Evanghelia dupa Luca

Evanghelia dupa Luca

Evanghelia dupa Luca

 

A treia Evanghelie canonica recunoscuta de Biserica este Evanghelia dupa Luca. Este cea mai mare dintre Evanghelii, caci desi cuprinde numai 24 de capitole, fata de 28 ale lui Matei, are cele mai multe versete. Evanghelia a treia a fost scrisa de me­dicul Luca (Col. 4, 14).

 

Lucanus sau prescurtat Luca era originar din Antiohia Siriei, oras vestit prin scolile si cultura sa. Aici invata si isi face educa­tia viitorul Evanghelist. In tinerete, el se ocupa cu filosofia, si apoi studiaza medicina. Potrivit traditiei, a fost si pictor. El ar fi pictat icoana Maicii Domnului. Scrierile sale - Evanghelia a treia si Faptele Apostolilor - ne arata un foarte bun cunoscator al limbii grecesti,  un stilist desavarsit, orientandu-se in mod deosebit in elaborarea cronologica si istorica a cartilor sale.

 

Dupa traditie, Evanghelistul Luca a facut parte din cei 70 de ucenici ai Mantuitorului, ipoteza bazata pe faptul ca doar el mentioneaza trimiterea celor 70 la misiune (Luca 10, 1-24).

 

Insa este cel mai sigur ca a fost un prozelit si a trecut apoi la crestinism. Evanghelistul Luca a fost  ucenic apropiat, dezinteresat si sincer al Sfantului Pavel a carui invatatura si-a insusit-o si ale carui misiuni le-a redat cu  rara fidelitate.

 

Dupa moartea Apostolului, se crede ca Luca ar fi predicat Evanghelia in Dalmatia, Galia, Italia si Macedonia si a murit in Ahaia, la o varsta inaintata, 73-84 de ani, unde a desfasurat o activitate intensa. In anul 357 osemintele sale au fost transportate la Constantinopol din ordinul imparatului Constantiu si depuse la Biserica Sfintii Apostoli.

 

Un document de mare valoare, anume Fragmentul  Muratori, de la sfarsitul secolului II atribuie Evanghelia a treia lui Luca, medicul si colaboratorul Sfantului Pavel. El se afla si in Lista canonica a Sfintilor Parinti: Atanasie cel Mare, Chiril al Ierusalimului si Grigore de Nazianz.

 

In mod indirect, se poate dovedi autenticitatea Evangheliei din folosirea si citarea ei de Parintii Apostolici: Clement Romanul, Ignatiu, Policarp, Epistola lui Barnaba si Iustin Martirul.

 

Evanghelia dupa Luca - Limba

 

Evangheliei este greaca, dialectul comun, la fel cu toate celelalte Evanghelii. O limba curata, eleganta, inlaturand ebraismele grele. Este un artist al cuvantului.

 

Evanghelia dupa Luca - Locul

 

Locul unde a fost scrisa Evanghelia a fost Roma. Aceasta o deducem din faptul ca ea este dedicata lui Teofil, "prea puternicul" din Roma. Deci, nu putea fi scrisa in Palestina, cum pretind unii. Evanghelia a fost scrisa in anul 63, cu putin inainte de Faptele Apostolilor.

 

Evanghelia dupa Luca - Destinatarul

 

Destinatarul Evangheliei este un oarecare Teofil, patrician roman, trecut de curand la crestinism. (Luca 1,1-4)

 

Scopul este intarirea acestuia in credinta primita, instruirea asupra invataturii la care aderase. El doreste sa-l convinga ca viata si faptele Domnului Hristos sunt adevarate, istorice, petrecute in fata multor martori oculari, care le-au vazut si traiesc si asupra carora el a facut amanuntite cercetari. Totodata, Sfantul Evanghelist Luca   scrie Evanghelia si cu scopul de a arata universalismul religiei crestine.

 

Evanghelia dupa Luca - Planul Evangheliei

 

Ea cuprinde 24 de capitole si se imparte in patru parti, precedate de un prolog: Partea I (cap. 1-2). Aici avem un prolog (1, 1-4) unde se arata destinatarul si scopul scrierii.

Urmeaza Partea I, dupa prolog cap. l, 5-11, care este proprie numai lui Luca, referitoare la bunavestirea si nastera Sfantului Ioan Botezatorul si a Domnului Hristos, precum si la copilaria acestuia din urma.

Partea a II-a (cap. 3-9, 50) istoriseste activitatea Mantuitorului in Galileea.

Partea a III-a (cap. 9, 51 - 19, 27) descrie activitatea Domnului Hristos desfasurata in Pereea si in drum spre Ierusalim .

Partea a IV-a (cap. 19, 28 - 24) expune activitatea Dom­nului in Ierusalim, Patimile, Moartea, invierea si inaltarea Sa la cer, planul este a asemanator in general cu al Evanghelistului Marcu, cu unele ccompletari si omisiuni.

 

Importanta Evangheliei. Evanghelistul Matei descrie pe Domnul Hristos ca adevaratul Mesia, Cel ce a implinit profetiile Vechiului Testament; Cel in­fatisat de Marcu este Fiul lui Dumnezeu, dovedit prin minunile pe care le savarseste; Cel zugravit de Sfantul Luca este Fiul Omului, Care a patimit si moarte pentru mantuirea tuturor oame­nilor, indiferent de nationalitate sau observarea legilor. Caci tema Evangheliei Sale este universalitatea religiei crestine (24, 46-47) accentuata mai mult decat la primii evanghelisti (cf. Matei 28, 19; Marcu 16, 15).

 

Invataturi dogmatice: Bunavestirea Nasterii Domnului facuta de arhanghelul Gavriil Sfintei Fecioare, deci Nasterea supranaturala (1, 28-38); Nasterea supranaturala a Domnului Hristos confirmata de ingeri (2, 10, 13); Taierea imprejur a Mantuitorului (2, 21) si prezen­tarea la templu la patruzeci de zile (2, 22-35); invierea Domnu­lui, confirmata prin aratarea la doi ucenici, in drum spre Emaus (24, 13-33); proslavirea Mantuitorului prin inaltarea Sa la cer (24,51-52).

Instituirea Sfintei Euharistii descrisa mai complet (22, 15-20); supracinstirea Maicii Domnului (1, 28; 1, 42; 1, 48); existenta ingerilor buni (1, 13, 28; 2, 9, 13) si a ingerilor rai si biruinta asupra lor (10, 17-18); cinstirea sfintilor (16, 22-24); judecata particulara (16, 22-31).

 

Invataturi morale: con­damnarea bogatiilor si a celor bogati (6, 24; 14, 13-21; 16, 13-14; 16, 19-31); condamnarea mandriei (3, 8; 18, 14); drep­tatea sociala (3, 12-14); ferirea de lacomie (18, 25); recoman­darea milosteniei (6, 34); valoarea pocaintei (15, 7-8; 15, 9; 15, 15-32; 19, 8; 23, 42); straduinta in rugaciune (11, 8-9; 18, 1-8); recomandarea recunostintei (17, 16-18); rugaciunea neincetata dupa exemplul Mantuitorului (3, 21; 5, 16; 6, 12; 9, 28).

 

Simbolul Evangheliei este un taur, pentru ca Evanghelia a treia incepe cu vestirea  lui Zaharia, care era preot la templu si tamaia si unde se aduceau jertfe de animale, despre Nasterea Sfantului Ioan Botezatorul.

 

Pe aceeaşi temă

31 Ianuarie 2014

Vizualizari: 33783

Voteaza:

5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Duhul Sfant si unitatea Bisericii. „Jurnal” de Conciliu
Duhul Sfant si unitatea Bisericii. „Jurnal” de Conciliu Ce altceva reprezintă reflecția sa teologică, pledoaria pentru dialog, efortul de a face posibile întâlniri și de a transmite chipul lăuntric al Ortodoxiei în lumea care-l ignora, decât o mărturie a celui care ascultă planul lui Dumnezeu? Viața tânărului 50.00 Lei
„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice
„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice Ce este „regula de aur”? Este o normă etică, o idee, o recomandare și chiar o poruncă care se regăsește în multe mitologii, religii și filosofii ale lumii. Părintele Dumitru Beșliu invocă în cartea sa în primul rând creștinismul. Trimiterile precise sunt 79.29 Lei
Din invataturile Ortodoxiei
Din invataturile Ortodoxiei Cartea de fata aduce in fata cititorilor ei cateva teme foarte importante si necesare pentru viata crestinului ortodox. Viata spirituala a fiecarui credincios trebuie sa fie impodobita, pe langa virtuti, si de o cunoastere temeinica a invataturii de 52.86 Lei
In singuratatea mintii mele
In singuratatea mintii mele „Bucuria de a te exprima, trufia pe care ți-o dă cuvântul domesticit, gata să și se supună, senzația că el este treapta care te poartă în locul acela înalt, la care îți faci uneori iluzia că doar tu poți ajunge. Știu, desigur, că prin cuvânt noi despărțim 78.23 Lei
Vinovatia. O introducere contemporana
Vinovatia. O introducere contemporana Ce este vinovăția? O povară inutilă, sau o resursă fundamentală pentru sănătatea noastră psihică și morală?Într-o societate în care rușinea a luat locul vinovăției, iar autocritica e tot mai des înlocuită de victimizare, Donald L. Carveth ne propune o 42.18 Lei
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului Manfred Spitzer este un expert recunoscut în rețelele neuronale – fundamentul inteligenței artificiale. Cartea de față adună toate informațiile relevante existente pe această temă, punându-le într-o perspectivă realistă: se pot face multe speculații cu 67.66 Lei
De altundeva, Revelatia
De altundeva, Revelatia Revelații am avut cu toții: ieșind din insignifianța cotidiană, ele singure, de neuitat, decid viața noastră. Dar ce înseamnă revelația nu știm, pentru că nu se poate nici comanda, nici reproduce ca un obiect. Rămânem astfel muți în fața a ceea ce ne 79.29 Lei
Mistica ortodoxa. Stiinta indumnezeirii omului. Stiinta sfintilor
Mistica ortodoxa. Stiinta indumnezeirii omului. Stiinta sfintilor Acest curs de mistică ortodoxă a fost audiat de către unii sfinți canonizați de curând de către Biserica Ortodoxă Română, pe care i-a hrănit cu „jăratic ceresc”, deschizându-le calea către curățire, iluminare și îndumnezeire, deci către SINAXAR (a se 75.06 Lei
Fericirea altfel
Fericirea altfel „Această carte are cutezanța de a promite și de a oferi rețeta unei adevărate fericiri: Fericirea altfel. Dar pentru ca să descoperi această rețetă, mai întâi ea te cheamă într-o călătorie. Trebuie să parcurgi un drum lung dar spectaculos. Un drum cu 84.57 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact