Viata si Inviere

Viata si Inviere

Pentru ceea ce s-a intamplat cu Hristos dupa moartea Sa pe cruce, limba romana a gasit si foloseste un cuvant extraordinar: Inviere. Noi ne-am obisnuit cu el si, putin blazati, aproape ca nici nu mai observam profunzimea lui duhovniceasca si ceea ce spune cu atata simplitate, dar si cu atata forta: in-viere, intrare in viata… Pentru a realiza valoarea acestui cuvant si unicitatea compunerii sale, ar trebui poate sa facem o rapida si succinta incursiune in cateva dintre celelalte limbi apropiate noua, fie prin originea lor latina, fie prin slujirea accentuata a aceleiasi drepte credinte, pe care noi o numim, spre precizare, ortodoxa.

Latinii se slujeau de resurrectio, venind din verbul resurgo = a se scula iar, a-si capata din nou puterile, a se ridica din ruinele sale. Aici isi au sorgintea, printre altele, frantuzescul résurrection, italienescul risurrezione si englezescul resurrection (englezii mai au pe rise si raise, cam cu acelasi inteles de a se ridica, a se scula, a se inalta).

Grecii folosesc pe anastasis, care se trage din verbul anistim i = a se ridica.

Grecii vechi mai foloseau si verbul egheiro = a se scula, a se trezi, a se ridica.

Rusii folosesc pe voscresenie provenind din verbul voscresit'. Cuvantul pare sa fie in legatura cu krest, cruce, si sa vorbeasca (prin acel „v“) despre inaltarea de pe cruce, din rastignire. Ebraica (care oricum nu este limba Evangheliilor) il foloseste pe quma de la qum = a se ridica, iar siriaca (mai aproape de aramaica Mantuitorului) pe qavmo si qiomto de la qom = a se ridica, a se scula.

Dupa cum se vede, in majoritatea cazurilor analizate, cuvintele utilizate descriu mai mult aspectul fizic al evenimentului, o ridicare sau o sculare, o trezire (din morti, se precizeaza uneori).

Noi, romanii, il avem insa pe acest „Inviere“ care spune mult mai apropiat si mai duhovniceste exact despre ceea ce s-a intamplat: intrarea intr-o noua viata, in viata adevarata, neumbrita de corupere si de perisabilitate. Dumnezeu este viata, la modul absolut, viata fara inceput si fara sfarsit, viata ca existenta in sine. Hristos Insusi a marturisit despre Sine: „Eu sunt (…) Viata“ (Ioan 14.6), iar Sfantul Ioan Teologul, care a atipit cu capul pe pieptul Lui, Il numeste „Cuvantul Vietii“ (1 Ioan 1, 1). Dar daca este Viata, cum s-ar mai putea spune despre El ca a inviat, ca a intrat in viata?

Insa, teologic vorbind, dogmatic gandind, se arata aici o foarte subtila observare si afirmare a evenimentului de catre spiritul romanesc. Se pune in evidenta faptul ca Invierea este un act al lui Dumnezeu indreptat nu spre Sine, ci spre oameni. Hristos nu a inviat cu firea Sa dumnezeiasca, care nici nu putea de altfel sa moara, ci cu trupul, cu ceea ce El Si-a apropiat pentru vesnicie de la om, pentru a-l putea smulge din caderea sa, de sub robia mortii.

Nu pentru Sine avea Dumnezeu nevoie ca moartea sa fie biruita. Moartea fusese pusa de El in drumul omului, nu atat ca pedeapsa pentru neascultarea sa dureroasa, ci mai ales ca ajutor, ca stavila in calea unei alunecari nesfarsite si fatale, ca aceea a ingerilor cazuti care nu stiu ce este aceea moarte, dar nici nu mai au posibilitatea mantuirii. Moartea este unul dintre semnele cele mai evidente si mai palpabile ale nesfarsitei iubiri a lui Dumnezeu pentru creatia Sa cea mai draga, cea mai destinata comunicarii integrale cu El, intr-o libertate nemarginita. Rostul mortii este, asa cum spune o cantare, acela ca „pacatul sa nu fie fara de sfarsit“, posibilitatea reala a abolirii pacatului deci.

Cum am spus, Dumnezeu este viata absoluta, „Cel ce este“ (Iesirea 3, 14), existenta absoluta. Si atunci, tot ceea ce tine de El este viata, este destinat vietii, in nici un caz mortii, aneantizarii, cufundarii in nefiinta, asa cum atat de nefericit si de inexact se formuleaza adesea prin necroloagele lumii noastre secularizate si neatente la cuvinte. Ce este drept, cand trebuie sa definim ceea ce este cu adevarat viata, apar destule dificultati, si de aici gresite interpretari.

In Biserica, in limbajul liturgic, noi folosim in numeroase randuri si cu diferite conotatii acest cuvant si ansamblul de fenomene ce tin de el. O prima venire la viata o reprezinta zamislirea, inceputul existentei, act sinergic al omului si al lui Dumnezeu. Apoi, urmeaza nasterea, venirea pe lume, intrarea in familie si, prin ea, intr-o anumita societate. Dupa spusa Sfintilor Parinti (de la Sfantul Maxim Marturisitorul pana la parintele Dumitru Staniloae), orice existenta, fie ea cat de mizerabila (sub orice raport), este superioara inexistentei si reprezinta prin ea insasi o mare milostivire si binefacere a lui Dumnezeu. Chiar daca El a spus ca sunt unii care pot constata la un moment dat ca ar fi fost mai bine sa nu se fi nascut, trebuie sa intelegem prin asta faptul ca existenta la frontiera inferioara a relatiei cu Dumnezeu implica chinuri infernale.

Dar viata obtinuta prin nastere nu reprezinta inca mare lucru. Aceasta simpla existenta este amorfa din punct de vedere spiritual, necentrata, neorientata, supusa risipirii si disiparii, lipsita de bucuria roditoare a unei relatii personale autentice. De aceea Biserica vorbeste in numeroase ocazii de o nastere din nou, de o a doua nastere, prin Botez si spovedanie.


Costion NICOLESCU
Sursa: ziarullumina.ro

.

09 Aprilie 2014

Vizualizari: 2503

Voteaza:

Viata si Inviere 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact