Invierea Domnului - primavara eterna a vietii

Invierea Domnului - primavara eterna a vietii

Primavara eterna

Invierea Domnului Iisus Hristos a adus omenirii, din noaptea veacurilor, un rasarit nou de Soare Divin, de lumina duhovniceasca, de iubire de oameni, de frumuseti suprafiresti si de nadejde sfanta a unei vieti cu Dumnezeu in eternitatea cerului. La orizontul pamantenilor au aparut, cu Invierea Domnului, zarile vesnicei primaveri, in care nu-s nici zapuselile verii cu inferbantarile pacatelor, nici jelaniile crepusculare ale toamnelor, in care campiile se pustiesc si rodurile cu frumusetile si dulcetile lor cad si se topesc, nici gerurile iernii cu troienele zapezilor, care micsoreaza orizonturile si duc la amortiri de viata si la inghetul chiar al gandurilor de bine si de generozitate.

Poporul roman privind cu jale la acele framantari tainice, ale inceputurilor cosmogonice ale cosmosului, cu adanci suspinuri, marturiseste:
"Am mancat din pom o poama
Si avem vara si iarna
Am mancat din prun o pruna
Si avem toamna cu bruma..."
O, cate prabusiri si cate prefaceri, cate dureri si cate jelanii a adus pacatul in lume, incat si "toata faptura suspina!"

Pastele etern, Iisus Hristos prin Invierea Sa, a daruit omenirii iarasi eterna primavara a Paradisului. Firea insasi ia in acest timp o frantura din vesmantul acestei primaveri in care totul e floarea cea plina de balsam. Si asa cu ea si noi trecem de la moarte la viata, de la intuneric la lumina, de la robie la libertate, de la pacat la virtute, sub eternul Soare si sub eterna Primavara, care este Insusi Fiul lui Dumnezeu, pe care Maica Domnului il numeste: "Primavara dulce, / Fiul meu prea dulce..."

La aceasta Inviere cu Iisus Hristos este trecut fiecare om ce a primit Taina Sfantului Botez. O spune cu adancire de gandire, Sfantul Apostol Pavel: "Au nu stiti ca toti cati in Hristos Iisus ne-am botezat, intru moartea lui ne-am botezat? Deci ne-am ingropat cu El in moarte, prin Botez, pentru ca, precum Hristos a inviat din morti, prin slava Tatalui, asa sa umblam si noi intru innoirea vietii. Caci daca am crescut impreuna cu El prin asemanarea mortii Lui, atuncea vom fi partasi si ai Invierii Lui" (Romani 6:3-5).

Intr-adevar, tot omul cel inviat la o noua viata, scos fiind din apa Sfantului Botez, e si el un fiu al Invierii, un fiu al luminii neapuse, care are harul trairii sub Soarele divin al Invierii lui Iisus Hristos. Si cu El fiind, facem sa straluceasca in lume Adevarul, Bunatatea si Frumusetea unei vieti cu totul noua, pe care nu le pot topi nici caldurile tropicale, ale focurilor tuturor ideologiilor umane fara Dumnezeu, si nici nu le pot incremeni sloiurile polare ale religiilor pagane faurite de oameni.

Sufletul crestin are cu el deapururea, prin veacuri, vazduhul suprafiresc al unei primaveri duhovnicesti, in care florile spiritului nu se vestejesc, in care rodurile nu se topesc si cad, si nici luminile in veci nu se sting. Sub un astfel de Soare, omul ajunge sa fie ceea ce o spune si Romanul: "o gradina de om", de care te bucuri cand il vezi si-l cercetezi, si o viata intreaga nu te mai saturi ascultandu-l.

Intr-o astfel de gradina, plina de frumusetile primaverii, care e un colt de rai revarsat intre oameni, nu vei gasi intunecimi de ganduri vrajmase, nici spini ai urii care sa intepe, nici pietre vrajmase care sa loveasca, nici urzici clevetitoare care sa usture, nici matraguni ucigatoare, pline de otrava, ci te vor intampina, din prag, floarea pastelui, rozaliile rusaliilor, crinii Maicii Domnului, liliacul Sfantului Gheorghe, lacramioarele pline de balsamul celui mai fin parfum, care imbalsameaza vazduhul primaverii vietii omenesti.

Invierea Domnului a adus omenirii raiul unei primaveri, care in veci nu mai apune pe pamant si in ceruri. Caci Hristos Domnul este insusi "Pomul Vietii", care infloreste si rodeste nu numai intr-o luna, ci de douasprezece ori pe an, a carui viziune a avut-o Sfantul Ioan, in Apocalipsa. Intr-adevar, cine are pe Domnul Iisus Hristos Cel Inviat prin credinta, nadejde si iubire, se poate bucura de Primavara cea eterna a vietii.

Parintele Dr. Vasile Vasilachi

(din volumul "Intreita iubire, de Dumnezeu, Biserica si Neam")

30 Iulie 2012

Vizualizari: 2237

Voteaza:

Invierea Domnului - primavara eterna a vietii 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact