Dumnezeu cel limitat sexual si rostul preotului

Dumnezeu cel limitat sexual si rostul preotului

Aud din ce in ce mai des ca Biserica a ramas invechita, limitata si cu prejudecati retrograde. Desigur, au dreptul la aceasta opinie. Ma surprinde insa tonul ridicat, jignirile si argumentele violente puse in joc. Ce-i sperie sau infurie pe oamenii acestia?

Aud din ce in ce mai des, din partea celor ce sustin emanciparea sexuala pornita in anii ''60, dar nu numai a lor, ca Biserica a ramas invechita, limitata si cu prejudecati retrograde. Desigur, au dreptul la aceasta opinie. Ma surprinde insa tonul ridicat si argumentele violente puse in joc. Ce-i sperie sau infurie pe oamenii acestia?

De regula, ei spun ca se simt limitati de morala crestina. Desi este discutabila aceasta pozitie, n-am auzit de vreo lege care sa te oblige sa fii crestin. Hristos propune, nu impune, iar crestinismul este alegerea fiecaruia. Daca Dumnezeu este limitat, ce te tine langa el? Ce te retine sa-l renegi pe Hristos? Poate doar teama ca fara El nimic nu mai este sigur?! Blaise Pascal spunea ca daca Dumnezeu nu exista, nu pierzi nimic, dar daca exista si nu ai crezut, atunci ai pierdut totul. Vedeti ce nesigur este omul pe viitorul sau, desi face pe zmeul?! Daca traim doar dupa bunul plac, fara norme si legi, unde credem ca vom ajunge? Si, in fond, ce ne sperie cand vine vorba de legea iubirii divine?

Se mai spune ca Biserica ar fi retrograda si ar infrana progresul umanitatii. Depinde ce intelegem insa prin progres. Daca vorbim de un progres care nu este uman si moral, un progres menit sa coboare omul in loc sa-l inalte sau de un progres al desfatarilor lipsite de responsabilitati fata de semenii tai, atunci vai de acel progres. Rostul Bisericii este tocmai sa ne ajute in a evita o astfel de sporire in rau. Orice forma de progres, daca nu duce la comuniunea dragostei, nu este decat un chin inutil, o suferinta mascata de fariseism.

Apoi mai aud ca societatea este in schimbare si Biserica trebuie sa i se adapteze. Discutabil si asta, din moment ce indreptarea presupune anumite reguli. Cand mergi la doctor sa te vindeci, tratamentul sau procedurile nu sunt negociabile. Cel mult, adaptabile in sensul unui oarecare confort, dar tot nu scapi de ele, daca vrei insanatosirea. Numai baronul de Münchhausen pretindea mincinos ca singur a iesit dintr-o mlastina tragandu-se de par. Biserica nu poate indruma pe cineva, dupa cum doreste acela. Ar fi un nonsens educativ. Stim bine ca educatia presupune ceva efort de intelegere. Destul ca, datorita exacerbarii interpretarii dupa bunul plac al scripturilor, avem astazi un crestinism faramitat in sute de culte. Asta ar mai lipsi, fiecare sa aiba cultul propriu. Ar fi un individualism total, intr-un haos anarhic. Sau...parca seamana cu zilele noastre cumva?

In fine, unii se infurie, jignesc sau devin violenti. Lipsa de cunoastere, de contra-argumente sau...deranjul intereselor placute si egoiste? Se stie doar ca placerile materiale si trupesti vand bine dar doar cu o conditie: sa intretii si sa starnesti placerea. Sa fie atacul la adresa Bisericii doar o tactica de marketing? Cum ar arata lumea oare fara industria erotica? Sau fara mall-uri, unde poftele sunt rascolite stiintific prin iluzia cornului abundentei? Eu cred ca mult mai linistita si mai limpezita. Caci placerea simturilor adeseori ne baga in ceata gandurilor.

Dar, sa ramanem obiectivi. Mi-e teama ca fiecare acuza din cele de mai sus nu ar pleca numai din lipsa de studiu profund si amanuntit al civilizatiei crestine, ci si din alt motiv. N-ai cum sa te apropii de Hristos si sa ratezi intelegerea lui. E ca si cum te-ai apropia de o lumina, pe care ai numi-o intuneric. Nu. Teama mea vizeaza faptul ca fiecare obiectie se poate regasi la unii dintre noi, slujitorii Bisericii. Cea mai grava situatie ar fi aceea in care noi, slujitorii Domnului, uitam sa slujim oamenilor, rupand comuniunea cu ei. Functionarismul bisericesc, rutina, inadecvarea discursului teologic, incremenirea in proiect, lipsa de viziune sau de deschidere, evitarea implicarii si a dialogului, monologul academist si plictisitor, cuvantul sterp, comportamentul deviant sau duplicitar senzationalismul emotional sau spectacularismul liturgico-gestual, raspunsul cu citari sterile si repetitive la provocarile contemporane sau lipsa de raspuns,....iata cate metode de adancire a prapastiei sufletesti dintre preoti si popor.

Dar, sa ramanem obiectivi. Mi-e teama ca fiecare acuza din cele de mai sus nu ar pleca numai din lipsa de studiu profund si amanuntit al civilizatiei crestine, ci si din alt motiv. N-ai cum sa te apropii de Hristos si sa ratezi intelegerea lui. E ca si cum te-ai apropia de o lumina, pe care ai numi-o intuneric. Nu. Teama mea vizeaza faptul ca fiecare obiectie se poate regasi la unii dintre noi, slujitorii Bisericii. Cea mai grava situatie ar fi aceea in care noi, slujitorii Domnului, uitam sa slujim oamenilor, rupand comuniunea cu ei. Functionarismul bisericesc, rutina, inadecvarea discursului teologic, incremenirea in proiect, lipsa de viziune sau de deschidere, evitarea implicarii si a dialogului, monologul academist si plictisitor, cuvantul sterp, comportamentul deviant sau duplicitar senzationalismul emotional sau spectacularismul liturgico-gestual, raspunsul cu citari sterile si repetitive la provocarile contemporane sau lipsa de raspuns,....iata cate metode de adancire a prapastiei sufletesti dintre preoti si popor.

Caci, dincolo de cazul in care cineva alege sa iasa din Biserica din proprie vointa, ar fi grav ca noi, preotii, sa abandonam preocuparea fata de credinciosii Domnului, ocupati fiind cu...alte treburi. In fond, ce alta treaba poate avea un preot?

Vai lumii, din pricina smintelilor! Ca smintelile trebuie sa vina, dar vai omului aceluia prin care vine sminteala.

(Acest text a fost publicat prima data pe blogul Parintelui Eugen Tanasescu de pe adevarul.ro)
 

Despre autor

Eugen Tanasescu Parintele Eugen Tanasescu

Senior editor
184 articole postate
Publica din 04 Octombrie 2025

Pe aceeaşi temă

07 Decembrie 2013

Vizualizari: 2065

Voteaza:

Dumnezeu cel limitat sexual si rostul preotului 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact