
IATA ROABA DOMNULUI - PREDICA LA BUNA VESTIRE
,,Astazi este inceputul mantuirii noastre si aratarea tainei celei din veac; fiul lui Dumnezeu se face Fiu al Fecioarei.”
Iubiti frati intru Domnul
Am dorit sa incep cuvantul de astazi cu un mic citat din troparul sarbatorii noastre de astazi. Dumnezeu se face Om, ca sa ridice pe om si omenirea la Dumnezeu. Si aceasta datorita Fecioarei Maria. Daca n-ar fi fost Buna Vestire, daca n-ar fi fost raspunsul Ei pozitiv, n-am fi avut nici Nasterea Mantuitorului, nici Schimbarea la Fata, nici Invierea Lui, nici toate celelalte; am fi dormit inca in paganismul cel vechi de destramare, dar mai ales departe de cunoasterea lui Dumnezeu si a vietii adevarate.
Evanghelia de astazi ne spune ca: ,,in a sasea luna a fost trimis ingerul Gavriil de la Dumnezeu, intr-o cetate din Galileea, al carei nume era Nazaret, Catre o fecioara logodita cu un barbat care se chema Iosif, din casa lui David; iar numele fecioarei era Maria."(Luca I, 26-27). Trebuie sa ne amintim in primul rand ca evenimentul care marchiaza inceputul de la care s-au numarat cele 6 luni este zamislirea Sfantului Ioan Botezatorul. Zamislirea lui a avut loc la 23 septembrie, la echinoctiul de toamna, pentru ca dupa 6 luni, dupa echinoctiul de primavara, odata cu renasterea vietii in intreaga natura, sa aiba loc Buna Vestie - Intruparea Domnului, sarbatoarea de astazi. Buna Vestire constituie esenta credintei noastre crestine In masura in care o putem patrunde si intelege, in acea masura vom putea descifra cartea vietii noastre in Iisus Hristos.
Astazi praznuim aniversarea faptei celei mai mari pe care a facut-o Dumnezeu in lume, aratarea nemarginitei Sale iubiri fata de oameni prin intruparea Fiului Sau, Iisus Hristos, in pantecele Fecioarei Maria. Si aceasta sarbatoare o numim Buna Vestire, adica ziua cand Fecioara Maria a fost vestita de Sfantul Arhanghel Gavriil, ca va naste pe Fiul lui Dumnezeu prin incuviintarea Fecioarei.
Fericitul Augustin spune ca prima pagina a Evangheliei Sfantului Ioan este bine sa fie sapata cu litere de aur in toate bisericile. Acelasi lucru s-ar putea spune si despre Sfanta Evanghelie de astazi, caci amandoua au aceeasi insemnatate: Sfantul Ioan Evanghelistul descrie nasterea cea de veci a Cuvantului care s-a pogorat din sanul lui Dumnezeu si zice: ,,La inceput era Cuvantul si cuvantul era la Dumnezeu si Dumnezeu era Cuvantul. Toate prin El s-au facut; si fara de El nimic nu s-a facut din ce s-a facut? Si Cuvantul s-a facut trup si s-a salasluit intru noi si am vazut slava Lui, slava ca a Unuia Nascut din Tatal, plin de har si de adevar.
Iar Sfantul Evanghelist Luca ne spune din ce mama, in ce loc, si in ce chip s-a facut Cuvantul trup ca sa locuiasca printre noi pacatosii. Din toata Sfanta Evanghelie, aceasta pagina este cea mai miscatoare si mai importanta pentru ca ea este implinirea proorocilor care au vorbit cu sute si mii de ani inaintea intruparii Fiului lui Dumnezeu din Fecioara. Acesta a fost asteptat sa izbaveasca biata omenire cazuta si subjugata de pacatul stramosesc.
In aceasta Sfanta Evanghelie ni se prezinta faptul cel mai de capetenie ce s-a petrecut pe pamant, intelege iubirea cea nemarginita a lui Dumnezeu, puterea si intelepciunea prin care a voit sa ne ridice. Sa o sarutam dar si noi cu respect, recunostinta si iubire si sa cerem cu smerenie prin Sfanta Fecioara Maria ca sa ne lumineze Sfantul Duh spre a o intelege cu mintea, cu sufletul si cu inima curata.
Iubiti frati crestini
Sfanta Evanghelie care a fost randuita de Biserica spre a fi citita in ziua praznuirii Bunei Vestiri a Preasfintei Nascatoare de Dumnezeu si Pururea Fecioarei Maria este plina de intelesuri duhovnicesti si ne arata cat de minunata este lucrarea lui Dumnezeu pentru mantuirea oamenilor. Neamul omenesc mergea spre moarte ca urmare a pacatului protoparintilor nostri Adam si Eva, si anume ca urmare a neascultarii, nepostirii (neinfranarii) si nepocaintei. Aceasta sarbatoare ne arata ca Mantuitorul Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu, Se intrupeaza, adica Se face om, pentru a innoi firea omeneasca mostenita de la Adam cel vechi, cel neascultator, nepostitor (neinfranat), nerecunoscator si nepocait.
Intruparea Mantuitorului Iisus Hristos, care se realizeaza fara de pacat, de la Duhul Sfant si din Fecioara Maria, este o rezidire, o recreare a firii sau naturii umane, deoarece, prin Intrupare, Fiul lui Dumnezeu a unit in El firea dumnezeiasca si firea omeneasca intr-o legatura nedespartita, mai tare decat moartea si decat iadul. Astfel, cand Se zamisleste din Fecioara Maria, Iisus Hristos incepe sa implineasca un plan, si anume planul mantuirii, acela de a descoperi oamenilor cum trebuie sa fie omul cel adevarat, adica unit cu Dumnezeu, nu despartit de Dumnezeu, ascultator de Dumnezeu, nu neascultator de Dumnezeu.
Evanghelia dupa Sfantul Luca ne spune ca Arhanghelul Gavriil, intaistatatorul intre ingeri, vesteste Fecioarei Maria ca va naste Fiu, iar acest Fiu al ei este in acelasi timp Fiul Celui Preainalt, adica Fiul lui Dumnezeu; Lui i se va da tronul sau Imparatia lui David si va stapani in veci peste casa lui Iacov, si Imparatia Lui nu va avea sfarsit (Luca 1, 33). Aceasta inseamna ca Iisus este un imparat vesnic. Omul care Se naste din Fecioara Maria este o Persoana vesnica, este Fiul Cel vesnic al lui Dumnezeu-Tatal.
Sfanta Treime este tainic prezenta la intruparea lui Hristos ca om.Evanghelia ne arata ca Cel ce Se naste din Fecioara Maria ca om, exista mai inainte de veci, El este Fiul lui Dumnezeu Celui Preainalt, iar zamislirea Lui din Fecioara Maria nu este urmarea unei nunti firesti, deoarece ea nu se realizeaza din initiativa barbateasca si din pofta carnii, ci este o lucrare dumnezeiasca mai presus de fire. In acest sens, Arhanghelul Gavriil ii spune Fecioarei Maria: ,,Duhul Sfant Se va pogori peste tine si puterea Celui Preainalt te va umbri; pentru aceea si Sfantul Care Se va naste din tine Fiul lui Dumnezeu Se va chema” (Luca 1, 35), pentru ca la Dumnezeu toate sunt cu putinta si nimic nu este cu neputinta.
Asadar, vedem ca Duhul Sfant pregateste Intruparea Fiului, Tatal este prezent cu bunavointa si puterea Sa, iar Fiul Care Se naste ca om din Fecioara Maria este Sfant, nu devine Sfant.
Ceea ce este cunoscut in mod tainic acum numai de catre Fecioara Maria va fi cunoscut public mai tarziu, cand Iisus, Fiul lui Dumnezeu, Se boteaza in Iordan, iar Sfanta Treime Se va descoperi: glasul Tatalui spune din ceruri: ,,Acesta este Fiul Meu cel iubit intru Care am binevoit” (Matei 3, 17) si Duhul Sfant in chip de porumbel coboara peste Iisus.
Mantuirea omenirii in Hristos incepe prin conlucrarea Sfintei Treimi, dar si prin acceptul liber al Maicii Domnului. Deci, Cel ce a binevoit a Se intrupa pentru a noastra mantuire, Hristos, Adevaratul nostru Dumnezeu, este sarbatorit in primul rand. Dar intrucat Intruparea Lui se face din Fecioara Maria, cinstim deodata cu Mantuitorul Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu si Fiul Fecioarei, si pe Maica Sa, Pururea Fecioara Maria.
Maica Domnului ne invata sa fim smeriti. Ea este nedumerita cand i se spune de catre Arhanghelul Gavriil ca va naste Fiu, desi ea nu stie de barbat (Luca 1, 34-35), dar apoi cand aude ca aceasta este lucrarea lui Dumnezeu in viata ei, se supune vointei lui Dumnezeu si zice: ,,Iata roaba Domnului. Fie mie dupa cuvantul tau!” (Luca 1, 38). Prin aceasta, Maica Domnului recunoaste lucrarea lui Dumnezeu pentru mantuirea omului, chiar daca aceasta lucrare este mai presus de mintea omeneasca.
Maica Domnului raspunde cu smerenie chemarii lui Dumnezeu. Fara acest accept al ei, exprimat in cuvintele: fie mie dupa cuvantul tau!, spun unii teologi, nu s-ar fi realizat zamislirea sau inomenirea Fiului lui Dumnezeu. De ce? Pentru ca Dumnezeu, desi este Atotputernic, totusi nu voieste ca oamenii sa-L iubeasca in mod fortat, ci voieste ca oamenii sa conlucreze cu El in mod liber. De aceea, cu multa intelepciune si cu mult respect, Arhanghelul Gavriil binevesteste Fecioarei Maria care este planul lui Dumnezeu de mantuire a lumii prin Fiul Sau Cel vesnic Care devine om, adica Fiu al Fecioarei si asteapta raspunsul ei. El nu o transforma pe ea intr-un instrument sau intr-un obiect, ci dimpotriva, o considera persoana libera, care va naste, ca om, Persoana a doua din Sfanta Treime, adica pe Fiul lui Dumnezeu.
Iubiti credinciosi
Bunavestire face parte din sarbatorile imparatesti ale Preacuratei Fecioare Maria. Aceasta sarbatoare deschide portile bucuriei celor ce au asteptat din veacuri venirea Lui Mesia si reprezinta inceputul drumului de rascumparare, pe care Dumnezeu il deschide omului. Arhanghelul Gavriil se arata Fecioarei Maria in chip real, ca trimis al Lui Dumnezeu, aducand vestea cea buna: „Nu te teme, Marie, caci ai aflat har la Dumnezeu. Duhul Sfant se va pogori peste tine li puterea Celui Preainalt te va umbri; pentru aceea si sfantul care se va naste din tine, Fiul Lui Dumnezeu se va chema .” Intr-adevar, mare este aceasta taina, „o taina ascunsa de veacuri si de ingeri nestiuta”(Coloseni I, 26), fiind prima zi de intalnire a Lui Dumnezeu cu oamenii, dupa atatea veacuri de izolare.
Ziua de astazi este cea mai sfanta din toate veacurile, caci aduce bucurie si vesteste mantuirea in toata lumea. Astazi, Dumnezeu a cautat cu mila si cu indurare din cer spre pamant si a auzit suspinurile stramosilor nostri si plangerea tuturor celor ce se chinuiau in iad, de la inceputul lumii. Maica Domnului este: ,,mai cinstita decat heruvimii si mai marita fara de asemanare decat serafimii”, deoarece prin viata ei curata si sfanta, a fost ,,aleasa cerului”, de a naste pe Fiul Lui Dumnezeu. Prin Maica Domnului s-a coborat Dumnezeu pe pamant. Fecioara Maria este o scara care leaga cerul cu pamantul.
De aceea, ii adresam rugaciunile noastre fierbinti si o rugam sa mijloceasca pentru noi, inaintea fiului ei si Dumnezeului nostrum, zicand:
Bucura-te, tainuitoarea sfatului celui nespus;
Bucura-te, incredintarea celor ce au trebuinta de tacere;
Bucura-te, incepatura minunilor lui Hristos;
Bucura-te, capul poruncilor Lui;
Bucura-te, scara cerului, pe care S-a pogorat Dumnezeu;
Bucura-te, pod, care treci la cer pe cei de pe pamant;
Bucura-te, minune, care de ingeri esti mult slavita;
Bucura-te, ceea ce esti rana de mult plans a diavolilor;
Bucura-te, ceea ce ai nascut lumina cea neapusa;
Bucura-te, ceea ce n-ai invatat pe nici unul in ce chip a fost;
Bucura-te, ceea ce covarsesti mintea celor intelepti;
Bucura-te, ceea ce luminezi gandurile celor credinciosi;
Bucura-te, Mireasa, pururea fecioara! Amin.
Preot David Marian, parohia Nuntasi, Constanta
-
Biserica Buna Vestire - Caramidarii de sus
Publicat in : Mitropolia Munteniei si Dobrogei -
Buna Vestire
Publicat in : Buna Vestire
Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.