Reabilitarea treptata a Sfantului Ioan Gura de Aur

Reabilitarea treptata a Sfantului Ioan Gura de Aur

Din 403 si mai devreme dusmanii lui Ioan Gura de Aur atrasesera spre punctele lor de vedere un mare numar de episcopi. Era hotarat ca tronurile patriarhale ale Constantinopolului, Alexandriei si Antiohiei se prezentau unite in punctul de vedere antihrisostomic. Chiar si episcopii africani erau de acord cu ultimii, mai ales fusese atras si vestitul in Apus, teolog Augustinus al Hipponei, care, desi marturisea pretuirea pe care o avea pentru sfantul barbat, nu-l pomenea in "Diptice”.

Din partea lui, Innocentius nu intra in comuniune cu cei care, cei de mai sus, nu inscriau in "Dipticele” Bisericilor lor numele lui Ioan Gura de Aur. Faptul crease o schisma (dezbinare) reala si mai ales reactii laice.

Indeosebi in Constantinopol faceau presiune puternic asupra arhiepiscopului, laici si clerici, sa-l inscrie pe Ioan Gura de Aur in "Diptice”.

O "Scrisoare” a lui Atticus, scrisa in 418 catre Chiril al Alexandriei, este literalmente revelatoare a starii care domina in Constantinopol si a dispozitiilor lui insusi (PG 77, 348-352. Grumel Nr.40). In "Scrisoare” cere de la Chiril sa inscrie numele lui Ioan Gura de Aur in „Diptice”, aplicand nu exigenta Canoanelor, ci iconomia pentru pacea Bisericilor. Marturiseste ca el insusi a inscris numele lui Ioan Gura de Aur in „tablele mistice”, de nevoie. Informeaza ca poporul capitalei fusese dezbinat si admiratorii lui Ioan Gura de Aur, Ioanitii, oficiau Slujbele si Liturghia in afara zidurilor, in spatiu deschis (sub cerul liber). „Am cazut la mijloc astfel fara sa alegem noi si suntem constransi sa iubim cele ce ne-au iesit in cale impotriva opiniei noastre, preferand utilitatea in locul dreptului… "(PG: 77, 348-349)

In perioada in care Atticus scrie „Scrisoarea” de mai sus, adica in 418, numele lui Ioan Gura de Aur fusese deja inscris, din cauza huiduielii si a presiunilor credinciosilor („nostri care au fortat necesitatea din democratie si se intorceau din nimic la ramasitele schismei [(dezbinarii)"](PG 77, 349). Huiduiala poporului s-a ascutit cand, putin inainte de 418, Alexandru al Antiohiei (408-418) a vizitat Constantinopolul si din amvon a informat credinciosii ca el a inscris (in 413) numele lui Ioan Gura de Aur in "Diptice”. Faptul insemna aproape rascoala populara, care a obligat pe Atticus, facand necesitatea zel, sa infaptuiasca si el acelasi lucru.

In acelasi an, in 418, episcopul Antiohiei a devenit Theodotos, care de asemenea prin presiunea credinciosilor a pastrat in "Diptice” numele lui Ioan. Si Chiril al Alexandriei, nepot si succesor al lui Theophil si insotitor al lui la Constantinopol in 403, se impotrivea initial inscrierii lui Ioan, dar a cedat in jurul anului 419.

Astfel observam ca, numai Alexandru al Antiohiei, in 413, a inaintat la recunoasterea lui Ioan Gura de Aur dintr-o inclinatie sincera si admiratie fata de persoana si opera sfantului barbat. Ceilalti au fost constransi sau a fost necesar efort ca sa fie presati.

Actiunea lui Atticus, fie si din necesitate, a fost inteleapta si a adus pace in Biserica Constantinopolului. Nu a constituit insa si sfarsitul definitiv al chestiunii, deoarece moastele lui Ioan Gura de Aur se aflau inca in biserica martirului Basiliscos, cativa kilometri de Comana Pontului, in Bizeri de astazi. Desigur, Nestorios a stabilit, in 428, sa fie cinstita pomenirea lui Ioan Gura de Aur la 27 septembrie, dar Proclos al Constantinopolului a fost cel care a reabilitat definitiv, deplin si triumfator, pe Ioan Gura de Aur. A fost raportata, in 437, imparatului Theodosie II reinhumarea ramasitelor pamantesti ale sfantului pe care le-au adus, in 27 ianuarie 438, in Constantinopol si le-au asezat in biserica "Sfintii Apostoli”, cu cinstiri extraordinare, cu participare generala a poporului si manifestari care se potrivesc numai marilor martiri ai credintei (Socrates, „Istoria bisericeasca”, 7, 25).

De atunci Biserica cinsteste pomenirea lui la 13 noiembrie si la 27 ianuarie.

Fragment din "Ioan Gura de Aur” – Stylianos G. Papadopulos
Traducerea a fost facuta dupa editia intai aparuta in anul 1999 la Editura "Diaconia Apostolica a Bisericii Greciei”

.

27 Ianuarie 2010

Vizualizari: 836

Voteaza:

Reabilitarea treptata a Sfantului Ioan Gura de Aur 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact