Doi vrajmasi are omul

Doi vrajmasi are omul

Şi dacă ne pierdem drumul? Şi dacă, să presupunem, îl stabilim pe Hristos ca scop al vieţii noastre, dar pe parcurs ne pierdem drumul, ce se întâmplă? Răspunsul este simplu.

Cădem de o mie de ori şi ne ridicăm de o mie şi una de ori.

Viaţa nu este o cursă de viteză. Viaţa este un maraton. Un maraton plin de obstacole, curse şi răutăţi. Un maraton plin de osteneală, de sânge, de lacrimi şi sudoare.

Să aşteptăm să mergem pe acest drum fără să cădem, fără să ne clătinăm, fără să greşim, fără să ne pierdem la un moment dat, este cel puţin nepotrivit. Este utopic.

De asemenea, să credem că, întrucât L-am stabilit pe Hristos ca scop al vieţii, nu vom avea ispite şi greutăţi, nu corespunde cu realitatea. Am putea spune că aşa ceva este neortodox. Nepatristic. Chiar dacă nu avem cunoştinţe adânci de teologie.

Viaţa este grea.

Cu atât mai mult pentru un om care a ales să meargă cu consecvenţă faţă de şinele său şi faţă de alegerile sale.

Iar dacă la un moment dat ne pierdem drumul, nu se întâmplă ceva cumplit şi groaznic. Il vom căuta şi îl vom regăsi.

Doi sunt vrăjmaşii pe care-i are omul, omul bine intenţionat, în legătură cu scopul său. Primul este necunoaşterea, iar al doilea deznădejdea.

Atunci când spunem necunoaştere, nu ne referim la nivelul de educaţie sau la inteligenţă. Hristos nu este privilegiul celor „deştepţi". Atunci când spunem necunoaştere ne referim la necunoaşterea care rezultă din lene. Din confort. Din trândăvie.

Se poate ca un om să vrea să caute, să afle, să vadă pentru ce trăieşte, pentru ce există, dar să-i fie lene să facă asta. Să nu dorească să se zorească.

Să nu dorească să insiste. Să nu dorească să pună umărul. Şi astfel zilele şi orele lui trec inutil, fără vitalitate, fără scânteie, fără sporire. Şi deşi se poate ca în cuvintele sale să fie binevoitor, lenevia îl ţine pe loc. Lenevia lui este motivul pentru care se află în necunoaştere. Lenevia şi confortul său.

Ca în legenda lui Esop cu iepurele şi broasca ţestoasă. Iepurele stătea la umbră şi îşi spunea: „Am încă timp...". N-a alergat, n-a luptat, nu s-a stresat, şi în felul acesta a pierdut cursa. Aşa păţim şi noi, oamenii, în viaţă. Poate că vrem. Poate că avem intenţii bune. Poate că spunem: „Bine zice Hristos şi Biserica", dar avem încă timp. Să mai treacă timpul şi vedem. Vom vedea ce-o să facem pe parcurs.

Pe de altă parte, avem un vrăjmaş mai viclean. Mai şiret. Mai dificil. Un vrăjmaş la care trebuie să fim deosebit de atenţi. Cu care nu-i bine să te joci. Şi acesta este deznădejdea.

Tradiţia spune că diavolul, pe cel pe care nu-l poate birui prin mândrie, îl biruie prin deznădejde. Şi aşa este.

Deznădejdea e lucru greu. E cancer. Vierme. Omul poate să caute şi să-L pună pe Hristos cu consecvenţă ca scop al vieţii lui. Să-şi stabilească şi obiectivele şi să pornească.

Şi fie din oboseală, fie din neatenţie, fie din cauza alegerilor rele, fie din mândrie, omul la un moment dat calcă strâmb şi cade.

Cade şi îşi pierde scopul.

Şi se apucă de alte lucruri.

Şi, lăsând la o parte lupta lui, acum începe să alerge după bani, după slavă lumească, după sex, după tot felul de plăceri şi dependenţe. Şi nu doar că aleargă după ele. Aleargă după ele şi le îndumnezeieşte. Face ceea ce am spus mai sus. Incearcă să găsească substituenţi pentru a acoperi golul său existenţial. Poate că momentan se simte odihnit, dar dacă nu va găsi hrană consistentă să mănânce, la un moment dat se va îmbolnăvi.

Să spunem deci că omul acesta „îşi vine în sine" (Luca 15,17). Că la un moment dat îşi revine, vede ce a făcut şi se necăjeşte.

Exact acel punct este un punct de cotitură. Un punct în care omul trebuie să-şi adune tot curajul, toate puterile care i-au mai rămas şi să facă trecerea.

Să spună „am păcătuit" şi să înceapă iarăşi lupta de la capăt.

Una din persoanele dragi mie este Apostolul Petru. Mereu m-a fermecat temperamentul lui.

Nu digera nimic.

Era direct, cu patimă în el, cu caracter aspru. In ochii mei mi-l imaginez ca un gigant. Om măreţ. Viteaz.

Petru şi-a găsit scopul vieţii.

Trăia pentru Hristos, încă înainte ca Hristos să învie.

Chiar dacă nu înţelegea bine ce se întâmplă. Trăia pentru Hristos cu toată fiinţa lui. Cu toată puterea sufletului său.

Atunci când Hristos i-a adunat pe ucenicii Lui şi le-a spus: „Voi toţi vă veţi sminti întru mine..." (Matei 26, 31), Petru şi-a ieşit din minţi.

„Dacă toţi se vor sminti întru Tine, eu niciodată nu mă voi sminti" (Matei 26,33), I-a spus lui Hristos. Şi totuşi. L-a părăsit. S-a lepădat de El.

S-a lepădat de el în faţa unui copilaş. A unei fetiţe. Ce a făcut Petru acolo?

A călcat strâmb. Şi-a pierdut destinaţia. Şi totuşi. N-a renunţat. A plâns. S-a pocăit. Şi a început să lupte de la capăt (Matei 26, 69-75). De partea cealaltă pe cine avem?

Il avem pe Iuda. Acesta L-a trădat pe Hristos. Şi el S-a lepădat de Acela.

Şi Iuda şi-a dat seama de greşeala lui. Dar cu toate acestea, nu şi-a schimbat viaţa. N-a făcut trecerea. N-a luptat să-şi regăsească drumul şi scopul.

Ceea ce suntem chemaţi să facem noi este să alegem.

Să alegem cu cine vrem să ne asemănăm. Să alegem ca cine vrem să devenim.

Ca Petru sau ca Iuda.

Atunci când începi să lupţi cu consecvenţă, să te gândeşti Ia următorul lucru: Oricât de strâmb ar merge lucrurile, oricâte greşeli ai face, oricâte căderi ai avea, mereu există posibilitatea întoarcerii. Mereu există nădejde.

Elefterios G. Elefteriadis

Fragment din cartea "Spune-mi un motiv să trăiesc", Editura Egumenita

Cumpara cartea "Spune-mi un motiv să trăiesc"

 

07 Octombrie 2022

Vizualizari: 1083

Voteaza:

Doi vrajmasi are omul 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Luminile Marilor Sarbatori ale Bisericii. Predici la Praznicele Imparatesti
Luminile Marilor Sarbatori ale Bisericii. Predici la Praznicele Imparatesti Marile Sărbători ale Bisericii sau Praznicele Împărăteşti sunt timp binecuvântat de Dumnezeu, sfinţit şi sfinţitor, pentru omul credincios, în care lumina vieţii veşnice din Împărăţia cerurilor străpunge cotidianul obișnuit. Din punct de vedere teologic, 50.00 Lei
Teologia celor trei zile
Teologia celor trei zile În lucrarea sa, Hans Urs von Balthasar dezvoltă o reflecție profundă asupra misterului celor trei zile sacre - Vinerea Mare, Sâmbăta Mare și Duminica Învierii - oferind o viziune teologică unificatoare asupra pătimirii, morții și învierii lui Hristos 51.80 Lei
Tara Sfanta. Locuri si Biserici crestine
Tara Sfanta. Locuri si Biserici crestine O nouă carte despre Țara Sfântă, în era internetului, la doar un click distanță de sursa informativă “supremă” – Wikipedia? La prima vedere, pare un demers inutil, însă experiența (co)organizării mai multor pelerinaje m-a convins asupra însemnătății, ba 51.80 Lei
7 dimineti cu Parintele Staniloae - convorbiri realizate de Sorin Dumitrescu
7 dimineti cu Parintele Staniloae - convorbiri realizate de Sorin Dumitrescu 7 dimineți din veșnicie La 10 septembrie 1992 se lansa cu mare fast, în grădina schitului Darvari din București, o carte „iconică”: 7 dimineți cu părintele Stăniloae, un volum de convorbiri realizate de Sorin Dumitrescu, îngrijit de subsemnatul. A fost 37.00 Lei
Rugaciunea. O introducere
Rugaciunea. O introducere Rugăciunea ne fascinează. Studiile arată că până şi ateii şi agnosticii se roagă uneori. Dar ce anume este rugăciunea? Cum „,funcționează”? Și care sunt modalitățile, testate în timp, de a o practica? Cartea ne oferă o colecție de reflecții profunde, dar 37.00 Lei
Parintele Serafim Duhovnicul. File din viata si activitatea unui sfant contemporan
Parintele Serafim Duhovnicul. File din viata si activitatea unui sfant contemporan În contextul anului proclamării canonizării Sfântului Cuvios Serafim cel Răbdător de la Sâmbăta de Sus, binecuvântăm apariția acestei cărți, prin care Părintele Teofil Grigore Slevaș ne pune în față o pildă frumoasă ce impresionează și edifică. Citind-o, 54.97 Lei
Dimensiunea misionara a monahismului in Biserica
Dimensiunea misionara a monahismului in Biserica Această carte intitulată Dimensiunea misionară a monahismului în Biserică. Repere paradigmatice ale monahismului primar reflectate în misiunea monahismului ortodox în secolele XX-XXI, scrisă de părintele protosinghel Serafim Crucianu, își propune să ne 45.00 Lei
Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact