
După nuntă, dacă se naşte un copil, vom vedea şi aici aceeaşi nesăbuinţă, şi multe semne care sunt pline de batjocură. Şi într-adevăr, când urmează să-i dea nume copilului, nu-l numesc cu nume de sfânt, aşa cum obişnuiau cei din vechime, ci după ce aprind făclii şi le pun nume, dau nume copilului după numele făcliei care a durat cel mai mult, socotind că acesta va trăi multă vreme. După aceea, dacă se întâmplă ca acest copil să moară la o vârstă fragedă, şi se întâmplă de multe ori, diavolul va râde mai mult, pentru că i-a păcălit ca pe copiii lipsiţi de minte.
Ce va spune cineva despre amuletele şi despre brăţările pe care i le agaţă de mână copilului, şi de aţa roşie, şi de celelalte lucruri care sunt pline de multă nesăbuinţă, în timp ce nu trebuie să aşeze nimic altceva în jurul copilului decât crucea, ca să-l ocrotească?
Acum este însă dispreţuit Cel Care a săvârşit întoarcerea întregii lumi şi a biruit definitiv rana făcută de diavol şi a pierdut toată puterea lui, în timp ce încredinţează paza copilului aţelor şi nodurilor şi altor Inlismane asemănătoare. Să spun că poţi afla şi altceva mai de râs decât aceasta?
După aceea, femeile, doicile şi slujnicele iau bălegar din baie şi cu degetul ung şi fac semn pe fruntea copilului. Şi dacă cineva întreabă de ce este nevoie de murdărie şi tină, îţi vor răspunde că îndepărtează deochiul, farmecele şi invidia. Vai, vai! Putere a gunoiului şi a tinei, cată putere au acestea!? Indepărtează întreaga tabără a diavolului!?
Spune-mi, nu vă este ruşine? Nu veţi înţelege niciodată, până în sfârşit, cursele diavolului cum de la o vârstă fragedă, încetul cu încetul, acesta îşi strecoară vicleniile lui? Şi dacă murdăria reuşeşte aceasta, de ce n-o faci şi pe fruntea ta, de vreme ce eşti bărbat şi te-ai obişnuit să te invidieze mai mult decât pe copil? De ce nu-ţi acoperi cu putoare tot trupul tău? Dacă mizeria are atâta putere pe frunte, de ce nu-ţi ungi întreg trupul? Acestea sunt înşelăciuni satanice vrednice de tot râsul, care nu numai că merită batjocură, ci şi conduce în iad pe cei pe care îi înşală. Şi a săvârşi acestea idolatrii nu este lucru straniu. Insă a împlini urâţenia aceasta cei care se închină Sfintei Cruci şi se împărtăşesc cu Preacuratele Taine şi filosofează despre lucruri atât de înalte, această faptă este vrednică de multe tânguiri.
Dumnezeu te-a cinstit cu mirul duhovnicesc şi tu întinezi copilul cu murdărie? Dumnezeu te-a cinstit şi tu te necinsteşti? Şi în timp ce trebuia să faci pe frunte semnul crucii, care dăruieşte pază nebiruită, tu le părăseşti pe acestea şi ajungi la nesăbuinţa satanică? Daca însă unii socotesc că sunt neînsemnate, să afle că ele sunt pricină de mari rele şi că nici Pavel n-a socotit lipsii de însemnătate să le treacă cu vederea pe cele mici. Deci, spune-mi, cum îl aduci în mâinile preotului? Cum ai îndrăzneala să fie pecetluit cu semnul crucii pe frunte, de mâna preotului, după ce mai înainte l-ai uns cu murdărie?
Nu mai faceţi acestea, fraţilor! Ci de la vârstă fragedă păziţi-i pe copiii voştri cu arme duhovniceşti, şi învăţaţi-i să facă cu mâna lor pe frunte semnul Sfintei Cruci, şi înainte să poată să facă aceasta cu mâna lor, să le faceţi voi semnul crucii (Comentariu la Epistola 1 Corinteni, 12, E.P.E. 18, 348-352, P.G. 61,106)
SFÂNTUL IOAN GURĂ DE AUR
Fragment din cartea "Cuvinte de aur. Nunta, familia si problemele lor. Vol. III", Editura Egumenita
Cumpara cartea "Cuvinte de aur. Nunta, familia si problemele lor. Vol. III"
-
Dumnezeu cel limitat sexual si rostul preotului
Publicat in : Editoriale -
Prejudecatile
Publicat in : Sfaturi duhovnicesti
Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.