie, de un Părinte 34.00 Lei
Dialoguri la hotarul de taina
Dialoguri la hotarul de taina Cartea aceasta de dialoguri cu Părintele Valerian, unul dintre cei mai mari duhovnici ai României de astăzi, este de o frumusețe rară prin arta cuvântului și adâncimea spiritului. Ea răspunde întrebărilor omului contemporan mai însetat de mântuire decât 38.00 Lei
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului Părintele Ieromonah Valerian Pâslaru, Starețul Mănăstirii Sfântul Mucenic Filimon, unul dintre cei mai apreciați duhovnici contemporani, în cartea de față, în convorbirile sale cu teologul și scriitorul Florin Caragiu, ne vorbește despre renaștere și 32.00 Lei
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens De atât avem nevoie pentru a trăi cu mai multă credință și a face bine celor de lângă noi. Într-o lume care pare să uite cât de prețioasă este viața, această carte este un mesager al speranței: împreună, putem să transformăm un grăunte de iubire într-un 55.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact