Fericita intristare

Fericita intristare

Daca icoana vesteste invierea si viata ce va sa vie, o face printr-o amintire constanta a Crucii, cale obligatorie spre slavire. Rezulta de aici o "fericita intristare", ce corespunde experientei liturgice. Aceasta este tensiune si linistire, de vreme ce Liturghia este moarte si inviere, coborare si preamarire, Pasti, in sensul in care este trecerea spre o viata noua, marcata de pecetea Duhului.

Fiind uneori traversare si strabatere a timpului, aflata in afara timpului, "jertfa mistica nesangeroasa", potrivit Sfantului Gherman al Constantinopolului (+730 sau 742), Liturghia recapituleaza si ne pune in comuniune cu tot ceea ce icoanele praznicelor imparatesti ne fac sa vedem, anume intruparea, Crucea, Mormantul, invierea, inaltarea, a doua Venire. Ne referim la pasajul din messa de rit roman, cantarea anamnetica, de dupa consacrare, ce pune si ea accentul pe prezenta dinamica a lui Hristos: "Proclamam moartea Ta, Doamne Iisuse, sarbatorim invierea Ta, asteptam a doua Ta venire cu marire".



Dupa ridicarea Sfintelor Daruri intr-un act de ofranda, preotul varsa in potir particelele asezate pe disc, potrivit modelului din icoana Deisis. Aceste particele ii reprezinta in potir pe cei vii si pe cei morti, semn al participarii lor la Patimile, Moartea si invierea lui Hristos, care se ofera pe Sine la Cina, inainte de a muri pe Cruce. Aceasta dubla oferire a trupului se leaga de invierea si inaltarea de-a dreapta Tatalui. Din acest moment, omul devine viu prin initierea care este constituita trecerea (Pasti) prin moarte; aceasta coborare conditioneaza ridicarea sa.

„Invierea lui Hristos vazand, sa ne inchinam Sfantului Domnului Iisus", proclama imnul de dupa impartasire. Euharistia, impreuna cu icoana, ii antreneaza pe credinciosi in fluxul invierii, pentru ca Acelasi Hristos este Cel ce se invie din morti si iese din mormant. Consumarea reala a Celui inviat inviaza, asigura participarea la invierea Sa si transfigureaza prin actiunea Duhului. Este imposibila intrarea deplina in taina icoanei si a Euharistiei, fara a suporta si lipsa ei de demnitate in acelasi timp.

Un prieten preot marturiseste ca simte o tensiune crescanda pe parcursul Liturghiei, tensiune care atinge apogeul la epicleza. Dupa aceea vine intoarcerea la „ape calme", linistirea din momentul impartasirii. Bucuria resimtita in cursul Liturghiei poate fi insotita de o oarecare epuizare la numerosi preoti si credinciosi, care simt nevoia de liniste. Este experienta facuta de Petru in ziua Schimbarii la Fata. Daca el a trait o mare linistire - manifestata prin dorinta lui de a ramane pe loc si de a inalta un cort -, icoana prezinta aceasta linistire, care e fulgurata totusi de norul care o acopera imediat.

Importanta coralei si buna pregatire a membrilor ei se justifica prin imnul care precede Vohodul Mare, in timpul careia preotul si diaconul aduc pe altar Sfintele Daruri. Cantaretii sunt descrisi in aceasta cantare la fel ca heruvimii din icoane: „Noi, care pe heruvimi cu taina inchipuim [.]" Cum sa nu ne lasam inspirati de heruvimii din fresce si icoane, care-si acopera fata inaintea Celui Preainalt? Cand psaltii canta cu inima „infranta si smerita", ei transmit starea lor adunarii. Iar cand oamenii vin la biserica cu probleme mari, acest lucru se simte, dupa principiul vaselor comunicante care formeaza comunitatea ecleziala.

Staretul Sofronie, ucenicul Sfantului Siluan Athonitul, recomanda trairea postului cu bucurie, dar considera perioada pascala dificila, din cauza unei anumite „caderi de tensiune" in efort. Inceputul fiecarei Liturghii subliniaza victoria asupra mortii, care este trecerea spre acel dincolo anticipat de icoana. „Viata vesnica este participarea la Sfintele Taine; iar viata vesnica este rezervata celor carora Domnul le-a promis invierea in ziua de apoi". Cu ajutorul suportului vizual al icoanei, intreaga Liturghie incearca sa-l invie pe om: „Eu am venit ca viata sa aiba, si din belsug s-o aiba" (In. 10, 10).

Michel Quenot

Extras din volumul "De la icoana la ospatul nuptial.

Chipul, Cuvantul si Trupul lui Dumnezeu", Ed. Sophia

.
Pe aceeaşi temă

03 Martie 2018

Vizualizari: 2284

Voteaza:

Fericita intristare 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Experienta vietii cu Hristos
Experienta vietii cu Hristos Mărturisesc că nu m-am gândit să public o carte de teologie, cu atât mai puțin un volumde predici, cu toate că mi-aș fi dorit mult să o pot face. Întrebată fiind dacă am supărat-o cu ceva, buna mea mamă, Rozalia Flueraș, spunea că nu am supărat-o decât cu 62.00 Lei
Slujind lui Dumnezeu si semenilor
Slujind lui Dumnezeu si semenilor Libertatea cea mai adâncă este de a te lăsa mereu răpit în Hristos, pentru a petrece cu El în veșnicie. Numai în Biserică, ascultând și împlinind poruncile lui Dumnezeu și învățătura evanghelică, credinciosul se poate împărtăși de roadele jertfei lui Hris 49.00 Lei
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori Preaslăvirea lui Dumnezeu și cinstirea Sfinților este o punte luminoasă între cele vremelnice și cele veșnice. Oferim rugătorilor creștini acest Acatistier, nădăjduind că ne va fi tuturor spre folos duhovnicesc, în străduința de a ne alipi de tot binele 34.00 Lei
Minunatele fapte si invataturi
Minunatele fapte si invataturi „Câştigaţi virtuţile opuse păcatelor. Tristeţea este călăul care ucide energia de care avem nevoie ca să primim în inimă pe Duhul Sfânt. Cel trist pierde rugăciunea şi este incapabil de nevoinţele duhovniceşti. În niciun caz şi indiferent de situaţie să 27.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Rugăciunea Stareților de la OptinaDoamne, dă-mi să întâmpin cu liniște sufletească tot ce-mi aduce ziua de astăzi.Doamne, dă-mi să mă încredințez deplin voii tale celei sfinte.În fiecare clipă din ziua aceasta povățuiește-mă și ajută-mă în toate.Cele ce 29.00 Lei
Rugaciunea inimii
Rugaciunea inimii „Rugăciunea nu este o tehnică elaborată, nu este o formulă. Rugăciunea inimii este starea celui ce se află înaintea lui Dumnezeu. Dumnezeu este atotprezent, însă eu nu sunt întotdeauna prezent înaintea Lui. Am nevoie de o tradiție vie, de un Părinte 34.00 Lei
Dialoguri la hotarul de taina
Dialoguri la hotarul de taina Cartea aceasta de dialoguri cu Părintele Valerian, unul dintre cei mai mari duhovnici ai României de astăzi, este de o frumusețe rară prin arta cuvântului și adâncimea spiritului. Ea răspunde întrebărilor omului contemporan mai însetat de mântuire decât 38.00 Lei
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului Părintele Ieromonah Valerian Pâslaru, Starețul Mănăstirii Sfântul Mucenic Filimon, unul dintre cei mai apreciați duhovnici contemporani, în cartea de față, în convorbirile sale cu teologul și scriitorul Florin Caragiu, ne vorbește despre renaștere și 32.00 Lei
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens De atât avem nevoie pentru a trăi cu mai multă credință și a face bine celor de lângă noi. Într-o lume care pare să uite cât de prețioasă este viața, această carte este un mesager al speranței: împreună, putem să transformăm un grăunte de iubire într-un 55.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact