Sambata Sfantului Teodor este prima sambata din Postul Sfintelor Pasti. Este ziua in care ii pomenim pe cei adormiti, dar il praznuim si pe Sfantul Teodor Tiron. Desi, martirul sau este cinstit pe 17 februarie, Biserica i-a dedicat prima sambata din Postul Mare pentru minunea petrecuta in timpul imparatului Iulian Apostatul. Acest imparat a dat ordin ordin guvernatorului orasului Constantinopol sa stropeasca toate alimentele din piete cu sangele jertfit idolilor, in prima saptamana a Postului Mare. Se dorea ca prin aceasta lucrare sa-i oblige pe crestini sa intrerupa postul si sa consume jertfe aduse idolilor. Sfantul Teodor i se arata in vis episcopului Eudoxie si ii porunceste sa le comunice crestinilor sa nu cumpere nimic din piata si sa manance grau fiert cu miere. Astfel, s-a facut coliva din grau fiert cu care tot poporul s-a indestulat si astfel au scapat de intinarea prin consumarea alimentelor inchinate idolilor.
Fiind izbaviti de cinstirea idolilor, arhiepiscopul a poruncit credinciosilor sa serbeze in fiecare an, la incheierea primei saptamani a Postului Mare, un praznic care sa comemoreze acest eveniment.
Incepand cu aceasta zi, toate sambetele din Postul Mare, culminand cu Sambata lui Lazar, sunt zile speciale de pomenire a mortilor.
Pentru cei trecuti la cele vesnice se face coliva din boabe de grau, pe care Mantuitorul le-a infatisat ca simboluri ale invierii trupurilor: dupa cum bobul de grau, ca sa incolteasca si sa aduca roada, trebuie sa fie ingropat mai intai in pamant si sa putrezeasca, tot asa si trupul omenesc mai intai se ingroapa si putrezeste, pentru ca sa invie apoi intru nestricaciune (Ioan 12, 24 si I Corinteni 15 ,36-42).
Parastasul este slujba de pomenire pentru cei adormiti. Este un cuvant de provenienta greaca si inseamna infatisare inaintea cuiva, mijlocire. Deci, prin aceasta slujba, se mijloceste inaintea lui Dumnezeu pentru cei trecuti la cele vesnice.
Mentionam ca randuiala binecuvantarii colivelor in Sambata Sfantului Teodor se face cu mici modificari. In slujba Panihidei nu mai este cuprins Psalmul 90 si "Aliluia" ca la slujba pentru cei adormiti, ci Psalmul 142 si "Dumnezeu este Domnul" festiv, un canon al Sfantului Ioan Damaschin la aceasta minune, dupa care se face binecuvantarea colivelor.
Pomenirile pentru cei adormiti se vor face in fiecare sambata din Postul Sfintelor Pasti, pana in sambata lui Lazar sau a Floriilor.
Adrian Cocosila
Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.