'Continuati sa fiti intelegatori si iertatori unii cu altii'

'Continuati sa fiti intelegatori si iertatori unii cu altii'

Îndemnul „continuaţi să fiţi îngăduitori şi iertători unii cu alţii!” al Sfântului Apostol Pavel adresat colosenilor acum, mai bine de două milenii, într-una din epistolele sale, nu şi-a pierdut sensul. Mai mult, îndemnul Apostolului Pavel este un strigăt, un semnal de alarmă, un arc peste timp, pentru că şi astăzi oamenii au nevoie de îngăduinţă, de iertare, de pace, dar mai ales de iubire.

Mai întâi de toate, iertarea este atributul dumnezeirii, pentru că Dumnezeu cunoaşte toate slăbiciunile şi neputinţele fiinţei umane, iertând fiecare persoană în parte, indiferent de greşeala sau păcatul înfăptuit. Dumnezeu este dispus să ne ierte păcate grave, dacă noi mărturisim păcatul, ne căim şi ne pocăim. Dumnezeu ştie că fiinţa umană este imperfectă şi că există posibilitatea ca să se vorbească de rău unul pe altul sau chiar să se ajungă la jigniri, de aceea este îndelung răbdător şi îndelung iertător. Aşa precum însuşi Iisus Hristos ne-a iertat nouă păcatele, tot aşa şi noi, nevrednicii trebuie să iertăm semenilor noştri. Problema nu e la Dumnezeu, ci la noi oamenii. Cum putem păstra pacea cu semenii noştri imperfecţi? Cum putem ierta, pentru ca la rândul nostrum să fim iertaţi?

Pe de o parte, a vorbi despre iertare înseamnă, de fapt, a vorbi despre Dumnezeu şi este, desigur, un demers iniţiatic ce presupune, pe de o parte, o maturitate spirituală pe care, din păcate, doar puţini o au, pe de altă parte, o cunoaştere aprofundată a lui Dumnezeu şi, în cele din urmă, o atenţie sporită în urmărirea textelor biblice cu trimitere la iertare, însoţită, bineînţeles, de o meditaţie profundă a conţinutului acestora.

"Iubiţi pe vrăjmaşii voştri, binecuvântaţi pe cei ce vă urăsc" (Mat. 5, 44) poruncă a cărei împlinire poate fi pentru noi mai mult sau mai puţin uşoară, însă a ierta pe oamenii care cauzează suferinţele aceluia pe care îl iubim e cu totul altceva. Aici ar putea să apară ca şi cum tu ai săvârşi o trădare. Şi totuşi cu cât dragostea noastră faţă de cel ce suferă este mai mare, cu atât mai mult suntem şi noi în stare să împărţim şi să iertăm şi în acest sens, dragostea cea mai mare este realizată atunci, când noi putem spune: "Te-am iertat, frate!"sau “ Te rog să mă ierţi, frate!”.

Experimentarea iertării şi dragostei lui Dumnezeu, aşa cum au înţeles-o Sfinţii Părinţii din monumentala traducere, din limba rusă, a Părintelui Profesor Dumitru Stăniloae – Filocalia, ne arată că omul poate ierta şi poate fi iertat, mai mult, poate răspunde la chemarea lui Dumnezeu şi poate primi harul divinităţii. Pe de altă parte, se încearcă scoaterea în evidenţă a realităţilor lumii în care trăim, şi anume că omul este dependent de lucrurile lumii, legat prin propriile lui afecte, cum spunea Părintele Stăniloae în „Ascetică şi mistică”, dar pervertind afectele naturale prin păcat. În aceste condiţii, nu poate exista iertare, nu poate avea loc pocăinţa, iar dragostea se va pierde, în afara celei idolatre sau egolatre. Numai omul responsabil de lucrarea spirituală, numai omul jertfelnic, cel ce-şi asumă crucea lui Hristos, poate învinge dependenţa de patimi. Şi abia apoi va putea experimenta dragostea de Dumnezeu şi de aproapele.

Experienţa iertării, aşadar, este experienţa cea mai deplină pe care o poate avea un om. Dar ea se află la capătul căii presărate cu suferinţe şi cu necazuri. Este omul capabil ca trecând peste necazurile şi suferinţele pricinuite de semenul său, să-l ierte? Da, numai sub inspiraţie divină şi sub pecetea Duhului Sfânt asemenea Apostolului Pavel care îndeamnă: „după cum şi Hristos v-a iertat vouă, aşa să iertaţi şi voi!”. Chiar şi marii specialişti ai psihologiei recunosc că circa 90% din situaţiile de criză, de conflict, de neînţelegeri dintre două persoane se datorează neputinţei de a pricepe că „eu şi numai eu sunt de vină, pentru că nu reuşesc să accept iertarea sau renunţarea la orgoliul meu”. Încercăm să inventăm tot felul de vinovaţi pentru ceea ce ni se întâmplă, numai să nu luăm vina asupra noastră.

Nu întâmplător, Pavel a fost martor la omorârea lui Ştefan de către cei care s-au făcut judecători şi au aruncat cu pietrele răutăţii, duşmăniei şi urii asupra „îngerului” Ştefan, fiind primul martir creştin, aceasta petrecându-se în valea lui Ioasafat. Sfântul Arhidiacon Ştefan este o dovadă de iertare, credinţă şi dragoste, care chiar şi atunci când pietrele semenilor îi provocau durerile morţii, el îi ierta şi se ruga pentru ucigaşi: „Doamne, nu le socoti lor păcatul acesta!”.

În consecinţă, de la omul păcătos, prin omul jertfelnic, prin iertarea dumnezeiască către dragoste, aceasta este calea. Fiindcă fără iertare sau renunţarea la sine, fără asceza împotriva patimilor, orice dragoste este doar iubire egoistă de sine care nu are nimic de-a face cu adevărata dragoste cerută de Dumnezeu oamenilor prin porunca pe care a dat-o prin Domnul Iisus Hristos.

Aşadar, este lesne de înţeles faptul că nimeni nu poate ierta sau renunţa la sine şi nu-şi poate înfrânge voia proprie fără ajutorul Duhului Sfânt care lucrează împreună cu voinţa omului, susţinând-o în lupta ei. Aceasta este taina victoriei asupra păcatului – o împreună – lucrare a voinţei umane şi a puterii dumnezeieşti, numai aşa vom putea ierta pe semenii noştrii, numai aşa putem ajunge la iubirea şi credinţa martiriului.

O mai mare atenţie acordată unora altora, o privire mai lungă către cei din jur, o mai mare sensibilitate pentru grijile celor apropiaţi, dar mai ales iertarea tuturor celor, care într-un fel sau altul, ne-au greşit, membrii familiei, rudele, prietenii, vecinii, colegii de serviciu etc. – toate acestea ar însemna un exerciţiu de voinţă şi o cinstire, celui care a devenit primul martir creştin al Bisericii, Arhidiaconul Ştefan!

Fiţi îngăduitori şi iertători!

Doamne, ajută!

Ştefan Popa

 

Despre autor

Stefan Popa Stefan Popa

Senior editor
525 articole postate
Publica din 28 Septembrie 2012

Pe aceeaşi temă

28 Decembrie 2015

Vizualizari: 1523

Voteaza:

'Continuati sa fiti intelegatori si iertatori unii cu altii' 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Despre Maica Domnului si sfinti
Despre Maica Domnului si sfinti Cuvintele Sfântului Nectarie sunt ­descoperire a învățăturii celei adevărate și ­drept‑slăvitoare și, totodată, izvod de rugăciune necontenită, înăl­țân­du‑ne inimile și cugetele la Dumnezeu spre a primi vindecare, luminare și întărire.  15.00 Lei
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos Sfântul Munte se aseamănă unui stup. Așa cum în acesta există cuiburi de albine, tot astfel şi în Athos – multe chilii monahale. Şi, precum în stup fără încetare zumzăie albinele, tot la fel şi în Athos monahii, ziua şi noaptea, rostesc psalmi şi imnuri 45.00 Lei
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos Cu adevărat, Iuliana a dobândit puteri suprafirești prin harul lui Dumnezeu. A biruit legile firii, a rămas nevătămată de foc și de plumbul topit, a fost tămăduită în chip minunat după ce chinuri înfricoșătoare i‑au mutilat trupul. A cucerit inimile 15.86 Lei
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul Scrierile și tradiția ascetică ne sunt necesare și nouă, celor ce suntem „în lume”. Se poate ca monahii și monahiile să aprofundeze viața duhovnicească în cele mai mici amănunte și să se dedice cu totul acestei lupte, dar și noi, cei „din lume”, avem 22.00 Lei
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine În această culegere veți găsi ­reunite 101 pilde despre ru­gă­ciu­ne, despre țelul și sensul vieții, de­spre dragoste și îndreptarea vieții noastre - un adevărat tezaur de mărturii minunate ce adeveresc puterea adu­că­toare de sfințenie a nevoinței 13.00 Lei
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX Tâlcuirea la Apocalipsă a Sfântului Ermoghen este o neprețuită călăuză către Lumină și Adevăr, căci, prin cuvinte puține și limpezi, ni se deschide fiecăruia drum către noima adâncă și lucrătoare a cuvintelor grăite de 34.00 Lei
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului „Eu sunt gângav și, vai, slab cu mintea când vreau să vorbesc despre Preasfânta Maică a lui Dumnezeu... Dacă fiecare atom al meu ar începe să grăiască în graiul heruvimilor și serafimilor, nici pe de-aproape n-aș putea să o 33.83 Lei
Din vistieria inimii mele
Din vistieria inimii mele Cartea aceasta este pregătită anume pentru tine. Din clipa în care o vei citi, ea nu va mai fi numai a mea, ci va fi și a ta.. Cele din "vistieria inimii mele" vor intra și în "vistieria inimii tale"... 50.74 Lei
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian În cuprinsul acestei cărți, totul este natural, totul este lin și liniștit; totul este în carte cum a fost în realitate. Pe parcursul expunerii mele, am vibrat adeseori, împreună cu cei ce esrau de față, la înregistrare. În cuprinsul acestei cărți, am dat 50.74 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact