Maria de Mangop, Doamna Moldovei

Maria de Mangop, Doamna Moldovei

Acasă la Maria de Mangop, Doamna Moldovei

Mangop - o cetate tăinuită în munţii din sudul Crimeii, dincolo de Deşertul Nogai. Odinioară, capitala Principatului Theodoro, astăzi un loc în care turiştii şi pelerinii ascultă legende cu prinţi, regine şi sihastrii zăvorâţi...

Ne sună cunoscut, fără doar şi poate, acest nume: Maria de Mangop, Doamna Moldovei...

Din Mangop la Suceava

De ziua Crucii (14 septembrie), leat 1472, la curtea domnească din Suceava, avea loc nunta voievodului Moldovei, Ştefan cel Mare şi Sfânt, cu Maria de Mangop, fiica lui Isaac Comnenul, stăpânitorul Principatului Theodoro. în toamna aceluiaşi an, după lungul drum făcut în Crimeea, voievodul va merge împreună cu Doamna Maria la Mănăstirea Putna, dând poruncă voievodală să se scrie aici Leastviţa Sfântului Ioan Scărarul, „pentru nevoile mănăstirii”, arhimandrit fiind în acea vreme „chir Ioasaf ”, iar pisar „mult păcătosul monah Vasile” Frumuseţea locurilor şi slujirea ieromonahilor Putnei vor alina dorul de patria natală descendentei basileilor bizantini, cucerind-o pentru totdeauna, astfel că Doamna Moldovei va lăsa cu limbă de moarte să fie îngropată - cu toate însemnele şi podoabele sale imperiale, aduse din îndepărtatul Mangop, tainica cetate din nordul Mării Negre - în vestita ctitorie voievodală.

Karaiţii - ultimii locuitori ai Mangopului

In anul 1790, Mangopul va rămâne pustiu... Ultimii locuitori ai capitalei Principatului Theodoro au fost karaiţii, popor cu o origine obscură, vorbitori ai unei limbi turcice, dar aparţinând unei grupări religioase iudaice. Aceştia vor pleca în bejanie spre locuri mai primitoare, după abandonul cetăţii, în 1774, de către garnizoana turcă.

Urmele comunităţi karaite din Mangop se mai văd şi astăzi: un cimitir cu inscripţii în evreieşte şi ruinele unei sinagogi. Palatele, citadela, turnurile şi zidurile cetăţii, încăpute în mâinile ruşilor, vor ajunge, încetul cu încetul, o ruină. Abia după un veac, cercetătorii ruşi vor începe să facă săpături arheologice la Mangop, capitala părăsită a Principatului Theodoro, descoperind inscripţii vechi, podoabe, arme şi chiar monede emise în Moldova. A urmat, în mod firesc, publicarea - la Sankt Petersburg şi Moscova - unei întregi serii de studii de istorie şi arheologie, ca şi a unor broşuri de popularizare a locurilor, fapt ce va conduce, în cele din urmă, la dezvoltarea fără precedent a turismului în sudul Crimeii. Astfel, începând cu anii 70 ai secolului trecut, Mangopul nu va lipsi din nici un program turistic crimeean, alăturat fiind Bahcisaraiului, vechea capitală a tătarilor, Simferopo- lului, Ialtei, Sevastopolului ori Feodosiei.

Şase luni de asediu

Cum va fi arătat Mangopul în perioada lui de maximă înflorire nu e simplu de realizat astăzi. Să ne ducem cu gândul însă doar către un singur fapt: asediul cetăţii, de către turci, în 1475, a durat şase luni, în vreme ce Constantinopolul, în 1453, a căzut după doar două luni. Cu puţină vreme înainte de căderea sa, Mangopul încheia alianţe cu state importante ale vremii: Rusia, Ţările Române, Genova etc.

După moartea lui Isaac, conducătorul Principatului Theodoro, fiul cel mare al acestuia, Alexandru, se întoarce în Crimeea, străbătând grăbit - de la Suceava la Mangop - un istovitor drum. Pentru a prelua în siguranţă puterea strălucitorului stat, mult râvnit de vecini, vine însoţit de o oaste formată din 300 de moldoveni. La doar câteva zile de la sosirea sa, turcii vor începe însă asaltul asupra cetăţilor principatului din sudul Crimeii, reuşind, în cele din urmă, să cucerească şi Mangopul. Multe biserici vor fi distruse din temelii de către cuceritori, palatele vor fi devastate, locuitorii cetăţilor fiind luaţi prizonieri. Vizitând oraşul, la un secol după căderea acestuia în mâinile turcilor (1578), Martin Broniewski, un diplomat polonez, scria în însemnările sale (Tatarice Descriptio), tipărite la Koln, în 1595: „Acum, au mai rămas acolo doar o biserică grecească, închinată Sfinţilor Impăraţi Constantin şi Elena, şi o alta, închinată Sfântului Gheorghe, ce nu pot fi socotite de prea mare importanţă. în cetate mai locuiesc doar un preot grec şi câţiva evrei şi turci, întregul loc fiind devastat cum nici măcar nu cred că-şi poate închipui cineva”.

De zece ani - pomenită la Mănăstirea Sfânta Maria din Mangop

Numărul sihastrilor, din zecile de peşteri din preajma Mangopului, a sporit după căderea cetăţii în mâinile turcilor. Mirenii fugari s-au ascuns, la rându-le, pentru o vreme, în grotele din afara zidurilor cetăţii, nădăjduind că într-o zi se vor întoarce acasă... Au fost improvizate, în muntele Mangopului, paraclise (sutele de fresce păstrate sunt o dovadă vie în acest sens), baptiserii, locuinţe...

De curând, vechile mănăstiri din stâncă au început să renască. Astfel, în 2002, cu binecuvântarea Mitropolitului Lazăr al Crimeii şi Simferopolului, pe Muntele Mangopului a fost reînfiinţată una din aceste vechi chinovii, purtând hramul Bunei Vestiri. Sunt pomeniţi aici creştinii ce şi-au jertfit viaţa pentru apărarea cetăţii Mangop şi păstrarea dreptei-credinţe (în anii de pe urmă, au fost descoperite moaştele mai multor martiri, îngropaţi în vremea celor şase luni de asediu, în Biserica Sfinţilor Impăraţi, ale cărei ruine s-au păstrat până în zilele noastre).

Pomenită de veacuri la Putna, Maria de Mangop, Doamna Moldovei - al cărei suflet s-a înălţat la cer, istovit de dorul patriei natale pierdute, la nici doi ani după căderea acesteia în mâinile turcilor (1477) -, de zece ani, este pomenită, cu cinste, şi acasă, la prestoIul Mănăstirii Maicii Domnului din vechea capitală a Principatului Theodoro.

Gheorghita Ciocioi

Lumea Credinţei, nr. 8 (73), august 2009

Fragment din cartea "Spovedaniile unui pelerin valah in Ortodoxia rusa", Editura Lumea Credintei

Cumpara cartea "Spovedaniile unui pelerin valah in Ortodoxia rusa"

02 Septembrie 2021

Vizualizari: 1049

Voteaza:

Maria de Mangop, Doamna Moldovei 0 / 5 din 0 voturi.

Cuvinte cheie:

Maria de Mangop

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact