De ce folosim paine dospita si nu azima?

De ce folosim paine dospita si nu azima?

Mantuitorul a instituit Sfanta Euharistie cu paine dospita: "Iar pe cand mancau ei, Iisus, luand paine si binecuvantand, a frant si, dand ucenicilor, a zis: "Luati, mancati, acesta este Trupul Meu..." (Mt. 26, 26). Locul in care a avut loc acest eveniment este casa care a apartinut Mariei, mama autorului Evangheliei a doua. Era situata in partea de sud-vest a Ierusalimului. Aici intr-un corp mai mare de case se arata si in prezent o sala destul de spatioasa, a carei bolta este sprijinita de doua columne mari de marmura. In aceasta sala, Mantuitorul si-a serbat Cina cea de Taina. Sala se cheama "coenaculum", iar sub ea se crede ca s-ar afla mormantul lui David.

Azima a fost preluata din traditia iudaica. Insa, avand in vedere ca Mantuitorul nu a instituit Sfanta Euharistie la Pastele iudaic, ne este clar ca nu a folosit azima pentru ca nu era vremea ei de consum. Azima era folosita de evrei ca semn al robiei, al durerii si greutatii pe care au indurat-o in robia egipteana.

Evanghelistii mentioneaza ca la Cina cea de Taina, cand a fost instituita Euharistia, nu s-a mancat azima. Daca Mantuitorul ar fi serbat la Cina cea de Taina Pastile iudaic, masa ar fi trebuit sa fie numita Pasti, dar ea este numita Cina, iar painea de la ea este paine dospita, nu azima.

Precizam ca de Pasti nimeni nu pleca din casa pana a doua zi, insa in noaptea aceea Hristos iese cu ucenicii Sai si merge cu ei in Gradina Ghetsimani sa Se roage, unde va fi prins, fiind aratat ostasilor de catre Iuda insusi (Matei, 26, 48-49). Pe de alta parte nu ar mai fi putut avea loc spalarea picioarelor, daca tinem seama ca la Pasti toti trebuiau sa-si tina incaltamintele in picioare, avand mijlocul incins si toiag in mana, gata de calatorie. Iuda Iscarioteanul intinge in blid, de unde rezulta ca la masa era si mancare lichida, ceea ce nu era ingaduit la Pasti. La ospatul de Pasti al iudeilor se servea numai friptura de miel, ierburi amare si azime. In consecinta, Cina Domnului nu a fost cina pascala a iudeilor, ci o cina proprie.

Obiceiul romano-catolicilor de a intrebuinta azima sub forma ostiei, nu are temei scripturistic. Ea s-a introdus tarziu in Apus, si anume, in veacul al VII-lea in Spania, in veacul al VIII-lea in Anglia, iar in veacul al IX-lea in Germania, generalizandu-se in tot Apusul abia in secolul al XI-lea. Teologii romano-catolici pretind ca Mantuitorul a serbat impreuna cu ucenicii un adevarat Paste iudaic, cu miel si cu azima, si din acest motiv Sfanta Euharistie s-a instituit nu cu paine dospita, ci cu azima. Insa se pierde din vedere ca Evanghelistul Ioan spune lamurit ca Domnul si-a serbat Cina cea de Taina "o zi inainte, de Pasti" (In. XIII, 1), adica joi seara, 13 nisan, si apoi, dupa relatarile tuturor evanghelistilor, ca Domnul Hristos a murit vinerea, 14 nisan, mai inainte ca iudeii sa fi inceput sarbatoarea Pastilor.

Sursa: CrestinOrtodox.ro
 

Pe aceeaşi temă

14 Decembrie 2018

Vizualizari: 6834

Voteaza:

De ce folosim paine dospita si nu azima? 5.00 / 5 din 2 voturi. 2 review utilizatori.

Cuvinte cheie:

paine dospita azima

Comentarii (2)

  • Andrei PanaitPostat la 2018-12-14 15:50

    Sa nu uitam ca niciodată un evreu când a serbat Paștile nu a spus: "Luați, mâncați, Acesta este Trupul Meu" și "Beți dintru Acesta toți, Acesta este Sângele Meu al Legii celei Noi". De aici reiese că instituirea Paștilor celor Noi înseamnă trecerea de la moartea la viață si nu trecerea prin Marea Roșie a poporului evreu ca să scape de robia lui Faraon.

  • Radu AlexandruPostat la 2018-12-14 15:29

    La Cina din Joia cea Mare, Hristos a folosit painea dospita. Prefacerea painii si a vinului in Trupul si Sangele Domnului are loc in timpul Sfintei Liturghii, dupa cuvintele preotului “ale Tale dintru ale Tale…”, cand credinciosii ingenuncheaza in semn de evlavie si canta pe Tine te laudam…, iar preotul rosteste rugaciunea de invocare a Duhului Sfant (numita Epicleza) pentru transformarea painii si vinului in Trupul si Sangele Mantuitorului Hristos.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul Scrierile și tradiția ascetică ne sunt necesare și nouă, celor ce suntem „în lume”. Se poate ca monahii și monahiile să aprofundeze viața duhovnicească în cele mai mici amănunte și să se dedice cu totul acestei lupte, dar și noi, cei „din lume”, avem 20.00 Lei
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine În această culegere veți găsi ­reunite 101 pilde despre ru­gă­ciu­ne, despre țelul și sensul vieții, de­spre dragoste și îndreptarea vieții noastre - un adevărat tezaur de mărturii minunate ce adeveresc puterea adu­că­toare de sfințenie a nevoinței 12.00 Lei
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX Tâlcuirea la Apocalipsă a Sfântului Ermoghen este o neprețuită călăuză către Lumină și Adevăr, căci, prin cuvinte puține și limpezi, ni se deschide fiecăruia drum către noima adâncă și lucrătoare a cuvintelor grăite de 32.00 Lei
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului „Eu sunt gângav și, vai, slab cu mintea când vreau să vorbesc despre Preasfânta Maică a lui Dumnezeu... Dacă fiecare atom al meu ar începe să grăiască în graiul heruvimilor și serafimilor, nici pe de-aproape n-aș putea să o 30.00 Lei
Din vistieria inimii mele
Din vistieria inimii mele Cartea aceasta este pregătită anume pentru tine. Din clipa în care o vei citi, ea nu va mai fi numai a mea, ci va fi și a ta.. Cele din "vistieria inimii mele" vor intra și în "vistieria inimii tale"... 45.00 Lei
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian În cuprinsul acestei cărți, totul este natural, totul este lin și liniștit; totul este în carte cum a fost în realitate. Pe parcursul expunerii mele, am vibrat adeseori, împreună cu cei ce esrau de față, la înregistrare. În cuprinsul acestei cărți, am dat 45.00 Lei
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre Domnul Iisus a venit pe pământ ca doctor pentru cei ce au trebuință de vindecare, pentru cei suferinzi, care poartă în pieptul lor o inimă înfrântă și tăiată-împrejur. El a luat asupra Sa firea omenească, cu toate ale sale, în afară de păcat. 22.00 Lei
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 3 - Calauza intru sanatatea sufleteasca si trupeasca a copiilor
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 3 - Calauza intru sanatatea sufleteasca si trupeasca a copiilor Trupul este templu al Duhului Sfânt, iar sufletul este mai de preț decât întreaga lume. Volumul al treilea din seria Arta de a crește copii buni în vremuri noi se dorește o smerită călăuză pentru părinții ce doresc a-și crește fiii și fiicele cu 43.00 Lei
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 2. Calea unei bune educatii: autoritate si iubire
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 2. Calea unei bune educatii: autoritate si iubire Cum poți fi un părinte ferm, dar iubitor? Cum formezi un copil responsabil, fără să devii prea autoritar sau prea permisiv? Volumul 2 din Arta de a crește copii buni în vremuri noi se dorește a fi un ghid ușor de înțeles, cu multe exemple practice 40.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact