
Ma intalnesc cu cate un Asmodeus destul de des. Simpla intalnire cu omul minciunii este un prilej de scranteala. De aceea, vigilenta e maxima. Eu nu am dreptul sa judec daca un sarac merita ajutat, iar altul, nu. Ar trebui sa ii ajut pe toti, frati foarte mici ai Mirelui. Fara sa judec, fara sa etichetez, fara sa incurajez cersetoria. Zic aceasta, dupa ce ieri, un exemplar din aceasta specie si-a bagat un avocat credibil care sa pledeze pentru el. Cazul in sine e complicat in tragismul sau. Avva Chirila bine zice: cel ce trebuie ajutat nu numara banii atunci cand ii primeste si plange in semn de multumire, nu insista violent si amenintator.
Poti da amenzi pentru ca ai cumparat lumanari de la concurenta? Biserica nu este o emitatoare de chitante. Nu asta e menirea ei, sa presteze. Chiar daca in anumite cazuri, se impune si aceasta practica non-evazionista. Dar scopul ei principal este sa imi dea harul. Care ma iarta. Iertare prin care scap de pedeapsa. Vesnicia urata a singuratatii chinuitoare din lacrima hadesului. Biserica nu este inca o oferta: ce aleg intre pescuit, pictat sau fotbal? Nu, este Alternativa. Propune alt mod de viata, de gandire, de uzufruct al bunului libertatii.
Nu se bazaeaza pe un program scris intr-o cafenea dupa doua carafe de Murfatlar. Ci pe inspiratia divina transmisa autorilor biblici. Pe interventia directa a Fiului. Pe comuniunea euharistica. Pe altarul iubirii. Sa inteleg ca nu e vorba de o sueta literara, ci de o transfuzie de har. Nu vorbim de un mormant golit prin copperffieldisme, ci de o Inviere, care devine si a mea.
Sunt eu hotarat sa accept Alternativa? Sa renunt la "beneficiile" mundanului"? Ar trebui sa ma coc, sa scap de naivitate, sa ajut mai mult, sa iert profund. Sa nu ma mai enervez din pricina detaliilor insignifiante. Sa ma rog mai mult. Sa recitesc Scriptura. Sa postesc. Cat mi-e de dor de batranul... Mi-e dor de predicile Crainicului meu, de prezenta lui invioratoare. In capela ingerului, stam cu lumanari, fara surse alternative de lumina. Suntem egali: portari, bucatarese, femei de serviciu (jigniti de maestrul Scorobete) cu profesorii universitari, academicieni si scriitori. Bogati si saraci, egali in capela ingerului. Egali in bezna in asteptarea luminii. Aceasta fraternizare crestina previne atacul de panica: Parusia e asteptata cu nadejde.
Un profesor de economie avea dreptate: nu toate ouale trebuie puse in acelasi cos. Cine are urechi de auzit, sa auza. Si sa vaza pe Hristos nascut in iesle pentru el. Pentru toleranta, pentru nediscriminare, pentru comuniunea diferitilor. Giulgiurile Christului inviat nu zaceau (boala), ci se odihneau (somn), cum incrusteaza Crainicul meu in Caiete de lucru. Ioan Botezatorul nu a fost prins, ci intemnitat: nu e un fugar care vrea sa evadeze. Si eu sunt sarea lumii, dar sarea s-a stricat si a devenit fada.
Rabi imi spune sa nu fiu desfranat, nu doar sa nu fiu adulterin; ca si cum in afara casatoriei nu se numara pacatul. Aleg singur, pana la urma rasplata (recompensa), iar nu plata (sanctiunea). Toate aceste ganduri sunt lecturate din Caietele Septuagintei mele ale Crainicului meu. Levi era vames: statea la vama in birou; a parasit registrele si dinarii si nu a amanat intalnirea cu Mirele pana dupa orele de program. A raspuns instantaneu chemarii, atat a fost de marcat de profunzimea alegerii.
In dar am primit, nu mi-am luat singur, nu am confiscat nimic abuziv. Nu exista rasplata de drept, ci doar rasplata dreptului: nu e din oficiu pentru toti, ci numai pentru cei ce iau cu asalt Imparatia. Hristos ne vorbe in parabole (istorioare), termen preferat "pildei" (exemple scurte). Fariseii se scandalizau cu privire la Iisus, nu doar se sminteau. Precizari revigorante, deschizatoare de noi perspective. Multumesc, Doamne, ca l-ai inspirat pe Crainicul meu! Evreii zisera: Sa fie pedepsit cu moarte, nu Cu moarte sa se sfarseasca (nu se sfarseste si gata). Via nu a dat-o lucratorilor (donatie), ci a dat-o pe seama lucratorilor (in arenda).
Fariseii nu-i bruscheaza pe cei ce vor sa intre in Imparatie, ci pe cei ce intra deja: nu ii lasa chiar la poarta. Surpriza Parusiei postuleaza starea''mi de veghe. Iisus nu va fi dat sa fie rastignit, ci Se va da sa fie rastignit (nu impotriva vointei Sale). Hristos nu zice in Ghetimani "Treaca de la Mine paharul acesta", ci "Sa treaca pe alaturi paharul": nu fuge de Cruce; ca om, cere anularea suferintei ce va urma. Nu L-au predat dregatorului (un functionar oarecare), ci guvernatorului. Cand: nu facandu-se seara, ci in amurgul zilei (inca era zi, mai puteau face faptele luminii, mai aveau o sansa).
Ai Sai nu au iesit ca sa-L prinda, ci ca sa Il ia cu de-a sila: prietenii "casei" au facut asta, nu iuda (cu i mic) singur. Nu o samanta a fost mancata de pasari, ci o parte din seminte: pasarile nu puteau manca aceeasi samanta. Irod nu a vrut sa isi calce cuvantul: mai bine nu a vrut sa spuna nu. Fariseii nu doar au discutat cu El, ci L-au luat la intrebari. Orbul nu s-a indreptat, ci si-a revenit: nu era orb din nastere. Daca isi pierde sufletul, ci si-l pagubeste: sufletul e nemuritor. Multimea nu s-a spaimantat (frica), ci a frematat (bucurie, mirare). Nu cred ca le voi primi, ci le-am si primit: credinta absoluta.
Nu "va veti lepada de Mine" (imi da idei), ci "va veti poticni". Bolnavii se vor face bine, nu sanatosi (nu implicit si trupeste, cat mai ales tamaduirea sufletului). Fecioara nu va lua in pantece (suna uman), ci va zamisli. Nu "Cat bine ti-a facut tie Domnul" (sens negativ: cineva mi-a facut ceva), ci "Cat a facut Domnul pentru tine". Multimile nu se ingramadeau, ci cresteau (ordine, nu haos). Nu "A treia zi voi sfarsi", ci "A treia zi Ma implinesc": prin Inviere, nu e sfarsitul. Nu cel ce va pranzi, ci cel ce se va ospata: nu va mai imfometa ca dupa o simpla masa. Imparatia nu e in mijlocul vostru, ci inlauntrul vostru: nu rai terestru, ci in inimi.
In Ghetimani, Iisus nu le zice apostolilor "sculati-va" (sa mergem, text invocat de liceeni pentru fuga de la ore), ci "prindeti inima". Nu e interzisa mancarea si bautura, ci imbuibarea si betia: abuzul, nu hrana. Nu sa jertfeasca mielul de Pasti, ci sa jertfeasca Pastile: El este Mielul. Duceau alti doi facatori de rele: Iisus nu era al treilea (duceau alti doi). Talharul nu "zicea: Pomeneste-ma, Doamne", ci "zicea lui Iisus...": nu vorbea nici singur, nici cu un impostor. Mironositele au venit la mormant, fara adaosul "impreuna cu altele": abate atentia de la Inviere, cine sa mai fi fost cu ele? Nu voi lua har peste har, ci har pentru har: har inmultit. Nu e o apa care curge, ci apa saltatoare (Salta, Sioane). Tatal nu L-a pecetluit (L-a sigilat), ci Si-a pus pecetea (L-a distins).
Au mancat mana si au murit; corect: dar au murit (nu au murit din cauza manei, au ramas muritori). Nu unii din multime, ci multi din multime (nu putini). Cuvantul Meu nu are loc in voi; corect: nu-si afla loc (nu din cauza Lui). Isi pastreaza viata pentru vesnicie (ca pe o rezerva); corect: intru vesnicie (ca pe o implicare sigura). "Iar de nu, v-as fi spus": fara virgula, parca ar avea secrete. "Pe cine cauti?" este un adaos inutil: ingerul stia pe cine cauta mironositele. Dumnezeu ii adauga zilnic obstii: corect: ii adauga bisericii (ecclesiei, trupului mistic, nu unei adunari de razgaiati). Nu "care ai zis", ci "care prin Duhul Sfant ai zis": revelatie sigura, nu o parere pasibila de eroare.
Marius Matei
Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.