Furtul de Sfinte Moaste

Furtul de Sfinte Moaste

Furtul de Sfinte Moaste, precum si falsificarea unora dintre acestea, nu constituie o noutate a zilelor noastre. Asemenea furturi au existat inca din secolele primare, cand cultul martirilor ocupa un loc deosebit de important in comunitatile crestine locale.

Furtul de Sfinte Moaste este o fapta imorala, ea incalcand atat poruncile Decalogului, care interzic furtul si ravnirea lucrurilor care nu ne apartin - "Sa nu furi! (...) Sa nu doresti nimic din cate are aproapele tau!" (Iesire 20, 15, 17) - cat si porunca dragostei, care interzice supararea si intristarea celui de langa noi.

Furtul de Sfinte Moaste

Deoarece posesia moastelor unui sfant martir constituia una dintre cele mai mari binecuvantari pentru o biserica locala, inca din secolul al IV-lea, cand persecutiile au umplut Biserica lui Hristos de mucenici, in intreaga lume a inceput o cautare asiduua a Sfintelor Moaste. Localitatile care au reusit sa adune cele mai multe asemenea odoare sfinte au fost marile centre urbane, precum Antiohia, Cezareea, Constantinopol, Alexandria si Roma.

Sfintele Moaste, indeobste cunoscute ca fiind tamaduitoare si facatoare de minuni, aduceau o nespusa faima si bogatie manastirii sau bisericii unde acestea erau pastrate. Astfel, precum era si de asteptat, fiind aprinsi insa mai mult de dorinta de imbogatire, in cautarea de Sfinte Moaste au pornit si oameni lipsiti de evlavie. Unii dintre acestia savarseau asemenea fapte din lipsa de frica de Dumnezeu, in timp ce altii le savarseau dintr-o iubire de Dumnezeu gresit manifestata.

Inca din cele mai vechi timpuri insa, nimeni nu a avut voie sa-si bata joc de cele sfinte. Astfel, datorita aparitiei fugare a unor "moaste" neautentice, ale unor morminte martirice fictive, precum si a altor asemenea abuzuri, mai multi episcopi si sinoade ale vremii au luat hotarari aspre in privinta autenticitatii Sfintelor Moaste. Un sinod local tinut in Africa, la inceputul secolului al V-lea, condamna categoric acele "morminte de martiri" ridicate pe baza unor pretinse revelatii sau in urma vederii unor lumini supranaturale.

Canonul 83 al celui de-al optulea Sinod local din Cartagina (419), facand referire la "mucenicii inchipuiti", afirma: "Asijderea s-a hotarat ca pretutindeni altarele care sunt ridicate prin tarini si prin vii, ca si cum intru pomenirea mucenicilor, in care insa nu se dovedeste a fi asezat nici un trup, nici moaste ale mucenicilor, de este cu putinta, sa se distruga de catre episcopii locali, iar daca aceasta nu se poate face din cauza tulburarilor poporului, totusi sa se admonesteze gloatele, ca sa nu se adune la acele locuri. Si pentru ca cei ce cugeta drept cu nici o superstitie sa nu se lege de aceste locuri, nicidecum sa nu se savarseasca acolo pomenirea mucenicilor, decat numai daca ar fi vreun trup sau oarecare ramasita de-a mucenicilor ori daca s-a predanisit in vechime in chip demn de incredere ca acolo ar fi fost domiciliul de origine, sau al mosiei, sau al patimilor vreunui martir; iar toate celelalte, care se ridica oriunde in urma visurilor si descoperirilor false ale unor oameni, in tot chipul trebuiesc inlaturate."

Pana prin secolele V-VI, cand s-au inmultit invaziile si atacurile barbare asupra Apusului crestin, Moastele mucenicilor se aflau inca in mormintele lor, in satele si catacombele unde acestia au primit moartea martirica. Din acest moment, spre a fi ferite de profanarea barbara, Sfintele Moastele au inceput a fi asezate in bisericile principale din marile orase. Cu aceasta ocazie, pentru a avea strans unite in jurul ei noile popoare convertite, Roma a daruit trupuri de martiri mai multor localitati importante din Galia, Germania, Anglia etc. Astfel, prin secolele IX-XI, furtul de Sfinte Moaste si unele abuzuri au reaparut in Apus. Un caz renumit este cel al diaconului Deudona, paznicul "Catacombelor Sfintilor Marcelin si Petru", din Roma, care a vandut in Germania mai multe trupuri de sfinti mucenici.

Furtul de Sfinte Moaste este o fapta imorala, ea incalcand atat poruncile Decalogului, care interzic furtul si ravnirea lucrurilor care nu ne apartin - "Sa nu furi! (...) Sa nu doresti nimic din cate are aproapele tau!" (Iesire 20, 15, 17) - cat si porunca dragostei, care interzice supararea si intristarea celui de langa noi.

Furtul de Sfinte Moaste poate fi savarsit de catre doua categorii de oameni, de la doua categorii de posesori: de crestini (dintr-o oarecare evalvie) sau de necrestini (pentru a le vinde scump), de la crestini sau de la pagani. Daca furtul de odoare sfinte de la pagani ar putea fi oarecum justificat, desi nu este, furtul de la crestini ramane insa intru totul nejustificat.

Furtul ramane furt insa indiferent de motivatia care il fundamenteaza. Astfel, chiar furtul unor Sfinte Moaste din mana paganilor, spre a nu le profana, ramane furt, binestiind ca de multe ori Moastele au fost cumparate de la pagani cu saci de aur, evitandu-se astfel furtul si complicatiile ulterioare.

Cu toate acestea, in randul celor care au furat Sfinte Moaste, s-au numarat adesea si oameni numiti a fi credinciosi. Unii ca acestia savarseau deci o fapta imorala in numele credintei, fiind constienti de faptul ca in urma faptei lor, o intreaga comunitate avea sa fie lasata prada intristarii. Succesul furtului indica celor in cauza faptul ca sfantul respectiv a binecuvantat fapta lor. Pentru aceasta, unele asemenea furturi au fost numite "mutari de moaste".

Teodor Danalache

Furtul de Sfinte Moaste

Despre autor

Teodor Danalache Teodor Danalache

Senior editor
718 articole postate
Publica din 30 Iulie 2009

Pe aceeaşi temă

27 Iulie 2012

Vizualizari: 4576

Voteaza:

Furtul de Sfinte Moaste 5.00 / 5 din 2 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Sfintii Parinti despre Moartea si Invierea Domnului
Sfintii Parinti despre Moartea si Invierea Domnului Vazut‑ai ca de acum moartea se numeste pretutindeni „adormire” si „somn” si ca ceea ce mai‑nainte de aceasta îsi avea fata înfricosata s‑a facut lesne defaimata acum, dupa învierea lui Hristos? Vazut‑ai cît de stralucita este biruinta învierii?! Pentru în 50.00 Lei
Eroii credintei. Povestiri si intamplari de folos din vietile sfintilor marturisitori canonizati in anul 2025
Eroii credintei. Povestiri si intamplari de folos din vietile sfintilor marturisitori canonizati in anul 2025 Eroii credinței. Povestiri și întâmplări de folos din viețile sfinților mărturisitori canonizați în anul 2025 Sfințenia constă în sălășluirea lui Dumnezeu în sufletul tău încă din viața aceasta pământească. Cum se face acest lucru? Prin iubirea 12.00 Lei
Crestinismul timpuriu si paideia greaca
Crestinismul timpuriu si paideia greaca Întâlnirile istorice dintre două mari culturi trezesc mereu o curiozitate febrilă, iar interesul este și mai pregnant atunci când ambele părți revendică universalitatea mesajului lor, așa cum au făcut-o gândirea greacă și, mai apoi, creștinismul. Ultima 40.00 Lei
Paza celor cinci simturi
Paza celor cinci simturi Cel ce nu vede, nici nu aude, nici nu simte în chip duhovnicesc este mort (Grigorie Sinaitul). Dacă vrei să fii cu adevărat viu, apleacă-te asupra acestei cărți. Paza simțurilor. Nu e o carte obișnuită. Nu e o carte ce se citește o singură dată. E o carte 38.00 Lei
Ecoul padurii
Ecoul padurii În timpul Războiului din Vietnam, un operator al forțelor aeriene cade din cer și totuși supraviețuiește, fiind salvat de crengile unui smochin străvechi. În Iowa, cu o zi înainte de ajunul Crăciunului, un tânăr artist moștenește albumul cu fotografii 89.86 Lei
Cealalta fiica
Cealalta fiica „În aceste pagini pline de curaj, Annie Ernaux își arată din plin talentul inimitabil.“ - Le Monde Yvetot, o duminică de august din anul 1950. Annie are zece ani și se joacă de-a prinselea cu o altă fetiță, în bătaia soarelui, pe aleea de pietriș din 58.14 Lei
Mici experimente. Cum sa traiesti liber intr-o lume obsedata de obiective
Mici experimente. Cum sa traiesti liber intr-o lume obsedata de obiective Această carte nu este o rețetă pas-cu-pas pentru a-ți atinge un anumit obiectiv, ci oferă un set de instrumente pe care le poți adapta ca să-ți descoperi și să-ți atingi propriile obiective – mai ales dacă acestea nu se încadrează în ambițiile sugerate 62.37 Lei
Minighid de comportament investitional. Cum sa nu-ti fii cel mai mare dusman
Minighid de comportament investitional. Cum sa nu-ti fii cel mai mare dusman Minighidul de comportament investițional o să vă călăuzească într-un tur organizat de inspectare a celor mai des întâlnite provocări comportamentale și capcane mentale pe care le întâmpină investitorii, oferindu-vă și strategiile necesare pentru a 58.14 Lei
Cele mai frumoase predici ale Parintelui Galeriu
Cele mai frumoase predici ale Parintelui Galeriu La peste douăzeci de ani de la trecerea la cele veșnice a Părintelui Constantin Galeriu, Editura Lumea Credinței, pe urma revistei care s-a străduit să-i cultive constant memoria, oferă celor ce l-au ascultat pe Părintele și îi duc dorul, ca și celor ce 25.37 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact