Pierzand si afland

Pierzand si afland

Ceea ce face pe om să fie cu adevărat uman şi îi dă valoarea sa specifică nu sunt capacităţile sale fizice sau intelectuale, ci harul de a participa la învierea lui Hristos, de a fi în stare de acum înainte să moară şi să trăiască viaţa veşnică. „Cel ce-şi iubeşte viaţa sa şi-o va pierde, iar cel ce-şi urăşte viaţa în lumea aceasta o va păstra pentru viaţa veşnică” (In 12, 25). Cu dăruirea sa totală de sine lui Dumnezeu, monahul afirmă acest unic adevăr. Trăieşte această unică bucurie. „Cel ce-şi pierde viaţa sa în această lume şi-o va mântui.” Viaţa monahului este, aşadar, o pierdere şi o aflare.

Monahul ortodox nu este pur şi simplu un „mistic”. Nu este cineva care, folosind anumite forme de abstinenţă sau anumite tehnici, a ajuns la o înaltă treaptă de autocontrol sau la diferite performanţe ascetice. Toate aceste lucruri sunt realizări ce ţin de lumea aceasta. Neimportante în ele însele, sunt incapabile de a depăşi moartea, atât în ce priveşte pe monah, cât şi pe fraţii săi.

Adevăratul monah ortodox este un om înviat, cineva care participă la înviere.

Misiunea sa nu este de a realiza ceva din gândurile sale sau de a organiza ceva prin capacităţile sale, ci de a da mărturie prin viaţa sa despre biruirea morţii. Iar el face aceasta numai îngropându-se pe sine însuşi ca un grăunte de grâu în pământ (cf. In 12, 24).

De aceea, aşa cum se spune în Pateric, atunci când un tânăr monah i-a spus părintelui său duhovnicesc: „Văd că mintea mea e neîncetat cu Dumnezeu”, părintele său duhovnicesc a replicat: „Nu e mare lucru că mintea ta e cu Dumnezeu; important e să te simţi mai prejos decât întreaga zidire.” In acest mod bătrânul l-a ajutat pe tânărul monah să se transporte intr-un tărâm diferit. De la o preocupare parţială a gândurilor sale cu Dumnezeu, el l-a invitat la o oferire totală de sine însuşi, la o smerire, care este cu adevărat o moarte şi în acelaşi timp o înviere spre o nouă viaţă, care se şterge pe sine însăşi şi în acelaşi timp este atotputernică.

In universitatea deşertului (cum numeau Părinţii viaţa monahală) monahii nu numai „învăţau” despre lucrurile lui Dumnezeu; ei le trăiau şi le „pătimeau”. Nu-şi osteneau numai minţile sau trupurile lor; îşi jertfeau însăşi sinea lor întreagă. „Până ce nu mă voi fi dărâmat întru totul, nu voi fi în stare să mă zidesc”, aşa cum spune un alt părinte din Pateric.

Adevăratul monah e cineva care a înviat din morţi, o icoană a lui Hristos Cel înviat. El arată că imaterialul nu este neapărat spiritual şi că trupul nu este neapărat carnal. „Duhovnicesc” e tot ceea ce a fost sfinţit prin taina Crucii şi a învierii, fie el material sau imaterial; adică tot ceea ce a fost transfigurat de energiile divine necreate.

Astfel, monahul revelează menirea spirituală a creatului şi corporalului. In acelaşi timp el revelează existenţa palpabilă a necreatului şi imaterialului. Monah e cel ce s-a însoţit cu totul cu această taină. El are menirea sacră de a celebra în mijlocul Bisericii Ortodoxe mântuirea tuturor celor create. El se preocupă de toate şi cu nimic, „fiind separat de toate şi unit cu toate”. Ideea specializării este străină firii sale. El nu este specializat în ceva şi neinteresat în altceva. Totul îl interesează, totul îl priveşte.

Adevărata sa preocupare e modul în care e situat, întrupat, rânduit fiece lucru, modul în care acesta îşi găseşte adevăratul său loc şi adevărata sa frumuseţe în lumea transfigurată, în Dumnezeiasca Liturghie a mântuirii tuturor. Ceea ce îl priveşte pe monah e această descoperire şi această cunoaştere a principiului de coerenţă în toate lucrurile. Şi acest principiu implică fiecare lucru în parte. Din acest motiv, tot ceea ce se transfigurează, tot ce se împărtăşeşte în întregime de energiile dumnezeieşti care mântuie toate, îl priveşte deopotrivă. Toate îl ajută să se cunoască pe sine însuşi şi să cunoască tot ce întâlneşte în cale.

Un monah a scris: „Nu e treaba mea să construiesc case sau să le văruiesc. Nu e treaba mea să scriu şi să citesc. Care e chemarea mea? E aceea, dacă e cu putinţă, de a muri în Dumnezeu. Atunci voi trăi şi voi fi mişcat de o altă putere. Atunci voi putea face toate lucrurile - să sap, să fac ordine, să citesc şi să scriu - în chip liber, fără a mă alipi de nimic. Pot merge oriunde, însă ori încotro merg, trebuie să merg căutând «singurul lucru de care e nevoie» (cf. Lc 10, 42). Pot să las să treacă prin mine tot felul de «distracţii» câtă vreme caut în ele acel singur lucru care dă seama de ele. Când construieşti pentru a construi, îţi lărgeşti mormântul. Când scrii pentru a scrie, îţi ţeşi giulgiul. Dar când trăieşti şi respiri căutând întotdeauna mila lui Dumnezeu, atunci un veşmânt nestricăcios se ţese în jurul tău şi găseşti dulceaţa unei încredinţări cereşti ţâşnind înăuntrul tău. Ce anume construieşti sau ce anume scrii e cu totul secundar.”

Scopul monahului în viaţă nu e acela de a-şi realiza progresul sau integrarea sa individuală. Scopul său e acela de a sluji toată taina mântuirii, trăind nu pentru sine însuşi, ci pentru Cel ce a murit şi a înviat pentru noi, şi astfel trăind pentru toţi fraţii săi.

Iar acest lucru e cu putinţă fiindcă monahul nu mai trăieşte după voia sa proprie, ci după voia şi predania sobornicească a Bisericii.

Arhimandrit Vasilios

Intrarea in Imparatie, Editura Deisis

Cumpara cartea "Intrarea in Imparatie"

Pe aceeaşi temă

05 Iunie 2018

Vizualizari: 864

Voteaza:

Pierzand si afland 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Experienta vietii cu Hristos
Experienta vietii cu Hristos Mărturisesc că nu m-am gândit să public o carte de teologie, cu atât mai puțin un volumde predici, cu toate că mi-aș fi dorit mult să o pot face. Întrebată fiind dacă am supărat-o cu ceva, buna mea mamă, Rozalia Flueraș, spunea că nu am supărat-o decât cu 62.00 Lei
Slujind lui Dumnezeu si semenilor
Slujind lui Dumnezeu si semenilor Libertatea cea mai adâncă este de a te lăsa mereu răpit în Hristos, pentru a petrece cu El în veșnicie. Numai în Biserică, ascultând și împlinind poruncile lui Dumnezeu și învățătura evanghelică, credinciosul se poate împărtăși de roadele jertfei lui Hris 49.00 Lei
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori Preaslăvirea lui Dumnezeu și cinstirea Sfinților este o punte luminoasă între cele vremelnice și cele veșnice. Oferim rugătorilor creștini acest Acatistier, nădăjduind că ne va fi tuturor spre folos duhovnicesc, în străduința de a ne alipi de tot binele 34.00 Lei
Minunatele fapte si invataturi
Minunatele fapte si invataturi „Câştigaţi virtuţile opuse păcatelor. Tristeţea este călăul care ucide energia de care avem nevoie ca să primim în inimă pe Duhul Sfânt. Cel trist pierde rugăciunea şi este incapabil de nevoinţele duhovniceşti. În niciun caz şi indiferent de situaţie să 27.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Rugăciunea Stareților de la OptinaDoamne, dă-mi să întâmpin cu liniște sufletească tot ce-mi aduce ziua de astăzi.Doamne, dă-mi să mă încredințez deplin voii tale celei sfinte.În fiecare clipă din ziua aceasta povățuiește-mă și ajută-mă în toate.Cele ce 29.00 Lei
Rugaciunea inimii
Rugaciunea inimii „Rugăciunea nu este o tehnică elaborată, nu este o formulă. Rugăciunea inimii este starea celui ce se află înaintea lui Dumnezeu. Dumnezeu este atotprezent, însă eu nu sunt întotdeauna prezent înaintea Lui. Am nevoie de o tradiție vie, de un Părinte 34.00 Lei
Dialoguri la hotarul de taina
Dialoguri la hotarul de taina Cartea aceasta de dialoguri cu Părintele Valerian, unul dintre cei mai mari duhovnici ai României de astăzi, este de o frumusețe rară prin arta cuvântului și adâncimea spiritului. Ea răspunde întrebărilor omului contemporan mai însetat de mântuire decât 38.00 Lei
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului Părintele Ieromonah Valerian Pâslaru, Starețul Mănăstirii Sfântul Mucenic Filimon, unul dintre cei mai apreciați duhovnici contemporani, în cartea de față, în convorbirile sale cu teologul și scriitorul Florin Caragiu, ne vorbește despre renaștere și 32.00 Lei
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens De atât avem nevoie pentru a trăi cu mai multă credință și a face bine celor de lângă noi. Într-o lume care pare să uite cât de prețioasă este viața, această carte este un mesager al speranței: împreună, putem să transformăm un grăunte de iubire într-un 55.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact