Bucuria Invierii din fiecare duminica

Bucuria Invierii din fiecare duminica

De ce sarbatorim duminica ?

Crestinii au simtit nevoia sa serbeze Pastele saptamanal, duminica. Se aduna si celebreaza victoria asupra pacatului, a suferintei si a mortii. Imbratisarea, sarutul pacii, cantarile omofone, aclamatiile, participarea activa, entuziasta, cu trup si suflet a tuturor la celebrare, rugaciunea sincera colectiva sunt menite sa exprime bucuria victoriei care se celebreaza.

Am invins! Mesia a invins moartea! Nimeni nu ne poate intrerupe celebrarea invierii, bucuria noastra cea mai draga. Liturghia spectacol pasiv, "citita" de solisti, fara participarea tuturor nu are cum sa fie expresia unei bucurii debordante colective, asa cum se cere. Am slujit liturghii "privilegiate", in care simti cum cei mai multi de doi sau trei care se unesc in numele lui Mesia canta la unison alaturi de heruvimi.

Asa ceva e sigur inefabil. Nu poti intelege daca iti spune cineva, trebuie sa fii acolo, sub Pantohrator. Sa vezi piatra data la o parte de la usa mormantului si sa simti ca nu mai ai grija cine va pravali piatra, ce vei manca sau ce vei bea sau cu ce te vei imbraca. Sa vrei sa faci trei colibe si sa nu se mai termine. Sa poti da „cancel” la toate ispitele si rautatile. Nu e un vis frumos, nu e doar o poveste, e o realitate din alta lume, cea a imparatiei invierii.

Liturghia este punctul culminant al bucuriei duminicale: intalnirea cu Mesia inviat. De fiecare data ii cantam: "Bine este cuvantat cel ce vine intru numele Domnului." Spre acest izvor al bucuriei adevarate vrea sa ii indrepte Biblia pe toti crestinii care isi cauta bucuria in zi de duminica in placeri pacatoase.

Viata umana este ritmata de munca si de odihna. Duminica ofera tuturor posibilitatea de a se bucura de un timp de odihna si ragaz suficient ca sa isi cultive viata religioasa si familiala. Duminica ne abtinem de la orice activitate care ne impiedica de la cultul datorat Neatinsului, de la bucuria proprie Zilei Domnului si de la destinderea mintii si a trupului. Munca e o obligatie. Cum va cinsti un lenes o zi de odihna?

Nici boul nu munceste mai mult de sase zile fara odihna. La sfarsitul zilei a sasea, mugetele lui par sa ceara timpul stabilit de Creator pentru odihna creaturilor. Revolutia franceza a incercat sa inlocuiasca saptamana cu decada. taranii francezi din Vendee ziceau ca nici boii lor nu vor sa auda de aceasta lege, pentru ca in ziua a saptea se revolta scuturand jugul si refuzand sa mai traga plugul. Nu numai omul si animalul se odihnesc duminica, ci si pamantul.

Dupa sase zile intrerupem lucrul. Facem dovada libertatii noastre. Nu suntem sclavii muncii si ai castigului. Munca in zi de duminica este o munca neraportata la Dumnezeu, o munca inutila a unei vieti falimentate, fara nici o comiunune de iubire cu Tatal Creator.

Domnul este bun, opusul raului. Nu este doar Binele, ci sursa Binelui, izvorul lipsei de rautate. Este bun pentru ca este un loc de scapare, de refugiu, de realimentare, o solutie salvatoare. Pe cei ce se incred in El ii stie, pentru ca acestia iau din infinita putere a Lui (ca si femeia care s-a atins de Hristos si El a zis: "A iesit din Mine o putere”).

Ne cearta, dar nu ne da mortii. Dimpotriva, ne cearta tocmai ca sa scapam de moarte. Aceasta bunatate divina este inainte de timp si peste puterile noastre de masurare si este echilibrata de dreptatea Lui. indemnul biblic ne mobilizeaza sa nu ne lasam biruiti de rau, ci sa biruim raul cu binele.

Scopul precis al bunatatii divine este chemarea inapoi la Tatal, pocainta, renuntarea la calea demonilor si inscrierea pe traiectoria Duhului. Cel mai firesc inceput este spovada pulverizatoare de pacate. Noua ne este aratata aceasta bunatate si ni se cere sa o aratam si altora. Ea este o roada a Duhului si trebuie sa ne luptam pentru a o avea. Crestinii se imbraca ca alesi ai Cerului, cu bunatate, cu blandete si cu rabdare.

Binecuvantarea cereasca este pentru intreaga viata, a celui care o primeste si a urmasilor lui. Domnul a binecuvantat casa egipteanului pentru Iosif, sa binecuvinteze si casa noastra pentru crestinii care se roaga in ea. Vei striga si Domnul te va auzi si te va binecuvanta.

Ce trebuie sa faci ?

Iata:

Imparte painea cu cel flamand.
Rupe lanturile nedreptatii.
Dezleaga lanturile jugului.
Arunca orice urma de rautate.
Imprumuta fara sa te gandesti la dobanda si restituire.
Bucura-te de ziua Domnului prin rugaciuni in lacrimi si prin milostenii.
Impaca-te cu parasul tau.
Sa nu apuna soarele peste supararea ta.
Traieste in simplitate si discretie.

Marius Matei

Despre autor

Marius Matei Marius Matei

Senior editor
264 articole postate
Publica din 29 Octombrie 2010

Pe aceeaşi temă

03 August 2012

Vizualizari: 2602

Voteaza:

Bucuria Invierii din fiecare duminica 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Plante tamaduitoare. Remedii naturale pentru cele mai intalnite boli
Plante tamaduitoare. Remedii naturale pentru cele mai intalnite boli După 30 de ani petrecuți în comuniune cu natura, Nicolae Onu și Mihaela Onu îți arată care sunt plantele tămăduitoare ce alină durerile trupului și suferințele sufletului. De la roinița care liniștește creierul și sufletul, la ciupercile care se luptă cu 73.89 Lei
Icoana Sfintei Treimi a cuviosului Andrei Rubliov sau Celalalt Paraclet
Icoana Sfintei Treimi a cuviosului Andrei Rubliov sau Celalalt Paraclet În acest volum, părintele schimarhimandrit Gabriel Bunge ne oferă tulburătoarea poveste a celei mai faimoase icoane a Ortodoxiei: Troița Cuviosului iconar Andrei Rubliov. Uitat sau deformat în interpretările moderne, secretul teologic și duhovnicesc al 37.00 Lei
Cuvioasa Parascheva. Viata, minunile, acatistul
Cuvioasa Parascheva. Viata, minunile, acatistul Troparul Cuvioasei Întru tine, Maică, cu osârdie s-a mântuit cel după chip, că luând CRucea ai urmat lui Hristos și lucrând ai învățat să nu se uite la trup căci este trecător, ci să poarte grijă de suflet, de lucrul cel nemuritor. Pentru acesta și cu în 16.91 Lei
Mangaiere pentru bolnavi
Mangaiere pentru bolnavi În Condacul al 8-lea din Acatistul Slavă lui Dumnezeu pentru toate putem citi: Cât de apropiat ești de noi în ziua bolii! Tu Însuți îi cercetezei pe cei bolnavi, Tu Însuți Te apleci spre patul celui suferind. Și inima lui stă de vorbă cu Tine. Tu luminezi 31.71 Lei
Viata Maicii Domnului in traditia bizantina
Viata Maicii Domnului in traditia bizantina Relativa puținătate a episoadelor evanghelice care o au în centru pe Maica Domnului reflectă atât centralitatea hristologică a Evangheliei Bisericii, cât și discreția și smerenia exemplară care au caracterizat întreaga existență pământească a Fecioarei 37.00 Lei
Despre Maica Domnului si sfinti
Despre Maica Domnului si sfinti Cuvintele Sfântului Nectarie sunt ­descoperire a învățăturii celei adevărate și ­drept‑slăvitoare și, totodată, izvod de rugăciune necontenită, înăl­țân­du‑ne inimile și cugetele la Dumnezeu spre a primi vindecare, luminare și întărire.  15.86 Lei
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos Sfântul Munte se aseamănă unui stup. Așa cum în acesta există cuiburi de albine, tot astfel şi în Athos – multe chilii monahale. Şi, precum în stup fără încetare zumzăie albinele, tot la fel şi în Athos monahii, ziua şi noaptea, rostesc psalmi şi imnuri 47.57 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact