Fericita intristare

Fericita intristare

Daca icoana vesteste invierea si viata ce va sa vie, o face printr-o amintire constanta a Crucii, cale obligatorie spre slavire. Rezulta de aici o "fericita intristare", ce corespunde experientei liturgice. Aceasta este tensiune si linistire, de vreme ce Liturghia este moarte si inviere, coborare si preamarire, Pasti, in sensul in care este trecerea spre o viata noua, marcata de pecetea Duhului.

Fiind uneori traversare si strabatere a timpului, aflata in afara timpului, "jertfa mistica nesangeroasa", potrivit Sfantului Gherman al Constantinopolului (+730 sau 742), Liturghia recapituleaza si ne pune in comuniune cu tot ceea ce icoanele praznicelor imparatesti ne fac sa vedem, anume intruparea, Crucea, Mormantul, invierea, inaltarea, a doua Venire. Ne referim la pasajul din messa de rit roman, cantarea anamnetica, de dupa consacrare, ce pune si ea accentul pe prezenta dinamica a lui Hristos: "Proclamam moartea Ta, Doamne Iisuse, sarbatorim invierea Ta, asteptam a doua Ta venire cu marire".



Dupa ridicarea Sfintelor Daruri intr-un act de ofranda, preotul varsa in potir particelele asezate pe disc, potrivit modelului din icoana Deisis. Aceste particele ii reprezinta in potir pe cei vii si pe cei morti, semn al participarii lor la Patimile, Moartea si invierea lui Hristos, care se ofera pe Sine la Cina, inainte de a muri pe Cruce. Aceasta dubla oferire a trupului se leaga de invierea si inaltarea de-a dreapta Tatalui. Din acest moment, omul devine viu prin initierea care este constituita trecerea (Pasti) prin moarte; aceasta coborare conditioneaza ridicarea sa.

„Invierea lui Hristos vazand, sa ne inchinam Sfantului Domnului Iisus", proclama imnul de dupa impartasire. Euharistia, impreuna cu icoana, ii antreneaza pe credinciosi in fluxul invierii, pentru ca Acelasi Hristos este Cel ce se invie din morti si iese din mormant. Consumarea reala a Celui inviat inviaza, asigura participarea la invierea Sa si transfigureaza prin actiunea Duhului. Este imposibila intrarea deplina in taina icoanei si a Euharistiei, fara a suporta si lipsa ei de demnitate in acelasi timp.

Un prieten preot marturiseste ca simte o tensiune crescanda pe parcursul Liturghiei, tensiune care atinge apogeul la epicleza. Dupa aceea vine intoarcerea la „ape calme", linistirea din momentul impartasirii. Bucuria resimtita in cursul Liturghiei poate fi insotita de o oarecare epuizare la numerosi preoti si credinciosi, care simt nevoia de liniste. Este experienta facuta de Petru in ziua Schimbarii la Fata. Daca el a trait o mare linistire - manifestata prin dorinta lui de a ramane pe loc si de a inalta un cort -, icoana prezinta aceasta linistire, care e fulgurata totusi de norul care o acopera imediat.

Importanta coralei si buna pregatire a membrilor ei se justifica prin imnul care precede Vohodul Mare, in timpul careia preotul si diaconul aduc pe altar Sfintele Daruri. Cantaretii sunt descrisi in aceasta cantare la fel ca heruvimii din icoane: „Noi, care pe heruvimi cu taina inchipuim [.]" Cum sa nu ne lasam inspirati de heruvimii din fresce si icoane, care-si acopera fata inaintea Celui Preainalt? Cand psaltii canta cu inima „infranta si smerita", ei transmit starea lor adunarii. Iar cand oamenii vin la biserica cu probleme mari, acest lucru se simte, dupa principiul vaselor comunicante care formeaza comunitatea ecleziala.

Staretul Sofronie, ucenicul Sfantului Siluan Athonitul, recomanda trairea postului cu bucurie, dar considera perioada pascala dificila, din cauza unei anumite „caderi de tensiune" in efort. Inceputul fiecarei Liturghii subliniaza victoria asupra mortii, care este trecerea spre acel dincolo anticipat de icoana. „Viata vesnica este participarea la Sfintele Taine; iar viata vesnica este rezervata celor carora Domnul le-a promis invierea in ziua de apoi". Cu ajutorul suportului vizual al icoanei, intreaga Liturghie incearca sa-l invie pe om: „Eu am venit ca viata sa aiba, si din belsug s-o aiba" (In. 10, 10).

Michel Quenot

Extras din volumul "De la icoana la ospatul nuptial.

Chipul, Cuvantul si Trupul lui Dumnezeu", Ed. Sophia

.
Pe aceeaşi temă

03 Martie 2018

Vizualizari: 2340

Voteaza:

Fericita intristare 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos Cu adevărat, Iuliana a dobândit puteri suprafirești prin harul lui Dumnezeu. A biruit legile firii, a rămas nevătămată de foc și de plumbul topit, a fost tămăduită în chip minunat după ce chinuri înfricoșătoare i‑au mutilat trupul. A cucerit inimile 15.86 Lei
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul Scrierile și tradiția ascetică ne sunt necesare și nouă, celor ce suntem „în lume”. Se poate ca monahii și monahiile să aprofundeze viața duhovnicească în cele mai mici amănunte și să se dedice cu totul acestei lupte, dar și noi, cei „din lume”, avem 22.00 Lei
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine În această culegere veți găsi ­reunite 101 pilde despre ru­gă­ciu­ne, despre țelul și sensul vieții, de­spre dragoste și îndreptarea vieții noastre - un adevărat tezaur de mărturii minunate ce adeveresc puterea adu­că­toare de sfințenie a nevoinței 13.00 Lei
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX Tâlcuirea la Apocalipsă a Sfântului Ermoghen este o neprețuită călăuză către Lumină și Adevăr, căci, prin cuvinte puține și limpezi, ni se deschide fiecăruia drum către noima adâncă și lucrătoare a cuvintelor grăite de 34.00 Lei
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului „Eu sunt gângav și, vai, slab cu mintea când vreau să vorbesc despre Preasfânta Maică a lui Dumnezeu... Dacă fiecare atom al meu ar începe să grăiască în graiul heruvimilor și serafimilor, nici pe de-aproape n-aș putea să o 33.83 Lei
Din vistieria inimii mele
Din vistieria inimii mele Cartea aceasta este pregătită anume pentru tine. Din clipa în care o vei citi, ea nu va mai fi numai a mea, ci va fi și a ta.. Cele din "vistieria inimii mele" vor intra și în "vistieria inimii tale"... 50.74 Lei
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian În cuprinsul acestei cărți, totul este natural, totul este lin și liniștit; totul este în carte cum a fost în realitate. Pe parcursul expunerii mele, am vibrat adeseori, împreună cu cei ce esrau de față, la înregistrare. În cuprinsul acestei cărți, am dat 50.74 Lei
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre Domnul Iisus a venit pe pământ ca doctor pentru cei ce au trebuință de vindecare, pentru cei suferinzi, care poartă în pieptul lor o inimă înfrântă și tăiată-împrejur. El a luat asupra Sa firea omenească, cu toate ale sale, în afară de păcat. 25.37 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact