Dumnezeu cel limitat sexual si rostul preotului

Dumnezeu cel limitat sexual si rostul preotului

Aud din ce in ce mai des ca Biserica a ramas invechita, limitata si cu prejudecati retrograde. Desigur, au dreptul la aceasta opinie. Ma surprinde insa tonul ridicat, jignirile si argumentele violente puse in joc. Ce-i sperie sau infurie pe oamenii acestia?

Aud din ce in ce mai des, din partea celor ce sustin emanciparea sexuala pornita in anii ''60, dar nu numai a lor, ca Biserica a ramas invechita, limitata si cu prejudecati retrograde. Desigur, au dreptul la aceasta opinie. Ma surprinde insa tonul ridicat si argumentele violente puse in joc. Ce-i sperie sau infurie pe oamenii acestia?

De regula, ei spun ca se simt limitati de morala crestina. Desi este discutabila aceasta pozitie, n-am auzit de vreo lege care sa te oblige sa fii crestin. Hristos propune, nu impune, iar crestinismul este alegerea fiecaruia. Daca Dumnezeu este limitat, ce te tine langa el? Ce te retine sa-l renegi pe Hristos? Poate doar teama ca fara El nimic nu mai este sigur?! Blaise Pascal spunea ca daca Dumnezeu nu exista, nu pierzi nimic, dar daca exista si nu ai crezut, atunci ai pierdut totul. Vedeti ce nesigur este omul pe viitorul sau, desi face pe zmeul?! Daca traim doar dupa bunul plac, fara norme si legi, unde credem ca vom ajunge? Si, in fond, ce ne sperie cand vine vorba de legea iubirii divine?

Se mai spune ca Biserica ar fi retrograda si ar infrana progresul umanitatii. Depinde ce intelegem insa prin progres. Daca vorbim de un progres care nu este uman si moral, un progres menit sa coboare omul in loc sa-l inalte sau de un progres al desfatarilor lipsite de responsabilitati fata de semenii tai, atunci vai de acel progres. Rostul Bisericii este tocmai sa ne ajute in a evita o astfel de sporire in rau. Orice forma de progres, daca nu duce la comuniunea dragostei, nu este decat un chin inutil, o suferinta mascata de fariseism.

Apoi mai aud ca societatea este in schimbare si Biserica trebuie sa i se adapteze. Discutabil si asta, din moment ce indreptarea presupune anumite reguli. Cand mergi la doctor sa te vindeci, tratamentul sau procedurile nu sunt negociabile. Cel mult, adaptabile in sensul unui oarecare confort, dar tot nu scapi de ele, daca vrei insanatosirea. Numai baronul de Münchhausen pretindea mincinos ca singur a iesit dintr-o mlastina tragandu-se de par. Biserica nu poate indruma pe cineva, dupa cum doreste acela. Ar fi un nonsens educativ. Stim bine ca educatia presupune ceva efort de intelegere. Destul ca, datorita exacerbarii interpretarii dupa bunul plac al scripturilor, avem astazi un crestinism faramitat in sute de culte. Asta ar mai lipsi, fiecare sa aiba cultul propriu. Ar fi un individualism total, intr-un haos anarhic. Sau...parca seamana cu zilele noastre cumva?

In fine, unii se infurie, jignesc sau devin violenti. Lipsa de cunoastere, de contra-argumente sau...deranjul intereselor placute si egoiste? Se stie doar ca placerile materiale si trupesti vand bine dar doar cu o conditie: sa intretii si sa starnesti placerea. Sa fie atacul la adresa Bisericii doar o tactica de marketing? Cum ar arata lumea oare fara industria erotica? Sau fara mall-uri, unde poftele sunt rascolite stiintific prin iluzia cornului abundentei? Eu cred ca mult mai linistita si mai limpezita. Caci placerea simturilor adeseori ne baga in ceata gandurilor.

Dar, sa ramanem obiectivi. Mi-e teama ca fiecare acuza din cele de mai sus nu ar pleca numai din lipsa de studiu profund si amanuntit al civilizatiei crestine, ci si din alt motiv. N-ai cum sa te apropii de Hristos si sa ratezi intelegerea lui. E ca si cum te-ai apropia de o lumina, pe care ai numi-o intuneric. Nu. Teama mea vizeaza faptul ca fiecare obiectie se poate regasi la unii dintre noi, slujitorii Bisericii. Cea mai grava situatie ar fi aceea in care noi, slujitorii Domnului, uitam sa slujim oamenilor, rupand comuniunea cu ei. Functionarismul bisericesc, rutina, inadecvarea discursului teologic, incremenirea in proiect, lipsa de viziune sau de deschidere, evitarea implicarii si a dialogului, monologul academist si plictisitor, cuvantul sterp, comportamentul deviant sau duplicitar senzationalismul emotional sau spectacularismul liturgico-gestual, raspunsul cu citari sterile si repetitive la provocarile contemporane sau lipsa de raspuns,....iata cate metode de adancire a prapastiei sufletesti dintre preoti si popor.

Dar, sa ramanem obiectivi. Mi-e teama ca fiecare acuza din cele de mai sus nu ar pleca numai din lipsa de studiu profund si amanuntit al civilizatiei crestine, ci si din alt motiv. N-ai cum sa te apropii de Hristos si sa ratezi intelegerea lui. E ca si cum te-ai apropia de o lumina, pe care ai numi-o intuneric. Nu. Teama mea vizeaza faptul ca fiecare obiectie se poate regasi la unii dintre noi, slujitorii Bisericii. Cea mai grava situatie ar fi aceea in care noi, slujitorii Domnului, uitam sa slujim oamenilor, rupand comuniunea cu ei. Functionarismul bisericesc, rutina, inadecvarea discursului teologic, incremenirea in proiect, lipsa de viziune sau de deschidere, evitarea implicarii si a dialogului, monologul academist si plictisitor, cuvantul sterp, comportamentul deviant sau duplicitar senzationalismul emotional sau spectacularismul liturgico-gestual, raspunsul cu citari sterile si repetitive la provocarile contemporane sau lipsa de raspuns,....iata cate metode de adancire a prapastiei sufletesti dintre preoti si popor.

Caci, dincolo de cazul in care cineva alege sa iasa din Biserica din proprie vointa, ar fi grav ca noi, preotii, sa abandonam preocuparea fata de credinciosii Domnului, ocupati fiind cu...alte treburi. In fond, ce alta treaba poate avea un preot?

Vai lumii, din pricina smintelilor! Ca smintelile trebuie sa vina, dar vai omului aceluia prin care vine sminteala.

(Acest text a fost publicat prima data pe blogul Parintelui Eugen Tanasescu de pe adevarul.ro)
 

Despre autor

Eugen Tanasescu Parintele Eugen Tanasescu

Senior editor
184 articole postate
Publica din 19 August 2025

Pe aceeaşi temă

07 Decembrie 2013

Vizualizari: 2053

Voteaza:

Dumnezeu cel limitat sexual si rostul preotului 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos Cu adevărat, Iuliana a dobândit puteri suprafirești prin harul lui Dumnezeu. A biruit legile firii, a rămas nevătămată de foc și de plumbul topit, a fost tămăduită în chip minunat după ce chinuri înfricoșătoare i‑au mutilat trupul. A cucerit inimile 15.86 Lei
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul Scrierile și tradiția ascetică ne sunt necesare și nouă, celor ce suntem „în lume”. Se poate ca monahii și monahiile să aprofundeze viața duhovnicească în cele mai mici amănunte și să se dedice cu totul acestei lupte, dar și noi, cei „din lume”, avem 22.00 Lei
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine În această culegere veți găsi ­reunite 101 pilde despre ru­gă­ciu­ne, despre țelul și sensul vieții, de­spre dragoste și îndreptarea vieții noastre - un adevărat tezaur de mărturii minunate ce adeveresc puterea adu­că­toare de sfințenie a nevoinței 13.00 Lei
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX Tâlcuirea la Apocalipsă a Sfântului Ermoghen este o neprețuită călăuză către Lumină și Adevăr, căci, prin cuvinte puține și limpezi, ni se deschide fiecăruia drum către noima adâncă și lucrătoare a cuvintelor grăite de 34.00 Lei
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului „Eu sunt gângav și, vai, slab cu mintea când vreau să vorbesc despre Preasfânta Maică a lui Dumnezeu... Dacă fiecare atom al meu ar începe să grăiască în graiul heruvimilor și serafimilor, nici pe de-aproape n-aș putea să o 33.83 Lei
Din vistieria inimii mele
Din vistieria inimii mele Cartea aceasta este pregătită anume pentru tine. Din clipa în care o vei citi, ea nu va mai fi numai a mea, ci va fi și a ta.. Cele din "vistieria inimii mele" vor intra și în "vistieria inimii tale"... 50.74 Lei
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian În cuprinsul acestei cărți, totul este natural, totul este lin și liniștit; totul este în carte cum a fost în realitate. Pe parcursul expunerii mele, am vibrat adeseori, împreună cu cei ce esrau de față, la înregistrare. În cuprinsul acestei cărți, am dat 50.74 Lei
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre Domnul Iisus a venit pe pământ ca doctor pentru cei ce au trebuință de vindecare, pentru cei suferinzi, care poartă în pieptul lor o inimă înfrântă și tăiată-împrejur. El a luat asupra Sa firea omenească, cu toate ale sale, în afară de păcat. 25.37 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact