De ce nu zambesc sfintii in icoane?

De ce nu zambesc sfintii in icoane?

Intrebare: Nu am vazut nicioadata un sfant intr-o icoana ortodoxa reprezentat zambind. Nu au zambit niciodata? Este zambetul un pacat? - Iulia

Raspuns oferit de Irina Yazykova, istoric de arta, in cadrul Catedrei de Cultura Crestina la Institutul Teologic Biblic Sfantul Andrei si profesor in cadrul Seminarului Teologic Kolomna, Rusia.

Draga Iulia, este de la sine inteles ca a zambi nu este un pacat. Dar zambetul este o emotie naturala - pamanteasca am putea spune. Poate fi cel mai dragut lucru de pe pamant, in special daca este zambetul curat al unui copil, zambetul duios al unei mame, sau zambetul sincer al unui prieten. Insa icoana ne vorbeste despre ceva de dincolo de natura; este imaginea unei alte realitati, transfigurate; este o imagine a Imparatiei Ceresti.

Icoana nu este un portret; este imaginea transfigurata si ideala a omului. Dealtfel, nu este loc aici pentru psihologism, pentru o expresie faciala plina de viata, sau pentru reprezentarea oricaror afecte. In limbajul iconografic, fata este numit chip  (masca - rusa "lik", greaca "prosopon"), cu atat mai mult cu cat nu arata conditia naturala a omului, ci mai degraba natura sa transfigurata.

Dealtfel, chipul in icoana trebuie sa fie ca suprafata apei limpezi, in care sa se reflecte chipul lui Hristos.

Sfantul Apostol Pavel scrie urmatoarele despre scopul vietii crestine: “O, copiii mei, pentru care sufar iarasi durerile nasterii, pana ce Hristos va lua chip in voi!” (Galateni 4:19). Mantuitorul spune: "Cel ce M-a vazut pe Mine a vazut pe Tatal" (Ioan 14: 9), motiv pentru care sfantul intr-o icoana nu constituie numai a reprezentare a lui insusi - ci prin el, si cu el, ne aflam inaintea lui Hristos. Intr-un cuvant, intelesul si continutul icoanei este departe de ceea ce este ingaduit in portrete, fie ele realiste, de avant-garda sau de orice alt tip.

Desigur, acest lucru nu inseamna ca toata emotia trebuie respinsa in icoana. Emotia este exprimata in iconografie prin gesturi: gestul bucuros, de binecuvantare al Arhanghelului Gavriil din icoana Bunei Vestiri; ridicarea rugatoare a mainilor catre cer in icoana Maicii Domnului Oranta; sau mana dusa la piept ca o expresie a suferintei, asa cum Maica Domnului este reprezentata langa Cruce. Observa insa chipul, care ramane imperturbabil, calm, si luminos.

Oarecum mai multe imagini cu continut emotional sunt ingaduite in scenele unei icoane ce infatiseaza viata pamanteasca a sfantului, insa doar intr-o maniera restransa.

Ochii au o importanta fundamentala in icoana. In vechile icoane acestia sunt pictati mari, ca si cum ar fi larg deschisi. Binecunoscuta expresie potrivit careia “ochii reprezinta ferestrele sufletului” nu se aplica nicaieri mai bine decat in cazul icoanei. Ochii de asemenea contin cheia emotionala a imaginii. Compara cateva icoane diferite ale Mantuitorului, si vei descoperi ca intr-una este milostiv, in alta sever, in a treia concentrat, in a patra detasat, si asa mai departe. Accentul pus pe ochi creeaza impresia ca nu tu esti cel care priveste icoana, ci icoana este cea care te priveste.

Insa aceasta nu tine de emotie, ci mai degraba de expresie. Nu este intamplator ca Arhimandritul Zinon, cunoscutul iconar contemporan, spune ca in icoane pictorul trebuie sa infatiseze nu ochii, ci mai degraba expresia. 

Intr-un final, lumina ofera intensitate emotionala in iconografie. De altfel, frescele si icoanele lui Teofan Grecul sunt descrise ca dramatice si pline de energie, deoarece au o lumina foarte intensa, ca si cum ar irumpe din interior. In contrast, icoanele lui Andrei Rubliov sunt caracterizate ca tacute, linistite si contemplative, deoarece nu au efecte de lumina, flash-uri luminoase; In schimb, lumina se raspandeste in mod egal peste suprafata icoanelor, cazand duios peste dealuri si hainele tesute, cu chipurile luminate de o lumina interioara. In acelasi timp, trebuie remarcat ca amandoi pictorii infatiseaza expresia chipurilor fara nicio emotie exterioara.

Nu veti intalni chipuri zambitoare in iconografia clasica nici in Bizant, nici in Rusia, deoarece acestea sunt chipurile acelora catre care ne rugam. Chiar si personajele secundare sunt pictate aproape fara emotii active, desi exista mai putine constrangeri in aceasta privinta cu referitor la ele.

Pentru a rezuma: nimeni nu zambeste in icoana nu deoarece a zambi reprezinta un pacat sau deoarece Imparatia Cerurilor este un loc al tristetii, ci mai degraba pentru ca icoana este o descoperire nu doar despre Dumnezeu, ci si despre om; natura umana a sfintilor descopera o mai mare profunzime decat suntem obisnuiti sa observam in  viata noastra de zi cu zi.

Sursa: pravmir.com

Traducere: Radu Alexandru

Pe aceeaşi temă

26 Februarie 2014

Vizualizari: 11637

Voteaza:

De ce nu zambesc sfintii in icoane? 5.00 / 5 din 4 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul Scrierile și tradiția ascetică ne sunt necesare și nouă, celor ce suntem „în lume”. Se poate ca monahii și monahiile să aprofundeze viața duhovnicească în cele mai mici amănunte și să se dedice cu totul acestei lupte, dar și noi, cei „din lume”, avem 20.00 Lei
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine În această culegere veți găsi ­reunite 101 pilde despre ru­gă­ciu­ne, despre țelul și sensul vieții, de­spre dragoste și îndreptarea vieții noastre - un adevărat tezaur de mărturii minunate ce adeveresc puterea adu­că­toare de sfințenie a nevoinței 12.00 Lei
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX Tâlcuirea la Apocalipsă a Sfântului Ermoghen este o neprețuită călăuză către Lumină și Adevăr, căci, prin cuvinte puține și limpezi, ni se deschide fiecăruia drum către noima adâncă și lucrătoare a cuvintelor grăite de 32.00 Lei
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului „Eu sunt gângav și, vai, slab cu mintea când vreau să vorbesc despre Preasfânta Maică a lui Dumnezeu... Dacă fiecare atom al meu ar începe să grăiască în graiul heruvimilor și serafimilor, nici pe de-aproape n-aș putea să o 30.00 Lei
Din vistieria inimii mele
Din vistieria inimii mele Cartea aceasta este pregătită anume pentru tine. Din clipa în care o vei citi, ea nu va mai fi numai a mea, ci va fi și a ta.. Cele din "vistieria inimii mele" vor intra și în "vistieria inimii tale"... 45.00 Lei
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian În cuprinsul acestei cărți, totul este natural, totul este lin și liniștit; totul este în carte cum a fost în realitate. Pe parcursul expunerii mele, am vibrat adeseori, împreună cu cei ce esrau de față, la înregistrare. În cuprinsul acestei cărți, am dat 45.00 Lei
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre Domnul Iisus a venit pe pământ ca doctor pentru cei ce au trebuință de vindecare, pentru cei suferinzi, care poartă în pieptul lor o inimă înfrântă și tăiată-împrejur. El a luat asupra Sa firea omenească, cu toate ale sale, în afară de păcat. 22.00 Lei
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 3 - Calauza intru sanatatea sufleteasca si trupeasca a copiilor
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 3 - Calauza intru sanatatea sufleteasca si trupeasca a copiilor Trupul este templu al Duhului Sfânt, iar sufletul este mai de preț decât întreaga lume. Volumul al treilea din seria Arta de a crește copii buni în vremuri noi se dorește o smerită călăuză pentru părinții ce doresc a-și crește fiii și fiicele cu 43.00 Lei
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 2. Calea unei bune educatii: autoritate si iubire
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 2. Calea unei bune educatii: autoritate si iubire Cum poți fi un părinte ferm, dar iubitor? Cum formezi un copil responsabil, fără să devii prea autoritar sau prea permisiv? Volumul 2 din Arta de a crește copii buni în vremuri noi se dorește a fi un ghid ușor de înțeles, cu multe exemple practice 40.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact