Piramida lui Kheops

Piramida lui Kheops


Piramida lui Kheops

Dupa cum se stie, piramidele egiptene erau monumente funerare, morminte ale faraonilor, spre deosebire de piramidele in trepte ale babilonienilor (ziggurate), ale aztecilor, mayasilor s.a., care indeplineau functia de temple.

Desigur ca si piramida egipteana si-a avut evolutia sa din punct de vedere arhitectonic; inclusiv faza de piramida in trepte, cum este cunoscuta piramida din Saqqara a regelui Djeser, inalta de 60 de metri, cu sase trepte uriase fiecare de 10 metri si avand cavoul regal la 28 de metri sub nivelul piramidei. Dupa care, piramida egipteana a ajuns la forma sa definitiva, de corp geometric perfect.

Asemenea piramide perfecte se cunosc azi in Egipt aproximativ 80. Cel mai important complex este cel din localitatea Giseh, la 8 kilometri de Cairo, inclusiv Sfinxul si vreo 400 de morminte mai mici, ale inaltilor demnitari si membrilor familiilor regale; morminte in forma de piramida trunchiata, joase, numite (la singular) mastaba.

De obicei, intr-o piramida alaturi de cavoul cu sarcofagul faraonului mai era si un fel de capela funerara, unde se oficia cultul respectiv. In apropierea unei piramide erau doua temple, unul din ele pe malul Nilului.

Printre piramidele din Giseh, renumite sunt piramidele faraonilor Kheops, Khefren si Mikerinos, care au fost construite - in aceasta ordine - intre anii 2650-2600 i.e.n. Cea mai mica, a lui Mikerinos, are o inaltime de abia 62 m; a lui Khefren - de 113 m.

In sfarsit, (sau mai bine zis: in primul rand) Marea Piramida, randuita de antici printre cele sapte minuni ale lumii, este cea a lui Kheops (cum il numeste Herodot) sau Khufu, cum il numeau vechii egipteni.

Ocupand o suprafata de cinci hectare si jumatate, piramida lui Kheops are latura bazei patrate de 227.50 m; inaltimea ei era de 147 m (azi, are 138 m). Un numar de 2.300.000 de blocuri de calcar galbui, dispuse in 220 de randuri, erau acoperite cu lespezi de calcar alb, fin (azi, putine au mai ramas, la baza piramidei). Incat, in lumina puternica a soarelui, impresia de stralucire, de forta, de perfecta armonie a proportiilor, de integrare in imensitatea spatiului ambiant, impresia pe care o lasa giganticul monument trebuie sa fi fost - si este si azi - intr-adevar extraordinara.

Intrarea in piramida este pe fatada nordica, la o inaltime de 16.50 metri. In interior, si totalizand cateva sute de metri in lungime - a fost construit un adevarat sistem de coridoare, urcand sau coborand (chiar in verticala), de canale de ventilatie, de galerii (cea mai lunga e de 47 metri si inalta d 8.50 metri), precum si de mai uite spatii libere, avand rolul de a readuce presiunea masei uriase de piatra.

In fine, incaperile: una neterminata si cu o destinatie necunoscuta, sapata in stanca colinei, la 31 de matri sub nivelul bazei piramidei, adapostind sarcofagul faraonului, marea camera a regelui, in intregime din granit, lunga de 10.50 metri, lata de 5 metri si inalta de aproape 6 metri. Gigantica opera de constructie a piramidei lui Kheops a necesitat, dupa Plinius - efortul a 366.000 de oameni timp de 20 de ani.

Blocurile de piatra - unele chiar de cate 20 de tone au fost aduse de la mari distante, pe tavalugi, pe sanii de lemn sau cu barcile (in apa, masa blocului pierdea din greutate: principiul lui Arhimede); dupa care, slefuite cu o precizie uimitoare, erau ridicate cu ajutorul parghiilor si a unor puternice balansoare de lemn, pe rampe si planuri inclinate, inaltate prin terase succesive de pamant si caramida - care apoi au fost inlaturate dupa terminarea constructiei.

Dar ceea ce, de un secol incoace, a sporit uimirea si interesul fata de piramida lui Kheops (dand nastere unei "stiinte" mai mult sau mai putin fanteziste: "piramidologia", sunt simplele coincidente (sau, intr-adevar, datele certe, verificabile matematic, geodezic si astronomic), - cunostinte pe care constructorii piramidelor au dovedit ca le aveau. (Sunt expuse si competent discutate in Civilizatia Egiptului antic de Const. Daniel si, mai pe larg, in cartea arhitectilor Georgeta si Traian Chitulescu).

Cu aceste date in plus, piramida lui Kheops - singura dintre cele sapte (sau opt) "minuni ale lumii" ce s-a pastrat pana azi - este si singura care continua sa pasioneze interesul oamenilor de stiinta.

Infruntand mileniile, piramida egipteana a devenit un adevarat simbol al perenitatii. Acum sapte secole, un scriitor arab spunea: "Pe pamant, toate lucrurile se tem de timp; dar timpul se teme de piramide".

Ovidiu Drimba

.

16 Octombrie 2007

Vizualizari: 22954

Voteaza:

Piramida lui Kheops 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact