Sarindarele

Sarindarele

Crestinismul e o religie a dragostei, iar dragostea nu uita niciodata. Acesta este unul din motivele pentru care una din practicile cultice foarte indatinate in Biserica ortodoxa este pomenirea de nume ale credinciosilor, vii si morti, la diverse slujbe si la diferite momente ale acestora.

La inceput aceste nume se scriau pe un obiect care se plia in doua, dand nastere la ceea ce numim diptice, notiune care apare inca din secolul al IV-lea. Aceasta modalitate de a prezenta numele celor vii si morti la Liturghie se pastreaza si astazi, credinciosii impartind pomelnicul (coala de hartie) in doua si scriind, de regula, pe cei vii in stanga, iar pe cei morti in dreapta, specificand de cele mai multe ori cu claritate "vii" si "morti".

Cand o asemenea lista se da preotului pentru a fi pomenita timp de 40 de zile, sau mai precis la 40 de Liturghii, ea se cheama sarindar, de la un cuvant neogrec τα σαρανταρια - ta sarantaria, care inseamna un grup de 40. In limba slavona sarindarul se numeste soroc.

Sarindarul individual

Sarindarul individual poate fi dat pentru sufletul unui decedat, pentru mai multi decedati ai familiei, sau pentru buna sporirea casei si binele familiei, scriindu-se in pomelnic numele viilor si al mortilor. Cei care aduc sarindarl trebuie sa aiba in grija sa aduca din timp cele necesare pentru savarsirea celor patruzeci de Sfinte Liturghii: prescuri, vin, lumanari, tamaie etc..

La Liturghiile savarsite duminica, in sarbatori sau si in alte zile, preotul va pomeni la patruzeci de Proscomidii, pomelnicul de sarindar, scotand miridele respective, pentru vii si pentru morti, dupa cum este intocmit pomelnicul.

Dupa cele patruzeci de Liturghii, daca sarindarul este dat pentru morti, se va savarsi Sfanta Liturghie si Slujba Parastasului, iar daca sarindarul este dat pentru vii, se savarseste Sfanta Liturghie cu T e d e u m .

Tot la slujba de incheiere a sarindarului se obisnuieste sa se dea de pomana felurite daruri: masa, haine, vase si altele. Preotul, venind la casa respectiva, va savarsi randuiala sfintirii celei mici a apei, apoi randuiala Panihidei, tamaind toate lucrurile ce se vor da de pomana. Inainte de otpust va citi rugaciunea pentru impartirea hainelor si a altor lucruri care se dau de pomana, iar dupa otpust va s t r o p i cu apa sfintita toate darurile, dupa care se va canta: Vesnica pomenire, daca darurile se dau de pomana pentru morti, sau: Bogatii au saracit si au flamanzit..., daca se dau pentru vii. Daca sarindarul s-a dat si pentru vii (pentru casa) si pentru morti, atunci la slujirea de incheiere ce se face acasa, dupa ce se va savarsi Panihida preotul nu va incheia cu: Pentru rugaciunile sfintilor parintilor nostri..., ci, dand din nou binecuvantarea, se vor zice rugaciunile incepatoare, ectenia intreita pentru cei vii, la care se vor pomeni numele celor vii din pomelnicul sarindarului.

Sarindarul de obste

Sarindarul de obste se savarseste atunci cand preotul oficiaza Sfanta Liturghie timp de patruzeci de zile neintrerupt, pentru vreun eveniment mai important din viata comunitatii: sfintirea bisericii, sfintirea unei fantani, hirotonie etc. La acest sarindar preotul va pomeni, la Proscomidie, patruzeci de zile la rand, pomelnicele de vii si de morti date de cei care au contribuit la facerea sau restaurarea bisericii, fantanii etc.

Slujba de incheiere a acestui sarindar se face la biserica sau la fantana respectiva, cu care prilej preotul va binecuvanta si va sfinti, prin stropire cu apa sfintita, toate darurile de bucate aduse de credinciosi savarsind aceeasi randuiala ca la slujba de incheiere a sarindarului individual.

De obicei, crestinii aduc sarindare la bisericile parohiale la inceputul posturilor mari, dar, in special, la inceputul Postului Sfintelor Pasti, cand in toate sambetele acestuia, Biserica face pomenire speciala pentru cei adormiti savarsind slujba Liturghiei si a Parastasului. In Postul Sfintelor Pasti dezlegarea sarindarelor se face in Sambata Floriilor. La manastiri, unde se savarseste zilnic Sfanta Liturghie, se poate da un pomelnic sarindar in orice perioada a anului. Credinciosii care aduc un sarindar la biserica trebuie sa se roage mai mult in toata aceasta perioada si sa participe la slujbe, in sambetele special randuite pentru pomenirea mortilor, dar, mai ales, in ziua dezlegarii sarindarelor, cand pregatesc coliva si alte daruri spre a fi impartite ca milostenie.

Tot un fel de sarindar sunt si asa-numitele capete sau capetele (se fac mai ales in Muntenia si Dobrogea) care constau in aducerea la biserica sau direct la mormant, spre pomenirea celui adormit, a unei colive, cu un colac sau covrig mai mare (numit capetel), putin vin si lumanare. Preotul face parastasul pe scurt (trisaghion) si stropeste mormantul cu vin.

Radu Alexandru

Pe aceeaşi temă

03 Martie 2021

Vizualizari: 90530

Voteaza:

5.00 / 5 din 4 voturi.

Comentarii (3)

  • Andrei ScutaritaPostat la 2013-08-04 06:42

    Salvand practic un suflet, si ajutandu-l sa se mantuiasa, sa ajunga in cetele ingeresti, prin sarindare, pomene, etc. avem la randul nostru parte de rugaciunile lui. Deci in timpul vietii noastre putem sa salvam suflete care la randul lor vor avea grija de noi, chiar daca pentru noi nu va mai avea cine sa ne faca pomeni pe pamant (ceea ce nu e de dorit).

  • Andrei ScutaritaPostat la 2013-08-04 05:49

    As corecta afirmatia lui Alexandru. SI CEL CARE FACE POMENI, are la randul sau parte de FAPTE BUNE la activ. Cum si cel care citeste pomelnicele, la randul sau este pomenit in imparatia lui Dumnezeu daca a facut acest lucru din toata fiinta sa, si nu intru deznadejde!!

  • cristel alexandruPostat la 2012-09-18 21:19

    fratilor sa ne gandim ca pentru cei adormiti noi le-amfacut pomeni mai infricosator este cind om muri noi cine ne face noua caci dupa cum vedem din ce in ce credinta se duce usor usor de la cei tineri si chiar de la batrani. Deci sa facem acum pomeni si faceri de bine mers la biserica spovedit si toate cele bune adica sa umplem traista acum de aici .Sa va dea BUNUL DUMNEZEU SANATATE LA TOTI IERTARE DE PACATE SI DRAGOSTE IN SUFLET SI SA-MI DEA SI MIE AMIN

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Invierea lui Lazar de-a lungul secolelor. Volumul I: 125–1486
Invierea lui Lazar de-a lungul secolelor. Volumul I: 125–1486 De la cele mai vechi mențiuni ale minunii din Betania până la legendele și dramele liturgice occidentale, de la comentariile Părinților Bisericii la rescrierile antice și medievale, de la arta paleocreștină la Giotto, Caravaggio, Van Gogh și Rouault 90.00 Lei
Dumnezeu si singuratatea
Dumnezeu si singuratatea Singurătatea are multe fețe și, negreșit, fiecare dintre noi se va regăsi în portretele și scenele de viață pe care părintele Haralambos Papadopoulos le reunește în acest volum, în care se întrețes tainic și gingaș tensiunea înfruntării și secretul 18.00 Lei
Mai presus decat armele
Mai presus decat armele O poveste despre dragoste și război, despre întâlnirea omului cu Dumnezeu „Scopul principal al cărților mele este de a trezi în inimile cititorilor mei capacitatea de a iubi, fără de care întâlnirea cu Dumnezeu va conduce nu la unirea cu El, ci la 32.00 Lei
Credinta ortodoxa si viata in Hristos
Credinta ortodoxa si viata in Hristos “Această sfântă carte e plină de mare înţelepciune. Ea este o tainică vistierie de înţelegere ascunsă a înţelepciunii lui Dumnezeu. Nu oriunde, nu oricine o poate pricepe. Totuşi, pe măsura fiecăruia dintre cei ce caută să o înţeleagă, conţine toate cele 18.00 Lei
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata Cartea de faţă ne învaţă să vedem distincția – atât de delicată şi importantă – dintre vinovăţia nevrotică, autodevoratoare, distructivă, şi cea sănătoasă, care duce la însănătoşirea sufletească, la pocăinţă, la regăsirea de sine şi la apropierea de 25.00 Lei
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului Preasfântul patriarh kyr Filotei Kokkinos către unul din frații sârguincioși care l-a întrebat cum să-și ducă viața în chilia sa; Scrisoarea bătrânului Teoctist către un frate care l-a întrebat stăruitor cum să-și țină canonul/regula de rugăciune, fiind 13.00 Lei
Impreuna cu Dumnezeu suntem puternici. Convorbiri cu duhovnici sarbi
Impreuna cu Dumnezeu suntem puternici. Convorbiri cu duhovnici sarbi Cartea de față, a cunoscutului neuropsihiatru Vladeta Ierotici, nu este doar o culegere de convorbiri duhovnicești cu renumiți părinți ortodocși sârbi ai veacurilor al XX‑lea și al XXI‑lea, ci și o incursiune în provocările lumii actuale și răspunsurile 25.00 Lei
Despre bine si rau
Despre bine si rau În noua serie de antologii pe care v-o propunem, ­cuvântul plin de har al Sfântului Ioan din Kronstadt devine mai apropiat și mai de folos, feluritele lui cugetări duhovnicești fiind reunite și organizate aici spre o mult mai ușoară și rodnică însușire de 18.00 Lei
In lumea rugaciuni
In lumea rugaciuni În rugăciune ține-te de regula urmă­toa­re: mai bine să spui cinci cuvinte din inimă decât nenumărate cu limba. Când bagi de seamă că inima ta e rece și n-ai chef să te rogi, oprește-te, încălzește-ți inima cu oarecare imagi­ne vie – de pildă, cea a 15.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact