Despre indumnezeirea omului si luarea de fiinta

Despre indumnezeirea omului si luarea de fiinta

Citeam la Eschil: “a suferi spre a înţelege” şi mă întrebam dacă nu se poate altfel. Eu aş fi spus: doar cel care suferă înţelege! Dar prin suferinţa de care am avut parte în tinereţea mea am înţeles că Eschil avea dreptate, că nu se poate altfel şi că suferinţa asta ţi-e dată, nu îţi poţi provoca tu însuţi suferinţă pentru a înţelege.

M-am întrebat de multe ori de ce trebuie să sufere omul pentru a înţelege. De ce nu e destul să iubească? Poate pentru că iubind şi bucurându-te de iubire trăieşti în sferele înalte ale vieţii, dar nu ajungi la profunzimea ei. În schimb, dacă iubeşti şi nu te bucuri de iubire, ajungi la suferinţă şi prin ea la înţelesuri. Iar înţelegerea lucrurilor lumii poate fi asemuită cu îndumnezeirea omului, cu înălţarea lui deasupra lucrurilor lumii.

Citesc acum la Nae Ionescu: “fericirea adevăratului înţelept stă în cunoaşterea adevărată, care e cunoaşterea fiinţei supreme, iar iubirea este forţa în virtutea căreia cunoştinţa urcă trepte din ce în ce mai înalte”. Probabil că Nae Ionescu nu se referea aici la iubirea lumii, ci la iubirea cunoaşterii, la iubirea fiinţei supreme, adică la iubirea lui Dumnezeu. Pentru că, spune el mai departe, “a iubi pot numai înţelepţii, filosofii, şi numai urcând treptele cunoaşterii”. Şi asta e adevărat. Dacă toată lumea e în stare să iubească, “a iubi pot numai înţelepţii”, pentru că numai ei înţeleg iubirea ca fiind esenţa vieţii.

Astfel, ceea ce părea a fi o contradicţie între aserţiunea lui Eschil şi spusele lui Nae Ionescu, devine o completare: “a suferi spre a înţelege şi a înţelege pentru a iubi”. Iar “dacă ţelul suprem al cunoaşterii este atins, spune mai departe Nae Ionescu, cel care cunoaşte se confundă cu însăşi fiinţa supremă, supremul bine şi supremul frumos”. Are loc, cu alte cuvinte, îndumnezeirea omului, înălţarea lui deasupra lucrurilor lumii. Este nivelul la care a ajuns şi Nietzsche, fără dorinţa sau puterea de a merge mai departe.

Pentru că abia de aici începe o existenţă cu adevărat spirituală. Abia după confundarea cu fiinţa supremă, cel care cunoaşte ia într-adevăr fiinţă, se naşte din sine, prin sine şi pentru sine. Aceasta este adevărata naştere, prin care cel care cunoaşte vine în lume, devine lumină a lumii, spiritul viu care străbate veşnicia. Înţelept şi plin de iubire, el ne dăruieşte înţelepciunea sa şi iubirea ca şi cum şi le-ar dărui sieşi. Iar nouă nu ne rămâne decât să fim asemenea lui.

Nicolae SILADE

Despre autor

Nicolae Silade Nicolae Silade

Colaborator
7 articole postate
Publica din 30 Aprilie 2014

Pe aceeaşi temă

09 Martie 2015

Vizualizari: 1326

Voteaza:

Despre indumnezeirea omului si luarea de fiinta 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos Cu adevărat, Iuliana a dobândit puteri suprafirești prin harul lui Dumnezeu. A biruit legile firii, a rămas nevătămată de foc și de plumbul topit, a fost tămăduită în chip minunat după ce chinuri înfricoșătoare i‑au mutilat trupul. A cucerit inimile 15.86 Lei
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul Scrierile și tradiția ascetică ne sunt necesare și nouă, celor ce suntem „în lume”. Se poate ca monahii și monahiile să aprofundeze viața duhovnicească în cele mai mici amănunte și să se dedice cu totul acestei lupte, dar și noi, cei „din lume”, avem 22.00 Lei
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine În această culegere veți găsi ­reunite 101 pilde despre ru­gă­ciu­ne, despre țelul și sensul vieții, de­spre dragoste și îndreptarea vieții noastre - un adevărat tezaur de mărturii minunate ce adeveresc puterea adu­că­toare de sfințenie a nevoinței 13.00 Lei
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX Tâlcuirea la Apocalipsă a Sfântului Ermoghen este o neprețuită călăuză către Lumină și Adevăr, căci, prin cuvinte puține și limpezi, ni se deschide fiecăruia drum către noima adâncă și lucrătoare a cuvintelor grăite de 34.00 Lei
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului „Eu sunt gângav și, vai, slab cu mintea când vreau să vorbesc despre Preasfânta Maică a lui Dumnezeu... Dacă fiecare atom al meu ar începe să grăiască în graiul heruvimilor și serafimilor, nici pe de-aproape n-aș putea să o 33.83 Lei
Din vistieria inimii mele
Din vistieria inimii mele Cartea aceasta este pregătită anume pentru tine. Din clipa în care o vei citi, ea nu va mai fi numai a mea, ci va fi și a ta.. Cele din "vistieria inimii mele" vor intra și în "vistieria inimii tale"... 50.74 Lei
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian În cuprinsul acestei cărți, totul este natural, totul este lin și liniștit; totul este în carte cum a fost în realitate. Pe parcursul expunerii mele, am vibrat adeseori, împreună cu cei ce esrau de față, la înregistrare. În cuprinsul acestei cărți, am dat 50.74 Lei
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre Domnul Iisus a venit pe pământ ca doctor pentru cei ce au trebuință de vindecare, pentru cei suferinzi, care poartă în pieptul lor o inimă înfrântă și tăiată-împrejur. El a luat asupra Sa firea omenească, cu toate ale sale, în afară de păcat. 25.37 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact