Despre indumnezeirea omului si luarea de fiinta

Despre indumnezeirea omului si luarea de fiinta

Citeam la Eschil: “a suferi spre a înţelege” şi mă întrebam dacă nu se poate altfel. Eu aş fi spus: doar cel care suferă înţelege! Dar prin suferinţa de care am avut parte în tinereţea mea am înţeles că Eschil avea dreptate, că nu se poate altfel şi că suferinţa asta ţi-e dată, nu îţi poţi provoca tu însuţi suferinţă pentru a înţelege.

M-am întrebat de multe ori de ce trebuie să sufere omul pentru a înţelege. De ce nu e destul să iubească? Poate pentru că iubind şi bucurându-te de iubire trăieşti în sferele înalte ale vieţii, dar nu ajungi la profunzimea ei. În schimb, dacă iubeşti şi nu te bucuri de iubire, ajungi la suferinţă şi prin ea la înţelesuri. Iar înţelegerea lucrurilor lumii poate fi asemuită cu îndumnezeirea omului, cu înălţarea lui deasupra lucrurilor lumii.

Citesc acum la Nae Ionescu: “fericirea adevăratului înţelept stă în cunoaşterea adevărată, care e cunoaşterea fiinţei supreme, iar iubirea este forţa în virtutea căreia cunoştinţa urcă trepte din ce în ce mai înalte”. Probabil că Nae Ionescu nu se referea aici la iubirea lumii, ci la iubirea cunoaşterii, la iubirea fiinţei supreme, adică la iubirea lui Dumnezeu. Pentru că, spune el mai departe, “a iubi pot numai înţelepţii, filosofii, şi numai urcând treptele cunoaşterii”. Şi asta e adevărat. Dacă toată lumea e în stare să iubească, “a iubi pot numai înţelepţii”, pentru că numai ei înţeleg iubirea ca fiind esenţa vieţii.

Astfel, ceea ce părea a fi o contradicţie între aserţiunea lui Eschil şi spusele lui Nae Ionescu, devine o completare: “a suferi spre a înţelege şi a înţelege pentru a iubi”. Iar “dacă ţelul suprem al cunoaşterii este atins, spune mai departe Nae Ionescu, cel care cunoaşte se confundă cu însăşi fiinţa supremă, supremul bine şi supremul frumos”. Are loc, cu alte cuvinte, îndumnezeirea omului, înălţarea lui deasupra lucrurilor lumii. Este nivelul la care a ajuns şi Nietzsche, fără dorinţa sau puterea de a merge mai departe.

Pentru că abia de aici începe o existenţă cu adevărat spirituală. Abia după confundarea cu fiinţa supremă, cel care cunoaşte ia într-adevăr fiinţă, se naşte din sine, prin sine şi pentru sine. Aceasta este adevărata naştere, prin care cel care cunoaşte vine în lume, devine lumină a lumii, spiritul viu care străbate veşnicia. Înţelept şi plin de iubire, el ne dăruieşte înţelepciunea sa şi iubirea ca şi cum şi le-ar dărui sieşi. Iar nouă nu ne rămâne decât să fim asemenea lui.

Nicolae SILADE

Despre autor

Nicolae Silade Nicolae Silade

Colaborator
7 articole postate
Publica din 30 Aprilie 2014

Pe aceeaşi temă

09 Martie 2015

Vizualizari: 1344

Voteaza:

Despre indumnezeirea omului si luarea de fiinta 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact