Vindecarea slabanogului din Capernaum

Vindecarea slabanogului din Capernaum

Minunea vindecarii slabanogului din Capernaum este relatata de sinoptici astfel: Matei 9, 1-8; Marcu 2, 1-12 si Luca 5, 17-26. Sfintii Evanghelisti Marcu si Luca expun episodul imediat dupa momentul vindecarii unui lepros, deci inaintea intrarii Mantuitorului in tinutul Gherghesenilor, pe cand Sfantul Evanghelist Matei relateaza minunea dupa momentul izgonirii Mantuitorului din acel tinut.

Intr-un timp relativ scurt, Mantuitorul a revelat oamenilor trei puteri nebanuite: asupra naturii, asupra demonilor si asupra pacatului si a bolii. Minunea adusa in atentia noastra il are ca protagonist pe un slabanog din Capernaum (Matei 9, 1), un consatean de-al Mantuitorului.

Capernaumul era numit "cetatea Sa" (Matei 9, 1; Marcu 2, 1). Fara indoiala ca slabanogul Ii era cunoscut Mantuitorului; un paralitic, insa un altul decat cel de la scaldatoarea Vitezda, despre care face vorbire doar Sfantul Evanghelist Ioan (5, 5). Spre deosebire de paraliticul de la Vitezda, bolnav de 38 de ani si lipsit de orice fel de ajutor, cel din Capernaum ne este prezentat ca fiind inconjurat de dragostea si afectiunea a patru consateni. Nu era singur in lupta lui cu suferinta; patru il slujeau, purtandu-l pe umerii lor. Paraliticul de la Vitezda a fost vindecat de Hristos datorita vointei lui: "voiesti sa te faci sanatos?" (Ioan 5, 6); pe cand pe cel din Capernaum Hristos l-a vindecat gratie credintei celor patru care il purtau. Credinta lor a fost remediul, leacul vindecarii slabanogului.

Textul evanghelic surprinde lamurit momentul: "Vazand credinta lor, Hristos i-a spus slabanogului: «Indrazneste, fiule! Iertate iti sunt pacatele tale!»" (Matei 9, 2). Este primul om iertat din lume. Desigur, puterea de a ierta a preluat-o Biserica de la Intemeietorul ei prin Apostoli (Ioan 20, 23). Pentru Dumnezeu, cei patru erau transparenti; le-a putut vedea credinta. Credinta celor patru in puterea dumnezeiasca a lui Iisus reiese si din modul lor insistent de a ajunge in casa din Capernaum, in care Mantuitorul Isi rostea predica.

Nu era pentru prima data cand Iisus vindeca pe fundamentul credintei altora. Asa a vindecat pe sluga sutasului din Capernaum (Matei 8, 5-13); pe fiica lui Iair (Matei 9, 18); pe fiica femeii cananeence si pe multi lunatici, surzi si muti (Matei 9, 32; 15, 30; 17, 14-18). Desigur, Mantuitorul a mai vindecat pe multi si din mila (Matei 8, 2-7).

Sfintii Evanghelisti Marcu (2, 4) si Luca (5, 19) spun ca cei patru, negasind loc pe unde sa-l introduca in casa, din pricina multimii venite din toate satele Galileei, Iudeei si Ierusalimului, s-au suit pe acoperisul locuintei in care se afla Iisus de cateva zile si, desfacandu-l, l-au lasat pe slabanog cu patul in mijlocul casei, inaintea lui Iisus. Ne este cunoscut faptul ca, la evrei, casele aveau o parte a acoperisului rabatabila si erau prevazute cu o scara exterioara, cu un parapet protector din caramida. De obicei, pe acoperisul casei, evreii, cand aveau oaspeti, montau corturi in care se putea dormi sau de multe ori puneau la uscat bumbac, in s.a. Cat priveste patul slabanogului, exegetii spun ca era un pat format dintr-un schelet metalic, rabatabil, cu o plasa pe care se punea o saltea subtire.

Cauza slabanogirii erau pacatele: "Indrazneste, fiule! Iertate iti sunt pacatele tale" (Matei 9, 2), i-a spus Mantuitorul, intrerupandu-Si pentru putin timp cuvantul. Hristos, iertandu-i pacatele, l-a vindecat mai intai sufleteste, apoi l-a vindecat si trupeste.

Mantuitorul, simtindu-l timorat, i s-a adresat ca un parinte: "Indrazneste, fiule!" Prin acest mod de adresare, Hristos l-a asigurat pe paralitic ca nici prezenta lui si nici insistentele celor patru care ii purtau patul nu au fost suparatoare. Maniera de adresare a Mantuitorului "Indrazneste, fiule!" a fost ca un balsam pe sufletul lui.

Desi nu era zi de sambata, ceea ce a atras atentia a fost faptul ca Mantuitorul i-a spus paraliticului: "Iertate iti sunt pacatele tale!". Stiut este faptul ca intre boala si pacat exista o legatura cauzala. In acceptiunea carturarilor, slabanogirea ar fi putut fi vindecata de orice om cu viata sfanta, insa iertarea pacatelor era o prerogativa exclusiva a lui Dumnezeu.

Or, carturarii, auzindu-L pe Iisus spunandu-i slabanogului: "Iertate iti sunt pacatele tale", s-au revoltat, cugetand in inimile lor: "Acesta huleste! Cine poate sa ierte pacatele, fara numai unul Dumnezeu?" (Marcu 2, 7). Hula impotriva lui Dumnezeu atragea dupa sine, dupa reglementarile Legii, chiar uciderea cu pietre (Levitic 24, 16; Deuteronom 18, 20). Aveau astfel temei legal ca ei sa se considere in masura sa-L razbune pe Dumnezeu.

Dincolo de aceasta atitudine ostila, manifesta, Hristos Fiul lui Dumnezeu i-a intrebat: "Pentru ce cugetati rele in inimile voastre?" (Matei 9, 4). Le-a cunoscut gandurile. Era Dumnezeu! Intrebarea se dorea a fi un mijloc prin care sa li se reveleze dumnezeirea Sa. Voia ca prin intrebarea pusa in marea Sa iubire de oameni sa-i incredinteze de adevarul ca, in fapt, cunoasterea inimii cuiva este o insusire exclusiva a lui Dumnezeu (II Paralipomena 6, 30; Psalmi 7, 10; I Regi 16, 7). Voia sa le dea o dovada de netagaduit a dumnezeirii Sale: "Domnul cunoaste gandurile omului ca sunt desarte" (Psalmi 93, 11).

Hristos l-a vazut pe Natanael sub smochin mai inainte ca acesta sa fie adus la El (Ioan 1, 48). Dar oare au inteles ei ceva? Nicidecum, ci li s-a parut ca Hristos huleste. De aceea, El i-a intrebat iarasi: "Ce este mai lesne a zice: «Iertate sunt pacatele tale» sau a zice: «Scoala-te si umbla»?" (Matei 9, 5). Nu au raspuns nimic. Hristos Si-a continuat expozeul, zicand: "Ca sa stiti ca putere are Fiul Omului pe pamant a ierta pacatele, a zis slabanogului: Scoala-te, ia-ti patul si mergi la casa ta" (Matei 9, 6).

Cum adica, un paralitic "sa-si ia patul si sa mearga la casa sa?". Da, iertarea pacatelor s-a consumat in chip nevazut, dar s-a vizualizat manifest: Si sculandu-se slabanogul, si luandu-si patul, s-a dus la casa sa (cf. Marcu 2, 12).

Minunea nu a fost o iluzie, ci o realitate constatata atat de adversarii lui Iisus, care erau multi, cum spun Sfintii Evanghelisti, cat si de rudele celui vindecat, ei fiind cei mai autorizati cunoscatori ai suferintei lui. Marturii vii. Multimile, vazand cele intamplate, s-au inspaimantat; probabil si de teama de a nu fi pedepsite pentru gandurile lor ascunse. Cand Mantuitorul a spus: lupta si curata partea dinlauntru a paharului care spurca pe om (cf. Matei 23, 26), se referea tocmai la gandurile necurate care spurca sufletul omului. Mantuitorul a spus: "Uraciunea pustiirii ... sta in locul cel sfant" (Matei 24, 15). Adica, gandurile rele stau in minte - locul cel sfant.

Deci, multimile, impresionate de cele vazute si intamplate, "au slavit pe Dumnezeu, Cel Care da oamenilor asemenea putere" (Matei 9, 8). Au irupt in cuvinte de slava aduse lui Dumnezeu, nicidecum lui Hristos, despre Care, in ingustimea mintii lor, continuau sa creada ca este doar un om inzestrat cu puteri supranaturale, nu insa si Dumnezeu. Data fiind aceasta incapacitate a lor de intelegere, este lesne de inteles de ce le-a fost usor carturarilor si fariseilor sa caute, in numele Legii, oportunitatea condamnarii lui Iisus. Acesta era si motivul monitorizarii Lui.

Slabanogul, care era purtat odinioara de cei patru binefacatori, dupa intalnirea cu Hristos s-a intors acasa sanatos, pe picioarele lui, marturisind impreuna cu cei prezenti puterea dumnezeiasca a Binefacatorului. Mantuitorul Iisus Hristos le-a aratat si de aceasta data carturarilor si fariseilor ca, precum are puterea de a ierta pacatele, tot asa are putere si de a vindeca in mod minunat "orice boala si orice neputinta in popor". Faptul ca El a intervenit in viata paraliticului, vindecandu-l sufleteste si trupeste, demonstreaza, contrar vrerii inamicilor declarati ai Sai de atunci, dar si din toate timpurile ca El este nu doar un om cu puteri miraculoase, ci El este Fiul lui Dumnezeu intrupat. El este Dumnezeu! Acesta este, de altfel, si mesajul Evangheliei!

Preasfintitul Calinic Botosaneanul

Pe aceeaşi temă

12 Iulie 2017

Vizualizari: 10247

Voteaza:

Vindecarea slabanogului din Capernaum 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata
Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata Tradiţia noastră bisericească îl vede pe om în perspectiva relaţiei cu Dumnezeu mai înainte de toate ca Tată. Aceeaşi nevoie de filiaţie o are fiecare dintre noi şi în relaţiile lui cu aproapele şi desigur cu cei dragi lui. Unii dintre noi suntem chemaţi 10.00 Lei
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos Aici vei întâlni fete care au avut o viaţă diferită, care ardeau de dragoste dumnezeiască şi îşi doreau cu râvnă să plece la mănăstire şi cineva nu le lăsa să facă asta. Oamenii răi chinuiesc, lovesc sau constrâng. Aici vei sta cu basmaua băgată între 16.00 Lei
Dumnezeu si singuratatea
Dumnezeu si singuratatea Singurătatea are multe fețe și, negreșit, fiecare dintre noi se va regăsi în portretele și scenele de viață pe care părintele Haralambos Papadopoulos le reunește în acest volum, în care se întrețes tainic și gingaș tensiunea înfruntării și secretul 18.00 Lei
Mai presus decat armele
Mai presus decat armele O poveste despre dragoste și război, despre întâlnirea omului cu Dumnezeu „Scopul principal al cărților mele este de a trezi în inimile cititorilor mei capacitatea de a iubi, fără de care întâlnirea cu Dumnezeu va conduce nu la unirea cu El, ci la 32.00 Lei
Credinta ortodoxa si viata in Hristos
Credinta ortodoxa si viata in Hristos “Această sfântă carte e plină de mare înţelepciune. Ea este o tainică vistierie de înţelegere ascunsă a înţelepciunii lui Dumnezeu. Nu oriunde, nu oricine o poate pricepe. Totuşi, pe măsura fiecăruia dintre cei ce caută să o înţeleagă, conţine toate cele 18.00 Lei
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata Cartea de faţă ne învaţă să vedem distincția – atât de delicată şi importantă – dintre vinovăţia nevrotică, autodevoratoare, distructivă, şi cea sănătoasă, care duce la însănătoşirea sufletească, la pocăinţă, la regăsirea de sine şi la apropierea de 25.00 Lei
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului Preasfântul patriarh kyr Filotei Kokkinos către unul din frații sârguincioși care l-a întrebat cum să-și ducă viața în chilia sa; Scrisoarea bătrânului Teoctist către un frate care l-a întrebat stăruitor cum să-și țină canonul/regula de rugăciune, fiind 13.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact