Randuielile obstii Sfintei Manastiri Sihastria

Randuielile obstii Sfintei Manastiri Sihastria

Randuielile obstii Sfintei Manastiri Sihastria279

Rânduielile obştii sfintei mănăstiri Sihăstria Raionul Tg. Neamţ, introduse în mănăstirea noastră de răposatul stareţ protosinghel Ioanichie şi completate de preacuviosul arhimandrit Cleopa Ilie, fost stareţ în această obşte, aprobate şi pentru obştea Mănăstirii Slatina cu Decizia nr. 147 a înaltpreasfinţitului Patriarh Iustinian din anul 1949 odată cu reorganizarea ei, sunt următoarele:

1. Se va întocmi o singură pungă, din tot venitul sfintei mănăstiri, atât din salariul de la stat, cât şi din venitul de la biserică şi din venituri proprii. Toţi acei bani se vor vărsa la casieria sfintei mănăstiri. Casierul va da pentru cheltuieli bani oriunde va fi nevoie, numai cu aprobarea stareţului.

2. Se va face o singură masă, în comun, pentru tot soborul şi nimeni nu are voie a face mâncare acasă sau să aibă plită în chilie, afară de bucătăria obştii. Cine se va afla că a mâncat acasă sau printre mese va fi canonisit. La cei bolnavi se va da mâncare la chilie prin cel rânduit a îngriji de ei, însă numai arunci când va fi bine cercetat cazul (bolnavul nu poate veni la masă sau are nevoie de regim).

3. Este oprită cu desăvârşire mâncarea de carne280 în mănăstire pentru personalul mănăstirii, precum şi intrarea femeilor în chiliile monahilor şi fraţilor din mănăstire.

4. Toţi ieromonahii, ierodiaconii, monahii şi fraţii nu vor lipsi de la slujbele de noapte (Utrenie şi privegheri). Cine nu va lua parte la slujbele de mai sus, afară de caz de boală sau dacă a sosit de la vreun drum, fiind ostenit, acela va fi pedepsit cu luarea hranei a doua zi şi va face canon la masă.

5. Cel rânduit de săptămână la cuvântul ce se citeşte la trapeză va avea grijă din timp să aleagă cuvântul de folos şi să ia blagoslovenie de la stareţ pentru citit.

6. Privegherile de toată noaptea vor fi 12 în cursul anului, la toate praznicele împărăteşti, iar privegheri de toate vor fi 68 pe an, după cum arată Tipicul Mare, plus cele cerute de credincioşi.

7. Toţi meseriaşii de orice fel de branşă nu au voie a lucra nimic particular, afară de cazuri excepţionale, când va da binecuvântare stareţul sau economul.

8. Nu este îngăduit nici unui ieromonah, ierodiacon, monah sau frate, a primi în chilie rudenii, fraţi sau surori, fără blagoslovenia stareţului. Toţi închinătorii vor fi primiţi la arhondaric. Celor bolnavi, care au nevoie de sfinte rugăciuni ca: Sfântul Maslu, Spovedanie, Agheasmă, citit..., li se vor face aceste slujbe numai în biserică sau paraclise.

9. Fraţii începători se vor primi, potrivit regulamentului în vigoare aprobat de Sfântul Sinod, pe timp de trei luni provizoriu şi, după o ispitire canonică de trei ani, se vor călugări, de vor îndeplini condiţiile cerute de sfintele canoane şi regulament.

10. Consiliul duhovnicesc, precum şi cel economic, se va întruni cel puţin o dată pe lună, potrivit cu Regulamentul vieţii monahale în vigoare, unde se vor discuta diferite probleme privind viaţa duhovnicească şi activitatea economică a mănăstirii.

11. Mărturisirea întregului personal al mănăstirii se va face în mod obligatoriu o dată pe săptămână, de preferinţă vinerea, la duhovnicii rânduiţi. Molifta pentru spovedanie se va face în biserică la Utrenia de joi noaptea.

12. Masa de obşte în timpul Postului Mare va fi o dată pe zi la ora 15, afară de sâmbătă şi duminică, când se va da masa de două ori pe zi. In tot cursul anului lunea, miercurea şi vinerea, masa va fi o dată pe zi. Suplimente se vor da la ora 10 numai la cei cu ascultări grele, bolnavilor şi celor neputincioşi.

13. Arhondaricul mănăstirii va fi cu desăvârşire separat de pavilionul unde locuiesc părinţii şi fraţii mănăstirii. Arhondarul va rândui credincioşilor camere, le va da lămuriri necesare, îi va îndruma către biserică sau către duhovnicii rânduiţi, precum şi la trapeză, la ora potrivită. Se recomandă ca arhondarul să fie un părinte mai bătrân, potrivit regulamentului în vigoare. Duminica, în sărbători sau oricând se vor afla credincioşi în mănăstire, vor fi ospătaţi la trapeza mănăstirii în mod gratuit.

14. Duminica şi în toate sărbătorile, întreg personalul va merge la biserică şi la masă obligatoriu cu rasă, camilafcă şi în ţinută cuviincioasă. Nimeni nu are îngăduinţă a umbla civil (fără dulamă) la chilie, prin curtea mănăstirii sau în afara mănăstirii. Nimeni nu are voie a dormi fără dulamă şi descins. De asemenea, nimeni nu are voie a-şi tunde sau reteza părul sau barba.

15. Hainele necesare personalului pentru lucru sau sărbătoare se vor da fiecăruia, după trebuinţă, de la magazia de haine a mănăstirii. Uneltele de lucru se vor păstra cu inventar la magazia de unelte şi se vor da de cel rânduit celor care merg la lucru, iar seara se vor înapoia.

16. Nimeni nu are îngăduinţă a da ceva din lucrurile mănăstirii la mireni, sub formă de împrumut sau milostenie, fără blagoslovenia stareţului sau a economului.

17. Orice slujbe religioase pentru mireni se vor face numai de ieromonahii rânduiţi de stareţul mănăstirii.

18. La fiecare început de post se va pune ajun de trei zile pentru tot soborul în mod benevol, iar în Postul Mare obligatoriu, afară de cei bolnavi sau neputincioşi.

19. Nici un monah sau frate nu este scutit de canonul şi pravila de chilie rânduite de stareţ sau de duhovnic.

20. Nimeni nu are îngăduinţă a pleca din mănăstire pentru interese personale fără bilet de voie semnat de conducerea mănăstirii. Este oprit cu desăvârşire a umbla fără rost prin lume sau prin alte mănăstiri.

21. Celelalte rânduieli privind alegerea stareţului, a consiliului duhovnicesc şi economic sau privind tunderea în monahism, hirotonia, precum şi procurarea, inventarierea şi păstrarea bunurilor mobile şi imobile, se vor face potrivit Regulamentului de organizare a vieţii monahale în vigoare, aprobat de Sfântul Sinod.

22. Modificarea prezentelor rânduieli ale mănăstirii noastre se va face, de va fi nevoie, numai cu aprobarea chiriarhului locului, la propunerea consiliului duhovnicesc şi economic al mănăstirii.

Pentru conformitate,

Stareţ, Protos. Ioil Gheorghiu <m.p.>281
Secretar, Protos. Calinic Lupu <m.p.>

279 Aceste rânduieli au fost alcătuite pe temeiul tradiţiei monahale patristice şi introduse iniţial în Mănăstirea Sihăstria de vrednicul Stareţ protos. Ioanichie Moroi (1909-1944). Ulterior, când arhim. Cleopa Ilie a ajuns stareţ (1944), le-a completat şi adaptat condiţiilor timpului său (a introdus în biserică citirea permanentă la Psaltire între slujbe, precum şi privegherea în cinstea Acoperământului Maicii Domnului în fiecare marţi seara), urmând ca mai apoi, odată cu mutarea sa ca stareţ la Mănăstirea Slatina (1949), să fie aprobate de către Patriarhul Iustinian şi pentru noua obşte prin Decizia nr. 147/1949.

Articol preluat din volumul "Hrana vietii fericite" a monahilor - Arhim. Luca Diaconu

Cumpara cartea "Hrana vietii fericite" a monahilor

 

Pe aceeaşi temă

07 Iulie 2016

Vizualizari: 2756

Voteaza:

Randuielile obstii Sfintei Manastiri Sihastria 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact