Anastasimatarele in limba romana

Anastasimatarele in limba romana

Primele dovezi despre cântarea în limba română la slujbă datează de la mijlocul secolului al XVII-lea: călători străini consemnau că în bisericile domneşti din Ţara Românească şi Moldova se cânta la o strană greceşte şi la alta româneşte. Totuşi, cântarea în limba română era în acea vreme o excepţie, devenind regulă abia la jumătatea secolului al XlX-lea.

Cel mai vechi manuscris cu cântări pe note în limba română este Psaltichia rumănească, încheiată de ieromonahul Filothei sin Agăi Jipei la 24 decembrie 1713. Psaltichia conţinea mai multe cărţi de cântări, printre care şi un Anastasimatar. Varianta românească a textului nu a fost preluată din tipărituri; textul a fost fie copiat din manuscrise, fie tradus de însuşi ieromonahul Filothei. Modelul muzical a fost Anastasimatarul lui Hrisaf: în unele cântări, Filothei a preluat varianta grecească identic sau aproape identic; în altele, a operat modificări importante. De multe ori modificările au avut drept cauză diferenţele de lungime a cuvintelor şi de topică dintre cele două limbi. Se cunosc 5 manuscrise copii după Anastasimatarul ieromonahului Filothei, ultimul din 1821.

Un alt anastasimatar în limba română a fost scris de Mihalache Moldovlahul, în anul 1767. Modelul său pare să fi fost Anastasimatarul lui Petru Lambadarie, multe din cântări fiind foarte asemănătoare. Interesant este faptul că Anastasimatarul lui Mihalache - cel mai complet dintre anastasimatarele româneşti - cuprinde şi o serie de cântări care nu sunt notate în manuscrisele greceşti, cel puţin în cele din bibliotecile româneşti".

Un alt anastasimatar în limba română îl are ca autor pe Ianuarie protosinghelui. Manuscrisul nu ni s-a păstrat; ştim doar că Anton Pann l-a văzut pe la anul 1821 şi că era foarte frumos potrivit pe limba românească.

In anul 1823 a fost tipărit primul anastasimatar în limbă română, alcătuit de Macarie Ieromonahul după cel al lui Petru Efesiul. Următorul a fost tipărit peste 25 de ani, de către Dimitrie Suceveanu, fiind o reeditare a Anastasimatarului lui Macarie, revăzută şi adăugită după noile apariţii în limbă greacă. Cele două lucrări, a lui Macarie Ieromonahul şi a lui Dimitrie Suceveanu, vor fi descrise pe larg mai jos.

Cu doar un an înainte de apariţia Anastasimatarului iui Suceveanu, în 1847, Anton Pann publica în Bucureşti Prescurtare din Bazul muzicii bisericeşti şi din Anastasimatar. Volumul cuprindea atât elemente de teorie, cât şi câteva cântări din Anastasimatar. Cântările se asemănau cu cele din alte anastasimatare - cel al ieromonahului Macarie, cele tipărite la Constantinopol şi cel al lui Dionisie Fotino - însă aveau şi elemente particulare.

In afara slujbelor, anastasimatarul era folosit ca „abecedar” în învăţarea muzicii psaltice. Cartea lui Pann pare alcătuită în primul rând cu scop didactic. Cântările erau mai uşoare decât cele din Anastasimatarul lui Macarie: cele stihirarice erau scurtate, unei silabe corespunzându-i un număr mai mic de neume. La Kekragarii - prima cântare dintr-un glas care era predată - erau evitate cadenţele dificile şi modulaţiile, în schimb. Dogmatica glasului al Vl-lea - cea mai grea cântare a celui din urmă glas predat - abunda în modulaţii şi formule inedite.

Dintre anastasimatarele apărute ulterior, unul singur nu avea la bază nici unul dintre cele trei volume amintite mai sus. Acesta este Anastasimatarul alcătuit în 1809 în limba greacă de către Dionisie Fotino, transcris în noua notaţie şi tradus în limba română de către Anton Pann, cel care l-a şi tipărit în 1854. Celelalte erau fie reeditări ale Anastasimatarului lui Macarie Ieromonahul, fie prelucrări după Anastasimatarele lui Macarie şi Suceveanu şi „prescurtarea” lui Pann. Dintre acestea, unele aveau un vădit caracter didactic, conţinând un număr mic de cântări, de dificultate redusă, având uneori altă ordine de aranjare a glasurilor decât cea liturgică (la început glasurile mai simple, iar glasurile cromatice IJ şi VI la sfârşit), cuprinzând uneori şi elemente de teorie. Nu în ultimui rând, dimensiunile mici ale acestor volume însemnau şi costuri mai mici, facându-le accesibile elevilor. Intre anastasimatarele alcătuite din considerente didactice se numără cele ale lui Oprea Demetrescu (1859, 1872, 1875), preotului Gheorghe Ionescu (1892, 1897), Ştefanache Popescu (1899), preotului Th. V. Stupcanu (1926), Ion Popescu-Pasărea (Utrenier - 1928, Vecernier - 1931, 1936, 1939). Din cele destinate stranei fac parte cele ale psalţilor Nicolae Severeanu (1900. 1938), Ioan Zmeu (1903), Dimitrie C. Popescu (1908, 1911) şi cel al protosinghelului Victor Ojog (1943).

In perioada 1948-1989 a fost editat un singur anastasimatar (vol. I, Vecernier - 1953, vol. II, Utrenier - 1954, ed. a 11-a, 1974). Anastasimatarul uniformizat, alături de alte cărţi de strană editate de un colectiv coordonat de Nicolae Lungu, avea ca scop introducerea unei unice variante de cântare pentru toate bisericile din România, acţiunea fiind numită uniformizarea cântării bisericeşti. Melodiile cântărilor erau cele tradiţionale, însă mult simplificate, eliminând o parte însemnată din ornamente, folosind uneori formule noi. Volumele erau tipărite în dublă notaţie (psaltică şi liniară), pentru a putea fi citite şi de cântăreţii din Transilvania, unde notaţia psaltică nu era folosită, şi de către cei care nu urmaseră seminarul teologic.

După 1989 au fost reeditate şi alte cărţi de cântări decât cele uniformizate, între ele aflându-se şi un anastasimatar. Tipărit în 1998 (ed. a 11-a în 1999) de arhid. Sebastian Barbu-Bucur şi preot Alexie Al. Buzera, volumul reprezintă Anastasimatarul lui Victor Ojog, cu unele modificări datorate înlocuirii textului original cu cel din noile ediţii ale Octoihului mic.

Cumpara cartea "Anastasimatar", Editura Bizantina

 

05 Iulie 2017

Vizualizari: 1104

Voteaza:

Anastasimatarele in limba romana 0 / 5 din 0 voturi.

Cuvinte cheie:

anastasimatar

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Imperiul Marii Negre. Gloria si decaderea lumii lui Mitridate cel Mare
Imperiul Marii Negre. Gloria si decaderea lumii lui Mitridate cel Mare Conducător viclean și nemilos, strateg iscusit, cărturar – celebru, de altfel, pentru studiul aplicat al otrăvurilor –, Mitridate vi cel Mare a fost unul dintre cei mai puternici și longevivi dușmani ai romanilor. Ambițiile sale au schimbat cursul istorie 70.00 Lei
Familia ortodoxa - mai 2025
Familia ortodoxa - mai 2025 Sfântul Theofan Zăvorâtul: Dragostea este raiul duhovnicesc;Dragostea azi, de Virgiliu Gheorghe;Monahia Matrona Domnaru, fosta stareță a Mănăstirii Hurezi;Sfinții care au făcut din provincia romană Galia Belgica un pământ sfânt... când sufletul cunoaște 14.50 Lei
Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact