Smochinul uscat

Smochinul uscat

La Utrenia din Lunea cea Mare, Biserica ne amintește de smochinul uscat, despre care se vorbește în Evanghelie (vezi Matei 21, 18-22). Hristos a rămas toată ziua intrării în Ierusalim, în slăvita Cetate. De îndată însă ce s-a înserat, a plecat. Era primejdios, căci în Cetate existau răufăcători, cu suflete nelegiute. De aceea preferă pustia. Mai bine cu animalele sălbatice, decât cu oameni răi.

Hristos a ieșit cu Ucenicii Săi în mijlocul naturii; acolo a înnoptat și acolo se ruga. Când s-a luminat de ziuă, a pornit din nou spre Ierusalim. Deși știa că va suferi Patimi și va fi răstignit, era hotărât să Se jertfească și și să-Și verse Sângele Său pentru mântuirea lumii. Să nu ni se pară ciudat aceasta. Era Dumnezeu desăvârșit, dar era și Om desăvârșit. De aceea și suferea foame, sete, oboseală și avea nevoie de somn, precum noi. Acestea se numesc patimi.

Acesta, așadar, Care hrănește lumea întreagă, acum flămânzește. Și așa cum mergea, a văzut un smochin. Se apropie, Își întinde preacuratele Sale mâini și caută să afle rod. Dar nu a găsit. Și atunci din buzele Sale a ieșit blestemul. „De acum înainte să nu mai fie rod din tine în veac”. Și smochinul s-a uscat îndată. Frunzele s-au veștejit, seva s-a uscat, ramurile și tulpina erau bune doar pentru foc.

„De ce Hristos, va întreba cineva, a făcut rău smochinului? A greșit cu ceva?”.

Hristos în toată viața Sa nu a făcut niciodată rău. Odată cei din neamul Lui au luat pietre ca să arunce în El, altădată gadarenii L-au alungat, alții L-au defăimat. Dar pe nimeni nu a pedepsit, deși putea să o facă. Chiar și pe Cruce fiind, S-a rugat pentru cei ce-L răstigneau. Dar deși nu a pedepsit vreun om, a dat două dovezi ale puterii Sale de a pedepsi; căci Hristos nu este numai Dragoste, ci este și Drept Judecător – „și dreptatea a iubit” (Psalmul 10, 7). Prin urmare, încununează binele și pedepsește răul. Așadar, dovezi ale puterii Sale pedepsitoare sunt două exemple în Sfânta Scriptură. Primul este atunci când a îngăduit demonilor să intre în turma de porci, pe care îi hrăneau gadarenii. Porcii s-au aruncat în mare și s-au înecat. Era pedeapsa pentru lăcomia acelor oameni. Celălalt este cel din Evanghelia de astăzi. A uscat smochinul, ca să ne dea o învățătură. Care învățătură?

Nu o spun eu, ci Platon. Omul este copac, cu diferența că copacul nu simte, pe când el simte, are rațiune. Așa cum copacul are rădăcină, tot astfel și omul are rădăcină.

Rădăcina pomului este jos în pământ, pe când cea a omului este sus în Cer. Omul este legat de Dumnezeu și de la El își are suflarea. Dacă se taie această rădăcină, omul devine asemenea unui dobitoc. Dar să vedem și alte asemănări: copacul are frunze, dar și omul are frunze. „Frunzele” omului sunt cuvintele lui cele bune. Copacul are flori, dar și omul are flori. „Florile” sale sunt sentimentele nobile și dorințele lui cele bune. Copacul are roade și mai ales pentru ele și există. Dar și omul are roade, iar acestea sunt faptele lui cele bune.

Apoi vedem că smochinul uscat este simbolul anumitor oameni. Care sunt aceștia? Simbolizează în primul rând sinagoga iudaică. Ce făceau iudeii și mai ales conducătorii lor, fariseii? Aveau templu, aduceau în fiecare zi jertfe, posteau cu asprime, făceau rugăciuni îndelungi, milostenii în văzul lumii. Pe toate le aveau, dar pe Dumnezeu nu-L aveau. Iar dovada este Hristos, pe Care L-au răstignit.

Erau așadar fățarnici. Și smochinul este simbol al iudeilor fățarnici, care înfățișau o măreție exterioară, dar în lăuntrul lor nu aveau nimic. Semănau, așa cum le spusese Hristos, cu mormintele văruite, care pe dinafară se arată frumoase, dar pe dinlăuntru sunt pline de oasele morților și de toată necurăția. Așadar, smochinul este simbolul întregului iudaism, pe care Dumnezeu l-a lepădat.

Și ceea ce a spus Hristos „Să nu mai fie rod din tine în veac” este și o profeție. Până astăzi vedem că pomul numit Israel este fără roadă, iar în lume rolul lui este distrugător. Nimic pozitiv nu a arătat și de aceea nici nu atrage simpatia celorlalte popoare. Cu aceste cuvinte nu osândim acest popor, căci știm că într-o bună zi acești israelți se vor pocăi și vor crede și ei în Hristos. Dar până acum sunt smochin uscat; numai roade amare au oferit lumii.

Dar Dumnezeu a sădit Israilul în Vechiul Testament, ca să fie pom roditor, creator de civilizație și luminării omenirii, fiind cel dintâi care a primit cunoașterea lui Dumnezeu.

În sfârșit, smochinul uscat simbolizează și fiecare pseudo-creștin, care are numai frunze și flori, dar nu și roade. Astfel de creștini ai veacului nostru sunt cei care poartă doar numele. Se poate să vină în Biserică, să se închine la icoane, să aprindă și câte o lumânare, să postească puțin, să facă câteva îndatoriri tipiconale. Dar toate acestea sunt doar frunzele. Și frunzele sunt pentru a da rod. Și ele sunt necesare, dar nu de ajuns. Creștinul trebuie să dea și roade. Iar roadele sunt faptele, jertfele, lepădarea de sine, păzirea poruncilor, nevoința pentru dragoste, dreptate, sfințenie.

Mitropolitul Augustin Kantiotis
 

25 Aprilie 2016

Vizualizari: 3394

Voteaza:

Smochinul uscat 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Despre Maica Domnului si sfinti
Despre Maica Domnului si sfinti Cuvintele Sfântului Nectarie sunt ­descoperire a învățăturii celei adevărate și ­drept‑slăvitoare și, totodată, izvod de rugăciune necontenită, înăl­țân­du‑ne inimile și cugetele la Dumnezeu spre a primi vindecare, luminare și întărire.  15.00 Lei
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos Sfântul Munte se aseamănă unui stup. Așa cum în acesta există cuiburi de albine, tot astfel şi în Athos – multe chilii monahale. Şi, precum în stup fără încetare zumzăie albinele, tot la fel şi în Athos monahii, ziua şi noaptea, rostesc psalmi şi imnuri 45.00 Lei
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos Cu adevărat, Iuliana a dobândit puteri suprafirești prin harul lui Dumnezeu. A biruit legile firii, a rămas nevătămată de foc și de plumbul topit, a fost tămăduită în chip minunat după ce chinuri înfricoșătoare i‑au mutilat trupul. A cucerit inimile 15.86 Lei
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul Scrierile și tradiția ascetică ne sunt necesare și nouă, celor ce suntem „în lume”. Se poate ca monahii și monahiile să aprofundeze viața duhovnicească în cele mai mici amănunte și să se dedice cu totul acestei lupte, dar și noi, cei „din lume”, avem 22.00 Lei
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine În această culegere veți găsi ­reunite 101 pilde despre ru­gă­ciu­ne, despre țelul și sensul vieții, de­spre dragoste și îndreptarea vieții noastre - un adevărat tezaur de mărturii minunate ce adeveresc puterea adu­că­toare de sfințenie a nevoinței 13.00 Lei
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX Tâlcuirea la Apocalipsă a Sfântului Ermoghen este o neprețuită călăuză către Lumină și Adevăr, căci, prin cuvinte puține și limpezi, ni se deschide fiecăruia drum către noima adâncă și lucrătoare a cuvintelor grăite de 34.00 Lei
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului „Eu sunt gângav și, vai, slab cu mintea când vreau să vorbesc despre Preasfânta Maică a lui Dumnezeu... Dacă fiecare atom al meu ar începe să grăiască în graiul heruvimilor și serafimilor, nici pe de-aproape n-aș putea să o 33.83 Lei
Din vistieria inimii mele
Din vistieria inimii mele Cartea aceasta este pregătită anume pentru tine. Din clipa în care o vei citi, ea nu va mai fi numai a mea, ci va fi și a ta.. Cele din "vistieria inimii mele" vor intra și în "vistieria inimii tale"... 50.74 Lei
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian În cuprinsul acestei cărți, totul este natural, totul este lin și liniștit; totul este în carte cum a fost în realitate. Pe parcursul expunerii mele, am vibrat adeseori, împreună cu cei ce esrau de față, la înregistrare. În cuprinsul acestei cărți, am dat 50.74 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact