Anaximandru

Anaximandru


Anaximandru

Un progres mai esential face gindirea filozofica prin al doilea filozof milezian, Anaximandru. Acesta este concetatean cu Tales si ceva mai tinar decit acesta. Anaximandru este socotit a fi cel dintii filozof grec, care a scris o lucrare cu continut filozofic si de aceea aceasta este cea dintii lucrare in proza. Cartea este intitulata Despre natura, care insa s-a pierdut. In Anaximandru se intilnesc intr-un chip ideal omul de stiinta cu filozoful. El este cel dintii om de stiinta al antichitatii care intelege sa schiteze o harta a pamntului, in care el indica oceanele si uscatul, cautind sa explice, intr-un mod stiintific, chipul in care s-au format marile. Si - dupa indelungate cercetari - Anaximandru ajunge la concluzia ca lumea este un "cosmos", iar, ceea ce este si mai indraznet, el mai sustine ca pamintul este un corp rotund ce pluteste in spatiu. Indraznetul milezian incearca chiar sa fundamenteze matematic aceasta afirmatie. El construieste un "aphaira", (Diog. Laert. II, 2), cel dintii glob al cerului si formuleaza teorii foarte ingenioase cu privire la originea plantelor, animalelor si a omului, ce nu mai tineau cont de factorul mitologic si religios. Se spune ca Anaximandru ar fi inventat si ceasornicul solar (gnomon). El a murit in 547 i.Hr. Si mai indraznete sint insa ideile filozofice ale lui Anaximandru. Dupa spusa lui Teofrast, Anaximandru a fost elevul si urmasul lui Tales, ceea ce inseamna ca este mai mult ca posibil, ca intre milezieni - dupa cum crede si Diels - sa fi existat scoli filozofice. Asa se explica faptul ca si la Anaximandru problema fundamentala a preocuparilor lui filozofice sa fie aceeasi ca si la Tales. Caci si pe Anaximandru il preocupa problema lui „arhe" . Dar concluziile la care ajunge acesta sint cu totul deosebite de acelea ale lui Tales.

Tales afirma ca temeiul ultim al lumii este apa. Acest lucru probabil ca nu l-a multumit pe Anaximandru, caci atunci - concludea acesta - ar putea sa fie considerate ca principii ultime ale lumii si alte elemente decit apa. O concluzie foarte justa in urma careia acest milezian sprinten la minte ajunge la ideea ca temeiul ultim al lumii, ce asigura unitatea acesteia, trebuie sa fie cu totul de alta natura decit un dat senzorial. Din acest motiv, Anaximandru este silit sa caute temeiul unic si ultim al lumii inapoia fenomenelor senzoriale. Caci - zice el - "arhe" nu mai poate avea, ca celelalte materii senzoriale, un inceput empiric in timp, ci el trebuie sa fie neprodus, netrecator, nemarginit si in trecut si in viitor. Principiul originar al lucrurilor trebuie sa fie "ceva" nemarginit. Asa apare, pentru prima data in istoria gindirii omenesti, ideea "Nemarginitului". Principiul trebuie sa fie o natura nemarginita sau principiul este natura Nemarginitului. Si, din pricina ca nici un element material nu indeplineste aceste conditii, atunci, in determinarea principiului originar al lucrurilor, trebuie sa se faca abstractie de toate calitatile senzoriale, asa ca principiul originar trebuie sa fie nedeterminat. De aceea, Anaximandru numeste acest principiu "apeiron" sau "Nedeterminatul", vrind sa arate prin acest nume ca acest principiu este in acelasi timp nemarginit si de nimic ingradit. In felul acesta filozoful se ridica, pentru prima data in istoria filozofiei, prin abstractie, de la ceea ce este senzorial, constatat cu simturile, la ceea ce este notional : "arhe" este "apeiron", Nedeterminatul. Asa ne-a ramas exprimata ideea anaximandrica la Aristotel: temeiul ultim al lumii trebuie sa fie marginit, pentru ca devenirea sa nu inceteze niciodata, ci sa se produca mereu in eternitate. Daca n-ar sta asa lucrurile, viata din univers ar inceta sa mai existe.

Prin "Nemarginit", Anaximandru intelege - dupa cum ne confirma acest lucru si Aristotel - o materie nemarginita, desigur in sensul unui "ce" originar vesnic viabil si care se misca numai prin sine. De aceea Anaximandru isi numeste Nedeterminatul "nemuritor", "netrecator", "neprodus" si "vesnic tinar". Ca el ar fi afirmat - cum se crede acest lucru pe temeiul unui loc din Aristotel - ca Nemarginitul ar fi si "divin", fiindca cuprinde si sustine totul, nu se poate spune cu siguranta.

Ceea ce se poate spune despre "Apeiron"-ul lui Anaximandru este ca :

1. El este inaintea oricarei materii senzoriale;

2. El n-are nici o calitate pe care o intilnim in experienta la alte elemente. El n-are virsta;

3. El este nemarginit, neschimbator si netrecator.

Aceasta conceptie despre "arhe" este formulata de catre Anaximandru numai pe temeiul gindirii rationale si de aceea ea este o cunoastere rationala. Aici intilnim, deci, pentru prim adata, faptul ca gindirea se ridica de la cunoasterea senzoriala la cunoasterea pur notionala, asa cum se va intimpla mai tirziu la filozofii eleati si la toti filozofii rationalisti. In acest caz, "Aperion"-ul lui Anaximandru poate fi considerat identic cu "existenta pura" a eleatilor si cu "substanta" lui Spinoza, desi la Anaximandru nu poate fi vorba inca despre un concept abstract al substantei, din pricina ca - cum am mai amintit - Anaximandru concepe existenta ca fiind ceva material.

Dar cum actioneaza acest nemarginit in procesul lumii ? La intrebarea aceasta fundamentala a filozofiei naturii, Anaximandru nu raspunde multumitor. Pentru Anaximamdru Nedeterminatul este o materie subtila, invizibila, care, dintr-o pornire interna, iese din omogenitatea originara si prin diferentiere produce elementele contrare, ca rece si cald, umed si uscat etc, din care s-au nascut toate lucrurile si lumea. Acest milezian gindeste formarea lumii ca o diferentiere, ce este produsa de eterna miscare a elementelor contrare, pe care le cuprinde Nemarginitul, in chip potential.

Aceasta miscare eterna, pe care noi trebuie s-o gindim ca un virtej, Anaximandru si-o inchipuie, ca toti hylozoistii, ca ceva ceea ce nu mai trebuie fundamentat si de aceea el nu se mai ocupa de originea ei. O asemenea miscare tine de fiinta temeiului originar.

Plecind de la aceste daturi, Anaximandru concepe o cosmologie indrazneata si naiva in acelasi timp, pe care din lipsa de material mai amplu nu o putem reconstitui decit in chip incomplet. Dupa ce caldul a fost diferentiat, acesta s-a urcat in sus, in timp ce masa rece a ramas jos. In jurul recelui s-a concentrat caldul in forma unui glob, si asa "cum imbraca coaja copacul", recele raminind in mijloc. Din aceasta masa s-a format lumea vizibila. Desigur nu numai o lume, ci o infinitate de lumi, pe care temeiul originar le va absorbi iarasi in sine. Caci aceasta este caracteristica fiintiala a acestuia. "Unde este originea lucrurilor, acolo se afla si apunerea lor, in concordanta cu necesitatea. Ele platesc astfel unora altora pedeapsa si cainta pentru nedreptatea lor, in concordanta cu ordinea timpului", zice Anaximandru. De aceea din eternitate are loc continua producere si apunere a lumilor, ce se nasc intr-un numar infinit.

Prin aceasta Anaximandru afirma unele idei ce vor avea o importanta epocala pentru evolutia de mai tirziu a filozofiei grecesti. Intii este ideea periodizarii lumii. Apoi ideea ca exista o lege a naturii, ce stapineste asupra intregii vieti cit si asupra fenomenelor si a schimbarilor din lume.

N. B

Pe aceeaşi temă

24 Iulie 2012

Vizualizari: 5972

Voteaza:

Anaximandru 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Experienta vietii cu Hristos
Experienta vietii cu Hristos Mărturisesc că nu m-am gândit să public o carte de teologie, cu atât mai puțin un volumde predici, cu toate că mi-aș fi dorit mult să o pot face. Întrebată fiind dacă am supărat-o cu ceva, buna mea mamă, Rozalia Flueraș, spunea că nu am supărat-o decât cu 62.00 Lei
Slujind lui Dumnezeu si semenilor
Slujind lui Dumnezeu si semenilor Libertatea cea mai adâncă este de a te lăsa mereu răpit în Hristos, pentru a petrece cu El în veșnicie. Numai în Biserică, ascultând și împlinind poruncile lui Dumnezeu și învățătura evanghelică, credinciosul se poate împărtăși de roadele jertfei lui Hris 49.00 Lei
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori Preaslăvirea lui Dumnezeu și cinstirea Sfinților este o punte luminoasă între cele vremelnice și cele veșnice. Oferim rugătorilor creștini acest Acatistier, nădăjduind că ne va fi tuturor spre folos duhovnicesc, în străduința de a ne alipi de tot binele 34.00 Lei
Minunatele fapte si invataturi
Minunatele fapte si invataturi „Câştigaţi virtuţile opuse păcatelor. Tristeţea este călăul care ucide energia de care avem nevoie ca să primim în inimă pe Duhul Sfânt. Cel trist pierde rugăciunea şi este incapabil de nevoinţele duhovniceşti. În niciun caz şi indiferent de situaţie să 27.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Rugăciunea Stareților de la OptinaDoamne, dă-mi să întâmpin cu liniște sufletească tot ce-mi aduce ziua de astăzi.Doamne, dă-mi să mă încredințez deplin voii tale celei sfinte.În fiecare clipă din ziua aceasta povățuiește-mă și ajută-mă în toate.Cele ce 29.00 Lei
Rugaciunea inimii
Rugaciunea inimii „Rugăciunea nu este o tehnică elaborată, nu este o formulă. Rugăciunea inimii este starea celui ce se află înaintea lui Dumnezeu. Dumnezeu este atotprezent, însă eu nu sunt întotdeauna prezent înaintea Lui. Am nevoie de o tradiție vie, de un Părinte 34.00 Lei
Dialoguri la hotarul de taina
Dialoguri la hotarul de taina Cartea aceasta de dialoguri cu Părintele Valerian, unul dintre cei mai mari duhovnici ai României de astăzi, este de o frumusețe rară prin arta cuvântului și adâncimea spiritului. Ea răspunde întrebărilor omului contemporan mai însetat de mântuire decât 38.00 Lei
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului Părintele Ieromonah Valerian Pâslaru, Starețul Mănăstirii Sfântul Mucenic Filimon, unul dintre cei mai apreciați duhovnici contemporani, în cartea de față, în convorbirile sale cu teologul și scriitorul Florin Caragiu, ne vorbește despre renaștere și 32.00 Lei
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens De atât avem nevoie pentru a trăi cu mai multă credință și a face bine celor de lângă noi. Într-o lume care pare să uite cât de prețioasă este viața, această carte este un mesager al speranței: împreună, putem să transformăm un grăunte de iubire într-un 55.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact