Vindecarea slabanogului din Capernaum

Vindecarea slabanogului din Capernaum

Minunea vindecarii slabanogului din Capernaum este relatata de sinoptici astfel: Matei 9, 1-8; Marcu 2, 1-12 si Luca 5, 17-26. Sfintii Evanghelisti Marcu si Luca expun episodul imediat dupa momentul vindecarii unui lepros, deci inaintea intrarii Mantuitorului in tinutul Gherghesenilor, pe cand Sfantul Evanghelist Matei relateaza minunea dupa momentul izgonirii Mantuitorului din acel tinut.

Intr-un timp relativ scurt, Mantuitorul a revelat oamenilor trei puteri nebanuite: asupra naturii, asupra demonilor si asupra pacatului si a bolii. Minunea adusa in atentia noastra il are ca protagonist pe un slabanog din Capernaum (Matei 9, 1), un consatean de-al Mantuitorului.

Capernaumul era numit "cetatea Sa" (Matei 9, 1; Marcu 2, 1). Fara indoiala ca slabanogul Ii era cunoscut Mantuitorului; un paralitic, insa un altul decat cel de la scaldatoarea Vitezda, despre care face vorbire doar Sfantul Evanghelist Ioan (5, 5). Spre deosebire de paraliticul de la Vitezda, bolnav de 38 de ani si lipsit de orice fel de ajutor, cel din Capernaum ne este prezentat ca fiind inconjurat de dragostea si afectiunea a patru consateni. Nu era singur in lupta lui cu suferinta; patru il slujeau, purtandu-l pe umerii lor. Paraliticul de la Vitezda a fost vindecat de Hristos datorita vointei lui: "voiesti sa te faci sanatos?" (Ioan 5, 6); pe cand pe cel din Capernaum Hristos l-a vindecat gratie credintei celor patru care il purtau. Credinta lor a fost remediul, leacul vindecarii slabanogului.

Textul evanghelic surprinde lamurit momentul: "Vazand credinta lor, Hristos i-a spus slabanogului: «Indrazneste, fiule! Iertate iti sunt pacatele tale!»" (Matei 9, 2). Este primul om iertat din lume. Desigur, puterea de a ierta a preluat-o Biserica de la Intemeietorul ei prin Apostoli (Ioan 20, 23). Pentru Dumnezeu, cei patru erau transparenti; le-a putut vedea credinta. Credinta celor patru in puterea dumnezeiasca a lui Iisus reiese si din modul lor insistent de a ajunge in casa din Capernaum, in care Mantuitorul Isi rostea predica.

Nu era pentru prima data cand Iisus vindeca pe fundamentul credintei altora. Asa a vindecat pe sluga sutasului din Capernaum (Matei 8, 5-13); pe fiica lui Iair (Matei 9, 18); pe fiica femeii cananeence si pe multi lunatici, surzi si muti (Matei 9, 32; 15, 30; 17, 14-18). Desigur, Mantuitorul a mai vindecat pe multi si din mila (Matei 8, 2-7).

Sfintii Evanghelisti Marcu (2, 4) si Luca (5, 19) spun ca cei patru, negasind loc pe unde sa-l introduca in casa, din pricina multimii venite din toate satele Galileei, Iudeei si Ierusalimului, s-au suit pe acoperisul locuintei in care se afla Iisus de cateva zile si, desfacandu-l, l-au lasat pe slabanog cu patul in mijlocul casei, inaintea lui Iisus. Ne este cunoscut faptul ca, la evrei, casele aveau o parte a acoperisului rabatabila si erau prevazute cu o scara exterioara, cu un parapet protector din caramida. De obicei, pe acoperisul casei, evreii, cand aveau oaspeti, montau corturi in care se putea dormi sau de multe ori puneau la uscat bumbac, in s.a. Cat priveste patul slabanogului, exegetii spun ca era un pat format dintr-un schelet metalic, rabatabil, cu o plasa pe care se punea o saltea subtire.

Cauza slabanogirii erau pacatele: "Indrazneste, fiule! Iertate iti sunt pacatele tale" (Matei 9, 2), i-a spus Mantuitorul, intrerupandu-Si pentru putin timp cuvantul. Hristos, iertandu-i pacatele, l-a vindecat mai intai sufleteste, apoi l-a vindecat si trupeste.

Mantuitorul, simtindu-l timorat, i s-a adresat ca un parinte: "Indrazneste, fiule!" Prin acest mod de adresare, Hristos l-a asigurat pe paralitic ca nici prezenta lui si nici insistentele celor patru care ii purtau patul nu au fost suparatoare. Maniera de adresare a Mantuitorului "Indrazneste, fiule!" a fost ca un balsam pe sufletul lui.

Desi nu era zi de sambata, ceea ce a atras atentia a fost faptul ca Mantuitorul i-a spus paraliticului: "Iertate iti sunt pacatele tale!". Stiut este faptul ca intre boala si pacat exista o legatura cauzala. In acceptiunea carturarilor, slabanogirea ar fi putut fi vindecata de orice om cu viata sfanta, insa iertarea pacatelor era o prerogativa exclusiva a lui Dumnezeu.

Or, carturarii, auzindu-L pe Iisus spunandu-i slabanogului: "Iertate iti sunt pacatele tale", s-au revoltat, cugetand in inimile lor: "Acesta huleste! Cine poate sa ierte pacatele, fara numai unul Dumnezeu?" (Marcu 2, 7). Hula impotriva lui Dumnezeu atragea dupa sine, dupa reglementarile Legii, chiar uciderea cu pietre (Levitic 24, 16; Deuteronom 18, 20). Aveau astfel temei legal ca ei sa se considere in masura sa-L razbune pe Dumnezeu.

Dincolo de aceasta atitudine ostila, manifesta, Hristos Fiul lui Dumnezeu i-a intrebat: "Pentru ce cugetati rele in inimile voastre?" (Matei 9, 4). Le-a cunoscut gandurile. Era Dumnezeu! Intrebarea se dorea a fi un mijloc prin care sa li se reveleze dumnezeirea Sa. Voia ca prin intrebarea pusa in marea Sa iubire de oameni sa-i incredinteze de adevarul ca, in fapt, cunoasterea inimii cuiva este o insusire exclusiva a lui Dumnezeu (II Paralipomena 6, 30; Psalmi 7, 10; I Regi 16, 7). Voia sa le dea o dovada de netagaduit a dumnezeirii Sale: "Domnul cunoaste gandurile omului ca sunt desarte" (Psalmi 93, 11).

Hristos l-a vazut pe Natanael sub smochin mai inainte ca acesta sa fie adus la El (Ioan 1, 48). Dar oare au inteles ei ceva? Nicidecum, ci li s-a parut ca Hristos huleste. De aceea, El i-a intrebat iarasi: "Ce este mai lesne a zice: «Iertate sunt pacatele tale» sau a zice: «Scoala-te si umbla»?" (Matei 9, 5). Nu au raspuns nimic. Hristos Si-a continuat expozeul, zicand: "Ca sa stiti ca putere are Fiul Omului pe pamant a ierta pacatele, a zis slabanogului: Scoala-te, ia-ti patul si mergi la casa ta" (Matei 9, 6).

Cum adica, un paralitic "sa-si ia patul si sa mearga la casa sa?". Da, iertarea pacatelor s-a consumat in chip nevazut, dar s-a vizualizat manifest: Si sculandu-se slabanogul, si luandu-si patul, s-a dus la casa sa (cf. Marcu 2, 12).

Minunea nu a fost o iluzie, ci o realitate constatata atat de adversarii lui Iisus, care erau multi, cum spun Sfintii Evanghelisti, cat si de rudele celui vindecat, ei fiind cei mai autorizati cunoscatori ai suferintei lui. Marturii vii. Multimile, vazand cele intamplate, s-au inspaimantat; probabil si de teama de a nu fi pedepsite pentru gandurile lor ascunse. Cand Mantuitorul a spus: lupta si curata partea dinlauntru a paharului care spurca pe om (cf. Matei 23, 26), se referea tocmai la gandurile necurate care spurca sufletul omului. Mantuitorul a spus: "Uraciunea pustiirii ... sta in locul cel sfant" (Matei 24, 15). Adica, gandurile rele stau in minte - locul cel sfant.

Deci, multimile, impresionate de cele vazute si intamplate, "au slavit pe Dumnezeu, Cel Care da oamenilor asemenea putere" (Matei 9, 8). Au irupt in cuvinte de slava aduse lui Dumnezeu, nicidecum lui Hristos, despre Care, in ingustimea mintii lor, continuau sa creada ca este doar un om inzestrat cu puteri supranaturale, nu insa si Dumnezeu. Data fiind aceasta incapacitate a lor de intelegere, este lesne de inteles de ce le-a fost usor carturarilor si fariseilor sa caute, in numele Legii, oportunitatea condamnarii lui Iisus. Acesta era si motivul monitorizarii Lui.

Slabanogul, care era purtat odinioara de cei patru binefacatori, dupa intalnirea cu Hristos s-a intors acasa sanatos, pe picioarele lui, marturisind impreuna cu cei prezenti puterea dumnezeiasca a Binefacatorului. Mantuitorul Iisus Hristos le-a aratat si de aceasta data carturarilor si fariseilor ca, precum are puterea de a ierta pacatele, tot asa are putere si de a vindeca in mod minunat "orice boala si orice neputinta in popor". Faptul ca El a intervenit in viata paraliticului, vindecandu-l sufleteste si trupeste, demonstreaza, contrar vrerii inamicilor declarati ai Sai de atunci, dar si din toate timpurile ca El este nu doar un om cu puteri miraculoase, ci El este Fiul lui Dumnezeu intrupat. El este Dumnezeu! Acesta este, de altfel, si mesajul Evangheliei!

Preasfintitul Calinic Botosaneanul

Pe aceeaşi temă

12 Iulie 2017

Vizualizari: 10452

Voteaza:

Vindecarea slabanogului din Capernaum 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Bucuria convorbirii. Interviuri realizate de Costion Nicolescu
Bucuria convorbirii. Interviuri realizate de Costion Nicolescu Două sunt întâlnirile care m-au fascinat totdeauna: cea cu Nicodim (Ioan 3,1-21) și cea cu femeia samarineancă (Ioan 4,5-26). Una se petrece în miez de noapte, cealaltă în plină zi. Una este cu un fruntaș al iudeilor, alta cu o femeie simplă. Amândouă 20.00 Lei
Osebirea care tine laolalta. In memoriam acad. Sorin Dumitrescu
Osebirea care tine laolalta. In memoriam acad. Sorin Dumitrescu „Iar el este un iconar care a scris studii științifice, un ziarist care a pictat abstract, un orator care organiza expoziții, un editor care producea happeninguri, un profesor care intervieva sfinți, un librar care cânta la pian și chitară, un familist 60.00 Lei
Arsenie Boca. Sfantul cu inima cat cerul
Arsenie Boca. Sfantul cu inima cat cerul Despre el se vorbește adesea în șoaptă, cu evlavie sau cu întrebări. Se pomenesc minunile și mulțimile, dar mai rar osteneala lui de o viață: setea de a-L înțelege pe Hristos, grija față de oameni și față de tineri, puterea de a rămâne demn în mijlocul 60.00 Lei
Duhul Sfant si unitatea Bisericii. „Jurnal” de Conciliu
Duhul Sfant si unitatea Bisericii. „Jurnal” de Conciliu Ce altceva reprezintă reflecția sa teologică, pledoaria pentru dialog, efortul de a face posibile întâlniri și de a transmite chipul lăuntric al Ortodoxiei în lumea care-l ignora, decât o mărturie a celui care ascultă planul lui Dumnezeu? Viața tânărului 50.00 Lei
„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice
„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice Ce este „regula de aur”? Este o normă etică, o idee, o recomandare și chiar o poruncă care se regăsește în multe mitologii, religii și filosofii ale lumii. Părintele Dumitru Beșliu invocă în cartea sa în primul rând creștinismul. Trimiterile precise sunt 79.29 Lei
Din invataturile Ortodoxiei
Din invataturile Ortodoxiei Cartea de fata aduce in fata cititorilor ei cateva teme foarte importante si necesare pentru viata crestinului ortodox. Viata spirituala a fiecarui credincios trebuie sa fie impodobita, pe langa virtuti, si de o cunoastere temeinica a invataturii de 52.86 Lei
In singuratatea mintii mele
In singuratatea mintii mele „Bucuria de a te exprima, trufia pe care ți-o dă cuvântul domesticit, gata să și se supună, senzația că el este treapta care te poartă în locul acela înalt, la care îți faci uneori iluzia că doar tu poți ajunge. Știu, desigur, că prin cuvânt noi despărțim 78.23 Lei
Vinovatia. O introducere contemporana
Vinovatia. O introducere contemporana Ce este vinovăția? O povară inutilă, sau o resursă fundamentală pentru sănătatea noastră psihică și morală?Într-o societate în care rușinea a luat locul vinovăției, iar autocritica e tot mai des înlocuită de victimizare, Donald L. Carveth ne propune o 42.18 Lei
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului Manfred Spitzer este un expert recunoscut în rețelele neuronale – fundamentul inteligenței artificiale. Cartea de față adună toate informațiile relevante existente pe această temă, punându-le într-o perspectivă realistă: se pot face multe speculații cu 67.66 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact