
Nunta este cu adevarat o taina, iar taina este cea mai autentica expresie a sfinteniei. Sfintenia face ca Nunta sa fie o imagine a tainei unirii omului cu Dumnezeu, in trupul lui Hristos, care este Biserica. Prin sfintenia Nuntii, viata in comun a celor doi soti devine viata crestina indumnezeita.
Puterea care a prefacut apa in vin si care a inaltat iubirea dintre cei doi miri, preface si caminul familial intr-o mica biserica. Nasterea de prunci devine o slujba adusa lui Dumneuzeu. Parintii participa la jertfa lui Hristos pentru sfintirea copiilor pe care i-au primit de la Dumnezeu. Astfel, prin Nunta, familia devine mediul cel mai adecvat pentru atingerea sfinteniei; un spatiu al comuniunii si dragostei, in care familia crestina se deschide spre o noua viata.
Biserica, vazuta ca izvor al dragostei si al impartasirii din vinul Euharistic, articuleaza definitiv destinul familiei crestine. Astfel, in toate se vede Hristos, totul este transparent si vizibil. Dinamismul vietii familiale se descopera in Biserica, caci aceasta ii implimenteaza puterea si tensiunea caracteristica urcusului duhovnicesc.
Nunta din Cana Galileii, cinstita prin insasi prezenta Mantuitorului Iisus Hristos, in realiatea ei terestra, marcheaza inaugurarea nuntii mesianice. "Si a treia zi s-a facut nunta in Cana Galileii si era si mama lui Iisus acolo. Si a fost chemat si Iisus si ucenicii Sai la nunta" (Ioan 2, 1-2). Prin venirea Sa la nunta si prin sfintirea acesteia, savarsind aici prima Sa minune, Fiul lui Dumnezeu, Care reinnoia in El toata firea omeneasca si o chema la o treapta superioara a existentei sale, transforma casatoria intr-o adevarata mica imparatie.
Din acest moment, casatoria nu mai este un simbol, ci ea devine viata noua, fiind mangaiata iarasi de razele iubirii dumnezeiesti. Mantuitorul face referire la legatura vesnica si indisolubila dintre cei doi miri, pe care nimic nu o poate distruge. Pentru ucenicii Sai, indisolubilitatea si stabilitatea casatoriei par a fi lucruri imposibile; ei nu sesizeaza opera harului Mantuitorului, care vine sa restaureze imaginea casatoriei adevarate. Hristos tine sa explice sensul pe care il acorda unirii conjugale, aratand ca aceasta este statornica si vesnica numai prin harul Dumnezeu, in Biserica.
Pentru toti sotii care se iubesc, dragostea insasi are o valoare harica, netrecatoare si vesnica. Atunci cand taina casatoriei este precedata de alegerea libera si curata a celor doi soti cu suflete curate, ea dobandeste, prin sfintire tainica, in cadrul Tainei Cununiei, in afara de pacatul adulterului, un tarie indestructibila. Astfel, sotii se regasesc neincetat in iubirea lor sincera si jertfitoare; dorinta de a fi intr-un trup se preface in minunea de a fi intr-un duh, deoarece numai iubirea ii poate face pe soti asemanatori cu Dumnezeu.
Restaurarea casatoriei este totuna cu restaurarea firii umane in Hristos, precum si a intregii fapturi, si ea nu a putut sa aiba loc decat odata cu inaugurarea Bisericii crestine. In Hristos, fiecare familie este o mica biserica, este o mireasa a lui Dumnezeu; pentru aceasta insa, adevarata spiritualitate a casatoriei rezida nu numai in alipirea simbolica de nunta dintre Hristos si Biserica, ci intreaga perspectiva inspirata ce insoteste aceasta mare imagine, care traverseaza istoria patriarhilor.
Marea Taina a Sfantului Apostol Pavel nu este decat explozia in plina lumina a pregatirilor dumnezeiesti, descoperite profetilor si cuprinse in revelatia anterioara. Unitatea si fideliatea in casatorie sunt norme ale sfinteniei crestine. Fidelitatea conjugala apare ca o norma morala care depaseste granitele mortii. In acest fel, Sfantul Apostol Pavel arata unicitatea casatoriei crestine, precum si eternitatea legaturii conjugale.
De-a lungul vremii, amintirea raiului a slabit mult in constiinta crestina. Omul a fost creat insa pentru rai, iar indepartarea acestuia de rai nu face decat sa amane momentul reintoarcerii omului spre acesta. Omul are in constiinta si sufletul sau dorul dupa perfectiune si frumusete divina, dor ce nu poate fi curmat; acest dor se poate descoperi usor prin sfintenia vietii, desfasurate in Taina Cununiei.
Iulian Predescu
Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.