Batranul Dionisie cel Nou, Stavrovuniotul

Batranul Dionisie cel Nou, Stavrovuniotul

Acest preacuvios Gheronda Dionisie era întru totul asemenea Cuviosului Dionisie, cel care a înnoit Mănăstirea Stavrovoúni (Cipru) și de la care a moștenit și numele.

De copil a rămas fără tată, iar mama sa, o femeie cu suflet mare, i-a dat o educație desăvârșită, ca și fratelui său, Ștefan, pe care mai târziu, Bătrânul Dionisie l-a adus de asemenea în stadionul nevoințelor călugărești. Avea o instruire superioară, fiind învățător, lucru foarte important în epocă.

Când a venit la Părintele său duhovnicesc ca să-l primească în călugărie, nu își terminase încă studiile, dar acela, cu mult discernământ, l-a trimis să și le termine cu rasa pe el. În afara lucrării subțiri a vieții monahale, Dionisie cel nou a fost învățat de Părintele său duhovnicesc, care avea harisma înainte-vederii, și zugrăvirea icoanelor, știind că va deveni un important și ales iconar.

Ce să spunem însă despre acest luptător neobosit și următor al Tradiției noastre patristice, care a acoperit cu vălul tainic al tăcerii și al lucrării ascunse întreaga sa viață și ale cărui lucrări duhovnicești, toate, erau pecetluite de cea mai înaltă dintre virtuți, de încununarea tuturor virtuților, de smerenie?

A învățat și a respectat cu sfințenie principiul Tradiției noastre, anume ”lucrarea în taină”. Iar noi, netrebnicii, ne-am dat seama cât de mult îi plăcea studiul ”ascuns” și lucrarea neștiută de nimeni a binelui și virtuții.

Când anume l-a adus la mănăstire pe fratele său după trup, pe Ștefan, nu îmi mai aduc aminte, dar era vădit că veghea asupra învățării lui în ale îndatoririlor monahale, căci îl avea totdeauna lângă sine. Bunăvoința, evlavia, tăcerea, îngăduința, smerenia și duhul liturgic, care îl caracterizau pe ieromonahul Ștefan dau mărturie despre grija părintească pe care i-a purtat-o Preacuviosul Gheronda Dionisie.

Pentru ceilalți frați ai mănăstirii, și mai ales pentru cei mai tineri, Gheronda Dionisie era sarea și lumina. Caracterul lui liniștit și blând era în stare să îi schimbe și să îi povățuiască pe ceilalți părinți, pe care până și simpla lui prezență și cuvintele lui dulci îi linișteau îndată, dacă se întâmpla vreo neînțelegere.

Așa cum umbra urmează trupurilor care o produc, la fel și dulceața, bunătatea și pacea îl urmau pe acest Părinte duhovnicesc. Fericirea rostită de Domnul nostru: ”Fericiți făcătorii de pace, că aceștia fiii lui Dumnezeu se vor chema” se potrivește întru totul acestui Gheronda, atât cât este omului cu putință. Nu-și aduce nimeni aminte să-l fi văzut tulburat sau neliniștit sau să-l fi auzit rostind cuvinte grele sau nepotrivite. Dimpotrivă, cuvintele lui erau precum mirul și buna mireasmă a lui Hristos, de asemenea și modul lui de a fi și purtarea lui îndeobște.

Cât ne mângâia și ne alina prin învățătură, pe noi, cei mai tineri, prin cuvinte scripturistice și tâlcuiri! Odată am săvârșit ceva care s-a dovedit o lipsă de luare aminte din partea mea sau mai degrabă o lipsă de experiență și dorință tinerească de a ieși în evidență. S-a apropiat de mine cu zâmbetul lui părintesc și cu multă dragoste și dulceață mi-a spus: ”Pavel ne-a învățat: De aceea şi noi, având împrejurul nostru atâta nor de mărturii, să lepădăm orice povară şi păcatul ce grabnic ne împresoară şi să alergăm cu stăruinţă în lupta care ne stă înainte (Evrei 12:1)”.

Dincolo de virtuțile lui practice, ceea ce îl stăpânea și îl robea pur și simplu era trezvia și întoarcerea către cele dinăuntru. Ore întregi stătea nemișcat, în răpire, în locuri îndepărtate și tăinuite; de multe ori prezența lui revărsa bună mireasmă fină și duhovnicească, care dădea mărturie despre prezența Dumnezeiescului Har, fapt care vădea celor întru cunoștință ce fel de bărbat era acesta. De aceea, încerca să nu rămână mult timp într-un loc.

De asemenea, era foarte înfrânat și niciodată, nimeni, nu l-a văzut să mănânce ceva în afara trapezei. Mâncare de dulce nu mânca niciodată, ci numai cu ulei, atunci când nu era post. În zilele acestor Părinți, în afara posturile rânduite, fiecare postea după măsura și rânduiala sa.

La slujbe avea totdeauna multă râvnă atunci când psalmodia, de asemenea stătea și retras și se ruga totdeauna cu ochii închiși, doar buzele i se mișcau când și când. Prezența lui era priveliște duhovnicească, iar râvna pentru Dumnezeu îi înflăcăra inima cea plină de dumnezeiasca dragoste; nimic nu îi tulbura mintea răpită la Dumnezeu.

Niciodată nu spunea cuvinte în plus sau fără rost, vorbea doar despre problemele mănăstirii sau despre vreun subiect duhovnicesc, pentru a învăța sau a sprijini. De obicei, însă, era tăcut. Având drept companie nedespărțită lipsa de avere și ”sărăcia”, nu a dobândit nimic din cele ale veacului acestuia, asemenea părinților dinaintea sa, nu avea nimic în afara hainelor de pe el, care și acestea erau smerite și simple. Reușea, prin smerenia care îl definea, să rămână ascuns și astfel și-a petrecut viața în anonimat, neștiut de cei mulți și cunoscut numai Celui pe care de copil L-a iubit și cu râvna L-a urmat.

Încercarea mea de a schița din înfățișările exterioare pe Părintele duhovnicesc cu adevărat purtător de Dumnezeu și de Dumnezeu insuflat, îmi pare că mai degrabă l-a micșorat, pentru că ce poate spune cineva despre un ”vas al alegerii”, în care ”ceea ce este stricăcios a fost absorbit de viață”, iar ”mintea lui Hristos” îi rânduia fiecare gând și lucrare?

După moartea Preacuviosului Varnava, a preluat, în urma insistențelor noastre, egumenia, dar nu a trăit mult după aceasta. Grija lui neadormită în lucrarea grea de păstor l-a făcut să se ostenească încă mai mult la bătrânețile înaintate la care se afla; și astfel s-a mutat la cele veșnice plin de zile și de virtuți, pe care le-a cultivat conștient.
În Duminica Sfinților Părinți ai Sinodului I Ecumenic a participat la priveghere, după care s-a împărtășit cu Preacuratele Taine și s-a retras în chilia sa, fiind peste măsură de sleit de puteri. Mai târziu, au săvârșit pentru el Sfântul Maslu, iar în după-amiaza aceleiași zile și-a predat în pace sufletul către Domnul. Era în anul 1951 (10 iunie).

Parintele Iosif Vatopedinul

Sursa: Gheronda Iosif, Amintiri despre chipuri cuvioase, Cuvinte vatopedine de suflet folositoare 4, ediția a 2-a, Sfânta Mare Mănăstire Vatoped a Sfântului Munte.

Pe aceeaşi temă

10 Iunie 2016

Vizualizari: 1219

Voteaza:

Batranul Dionisie cel Nou, Stavrovuniotul 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact