Cortul Sfant al Marturiei si Cortul Adunarii

Cortul Sfant al Marturiei si Cortul Adunarii

Cortul Marturiei - cortul cel Sfant din tabara israelita

Cortul Sfant, numit si Cortul Marturiei, ca o marturie vizibila a prezentei lui Dumnezeu in mijlocul poporului Sau, ca Unul care nu-si uita fagaduintele si legamantul facut, era cel mai sfant loc de inchinare al poporului evreu. Cortul sfant era un locas de cult folosit de evrei, din timpul lui Moise pana la Zidirea Templului de catre Solomon. Mai pe urma, odata cu intrarea in Tara Sfanta, la anumita vreme, se va ridica Templul din Ierusalim, dupa modelul Cortului, zidit din piatra si extrem de impunator.

Cortul Sfant a fost construit in pustie, in vremea celor 40 de ani de ratacire. Domnul Insusi ii va spune lui Moise sa Ii ridice "locas sfant", dandu-i inca si toate detaliile necesare ridicarii lui (dimensiuni, forma, podoabe, lucruri), zicand: "Sa-Mi faci locas sfant si voi locui in mijlocul lor. Cortul si toate vasele si obiectele lui sa le faci dupa modelul ce-ti voi arata Eu; asa sa le faci!" (Iesire 25, 8-9)

Cortul Sfant - Cortul Marturiei

Cortul Sfant este descris in toate detaliile, nici cea mai mica parte a lui nefiind trecuta cu vederea. Astfel, Cortul Domnului, din mijlocul poporului lui Israel, este descris pe parcursul a 15 capitole din Cartea Iesire: capitolele de la 25 la 40.

Cortul a fost construit de catre mesterii Beţaleel si Oholiab, precum citim: "Si Betaleel, Oholiab si toti cei cu minte iscusita, carora Domnul le daduse intelepciune si pricepere, ca sa stie sa faca tot felul de lucruri trebuitoare la locasul cel sfant, vor trebui sa faca dupa cum poruncise Domnul. Iar Moise a chemat pe Betaleel, pe Oholiab si pe toti cei cu minte iscusita, carora le daduse Domnul iscusinta si pe toti cei ce-i tragea inima sa vina la lucru de buna voie, ca sa ajute la acestea." (Iesire 36, 1-2)

Cortul Sfant - Cortul Marturiei

Cortul Sfant era de forma dreptunghiulara, avand o lungime de 30 de coti, o latime de 10 coti, iar inaltimea de 10 coti. Era compus din trei pereti pe laturi, si inca unul pe partea de vest, iar la est era intrarea facuta din scanduri de lemn de salcam, poleite cu aur. Scandurile erau fixate in niste postamente de argint. Cortul era acoperit cu covoare, dispuse in patru straturi. Materialul folosit la covoare era inul rasucit si matase violeta, stacojie si visinie. In tesatura covoarelor au fost facute chipuri de heruvimi. Cortul era impartit in doua: in partea de rasarit se afla Sfanta, cu o lungime de 20 de coti, iar in partea de apus, Sfanta Sfintelor, lunga de 10 coti. La intrare, in partea de rasarit se aflau cinci stalpi de salcam, auriti. In partea de sus aveau carlige de aur, de care atarna perdeaua tesuta din in si din matase violeta si stacojie. Sfanta era despartita de Sfanta Sfintelor prin patru stalpi tot din lemn de salcam, auriti. In tesatura perdelei erau brodate chipuri de heruvimi. In Sfanta Sfintelor se afla chivotul Legii, din lemn de salcam, imbracat cu aur curat si pe dinauntru si pe din afara. Chivotul avea la cele doua capete ale sale cate un heruvim de aur, ale caror aripi intinse acopereau chivotul. In chivot se aflau cele doua table ale Legii, nastrapa cea de aur cu mana, si toiagul lui Aaron.

In acest cort, Dumnezeu Se arata lui Moise in Sfanta Sfintelor, deasupra chivotului dintre cei doi heruvimi de aur: "Acolo, intre cei doi heruvimi de deasupra chivotului legii, Ma voi descoperi tie si iti voi grai de toate, cate am a porunci prin tine fiilor lui Israel." (Iesire 25, 22)

Cortul Sfant - Cortul Marturiei

Cortul Marturiei era asezat in mijlocul taberei israelite, toate celelalte corturi fiind ridicate in jurul lui. Cortul Sfant se afla in mijlocul taberei lui Israel, precum Insusi Domnul ii ceruse lui Moise. "Fiii lui Israel sa poposeasca fiecare langa steagul sau, in preajma semnelor familiei sale, si sa-si aseze taberele inaintea cortului marturiei si imprejurul lui." (Numeri 2, 2)

Cortul Adunarii - cortul din afara taberei israelite

Cortul Adunarii este un al doilea cort, ridicat in vremea lui Moise. Termenul de "cortul adunarii" apare in momentul in care se pregateste sfesnicul de catre preoti: "Sa poruncesti fiilor lui Israel sa-ti aduca untdelemn curat pentru luminat, stors din masline, ca sa arda sfesnicul in toata vremea, in cortul adunarii, in fata perdelei celei de dinaintea chivotului legii." (Iesire 27, 20)

Spre deosebire de Cortul Sfant, Cortul Adunarii era asezat in afara taberei israelite. In acest cort intra adesea Moise, spre a vorbi cu Dumnezeu. In cartea Iesire, citim astfel: "Iar Moise, luandu-si cortul, l-a intins afara din tabara, departe de ea, si-l numi cortul adunarii; si tot cel ce cauta pe Domnul venea la cortul adunarii, care se afla afara din tabara. Si cand se indrepta Moise spre cort, tot poporul se scula si sta fiecare la usa cortului sau si se uita dupa Moise, pana ce intra el in cort. Iar dupa ce intra Moise in cort, se pogora un stalp de nor si se oprea la intrarea cortului si Domnul graia cu Moise. Si vedea tot poporul stalpul cel de nor, care statea la usa cortului, si se scula tot poporul si se inchina fiecare din usa cortului sau. Domnul insa graia cu Moise fata catre fata, cum ar grai cineva cu prietenul sau. Dupa aceea Moise se intorcea in tabara; iar tanarul sau slujitor Iosua, fiul lui Navi, nu parasea cortul. (Iesire 33, 7-11)

Cortul Sfant - Cortul Marturiei

Vedem aici cum Cortul Adunarii era folosit in mod special pentru manifestarile profetice, el neindeplinind insa un rot cultic (jertfe, slujbe), precum cel din interiorul taberei. Astfel, vedem cum la acest cort venet tot omul care cauta sa afle voia lui Dumnezeu. Aici, Moise vorbea cu Dumnezeu "fata catre fata" (Iesire 33, 11) si "gura catre gura“ (Numerii 12, 8). Aici, Dumnezeu se arata lui moise la usa, precum vedeau si cei de afara: "Iar dupa ce intra Moise in cort, se pogora un stalp de nor si se oprea la intrarea cortului si Domnul graia cu Moise." (Iesire 33, 9)

In acest cort statea in permanenta Iosua, care nu avea voie sa paraseasca locul. Acesta nu era din neamul levitilor (al preotilor), deci el nu ar fi putut sta in Cortul Sfant, acolo unde se aduceau jertfele, de catre preotii leviti. Este posibil ca in pasajul de la Iesire 33, 7 sa fie vorba despre cortul personal al lui Moise, transformat intr-un Cort al Adunarii, unde Dumnezeu Se arata la intrare.

Lumea si iesirea din aceasta, spre intalnirea cu Dumnezeu

Mutarea cortului lui Moise in exterior are loc dupa lepadarea de Dumnezeu a poporului, in ziua ispitirii, atunci cand se inchina vitelului celui de aur. Prezenta lui Dumnezeu in mijlocul poporului, prin Ingerul Sau, dar si mutarea Lui in afara, plecand din acel loc unde pacatul a intinat inimile, arata taina lui Dumnezeu. Este un fel de imanenta si transcendenta a lui Dumnezeu, prezenta, dar si parasire.

Cine il cauta pe Domnul trebuia sa iasa din tabara, spre a merge la Cortul Adunarii. Astfel, omul care il cauta pe Dumnezeu trebuie sa iasa din lumea pacatului, spre a se putea apropia de Dumnezeu, care sta afara de pacat. Odata ajuns la Dumnezeu, omul isi da seama insa ca El era si in tabara, doar ca el (omul) nu mai avea inima sa simta aceasta.

Sfantul Ambrozie al Milanului comenteaza si el acest pasaj din Iesire, in Scrisoarea 14 zicand astfel: "Mantuitorul a iesit din cetate pentru ca, asemeni lui Moise, sa ne arate ca, pentru a fi deasupra lumii, trebuie sa iesim din ea." (Scrisoarea 14)

Sursa: CrestinOrtodox.ro

11 Aprilie 2014

Vizualizari: 28209

Voteaza:

Cortul Sfant al Marturiei si Cortul Adunarii 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact