Lumea greco-romana la aparitia crestinismului

Lumea greco-romana la aparitia crestinismului

 

Pentru a intelege conditiile in care s-a intemeiat Biserica si s-a raspandit crestinismul, trebuie sa cunoastem starea generala a lumii antice la nasterea lui Iisus Hristos.

 

Palestina, leaganul crestinismului, facea parte din Imperiul roman. Imperiul roman era un stat uni-versal; se intindea pe trei continente, de la Oceanul Atlantic si Marea Nordului pana la granita Armeniei, Arabiei si Marea Rosie, din Bretania, de la Rin si Dunare pana la marginea Saharei si a Etiopiei. In vremea imparatului Traian (98-117), Imperiul roman s-a intins si mai mult, cuprinzand Dacia si ajungand la Marea Caspica si Golful Persic.

 

Imparatul August (31 i.d.Hr. - 14 d.Hr.) a creat sistemul politic numit "Prin-cipatul", deoarece Imparatul, desi impartea cu Senatul roman puterea suprema, se considera Princeps, adica primul dintre senatori. Acest sistem politic a durat pana la Imparatul Diocletian (284-305), care a inaugurat un nou sistem politic numit "dominat".

 

Cifra populatiei Imperiului roman din timpul lui August nu se cu-noaste : istoricii o apreciaza cu probabilitate intre 60-120 milioane. Statul era condus de imparat si de Senat (diarhie) si era impartit in provincii. Ele erau de trei categorii: provincii imperiale, conduse de un legat, care reprezenta pe imparat ; senatoriale, conduse de un proconsul. Acestea erau provinciile mai bine romanizate;  unele provincii,  cu o  situatie speciala, ca Egiptul.

 

Starea religioasa

Cu exceptia iudeilor, popoarele vechi erau politeiste si idolatre. Cultele erau numeroase; fiecare popor avea religia sa. Statul roman le tolera pe toate, afara de unele culte socotite peri-culoase (ca al druzilor din Galia, unele culte siriene si egiptene, apoi crestinismul). Religia romana, religie de stat, era in decadenta. Ea era un cult formalist, fara dogme, fara istorie, constand intr-o multime de rituri. Ca religie de stat, religia poporului dominant, ea era insa legata de toata viata cetateanului si observarea ei interesa mult con-ducerea Imperiului. Primul imparat, August, a luat si titlul de "pontifex maximus", adica sef religios suprem al statului, si a facut o re-forma religioasa, care tindea la intarirea paganismului roman.

 

Religia greaca era de asemenea in decadenta. Mai importante erau misterele. Ele aveau unele idei religioase deosebite ca: ideea de pacat, de renastere, de curatire, de nemurire, aveau unele rituri si ospete sacrale, erau entuziaste si prozelitiste, tindeau spre monoteism si universalism. Datorita cultelor orientale, au patruns in Imperiul roman, misterele, magia, astrologia si unele practici religioase noi. Cel mai insemnat dintre ele era cultul zeului Mithra (mithraismul), zeul soarelui.

 

Religia era in general discreditata; necredinta clasei culte era cunoscuta, superstitia in popor era foarte mare. Prin reorganizarea religiei romane de catre August si prin sprijinul statului, ca si prin atractia cultelor orientale, paganismul avea sa se opuna totusi cresti-nismului cu toata puterea sa.

 

Unitatea religioasa o asigura in Imperiu cultul imparatului. August era socotit un salvator al lumii si a fost divinizat dupa moarte. Alti imparati (Galigula, Domitian, Diocletian) au primit onoruri divine inca in viata.

 

Filozofia timpului era reprezentata de trei sisteme mai insemnate : epicurismul, care avea ca principiu moral placerea, nega Providenta, invata indiferenta religioasa; scepticismul, profesat de noua Academie a lui Carneade, care era totodata si imoral; stoicismul, care invata panteismul, socotea ca lumea este condusa de necesitate (destin), admitea ca chiar raul este necesar, recomanda in morala apatia, justifica viciile si sinuciderile. A fost sistemul cel mai influent in societatea romana si avea unele idei interesante din punct de vedere moral: privea pe oameni ca semeni. Stoicismul era totusi inconsecvent si contradictoriu.

 

Raspandirea crestinismului era favorizata de insuficienta religioasa si morala a politeismului greco-roman, de propaganda cultelor orientale si a filozofilor, de situatia sociala a lumii vechi.  

Pe aceeaşi temă

06 Iulie 2012

Vizualizari: 21908

Voteaza:

Lumea greco-romana la aparitia crestinismului 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Plante tamaduitoare. Remedii naturale pentru cele mai intalnite boli
Plante tamaduitoare. Remedii naturale pentru cele mai intalnite boli După 30 de ani petrecuți în comuniune cu natura, Nicolae Onu și Mihaela Onu îți arată care sunt plantele tămăduitoare ce alină durerile trupului și suferințele sufletului. De la roinița care liniștește creierul și sufletul, la ciupercile care se luptă cu 73.89 Lei
Icoana Sfintei Treimi a cuviosului Andrei Rubliov sau Celalalt Paraclet
Icoana Sfintei Treimi a cuviosului Andrei Rubliov sau Celalalt Paraclet În acest volum, părintele schimarhimandrit Gabriel Bunge ne oferă tulburătoarea poveste a celei mai faimoase icoane a Ortodoxiei: Troița Cuviosului iconar Andrei Rubliov. Uitat sau deformat în interpretările moderne, secretul teologic și duhovnicesc al 37.00 Lei
Cuvioasa Parascheva. Viata, minunile, acatistul
Cuvioasa Parascheva. Viata, minunile, acatistul Troparul Cuvioasei Întru tine, Maică, cu osârdie s-a mântuit cel după chip, că luând CRucea ai urmat lui Hristos și lucrând ai învățat să nu se uite la trup căci este trecător, ci să poarte grijă de suflet, de lucrul cel nemuritor. Pentru acesta și cu în 16.91 Lei
Mangaiere pentru bolnavi
Mangaiere pentru bolnavi În Condacul al 8-lea din Acatistul Slavă lui Dumnezeu pentru toate putem citi: Cât de apropiat ești de noi în ziua bolii! Tu Însuți îi cercetezei pe cei bolnavi, Tu Însuți Te apleci spre patul celui suferind. Și inima lui stă de vorbă cu Tine. Tu luminezi 31.71 Lei
Viata Maicii Domnului in traditia bizantina
Viata Maicii Domnului in traditia bizantina Relativa puținătate a episoadelor evanghelice care o au în centru pe Maica Domnului reflectă atât centralitatea hristologică a Evangheliei Bisericii, cât și discreția și smerenia exemplară care au caracterizat întreaga existență pământească a Fecioarei 37.00 Lei
Despre Maica Domnului si sfinti
Despre Maica Domnului si sfinti Cuvintele Sfântului Nectarie sunt ­descoperire a învățăturii celei adevărate și ­drept‑slăvitoare și, totodată, izvod de rugăciune necontenită, înăl­țân­du‑ne inimile și cugetele la Dumnezeu spre a primi vindecare, luminare și întărire.  15.86 Lei
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos Sfântul Munte se aseamănă unui stup. Așa cum în acesta există cuiburi de albine, tot astfel şi în Athos – multe chilii monahale. Şi, precum în stup fără încetare zumzăie albinele, tot la fel şi în Athos monahii, ziua şi noaptea, rostesc psalmi şi imnuri 47.57 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact