Prejudecatile

Prejudecatile

Cei mai multi dintre noi ne ocupam de prejudecatile altora, dar rareori avem cunostinta de ale noastre, deoarece in mod obisnuit le consideram pareri normale. Cand suntem suparati sau entuziasmati, daca reactionam in anumite situatii cu manie, desconsiderare, rusine, vanitate sau dragoste, avem convingerea ca aceste simtaminte vor produce sentimente similare oricarui om obisnuit. Un mod de a descoperi prejudecatile noastre este de a face o lista cu cele ale altora. O mica autoexaminare ne va incredinta ca multe dintre situatiile in care ne aflam si reactiile noastre se bazeaza pe prejudecati similare.

De obicei consideram prejudecati ipotezele generale, precum cele politice, sociale, religioase etc.

Deseori ne dam seama ca simtim o intensa repulsie fata de cei neingrijiti, de exhibitionisti, de slabi, de grasi, de activisti, de blonzi sau bruneti, in alte situatii simtim simpatie exagerata fata de hippy-sti, de pletosi sau fata de cei care apartin unui curent religios. Unii preoti si psihoterapeuti prefera interlocutorii care dovedesc autocontrol, care se exprima cu curaj, altii, pe cei care presupun un ajutor mai mare pentru a-si exprima necazuri-le, si foarte putini se pot abtine de a nu raspunde cu o calda satisfactie celor „recunoscatori".

O comparatie a listei noastre de prejudecati cu cele ale altora va descoperi o mare diversitate de pozitii a diferitilor oameni fata de aceeasi situatie. De exemplu, fiecare are o parere clara despre ceea ce nu ii este permis. Multi pot rabda si incerca sa inteleaga un alcoolic, dar nu pot suporta un lenes. Un altul poate sa nu fie deranjat de lenes, dar sa considere minciuna o greseala de neiertat. „Nu ma intereseaza ce face cineva daca este cinstit. Nu suport inselaciunea."

Altii considera si cea mai rafinata escrocherie dovada desteptaciunii, dar simt o groaznica repulsie fata de dezordine. Multi accepta mult mai usor crima decat curvia. Altii incuviinteaza curvia, dar cred ca homosexualii ar trebui executati. Multi nu sunt deranjati de homosexualitate cand se manifesta intr-un anume fel, dar sunt foarte deranjati daca se manifesta in alt fel.

Ratiunile care provoaca aceste prejudecati sunt o cutie a Pandorei, a carei deschidere depaseste limitele lucrarii noastre. Ne-am putea referi mereu la faptul ca, si asta poate fara exceptie, con-sideram pacate de moarte pacatele celorlalti sau pe cele fata de care suntem in mod subconstient noi insine atrasi. Prejudecata este un mod de aparare impotriva acestei inclinatii proprii.

Imediat ce un preot sau psihoterapeut descopera situatiile pe care nu le poate accepta in lista pacatelor pe care le considera de moarte, a facut primul pas catre autocontrolul sentimentelor lui in legatura cu ceilalti.

Cazul in care preotul/psihoterapeutul constientizeaza ca nu trebuie sa judece, nu trebuie sa se manie, nu trebuie sa astepte pretuire, dragoste sau raspuns din partea partenerului si incearca sa respinga aceste sentimente poate avea ca rezultat lipsa spontaneitatii si a sinceritatii din partea lui. Multi greci, in special intelectualii, si mai ales preotii, miscati de un inconstient puritanism anglo-saxon, considera aceasta groaznica si psihic periculoasa respingere a sentimentelor ca fiind o virtute. Ca urmare a acestei tragice imaturitati duhovnicesti, confunda dezradacinarea patimilor, adica nepatimirea, cu negarea sau respingerea lor. Patimile respinse in subconstient capata forme infricosatoare si determina imperceptibil comportamentul omului. Foarte des auzim pareri entuziaste despre oameni linistiti care sunt mereu cu zambetul pe buze. Oamenii acestia nu sunt lipsiti de manie. Dimpotriva, sunt de multe ori groaznic de maniosi, nervosi, dar, cu zambetul perseverent, isi exprima mania fata de ceilalti intr-un fel aparte.

Parintii trezviei ne spun ca pentru a ne elibera cu adevarat de patima maniei terbuie sa nu ne mai dorim si sa nu mai respingem nimic. Dupa eliberarea de patimi, starea superioara duhovniceste consta in cunoasterea si reprezentarea corecta, lucratoare si izbavitoare - si pentru om, si pentru legatura cu altii - a patimilor. Cel care a fost eliberat deplin de patima maniei dobandeste o astfel de liniste, care nu il pune intr-o postura de inferioritate pe celalalt, ci, dimpotriva, il mangaie si-l indulceste. Aceasta linistire este simtita de celalalt nu ca o superioritate, ci ca expresie a dragostei. Nu se simte nici umilit, nici idealizat, nici pierdut, ci innoit si crescut duhovniceste. Cei care si-au transformat mania in calm nevrotic ar fi groaznic de periculosi ca duhovnici sau terapeuti.

Pr. Filoteu Faros

Articol preluat din volumul "Dialogul in psihoterapia ortodoxa", Ed. Sophia

.
Pe aceeaşi temă

26 Iunie 2014

Vizualizari: 2514

Voteaza:

Prejudecatile 5.00 / 5 din 2 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 27.00 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 22.00 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 40.00 Lei
Am vazut sfarsitul lumii. Marturisirile unui staret care a trait o suta de ani - vol. 2
Am vazut sfarsitul lumii. Marturisirile unui staret care a trait o suta de ani - vol. 2 Mă tot întrebi despre vremurile de la sfârșitul lumii. Oare tu chiar nu știi că, pentru un om muritor, orice timp este al sfârșitului? Cine cunoaște sau poate să prezică propriul său sfârșit? Nimeni și niciodată. Anume acesta este adevărul. Trebuie să 23.26 Lei
Adevarul si bunatatea. Parabole si istorii cu talc
Adevarul si bunatatea. Parabole si istorii cu talc Pentru mintea şi inima tuturor ­iubitorilor de noime şi tâlcuri duhovniceşti, am cules din ­cărţile Sfân­tului Nicolae Velimirovici - noul Hrisostom al Bisericii Ortodoxe - isto­rii şi pilde călăuzitoare spre viaţa veşnică. Scrise în grai ales şi drese 15.86 Lei
Educarea copiilor pentru Imparatia lui Dumnezeu. Un ghid practic
Educarea copiilor pentru Imparatia lui Dumnezeu. Un ghid practic Principiile ortodoxe de creștere a copiilor al lui Philip Mamalakis a fost publicat și tradus în mai multe limbi. Faptul că a fost pus în practică de părinți de diverse confesiuni vine să confirme încă o dată regăsirea unui bun simț comun în privința 21.14 Lei
Cum ne tamaduim ranile si gasim ajutor in necazuri. Povatuiri, minuni, rugaciuni
Cum ne tamaduim ranile si gasim ajutor in necazuri. Povatuiri, minuni, rugaciuni Nu vă întristați, fiilor, pentru ispitele pe care le înfruntați fiecare, ci aveți răbdare, și rugați‑L pe Dumnezeu, și spuneți: „Nu ne duce pe noi în ispită, Doamne, ci ne izbăvește de cel viclean!” În ispite, necazuri, mâhniri să cereți ajutor de la 21.14 Lei
Sa prindem un loc pe corabia mantuirii
Sa prindem un loc pe corabia mantuirii Biserica Mântuitorului Hristos este corabia mântuirii noastre. Ori de câte ori suntem loviți de furtunile greu­tăților, ispitelor, necazurilor, venim grabnic și ne adăpostim în această corabie duhovnicească, cerând ajutorul lui Dumnezeu. Atunci când 15.86 Lei
Jane - Vacanta pe insula
Jane - Vacanta pe insula Romanul scriitoarei canadiene Lucy Maud Montgomery (1874‑1942) prezintă povestea unei fetițe aflate în pragul adolescenței, care se confruntă cu o serie de încercări dificile, cea mai dureroasă fiind separarea părinților săi. Două vacanțe pline de 29.60 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact