Aflarea in afara

Aflarea in afara

In conceptul de „aflare-în-afară" este subliniată distanţa faţă de celălalt, necesitatea păstrării căreia nu e atât de evidentă. Adeseori se pune întrebarea: „Dar cum aşa? Ce distanţă? Dimpotrivă, pentru a-l înţelege pe celălalt trebuie să te apropii de el, să ai compasiune faţă de el, să-ţi fie milă de el!"

Intr-adevăr, „aflare-în-afară" e o expresie ciudată... De ce i-a trebuit ea lui Bahtin, de ce nu a zis pur şi simplu „distanţă", „îndepărtare"? A. Melik-Paşaev observă că lui Bahtin îi trebuie să exprime ceea ce este greu de exprimat sau aproape inexprimabil. Problema este că „aflarea-în-afară" nu este pur şi simplu distanţă faţă de celălalt, nu este îndepărtare de el. Ea conţine în sine, include în sine, experienţa compasiunii cu celălalt, a aproape-coinciderii cu el şi a consecutivei îndepărtări, ieşiri din această contopire şi formări a poziţiei proprii. Coinciderea cu celălalt, „în-simţirea" în el, reprezintă numai o clipă a dialogului, doar un moment al înţelegerii celuilalt. In conceptul de „aflare-în-afară" e subliniată necesitatea distanţei pentru înţelegerea omului.

Câteodată, rolul principal în înţelegerea „împreună-pătimitoare" a celuilalt este atribuit empatiei, „în-simţirii", dar Bahtin considera incorecte afirmaţiile de acest gen: „Cu ce se va îmbogăţi evenimentul dacă eu mă voi contopi cu celălalt om: în loc de doi am devenit unul? El va vedea şi va afla doar ceea ce văd şi ştiu eu; el nu va face decât să repete în sine lipsa de ieşire a vieţii mele."

Dacă e să ne „în-simţim" total în celălalt, care se află într-o stare abătută, dacă e să-i împărtăşim total sentimentul, în locul unui abătut vor fi doi abătuţi. Astfel, nu numai că nu îl vom ajuta, ci, în mod indirect, îl vom convinge că dificultăţile şi problemele lui sunt nerezolvabile, că durerea lui lăuntrică este cu neputinţă de depăşit. In cazurile când problema nu e prea dificilă, când omul nu e prea întristat şi abătut, o asemenea dedublare poate şi să ajute, însă în cazurile grele, când omul s-a încovoiat sub povara amărăciunii, când durerea lăuntrică îl sfâşie, contopirea cu el, „punerea în pielea lui" şi împărtăşirea sentimentelor lui - cu alte cuvinte, cufundarea în acelaşi sentiment - nu vor fi de nici un ajutor. Nu contopirea cu celălalt, ci păstrarea propriei poziţii de „aflare-în-afară" şi a plusului de vedere şi înţelegere a celuilalt este necesară.

Bahtin explică: „Să rămână în afara mea, căci în această poziţie a mea el poate să mă vadă şi să ştie că eu, din locul meu, nu văd şi nu ştiu, şi poate să îmbogăţească esenţial evenimentul vieţii mele."

Dacă nu „împreună-trăim", dacă nu „împreună-simţim" cu celălalt, dacă nu îi împărtăşim durerea, suntem reci, înstrăinaţi şi procedăm cu el potrivit proverbelor: „durerea altuia nu doare", „durerea altuia nu-ţi stă în coastă" - dar îndată ce „împreună-simţim" cu celălalt, îndată ce intrăm în ceea ce simte celălalt, în starea lui, ne cufundăm în ea exact Ia fel cum este cufundat şi celălalt; şi pentru celălalt această cufundare poate fi, cel puţin, justificată, poate e o etapă în consumarea durerii, dar cufundarea noastră în exact aceeaşi stare nu-l va salva pe el. II putem ajuta numai împărtăşind sentimentul lui în sensul de a-i distruge caracterul monolitic, de a-l îmbogăţi, de a scoate la lumină perspectiva duhovnicească, pe care el încă nu o vede, n-o ştie, şi tocmai din cauză că este cufundat în consumarea durerii sale.

Stareţul Zosima împărtăşeşte durerea mamei ce şi-a pierdut copilul: „Nu te alina; nici nu trebuie să te alini; nu te alina, plângi", şi adaugă: „Atâta doar că de fiecare dată când plângi trebuie să-ţi aduci negreşit aminte că puiul tău este unul dintre îngerii lui Dumnezeu, că te priveşte de acolo şi te vede, şi că se bucură de lacrimile tale, şi că I le arată Domnului. O să te mai ţină multă vreme plânsul acesta de mamă, ilar la sfârşit ţi se va preface în bucurie lină..."

Cum să învăţăm „aflarea-în-afară"? Trebuie neapărat să-l abordăm pe celălalt cu credinţa în demnitatea lui duhovnicească: numai atunci va apărea experienţa dialogului. „Aflarea-în-afară" este distanţare faţă de om, indispensabilă pentru a nu pierde chipul din pricina trăsăturilor întâmplătoare. Dominanta „pe celălalt" şi „aflarea-în-afară" sunt, potrivit Tamarei Florenskaia, concepte reciproc complementare; dominanta „pe celălalt" nu e posibilă fără „aflarea-în-afară", ea devine altminteri contopire, absorbire, împătimire. Fără dominanta „pe celălalt", „aflarea-în-afară" devine înstrăinare, răceală, moralism, alienare. De altfel, ambele sunt posibile dacă recunoaştem „eul duhovnicesc" al omului, nepătrunsa lui profunzime, fără a-l reduce la „eul actual". Nu totul depinde însă de noi: noi putem avea această atitudine faţă de celălalt, dar omul poate să nu răspundă... Aceasta ţine de libertatea lui.

Din păcate, în cea mai mare parte noi ne-am obişnuit să-l percepem pe celălalt ca pe o imagine, ca pe ceva finalizat, static, privindu-l, mai întâi de toate, în lumina propriilor nevoi şi cerinţe. Această atitudine reprezintă urmarea concentrării noastre asupra propriei persoane. Starea noastră este, frecvent, de aşa natură că nu suntem capabili de dialog. Dacă vom observa ce anume din noi înşine a împiedicat dialogul, de ce nu am fost pregătiţi pentru el, ce ne-a oprit să-l „auzim" limpede pe celălalt, şi ne vom debarasa de lucrurile acestea, dominantele noastre se vor schimba. Dezvoltarea capacităţii de a dialoga cu celălalt va necesita efort interior de a ne schimba, de a depăşi concentrarea asupra propriei persoane, dominanta „pe noi înşine". După spusele lui Uhtomski, când omul descoperă chipul celuilalt, el descoperă şi propriul chip. Astfel, dialogul cu celălalt, calea spre celălalt, devine cale spre tine însuţi.

Mariana Kolpakova

Depasirea anxietatii, Editura Sophia

Cumpara cartea "Depasirea anxietatii"

Pe aceeaşi temă

29 Septembrie 2017

Vizualizari: 1758

Voteaza:

Aflarea in afara 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Marele exterminator
Marele exterminator Părăsind Bucureștiul, unde poliția comunistă îl hăituia ca pe o fiară, Traian Roman, un tânăr seminarist, se refugiază la Paris, cu convingerea că de aici înainte se va afla la adăpost de urmăritorii săi – fără a ține seama însă de îndârjirea partidului 26.43 Lei
Tainele cartii cu sapte peceti. Cateheze la Cartea Apocalipsei - ed. 2
Tainele cartii cu sapte peceti. Cateheze la Cartea Apocalipsei - ed. 2 Arhimandritul Athanasie Mytilineos (1927‑2006), starețul Mă­năstirii Ador­mi­rea Maicii Domnului şi Sfântul Dimitrie din Larisa, Grecia, a fost un predicator lu­minat, care s‑a dedicat încă din tinerețe catehizării poporului lui Dumnezeu – slujire pentru 50.74 Lei
Ortodoxie si Catolicitate
Ortodoxie si Catolicitate John Meyendorff (1926-1992) s-a născut la Neuilly, din părinți ruși cu rădăcini germano-bal­ti­ce, emigrați în Franța. Din pricina originii și sta­tu­tu­lui său de emigrant, a resimțit pe propria piele carențele și deșertăciunea naționalismelor în 31.71 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Această carte cuprinde sfaturi despre problemele familiei ale unor importante personalităţi ale Greciei ortodoxe, cum ar fi arhim. Filothei Faros, arhim. Makarios Griniezakis (­specia­list în ­bioetică şi predicatorul oficial al arhidiocezei Cretei) 26.43 Lei
Sfintii Insulelor Britanice
Sfintii Insulelor Britanice In veacurile de inceput ale crestinismului apusean, pamanturile Britaniei și ale Irlandei au rodit o multime de sfinti, care au aprins cu ravna lor lumina Evangheliei in intreg Apusul Europei. Vietuitori ai pustiei si intemeietori de manastiri, dascali si 50.74 Lei
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala De‑a lungul vieții pământești, oricine s‑a ciocnit de problema bolii, resimțind impactul negativ pe care ea îl are de obicei în viața noastră și a celor apropiați nouă. Medicul, psihologul și teologul Konstantin Zorin, binecunoscut deja cititorilor români 29.60 Lei
Povestiri de sarbatori
Povestiri de sarbatori În lumea noastră adeseori insuportabil de cenuşie, ne izbăveşte lumea de Sus, întrupându‑se în lumină şi frumuseţe. În odăjdii de poveste, tărâmul minunii îşi întinde braţele către cei mai mici cititori, plin de tâlc şi învăţăminte, cu ochii limpezi şi 26.43 Lei
Despre facerea lumii. Cateheze la Cartea Facerii
Despre facerea lumii. Cateheze la Cartea Facerii Comentariul arhimandritului Athanasie Mytilineos la Hexaemeron (cartea Facerii) are deosebita calitate de a te face martor al felului minunat în care Dumnezeu a creat lumea, iar aceasta nu scolastic, ci făcându-te să simți adierile creatoare ale Duhului 31.71 Lei
Mica Filocalie athonita contemporana a Rugaciunii lui Iisus. Rugaciunea lui Iisus potrivit invataturii marilor duhovnici athoniti ai secolului al XX‑lea
Mica Filocalie athonita contemporana a Rugaciunii lui Iisus. Rugaciunea lui Iisus potrivit invataturii marilor duhovnici athoniti ai secolului al XX‑lea Muntele Athos este şi azi „sipetul Rugăciunii lui Iisus”, şi marii duhovnici ale căror învăţături şi mărturii sunt prezentate în acest volum se află printre cei mai desăvârşiţi moştenitori ai tradiţiei care a transmis-o de-a lungul vremii, dar şi printre 31.71 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact