Cana Galileei, resfintirea Nuntii

Cana Galileei, resfintirea Nuntii

Nunta este cu adevarat o taina, iar taina este cea mai autentica expresie a sfinteniei. Sfintenia face ca Nunta sa fie o imagine a tainei unirii omului cu Dumnezeu, in trupul lui Hristos, care este Biserica. Prin sfintenia Nuntii, viata in comun a celor doi soti devine viata crestina indumnezeita.

Puterea care a prefacut apa in vin si care a inaltat iubirea dintre cei doi miri, preface si caminul familial intr-o mica biserica. Nasterea de prunci devine o slujba adusa lui Dumneuzeu. Parintii participa la jertfa lui Hristos pentru sfintirea copiilor pe care i-au primit de la Dumnezeu. Astfel, prin Nunta, familia devine mediul cel mai adecvat pentru atingerea sfinteniei; un spatiu al comuniunii si dragostei, in care familia crestina se deschide spre o noua viata.

Biserica, vazuta ca izvor al dragostei si al impartasirii din vinul Euharistic, articuleaza definitiv destinul familiei crestine. Astfel, in toate se vede Hristos, totul este transparent si vizibil. Dinamismul vietii familiale se descopera in Biserica, caci aceasta ii implimenteaza puterea si tensiunea caracteristica urcusului duhovnicesc.

Nunta din Cana Galileii, cinstita prin insasi prezenta Mantuitorului Iisus Hristos, in realiatea ei terestra, marcheaza inaugurarea nuntii mesianice. "Si a treia zi s-a facut nunta in Cana Galileii si era si mama lui Iisus acolo. Si a fost chemat si Iisus si ucenicii Sai la nunta" (Ioan 2, 1-2). Prin venirea Sa la nunta si prin sfintirea acesteia, savarsind aici prima Sa minune, Fiul lui Dumnezeu, Care reinnoia in El toata firea omeneasca si o chema la o treapta superioara a existentei sale, transforma casatoria intr-o adevarata mica imparatie.

Din acest moment, casatoria nu mai este un simbol, ci ea devine viata noua, fiind mangaiata iarasi de razele iubirii dumnezeiesti. Mantuitorul face referire la legatura vesnica si indisolubila dintre cei doi miri, pe care nimic nu o poate distruge. Pentru ucenicii Sai, indisolubilitatea si stabilitatea casatoriei par a fi lucruri imposibile; ei nu sesizeaza opera harului Mantuitorului, care vine sa restaureze imaginea casatoriei adevarate. Hristos tine sa explice sensul pe care il acorda unirii conjugale, aratand ca aceasta este statornica si vesnica numai prin harul Dumnezeu, in Biserica.

Pentru toti sotii care se iubesc, dragostea insasi are o valoare harica, netrecatoare si vesnica. Atunci cand taina casatoriei este precedata de alegerea libera si curata a celor doi soti cu suflete curate, ea dobandeste, prin sfintire tainica, in cadrul Tainei Cununiei, in afara de pacatul adulterului, un tarie indestructibila. Astfel, sotii se regasesc neincetat in iubirea lor sincera si jertfitoare; dorinta de a fi intr-un trup se preface in minunea de a fi intr-un duh, deoarece numai iubirea ii poate face pe soti asemanatori cu Dumnezeu.

Restaurarea casatoriei este totuna cu restaurarea firii umane in Hristos, precum si a intregii fapturi, si ea nu a putut sa aiba loc decat odata cu inaugurarea Bisericii crestine. In Hristos, fiecare familie este o mica biserica, este o mireasa a lui Dumnezeu; pentru aceasta insa, adevarata spiritualitate a casatoriei rezida nu numai in alipirea simbolica de nunta dintre Hristos si Biserica, ci intreaga perspectiva inspirata ce insoteste aceasta mare imagine, care traverseaza istoria patriarhilor.

Marea Taina a Sfantului Apostol Pavel nu este decat explozia in plina lumina a pregatirilor dumnezeiesti, descoperite profetilor si cuprinse in revelatia anterioara. Unitatea si fideliatea in casatorie sunt norme ale sfinteniei crestine. Fidelitatea conjugala apare ca o norma morala care depaseste granitele mortii. In acest fel, Sfantul Apostol Pavel arata unicitatea casatoriei crestine, precum si eternitatea legaturii conjugale.

De-a lungul vremii, amintirea raiului a slabit mult in constiinta crestina. Omul a fost creat insa pentru rai, iar indepartarea acestuia de rai nu face decat sa amane momentul reintoarcerii omului spre acesta. Omul are in constiinta si sufletul sau dorul dupa perfectiune si frumusete divina, dor ce nu poate fi curmat; acest dor se poate descoperi usor prin sfintenia vietii, desfasurate in Taina Cununiei.

Iulian Predescu

Pe aceeaşi temă

27 Iulie 2012

Vizualizari: 3210

Voteaza:

Cana Galileei, resfintirea Nuntii 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Ortodoxie si Catolicitate
Ortodoxie si Catolicitate John Meyendorff (1926-1992) s-a născut la Neuilly, din părinți ruși cu rădăcini germano-bal­ti­ce, emigrați în Franța. Din pricina originii și sta­tu­tu­lui său de emigrant, a resimțit pe propria piele carențele și deșertăciunea naționalismelor în 30.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Această carte cuprinde sfaturi despre problemele familiei ale unor importante personalităţi ale Greciei ortodoxe, cum ar fi arhim. Filothei Faros, arhim. Makarios Griniezakis (­specia­list în ­bioetică şi predicatorul oficial al arhidiocezei Cretei) 25.00 Lei
Sfintii Insulelor Britanice
Sfintii Insulelor Britanice In veacurile de inceput ale crestinismului apusean, pamanturile Britaniei și ale Irlandei au rodit o multime de sfinti, care au aprins cu ravna lor lumina Evangheliei in intreg Apusul Europei. Vietuitori ai pustiei si intemeietori de manastiri, dascali si 48.00 Lei
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala De‑a lungul vieții pământești, oricine s‑a ciocnit de problema bolii, resimțind impactul negativ pe care ea îl are de obicei în viața noastră și a celor apropiați nouă. Medicul, psihologul și teologul Konstantin Zorin, binecunoscut deja cititorilor români 29.60 Lei
Povestiri de sarbatori
Povestiri de sarbatori În lumea noastră adeseori insuportabil de cenuşie, ne izbăveşte lumea de Sus, întrupându‑se în lumină şi frumuseţe. În odăjdii de poveste, tărâmul minunii îşi întinde braţele către cei mai mici cititori, plin de tâlc şi învăţăminte, cu ochii limpezi şi 26.43 Lei
Despre facerea lumii. Cateheze la Cartea Facerii
Despre facerea lumii. Cateheze la Cartea Facerii Comentariul arhimandritului Athanasie Mytilineos la Hexaemeron (cartea Facerii) are deosebita calitate de a te face martor al felului minunat în care Dumnezeu a creat lumea, iar aceasta nu scolastic, ci făcându-te să simți adierile creatoare ale Duhului 31.71 Lei
Mica Filocalie athonita contemporana a Rugaciunii lui Iisus. Rugaciunea lui Iisus potrivit invataturii marilor duhovnici athoniti ai secolului al XX‑lea
Mica Filocalie athonita contemporana a Rugaciunii lui Iisus. Rugaciunea lui Iisus potrivit invataturii marilor duhovnici athoniti ai secolului al XX‑lea Muntele Athos este şi azi „sipetul Rugăciunii lui Iisus”, şi marii duhovnici ale căror învăţături şi mărturii sunt prezentate în acest volum se află printre cei mai desăvârşiţi moştenitori ai tradiţiei care a transmis-o de-a lungul vremii, dar şi printre 31.71 Lei
Neptice. Scara in cer
Neptice. Scara in cer Calea poetului Șerban Moescu e calea firescului, a inocenței, a emoției și autenticității trăirilor spirituale, iar cititorul e prins în lectură de un autor profund, capabil să îndrume, chiar (sau, tocmai) cu simplitatea aceea pe care nu ai cum să nu o 26.43 Lei
Luminile Marilor Sarbatori ale Bisericii. Predici la Praznicele Imparatesti
Luminile Marilor Sarbatori ale Bisericii. Predici la Praznicele Imparatesti Marile Sărbători ale Bisericii sau Praznicele Împărăteşti sunt timp binecuvântat de Dumnezeu, sfinţit şi sfinţitor, pentru omul credincios, în care lumina vieţii veşnice din Împărăţia cerurilor străpunge cotidianul obișnuit. Din punct de vedere teologic, 52.86 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact