De ce nu zambesc sfintii in icoane?

De ce nu zambesc sfintii in icoane?

Intrebare: Nu am vazut nicioadata un sfant intr-o icoana ortodoxa reprezentat zambind. Nu au zambit niciodata? Este zambetul un pacat? - Iulia

Raspuns oferit de Irina Yazykova, istoric de arta, in cadrul Catedrei de Cultura Crestina la Institutul Teologic Biblic Sfantul Andrei si profesor in cadrul Seminarului Teologic Kolomna, Rusia.

Draga Iulia, este de la sine inteles ca a zambi nu este un pacat. Dar zambetul este o emotie naturala - pamanteasca am putea spune. Poate fi cel mai dragut lucru de pe pamant, in special daca este zambetul curat al unui copil, zambetul duios al unei mame, sau zambetul sincer al unui prieten. Insa icoana ne vorbeste despre ceva de dincolo de natura; este imaginea unei alte realitati, transfigurate; este o imagine a Imparatiei Ceresti.

Icoana nu este un portret; este imaginea transfigurata si ideala a omului. Dealtfel, nu este loc aici pentru psihologism, pentru o expresie faciala plina de viata, sau pentru reprezentarea oricaror afecte. In limbajul iconografic, fata este numit chip  (masca - rusa "lik", greaca "prosopon"), cu atat mai mult cu cat nu arata conditia naturala a omului, ci mai degraba natura sa transfigurata.

Dealtfel, chipul in icoana trebuie sa fie ca suprafata apei limpezi, in care sa se reflecte chipul lui Hristos.

Sfantul Apostol Pavel scrie urmatoarele despre scopul vietii crestine: “O, copiii mei, pentru care sufar iarasi durerile nasterii, pana ce Hristos va lua chip in voi!” (Galateni 4:19). Mantuitorul spune: "Cel ce M-a vazut pe Mine a vazut pe Tatal" (Ioan 14: 9), motiv pentru care sfantul intr-o icoana nu constituie numai a reprezentare a lui insusi - ci prin el, si cu el, ne aflam inaintea lui Hristos. Intr-un cuvant, intelesul si continutul icoanei este departe de ceea ce este ingaduit in portrete, fie ele realiste, de avant-garda sau de orice alt tip.

Desigur, acest lucru nu inseamna ca toata emotia trebuie respinsa in icoana. Emotia este exprimata in iconografie prin gesturi: gestul bucuros, de binecuvantare al Arhanghelului Gavriil din icoana Bunei Vestiri; ridicarea rugatoare a mainilor catre cer in icoana Maicii Domnului Oranta; sau mana dusa la piept ca o expresie a suferintei, asa cum Maica Domnului este reprezentata langa Cruce. Observa insa chipul, care ramane imperturbabil, calm, si luminos.

Oarecum mai multe imagini cu continut emotional sunt ingaduite in scenele unei icoane ce infatiseaza viata pamanteasca a sfantului, insa doar intr-o maniera restransa.

Ochii au o importanta fundamentala in icoana. In vechile icoane acestia sunt pictati mari, ca si cum ar fi larg deschisi. Binecunoscuta expresie potrivit careia “ochii reprezinta ferestrele sufletului” nu se aplica nicaieri mai bine decat in cazul icoanei. Ochii de asemenea contin cheia emotionala a imaginii. Compara cateva icoane diferite ale Mantuitorului, si vei descoperi ca intr-una este milostiv, in alta sever, in a treia concentrat, in a patra detasat, si asa mai departe. Accentul pus pe ochi creeaza impresia ca nu tu esti cel care priveste icoana, ci icoana este cea care te priveste.

Insa aceasta nu tine de emotie, ci mai degraba de expresie. Nu este intamplator ca Arhimandritul Zinon, cunoscutul iconar contemporan, spune ca in icoane pictorul trebuie sa infatiseze nu ochii, ci mai degraba expresia. 

Intr-un final, lumina ofera intensitate emotionala in iconografie. De altfel, frescele si icoanele lui Teofan Grecul sunt descrise ca dramatice si pline de energie, deoarece au o lumina foarte intensa, ca si cum ar irumpe din interior. In contrast, icoanele lui Andrei Rubliov sunt caracterizate ca tacute, linistite si contemplative, deoarece nu au efecte de lumina, flash-uri luminoase; In schimb, lumina se raspandeste in mod egal peste suprafata icoanelor, cazand duios peste dealuri si hainele tesute, cu chipurile luminate de o lumina interioara. In acelasi timp, trebuie remarcat ca amandoi pictorii infatiseaza expresia chipurilor fara nicio emotie exterioara.

Nu veti intalni chipuri zambitoare in iconografia clasica nici in Bizant, nici in Rusia, deoarece acestea sunt chipurile acelora catre care ne rugam. Chiar si personajele secundare sunt pictate aproape fara emotii active, desi exista mai putine constrangeri in aceasta privinta cu referitor la ele.

Pentru a rezuma: nimeni nu zambeste in icoana nu deoarece a zambi reprezinta un pacat sau deoarece Imparatia Cerurilor este un loc al tristetii, ci mai degraba pentru ca icoana este o descoperire nu doar despre Dumnezeu, ci si despre om; natura umana a sfintilor descopera o mai mare profunzime decat suntem obisnuiti sa observam in  viata noastra de zi cu zi.

Sursa: pravmir.com

Traducere: Radu Alexandru

Pe aceeaşi temă

26 Februarie 2014

Vizualizari: 11784

Voteaza:

De ce nu zambesc sfintii in icoane? 5.00 / 5 din 4 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Atingand cerul. Cum am descoperit Ortodoxia pe insula Valaam
Atingand cerul. Cum am descoperit Ortodoxia pe insula Valaam „În adâncurile unei păduri din nordul Rusiei, în nuanțe de jad și ambră, departe de orice urmă de civilizație, mănăstirea Valaam se contopește cu anotimpurile așa cum o face de o mie de ani…” Așa începe povestea lui John Oliver, un tânăr american aflat 33.83 Lei
Scrieri in apararea Sinodului de la Niceea
Scrieri in apararea Sinodului de la Niceea Volumul de față reunește trei opuscule apologetice pro-niceene ale Sfântului Atanasie al Alexandriei, unele inedite în limba română sau disponibile doar incomplet până acum: Către Serapion, despre moartea lui Arie (Ad Serapionem, de morte Arii), Despre 60.26 Lei
Izbavitorul de frica. Prietenul nostru, Sfantul Vasile de la Ostrog
Izbavitorul de frica. Prietenul nostru, Sfantul Vasile de la Ostrog Vreau să am noroc în viață... Sper să am un destin cât mai fericit... Îmi doresc ca soarta să fie de partea mea... Astfel de afirmații auzim des în jurul nostru. De fapt, noroc și soartă nu există. Viitorul îl alegem noi, prin modul în care trăim în 28.54 Lei
Marele exterminator
Marele exterminator Părăsind Bucureștiul, unde poliția comunistă îl hăituia ca pe o fiară, Traian Roman, un tânăr seminarist, se refugiază la Paris, cu convingerea că de aici înainte se va afla la adăpost de urmăritorii săi – fără a ține seama însă de îndârjirea partidului 26.43 Lei
Tainele cartii cu sapte peceti. Cateheze la Cartea Apocalipsei - ed. 2
Tainele cartii cu sapte peceti. Cateheze la Cartea Apocalipsei - ed. 2 Arhimandritul Athanasie Mytilineos (1927‑2006), starețul Mă­năstirii Ador­mi­rea Maicii Domnului şi Sfântul Dimitrie din Larisa, Grecia, a fost un predicator lu­minat, care s‑a dedicat încă din tinerețe catehizării poporului lui Dumnezeu – slujire pentru 50.74 Lei
Ortodoxie si Catolicitate
Ortodoxie si Catolicitate John Meyendorff (1926-1992) s-a născut la Neuilly, din părinți ruși cu rădăcini germano-bal­ti­ce, emigrați în Franța. Din pricina originii și sta­tu­tu­lui său de emigrant, a resimțit pe propria piele carențele și deșertăciunea naționalismelor în 31.71 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Această carte cuprinde sfaturi despre problemele familiei ale unor importante personalităţi ale Greciei ortodoxe, cum ar fi arhim. Filothei Faros, arhim. Makarios Griniezakis (­specia­list în ­bioetică şi predicatorul oficial al arhidiocezei Cretei) 26.43 Lei
Sfintii Insulelor Britanice
Sfintii Insulelor Britanice In veacurile de inceput ale crestinismului apusean, pamanturile Britaniei și ale Irlandei au rodit o multime de sfinti, care au aprins cu ravna lor lumina Evangheliei in intreg Apusul Europei. Vietuitori ai pustiei si intemeietori de manastiri, dascali si 50.74 Lei
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala De‑a lungul vieții pământești, oricine s‑a ciocnit de problema bolii, resimțind impactul negativ pe care ea îl are de obicei în viața noastră și a celor apropiați nouă. Medicul, psihologul și teologul Konstantin Zorin, binecunoscut deja cititorilor români 29.60 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact