Intemeierea Bisericii

Intemeierea Bisericii

 

Activitatea Sfintilor Apostoli

 

La inaltarea Mntuitorului, credinciosii Lui formau doua grupuri cunoscute : unul in Galileea (peste 500, I Cor. XV, 6), altul la Ieru­salim (ca la 120; Fapte I, 15), traind in rugaciune, in asteptarea Mangaietorului promis (Ioan XV, 26) si a botezului lor cu Duhul Sfant (Fapte I, 4-5). Apostolii au completat numarul lor, alegand prin sorti, in locul lud Iuda, pe Matia. Dupa zece zile de la inaltare, fagaduinta facuta de Iisus s-a implinit, prin pogorarea Sfan­tului Duh, care a intarit pe Apostoli cu puteri si daruri supranaturale pentru misiunea lor in lume (Fapte II).

 

La originea Bisericii crestine, intemeiata de Sfintii Apostoli dupa invatatura si puterea Mintuitorului, sta acest fapt extraordinar din ziua praznicului Cincizecimii. Impreuna cu invierea Lui, el explica zelul, abnegatia si curajul cu care Apostolii au pornit sa implineasca porunca Lui, mergand si invatand toate neamurile.

 

Efectul pogorarii Sfantului Duh a fost imediat si revelator. Graind in limbile multimii de iudei si de prozeliti adunati la Ierusalim pentru praznic, Apostolii au convertit din prima zi «ca la trei mii de suflete». Dupa cuvantarea Sfantului Petru, ascultatorii «patrunsi la inima», s-au pocait de pacatele lor si au primit botezul (Fapte II, 14-36).

 

Prima comunitate crestina era astfel formata. Se traia o viata noua, «staruind in invatatura Apostolilor, in comuniune, in frangerea painii si in rugaciuni» (Fapte II, 42). Acesti trei mii de primi crestini, iudei si prozeliti, din Palestina si din alte tinuturi, martori ai eveni­mentului din ziua pogorarii Sfantului Duh, dovedesc succesul prodi­gios al predicii apostolice si caracterul supranatural al evenimentu­lui care sta la inceputul Bisericii.

 

Acesti primi crestini continua sa mearga la templu, pentru ruga­ciune, si constituiau o comunitate proprie, avand un cult special, frangerea painii si un nou mod de viata.

 

Cresterea numarului credinciosilor era urmata de unele greutati in viata comunitatii. Iudeii elenisti se plang Apostolilor ca vaduvele lor sunt trecute cu vederea la impartirea ajutoarelor. La propunerea Apostolilor, credinciosii au ales sapte barbati «plini de Duh si inte­lepciune», asupra carora Apostolii si-au pus mainile. Ei aveau sa supravegheze si sa asigure buna randuiala la mesele comune. Slujirea lor nu se mar­ginea insa la aceasta ; diaconii puteau sa si predice cuvantul (Fapte VI).

 

In vederea raspandirii crestinismului trebuie sa amintim si urmatoarele evenimente:

Diaconul Filip boteaza eunucul de la curtea reginei Candachia a Etiopiei, acesta intorcand-se crestin in Etiopia. (Fapte VIII, 26-40).

 

Botezul sutasului Corneliu - Prin botezul sutasului Corneliu, se castiga nu numai o familie dintre paganii trecuti la iudaism, ci si un principiu foarte important : primirea neamurilor, adica a credinciosilor celorlalte religii, in Bise­rica, direct, prin botezul crestin, nu prin circumciziunea mozaica. Solu­tia aceasta era absolut necesara pentru interesele propovaduirii cres­tine. Cand s-a aflat la Ierusalim despre existenta crestinilor la Antiohia, Apostolii au trimis pe Barnaba, ca sa cerceteze si sa spo­reasca lucrul evanghelic. Barnaba a avut succes la Antiohia. Din acest loc si moment, istoria misiunii crestine se imbogateste cu experienta unui om si un fapt de importanta exceptionala : Barnaba a trimis la Tars si a chemat pe Saul, care, intre timp, se convertise la crestinism. Ei au lucrat impreuna un an intreg, invatand «multime multa». «Si s-au numit intai in Antiohia ucenicii «crestini» (Fapte XI, 26).

 

Crestinii, care in mediul iudaic se numeau ucenici, cre­dinciosi, frati, sfinti, se vor numi de acum inainte cu numele lui Hristos, nume propriu si specific lor, pe care-l vor purta cei ce vor veni la Biserica, fie din iudaism, fie din celelalte religii. Alta comunitate crestina insemnata s-a format in Siria, intre iudei si prozelitii din Damasc.

 

La Ierusalim, domnia lui Irod Agripa (41-44), nepotul lui Irod cel Mare si rege din gratia romanilor peste toata Palestina, aduse tulburare crestinilor. Din porunca acestuia, a fost ucis Apostolul Iacob, fratele lui Ioan, primul Apostol martir (an 44).

 

Dintre ceilalti Apostoli, Faptele Apostolilor numesc alaturi de Petru pe Ioan, iar pe Iacob cu prilejul uciderii lui. Apostolii n-au pa­rasit toti Ierusalimul. Prezenta lor se constata peste cativa ani, cu pri­lejul asa-numitului Sinod apostolic tinut in anul 50, care a rezolvat problema privitoare la situatia crestinilor dintre pagaini, pusa la An­tiohia (Fapte XV).

Pe aceeaşi temă

06 Iulie 2012

Vizualizari: 25938

Voteaza:

Intemeierea Bisericii 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact