Sa ne intalnim cu Dumnezeu in pestera Betleemului

Sa ne intalnim cu Dumnezeu in pestera Betleemului

Iubitului nostru cler, cinului monahal
si tuturor dreptmaritorilor crestini din aceasta
de Dumnezeu pazitasi binecuvantata eparhie,
har, milasi pace de la Induratorul Dumnezeu,
iar de la noi parinteasca dragoste!

Iubitii mei fii duhovnicesti,
Din milostivirea Bunului Dumnezeu, retraim, si anul acesta, misterul intruparii Domnului nostru Iisus Hristos. Evenimentul, consumat in istorie acum mai bine de doua mii de ani, a insemnat manifestarea cea mai evidenta a iubirii negraite a lui Dumnezeu pentru noi oamenii. Cuvantul lui Dumnezeu S-a facut trup ca sa ridice pe om la starea de nepatimire, asa cum iesise din mana Creatorului la inceputul veacurilor. Intrarea in timpul nostru a Fiului lui Dumnezeu nu a fost sesizata de oameni, dar evenimentul a rupt istoria umanitatii in doua. De la Nasterea Domnului se vorbeste despre “inainte” si “dupa”, pentru ca toata umanitatea isi orienteaza cursul vietii potrivit acestui moment.

Timpul istoriei profane si profanate devine timp al mantuirii. Sfantul Ioan Evanghelistul, in Prologul Evangheliei sale, imortalizeaza intr-un mod aparte taina Logosului intrupat in istorie, zicand: «Cuvantul era Lumina cea adevarata care lumineaza pe tot omul, care vine in lume. In lume era si lumea prin El s-a facut, dar lumea nu L-a cunoscut ….Iar celor ce L-au primit, care cred in numele Lui, le-a dat putere ca sa se faca fii ai lui Dumnezeu… Si Cuvantul S-a facut trup si S-a salasluit intre noi si am vazut slava Lui, slava ca a Unuia-Nascut din Tatal, plin de har si de adevar. » (Ioan 1, 9-14).

Intruparea, punctul culminant al paradoxului existential
Iubiti credinciosi,
Cu Nasterea Mantuitorului nostru Iisus Hristos, suntem chemati permanent sa venim in pestera Betleemului sa ne intalnim cu Dumnezeu Care S-a descoperit noua prin Fiul, unde sa contemplam slava Lui, adica acea lumina care a luminat veacurile pana la noi si care nu se va stinge pana la sfarsitul lor. Niciodata nu vom putea intelege marele cadou pe care ni-l face Dumnezeu, acela de a deveni « fii ai lui Dumnezeu dupa har », adica acel statut de a participa la existenta lui Dumnezeu. Acest dar pe care Dumnezeu ni-l ofera prin nasterea si moartea Sa pentru noi nu sta sub semnul stricaciunii, ci are concentrata in el toata iubirea Sa milostiva si transfiguratoare. Este de neinchipuit cum Dumnezeu-Creatorul cerului si al pamantului si al Carui nume este mai presus de orice nume, Isi exprima total dimensiunea iubirii Sale filantropice smerindu-Se pana la a lua chipul creaturii si a Se lasa omorat pentru mantuirea ei. Din iubire pentru noi, creatura Sa, Se face om ca pe om sa-l indumnezeiasca. El vine sa ne aduca viata in toata consistenta ei divina. Pana la intruparea Sa, oamenii isi concentrau atentia mai ales asupra laturii biologice a vietii, iar preocuparile lor religioase sfarseau de fiecare data in neantul idolatru al inchinarii eronate la fapturile creatiei. Aveau viata biologica, dar aceasta era rupta de izvorul ei divin si de aceea se sfarsea in neantul istoriei. De la Nasterea Cuvantului, Dumnezeu nu inceteaza sa ne repuna, fara sa ne sileasca, pe calea care duce la Izvorul vietii, aratandu-ne ca El este Calea, Adevarul si Viata.

Iubiti credinciosi,
Dumnezeu nu a ales o cale complicata pentru a ne recupera fiintial din mrejele mortii spirituale, ci una simpla, modesta, fara fast si mult zgomot. Nasterea Sa ca om s-a realizat intr-o discretie ce anunta blandetea si smerenia inimii Sale si fundamenta inceputul starii de continua chenoza ce va culmina in moarte prin rastignire. Singurii martori carora corul ingerilor le dezleaga taina cea ascunsa din vesnicie au fost pastorii si magii. De aceea, cand Pruncul Iisus a fost asezat de Fecioara Maria in ieslea dobitoacelor, Dumnezeu a vrut sa spuna ca El, Creatorul cerului si al pamantului, are nevoie de noi pacatosii pentru a Se integra in aceasta lume coruptibila. Sfantul Apostol Pavel ne sfatuieste sa nu incercam sa patrundem cu mintea noastra limitata aceasta taina a lui Dumnezeu, ci sa ne rugam doar ca acest mister sa patrunda in fiinta noastra, sa vorbeasca de ea insasi in noi. « Rugati-va in numele lui Hristos, impacati-va cu Dumnezeu ! Caci El, care n-a cunoscut pacatul, S-a facut pentru noi pacat, ca sa dobandim intru El dreptatea lui Dumnezeu. » (II Cor. 5, 20-21.) De aceea, Fiul lui Dumnezeu, pe linia ascultarii fata de Tatal, realizeaza maximum de coborare si apare printre noi pacatosii ca sa ne spele pacatele prin patima Sa. Aici e punctul culminant al paradoxului existential. Greu de inteles cum Dumnezeul Iubirii- Tatal, din iubire pentru om, trimite pe Fiul- Ascultarii sa ia asupra Sa pacatele umanitatii, iar manifestarea acestei realitati a facut-o nu in cer, ci aici, pe pamant. Pamantul este locul unde a vrut Dumnezeu sa Se intalneasca cu noi, adica in insasi viata noastra coruptibila. A ales aceasta forma simpla pentru a ne spune ca El poate fi in suferintele si neputintele noastre pe care a dorit sa Si le asume, apoi sa le reconforteze, restaureze, sa le vindece.

Craciunul, nadejdea mantuirii
Iubitii mei fii sufletesti,
Vestea cea buna a Craciunului este aceea ca aceasta sarbatoare ne ofera nadejdea mantuirii, prin care avem posibilitatea sa ne facem partasi la viata in Dumnezeu si cu Dumnezeu, in puterea Duhului Sfant. De aceea, Craciunul nu este doar o chemare la sarbatoare, ci, in acelasi timp, o chemare la vigilenta. Dumnezeu ne cheama prin acest eveniment sa deschidem bine ochii asa cum au facut-o pastorii din Betleem si magii de la Rasarit, apoi toti ceilalti semeni ai nostri care s-au succedat de-a lungul secolelor pana astazi. Pentru a fi partasi cu ei suntem invitati sa ne deschidem si noi sufletele pentru a primi cadoul oferit lumii de Dumnezeu. In acelasi timp, sa ne gandim cum Ii raspundem si cu ce Ii multumim lui Dumnezeu pentru cadoul pe care ni l-a facut. Stim ca El nu are nevoie de lucruri materiale pentru a I se rasplati. El vrea doar iubirea noastra fata de El; El vrea multumirea noastra adusa Lui prin rugaciune; El vrea inima noastra smerita; El vrea ca toata viata noastra sa fie conforma cu viata Lui. Am putea spune ca El vrea totul de la noi. Dar acest tot inseamna puterea integratoare a dragostei. Caci si El a aratat dragostea Sa totala fata de om si vrea de la noi acelasi lucru. El ne invita sa ramanem in dragostea Lui, adica in Biserica Lui, ca madulare ale Trupului Sau mistic.

Iubiti credinciosi,
Anul mantuirii 2012, in curand, isi va incheia curgerea sa fireasca. Acest fapt ne determina sa facem si noi bilantul implinirilor, in numele Fiului lui Dumnezeu, nascut in ieslea Betleemului, sau al neimplinirilor. Cu toate greutatile intampinate, dam slava lui Dumnezeu pentru ceea ce ne-am propus sa facem pe multiple planuri in arhiepiscopia noastra. Intrucat Sfantul Sinod a hotarat ca acest an sa fie dedicat Tainei Sfantului Maslu si ingrijirii bolnavilor, centrul nostru eparhial, intre celelalte multiple activitati, prin sectoarele abilitate, a pus accentul in special pe activitatea social-caritabila in randul credinciosilor nostri. Cele 34 de centre si asezaminte sociale, cu servicii acreditate si organizate dupa toate exigentele timpului, incearca sa acopere o parte dintre nevoile crescande ale persoanelor lovite de necazurile vietii. Multumim prin acest cuvant pastoral tuturor celor care au sprijinit activitatile noastre caritabile, caci prin aceasta am devenit samariteanul milostiv, asa cum ne-a invatat Mantuitorul. Va indemnam sa sprijiniti in continuare pe cei nevoiasi, stiind ca pe datatorul de buna voie Il iubeste Dumnezeu. De asemenea, impliniti cu demnitate si iubire jertfelnica, dupa puterea fiecaruia, si celelalte proiecte ale Sfintei noastre Biserici! Unul dintre acestea este constructia Catedralei mantuirii neamului. De aceea va adresam indemnul parintesc de a contribui cu obolul vostru, prin parohia de care apartineti si la acest obiectiv, avand constiinta ca generatia noastra a fost aleasa de Dumnezeu sa isi construiasca bisericile din proximitatea sa, dar si pe cea a neamului, ale carei lucrari sunt, cu atata maiestrie, coordonate de Preafericitul nostru parinte Patriarh Daniel.
In acelasi timp, este momentul sa anuntam faptul ca in anul urmator, 2013, se vor implini 1700 de ani de cand Edictul de la Mediolanum a insemnat in istorie recunoasterea oficiala a Crestinismului, iar sfantul Sinod al Bisericii noastre a inchinat acest an Sfintilor Imparati Constantin si Elena, deoarece, prin implicarea lor, au mijlocit raspandirea Crestinismului si scoaterea la iveala a vestigiilor lui cele mai importante, legate in mod direct de viata Mantuitorului nostru Iisus Hristos.

Fie ca lumina Craciunului sa nu se stinga in sufletele voastre, iar puterea Duhului Sfant sa va intareasca!

Harul Domnului nostru Iisus Hristos, dragostea lui Dumnezeu Tatal si impartasirea Sfantului Duh sa fie cu voi cu toti.
Amin.

+ Inaltpreasfintitul Eftimie, Arhiepiscop al Romanului si Bacaului

.
Pe aceeaşi temă

19 Decembrie 2012

Vizualizari: 1535

Voteaza:

Sa ne intalnim cu Dumnezeu in pestera Betleemului 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact