Lumea greco-romana la aparitia crestinismului

Lumea greco-romana la aparitia crestinismului

 

Pentru a intelege conditiile in care s-a intemeiat Biserica si s-a raspandit crestinismul, trebuie sa cunoastem starea generala a lumii antice la nasterea lui Iisus Hristos.

 

Palestina, leaganul crestinismului, facea parte din Imperiul roman. Imperiul roman era un stat uni-versal; se intindea pe trei continente, de la Oceanul Atlantic si Marea Nordului pana la granita Armeniei, Arabiei si Marea Rosie, din Bretania, de la Rin si Dunare pana la marginea Saharei si a Etiopiei. In vremea imparatului Traian (98-117), Imperiul roman s-a intins si mai mult, cuprinzand Dacia si ajungand la Marea Caspica si Golful Persic.

 

Imparatul August (31 i.d.Hr. - 14 d.Hr.) a creat sistemul politic numit "Prin-cipatul", deoarece Imparatul, desi impartea cu Senatul roman puterea suprema, se considera Princeps, adica primul dintre senatori. Acest sistem politic a durat pana la Imparatul Diocletian (284-305), care a inaugurat un nou sistem politic numit "dominat".

 

Cifra populatiei Imperiului roman din timpul lui August nu se cu-noaste : istoricii o apreciaza cu probabilitate intre 60-120 milioane. Statul era condus de imparat si de Senat (diarhie) si era impartit in provincii. Ele erau de trei categorii: provincii imperiale, conduse de un legat, care reprezenta pe imparat ; senatoriale, conduse de un proconsul. Acestea erau provinciile mai bine romanizate;  unele provincii,  cu o  situatie speciala, ca Egiptul.

 

Starea religioasa

Cu exceptia iudeilor, popoarele vechi erau politeiste si idolatre. Cultele erau numeroase; fiecare popor avea religia sa. Statul roman le tolera pe toate, afara de unele culte socotite peri-culoase (ca al druzilor din Galia, unele culte siriene si egiptene, apoi crestinismul). Religia romana, religie de stat, era in decadenta. Ea era un cult formalist, fara dogme, fara istorie, constand intr-o multime de rituri. Ca religie de stat, religia poporului dominant, ea era insa legata de toata viata cetateanului si observarea ei interesa mult con-ducerea Imperiului. Primul imparat, August, a luat si titlul de "pontifex maximus", adica sef religios suprem al statului, si a facut o re-forma religioasa, care tindea la intarirea paganismului roman.

 

Religia greaca era de asemenea in decadenta. Mai importante erau misterele. Ele aveau unele idei religioase deosebite ca: ideea de pacat, de renastere, de curatire, de nemurire, aveau unele rituri si ospete sacrale, erau entuziaste si prozelitiste, tindeau spre monoteism si universalism. Datorita cultelor orientale, au patruns in Imperiul roman, misterele, magia, astrologia si unele practici religioase noi. Cel mai insemnat dintre ele era cultul zeului Mithra (mithraismul), zeul soarelui.

 

Religia era in general discreditata; necredinta clasei culte era cunoscuta, superstitia in popor era foarte mare. Prin reorganizarea religiei romane de catre August si prin sprijinul statului, ca si prin atractia cultelor orientale, paganismul avea sa se opuna totusi cresti-nismului cu toata puterea sa.

 

Unitatea religioasa o asigura in Imperiu cultul imparatului. August era socotit un salvator al lumii si a fost divinizat dupa moarte. Alti imparati (Galigula, Domitian, Diocletian) au primit onoruri divine inca in viata.

 

Filozofia timpului era reprezentata de trei sisteme mai insemnate : epicurismul, care avea ca principiu moral placerea, nega Providenta, invata indiferenta religioasa; scepticismul, profesat de noua Academie a lui Carneade, care era totodata si imoral; stoicismul, care invata panteismul, socotea ca lumea este condusa de necesitate (destin), admitea ca chiar raul este necesar, recomanda in morala apatia, justifica viciile si sinuciderile. A fost sistemul cel mai influent in societatea romana si avea unele idei interesante din punct de vedere moral: privea pe oameni ca semeni. Stoicismul era totusi inconsecvent si contradictoriu.

 

Raspandirea crestinismului era favorizata de insuficienta religioasa si morala a politeismului greco-roman, de propaganda cultelor orientale si a filozofilor, de situatia sociala a lumii vechi.  

Pe aceeaşi temă

06 Iulie 2012

Vizualizari: 21866

Voteaza:

Lumea greco-romana la aparitia crestinismului 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul Scrierile și tradiția ascetică ne sunt necesare și nouă, celor ce suntem „în lume”. Se poate ca monahii și monahiile să aprofundeze viața duhovnicească în cele mai mici amănunte și să se dedice cu totul acestei lupte, dar și noi, cei „din lume”, avem 20.00 Lei
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine În această culegere veți găsi ­reunite 101 pilde despre ru­gă­ciu­ne, despre țelul și sensul vieții, de­spre dragoste și îndreptarea vieții noastre - un adevărat tezaur de mărturii minunate ce adeveresc puterea adu­că­toare de sfințenie a nevoinței 12.00 Lei
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX Tâlcuirea la Apocalipsă a Sfântului Ermoghen este o neprețuită călăuză către Lumină și Adevăr, căci, prin cuvinte puține și limpezi, ni se deschide fiecăruia drum către noima adâncă și lucrătoare a cuvintelor grăite de 32.00 Lei
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului „Eu sunt gângav și, vai, slab cu mintea când vreau să vorbesc despre Preasfânta Maică a lui Dumnezeu... Dacă fiecare atom al meu ar începe să grăiască în graiul heruvimilor și serafimilor, nici pe de-aproape n-aș putea să o 30.00 Lei
Din vistieria inimii mele
Din vistieria inimii mele Cartea aceasta este pregătită anume pentru tine. Din clipa în care o vei citi, ea nu va mai fi numai a mea, ci va fi și a ta.. Cele din "vistieria inimii mele" vor intra și în "vistieria inimii tale"... 45.00 Lei
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian În cuprinsul acestei cărți, totul este natural, totul este lin și liniștit; totul este în carte cum a fost în realitate. Pe parcursul expunerii mele, am vibrat adeseori, împreună cu cei ce esrau de față, la înregistrare. În cuprinsul acestei cărți, am dat 45.00 Lei
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre Domnul Iisus a venit pe pământ ca doctor pentru cei ce au trebuință de vindecare, pentru cei suferinzi, care poartă în pieptul lor o inimă înfrântă și tăiată-împrejur. El a luat asupra Sa firea omenească, cu toate ale sale, în afară de păcat. 22.00 Lei
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 3 - Calauza intru sanatatea sufleteasca si trupeasca a copiilor
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 3 - Calauza intru sanatatea sufleteasca si trupeasca a copiilor Trupul este templu al Duhului Sfânt, iar sufletul este mai de preț decât întreaga lume. Volumul al treilea din seria Arta de a crește copii buni în vremuri noi se dorește o smerită călăuză pentru părinții ce doresc a-și crește fiii și fiicele cu 43.00 Lei
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 2. Calea unei bune educatii: autoritate si iubire
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 2. Calea unei bune educatii: autoritate si iubire Cum poți fi un părinte ferm, dar iubitor? Cum formezi un copil responsabil, fără să devii prea autoritar sau prea permisiv? Volumul 2 din Arta de a crește copii buni în vremuri noi se dorește a fi un ghid ușor de înțeles, cu multe exemple practice 40.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact