Icoanele aghiografice

Icoanele aghiografice

Un loc deosebit in cadrul iconografiei ortodoxe il ocupa icoanele aghiografice. Sunt acele reprezentari iconografice ce au in centru figura sau semifigura unui sfant, iar pe margini scene din viata lui. Deoarece vietile sfintilor nu sunt niste legende aghiografice, ci adevarate icoane cuvantatoare, necesitatea de a reprezenta episoade multiple si deosebite din viata sfantului, i-a determinat pe iconari sa-si extraga subiectele din aceste izvoare literare.

Asa cum prezentarea in stil aghiografic a vietii unui sfant este cunoscuta sub numele de "vita” sau "Viata” sfantului respectiv si acest tip iconografic este cunoscut sub aceeasi denumire. De aceea, putem spune ca o astfel de icoana reprezinta o descriere succinta a vietii sfantului prezentata prin intermediul imaginilor.

Una dintre cele mai vechi icoane de acest tip este considerata a fi icoana Sfintei Marina din Filousa descoparita in Cipru. Atanasie Papageorghiou dateaza icoana in secolele VIII-IX. Exista insa si cercetatori care sustin o data mai tarzie, secolele XI-XII.

Icoanele aghiografice

O alta icoana aghiografica foarte veche este cea a Sfantului Nicolae de la Manastirea Sfanta Ecaterina din Muntele Sinai fiind datata in secolul al XI-lea. De asemenea, rara prin forma sa este o mica icoana din secolul al XIV-lea de la Manastirea Hilandar din Muntele Athos (25 x 29,5 cm) care cuprinde scene din viata Sfintei Maria Egipteanca aranjate de-a lungul a patru coloane orizontale.

Acest tip iconografic a dobandit insa o mai mare raspandire in secolul al XIII-lea; s-au estompat intrucatva in secolul al XIV-lea, reafirmandu-se in secolul al XV-lea. Influenta manifestata de icoanele aghiografice s-a simtit mai ales in perioada post-bizantina cand au devenit extrem de populare.

Cele mai des intalnite caracteristici ale acestui gen iconografic sunt urmatoarele: acestea sunt adesea de dimensiuni mari, variind de la 70 de cm la 2 m in inaltime; scenele (in general intre 12 si 20) se desfasoara de-a lungul celor patru parti ale imaginii sfantului; episoadele din viata oricarui sfant variaza relativ putin de la icoana la icoana; in general se pastreaza o prezentare cronologica a evenimentelor.

Icoanele aghiografice

Prin continut, aceste icoane subliniaza mai ales faptele si minunile savarsite de sfinti in timpul vietii lor pamantesti, si rar pe cele savarsite dupa trecerea la cele vesnice.

Aproape niciuna dintre vechile icoane de acest tip nu este insotita de o dedicatie si niciuna nu a fost gasita, in pozitia initiala, astfel incat informatiile noastre despre o functie a lor liturgica aparte, raman vagi.

S-a afirmat ca aceste icoane ar fi putut suferi o influenta din partea manuscriselor ilustrate. Insa o alta sursa de inspiratie mullt mai plauzibila a putut-o constitui pictura in fresca (episoadele din viata sfantului), in multe situatii aceasta cuprinzand tot atatea episoade cate intalnim in icoana aghiografica a unor sfinti.

Icoanele aghiografice

Acest tip iconografic s-a raspandit cu rapiditate mai intai in bazinul mediteranean iar apoi la toate popoarele ortodoxe: deja in sec. al XIII-lea intalnim varinate in Sudul si Nordul Italiei, Cipru, Sinai si Rusia. Daca cineva compara o icoana a Sfantului Nicolae din Bari cu o icoana mai timpurie a Sfantului Nicolae din Muntele Sinai va gasi numeroase asemanari.

Icoane de acest tip au fost preluate atat in arta apuseana cat si in lumea slava. O icoana din secolul al XIII-lea a Sfantului Ilie, intalnita in Pskov, la vest de Novgorod, este prima dintre icoanele aghiografice de origina slava. Incepand cu secolul al XIV-lea exista numeroase icoane ale Sfantului Nicolae, ale Arhanghelului Mihail si ale SfantuluI Gheorghe. Totodata incep sa apara si icoane de acest tip ale sfintilor recent canonizati. In sec. al XIV-lea intalnim icoane de acest tip ale Sfintilor Boris si Gleb, fii ai tarului Vladimir cel Mare.

Icoanele aghiografice sub forma unor adevarate cronici istorice au atins apogeul la inceputul secolului al XVI-lea, cu icoane splendide inchinate marilor intemeietori ai monahismului rus, care au trait cu doua secole mai devreme - Sfantul Serghie de Radonej, Kiril Belozerskj si altii. Lungile cicluri iconogrfice au devenit cronici vizuale ale intemeierii manastirilor, ale dificultatilor intampinate, ale minunilor petrecute. Tot din aceasta perioada sunt cunoscute cicluri cu vietile Mitropolitilor Petru si Alexie, intemeietorii Bisericii moscovite.

Icoanele aghiografice

In contrast cu icoanele din alte culturi, care aparent au imprumutat acest tip iconongrafic din Bizant, icoanele bizantine, sunt biografice si etice in continut, cuprinzatoare prin alegerea scenelor.

Daca in pictura de factura apuseana si in cea slava, pictura de icoane dovedeste mai putina rigiditate; figurile se misca intr-o maniera mai dezinvolta si mai vioaie, naratiunea e plina de amanunte extrase direct din viata, aceste tendinte nu sunt prea puternice in icoanele grecesti, in care se vadeste o atractie mai puternica spre ideograma, spre schema iconografica. Totusi, si aici scenele icoanelor reflecta o tratare mai libera a subiectului.

Un rol aparte in crearea raspandirea acestui tip iconografice in lumea ortodoxa l-a detinut Manastirea Sfanta Ecaterina din Muntele Sinai prin legaturile stranse cu celelate biserici locale. In cadrul acestei manastiri icoane de acest tip erau create si insotite de inscriptii in limbile araba si georgiana spre a fi oferite comunitatilor locale.

Radu Alexandru

Pe aceeaşi temă

28 Ianuarie 2014

Vizualizari: 5067

Voteaza:

Icoanele aghiografice 5.00 / 5 din 2 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul Scrierile și tradiția ascetică ne sunt necesare și nouă, celor ce suntem „în lume”. Se poate ca monahii și monahiile să aprofundeze viața duhovnicească în cele mai mici amănunte și să se dedice cu totul acestei lupte, dar și noi, cei „din lume”, avem 20.00 Lei
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine În această culegere veți găsi ­reunite 101 pilde despre ru­gă­ciu­ne, despre țelul și sensul vieții, de­spre dragoste și îndreptarea vieții noastre - un adevărat tezaur de mărturii minunate ce adeveresc puterea adu­că­toare de sfințenie a nevoinței 12.00 Lei
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX Tâlcuirea la Apocalipsă a Sfântului Ermoghen este o neprețuită călăuză către Lumină și Adevăr, căci, prin cuvinte puține și limpezi, ni se deschide fiecăruia drum către noima adâncă și lucrătoare a cuvintelor grăite de 32.00 Lei
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului „Eu sunt gângav și, vai, slab cu mintea când vreau să vorbesc despre Preasfânta Maică a lui Dumnezeu... Dacă fiecare atom al meu ar începe să grăiască în graiul heruvimilor și serafimilor, nici pe de-aproape n-aș putea să o 30.00 Lei
Din vistieria inimii mele
Din vistieria inimii mele Cartea aceasta este pregătită anume pentru tine. Din clipa în care o vei citi, ea nu va mai fi numai a mea, ci va fi și a ta.. Cele din "vistieria inimii mele" vor intra și în "vistieria inimii tale"... 45.00 Lei
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian În cuprinsul acestei cărți, totul este natural, totul este lin și liniștit; totul este în carte cum a fost în realitate. Pe parcursul expunerii mele, am vibrat adeseori, împreună cu cei ce esrau de față, la înregistrare. În cuprinsul acestei cărți, am dat 45.00 Lei
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre Domnul Iisus a venit pe pământ ca doctor pentru cei ce au trebuință de vindecare, pentru cei suferinzi, care poartă în pieptul lor o inimă înfrântă și tăiată-împrejur. El a luat asupra Sa firea omenească, cu toate ale sale, în afară de păcat. 22.00 Lei
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 3 - Calauza intru sanatatea sufleteasca si trupeasca a copiilor
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 3 - Calauza intru sanatatea sufleteasca si trupeasca a copiilor Trupul este templu al Duhului Sfânt, iar sufletul este mai de preț decât întreaga lume. Volumul al treilea din seria Arta de a crește copii buni în vremuri noi se dorește o smerită călăuză pentru părinții ce doresc a-și crește fiii și fiicele cu 43.00 Lei
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 2. Calea unei bune educatii: autoritate si iubire
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 2. Calea unei bune educatii: autoritate si iubire Cum poți fi un părinte ferm, dar iubitor? Cum formezi un copil responsabil, fără să devii prea autoritar sau prea permisiv? Volumul 2 din Arta de a crește copii buni în vremuri noi se dorește a fi un ghid ușor de înțeles, cu multe exemple practice 40.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact