Pastorala la Praznicul Invierii Domnului 2012

Pastorala la Praznicul Invierii Domnului 2012

Pastorala la Praznicul Invierii Domnului 2012

† NICOLAE

din mila lui Dumnezeu
Arhiepiscop al Arhiepiscopiei Ortodoxe Romane din cele doua Americi

Iubitului cler si dreptmaritorilor crestini,
pace si bucurie sfanta de la Hristos Domnul cel Inviat,
iar de la noi arhiereasca binecuvantare.

„Eu, Lumina am venit in lume, ca tot cel ce crede
in Mine sa nu ramana in intuneric.” (Ioan 12, 46)

Prea Cucernici Parinti,
Iubiti Credinciosi,
Hristos a inviat!

Dupa calatoria Postului, Dumnezeu ne-a invrednicit sa ne vestim din nou unii altora marea bucurie a Invierii Mantuitorului si sa ne impartasim de Lumina ce a izvorat din mormantul gol. Am calatorit calauziti de Lumina lui Hristos care lumineaza tuturor (Liturghia darurilor mai inainte sfintite), ne-am rugat pentru cei chemati la sfanta luminare, adica la baia botezului si ne-am pregatit cu totii ca sa-l vedem pe Hristos stralucind, cu neapropiata lumina a Invierii (Canonul Invierii, cantarea 1).

In noaptea Sf. Pasti ascultam Prologul Evangheliei de la Ioan care ne descopera lumina lui Dumnezeu-Cuvantul: La inceput era Cuvantul si Cuvantul era la Dumnezeu si Dumnezeu era Cuvantul. Intru El era viata si viata era lumina oamenilor. Si lumina lumineaza in intuneric si intunericul nu a cuprins-o (Ioan 1, 1, 4-5). Viata era intru El, intru Dumnezeu-Cuvantul si viata era lumina oamenilor. Paradoxale cuvinte care ne vorbesc despre viata oamenilor si despre lumina lor. Viata era la Dumnezeu si tot omul traieste daca se impartaseste de aceasta viata de la Dumnezeu. Si devine lumina ca si izvorul vietii, caci Cuvantul era Lumina cea adevarata care lumineaza pe tot omul, care vine in lume (Ioan 1, 9). Dumnezeu era viata si lumina omului. Si intunericul nu a putut cuprinde lumina si nici viata sau mai degraba lumina vietii care venea de la Dumnezeu. Ceea ce inseamna ca intelegerea omului era luminata de comuniunea cu Dumnezeu si nici o umbra sau intuneric nu puteau altera aceasta lumina a comuniunii.

Dar stim ca aceasta realitate s-a schimbat, ca omul a fost ispitit de cel rau si intunericul i-a cuprins intelegerea astfel ca a ajuns sa se ascunda de la fata lui Dumnezeu (Facere 3, 8 – 10). Urmarea a fost intunecarea chipului lui Dumnezeu in om, dupa cum spun Parintii Bisericii, pierderea raiului si a comuniunii cu Lumina. Omul cazut in pacat a ratacit pe pamantul pe care i L-a dat Dumnezeu nemaiintelegandu-si rostul in lipsa iubirii si a luminii lui Dumnezeu.

Aceasta ratacire intru intunericul necunostintei de Dumnezeu a fost vindecata de Hristos, Fiul si Cuvantul lui Dumnezeu. Invierea Sa din morti ne aduce tamaduire din pacat si din moarte, ne daruieste viata cea vesnica, dar ne umple si de lumina cunostintei adevarate a lui Dumnezeu: Eu sunt Lumina lumii; cel ce Imi urmeaza Mie nu va umbla in intuneric, ci va avea lumina vietii (Ioan 8, 12). Este vorba de o luminare a mintii, de o largire, in chip spiritual, a inimilor celor ce il primesc pe Hristos, de o ridicare a noastra din ingustimea inchinarii la idoli si din intelegerea stramta a Legii Vechiului Testament (Sf. Chiril al Alexandriei). Parintele Dumitru Staniloae explica aceste lucruri in legatura cu includerea noastra in jertfa lui Hristos: Daca Fiul Ii infatiseaza Tatalui buna mireasma a omului predat cu totul Lui. noua Fiul ne comunica buna mireasma a cunoasterii de Dumnezeu la care a ajuns omul in Hristos sau prin umanitatea lui Hristos (Teologie Dogmatica). Omul rascumparat prin jertfa si Invierea lui Hristos se impartaseste de roadele acestei Invieri. Natura umana bolnava de necunostinta de Dumnezeu se vindeca, ingustimea mintii si a intelegerii ce veneau din absenta comuniunii cu Dumnezeu sunt acum biruite si Dumnezeu se poate salaslui in aceasta natura a omului vindecata de Hristos. Omul descopera dreapta cunostinta a lui Dumnezeu si dreapta inchinare ce se cuvine lui Dumnezeu. Invierea lui Hristos lucreaza treptat, in omul credincios si implinitor al poruncilor, o inviere personala, o intoarcere la starea lui Adam din rai, aceea a primirii luminii vietii.

Preacucernici Parinti, Iubiti credinciosi,
Invierea lui Hristos este lumina si cunostinta a lui Dumnezeu, dar este si judecata. Fiecare ne prezentam in fata lui Hristos cel Inviat cu faptele noastre inca din aceasta viata. Mantuitorul insusi ne descopera sensul acestei judecati in convorbirea cu Nicodim: Aceasta este judecata, ca Lumina a venit in lume si oamenii au iubit intunericul mai mult decat Lumina. Caci faptele lor erau rele. Ca oricine face rele uraste Lumina si nu vine la Lumina, pentru ca faptele lui sa nu se vadeasca. Dar cel care lucreaza adevarul vine la Lumina, ca sa se arate faptele lui, ca in Dumnezeu sunt savarsite (Ioan 3, 19 – 21). Dupa faptele noastre ne aratam a fi in lumina sau in intuneric, ne aratam a fi pe calea Invierii lui Hristos sau departe de ea. Ispita celui rau din rai ca putem ajunge la cunostinta binelui si a raului fara Dumnezeu sau chiar impotriva lui Dumnezeu lucreaza inca in lume. Fiecare crestin trebuie sa o recunoasca si sa o biruie prin credinta si nadejdea in Cel Inviat. Lumea noastra este mai mult decat oricand cea a falselor lumini, cea a confuziei si amestecului adevarului cu minciuna, cea a umbrelor care incearca sa alunge lumina. In ultimele sale dispute cu carturarii si fariseii inainte de Patima Sa, Hristos se descopera pe Sine ca fiind Hristosul, Mesia cel asteptat de evrei. Si Hristos le spune tuturor sa caute sa umble in Lumina: Inca putina vreme Lumina este cu voi. Umblati cat aveti Lumina ca sa nu va prinda intunericul. Caci cel ce umbla in intuneric nu stie unde merge. Cat aveti Lumina, credeti in Lumina, ca sa fiti fii ai Luminii (Ioan 12, 35-36). Multi nu l-au ascultat si nu l-au crezut, implinindu-se cuvintele profetiei lui Isaia despre orbirea ochilor si impietrirea inimii (Isaia 6, 9-10). Insa unii au crezut in El, dar nu L-au marturisit Caci au iubit slava oamenilor mai mult decat slava lui Dumnezeu (Ioan 12, 43). Cutremuratoare cuvinte care ne vorbesc despre curajul de a-L marturisi pe Hristos-Lumina in aceasta lume a aparentelor.

La acest praznic al Luminii descoperita oamenilor prin Inviere, va doresc tuturor, preoti si credinciosi ai Arhiepiscopiei noastre, sa cautati Lumina si sa o marturisiti, sa faceti ca Lumina sa straluceasca in viata dumneavoastra si sa o oferiti semenilor, caci este lumina lui Hristos aducatoare de cunostinta adevarata.

Va imbratisez in Hristos Domnul Cel Inviat si va urez Sarbatori fericite!
Hristos a inviat!

Al vostru frate intru rugaciune catre Dumnezeu,
† NICOLAE
Chicago, Praznicul Invierii Domnului, 2012

.

09 Aprilie 2012

Vizualizari: 1812

Voteaza:

Pastorala la Praznicul Invierii Domnului 2012 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact