Reabilitarea treptata a Sfantului Ioan Gura de Aur

Reabilitarea treptata a Sfantului Ioan Gura de Aur

Din 403 si mai devreme dusmanii lui Ioan Gura de Aur atrasesera spre punctele lor de vedere un mare numar de episcopi. Era hotarat ca tronurile patriarhale ale Constantinopolului, Alexandriei si Antiohiei se prezentau unite in punctul de vedere antihrisostomic. Chiar si episcopii africani erau de acord cu ultimii, mai ales fusese atras si vestitul in Apus, teolog Augustinus al Hipponei, care, desi marturisea pretuirea pe care o avea pentru sfantul barbat, nu-l pomenea in "Diptice”.

Din partea lui, Innocentius nu intra in comuniune cu cei care, cei de mai sus, nu inscriau in "Dipticele” Bisericilor lor numele lui Ioan Gura de Aur. Faptul crease o schisma (dezbinare) reala si mai ales reactii laice.

Indeosebi in Constantinopol faceau presiune puternic asupra arhiepiscopului, laici si clerici, sa-l inscrie pe Ioan Gura de Aur in "Diptice”.

O "Scrisoare” a lui Atticus, scrisa in 418 catre Chiril al Alexandriei, este literalmente revelatoare a starii care domina in Constantinopol si a dispozitiilor lui insusi (PG 77, 348-352. Grumel Nr.40). In "Scrisoare” cere de la Chiril sa inscrie numele lui Ioan Gura de Aur in „Diptice”, aplicand nu exigenta Canoanelor, ci iconomia pentru pacea Bisericilor. Marturiseste ca el insusi a inscris numele lui Ioan Gura de Aur in „tablele mistice”, de nevoie. Informeaza ca poporul capitalei fusese dezbinat si admiratorii lui Ioan Gura de Aur, Ioanitii, oficiau Slujbele si Liturghia in afara zidurilor, in spatiu deschis (sub cerul liber). „Am cazut la mijloc astfel fara sa alegem noi si suntem constransi sa iubim cele ce ne-au iesit in cale impotriva opiniei noastre, preferand utilitatea in locul dreptului… "(PG: 77, 348-349)

In perioada in care Atticus scrie „Scrisoarea” de mai sus, adica in 418, numele lui Ioan Gura de Aur fusese deja inscris, din cauza huiduielii si a presiunilor credinciosilor („nostri care au fortat necesitatea din democratie si se intorceau din nimic la ramasitele schismei [(dezbinarii)"](PG 77, 349). Huiduiala poporului s-a ascutit cand, putin inainte de 418, Alexandru al Antiohiei (408-418) a vizitat Constantinopolul si din amvon a informat credinciosii ca el a inscris (in 413) numele lui Ioan Gura de Aur in "Diptice”. Faptul insemna aproape rascoala populara, care a obligat pe Atticus, facand necesitatea zel, sa infaptuiasca si el acelasi lucru.

In acelasi an, in 418, episcopul Antiohiei a devenit Theodotos, care de asemenea prin presiunea credinciosilor a pastrat in "Diptice” numele lui Ioan. Si Chiril al Alexandriei, nepot si succesor al lui Theophil si insotitor al lui la Constantinopol in 403, se impotrivea initial inscrierii lui Ioan, dar a cedat in jurul anului 419.

Astfel observam ca, numai Alexandru al Antiohiei, in 413, a inaintat la recunoasterea lui Ioan Gura de Aur dintr-o inclinatie sincera si admiratie fata de persoana si opera sfantului barbat. Ceilalti au fost constransi sau a fost necesar efort ca sa fie presati.

Actiunea lui Atticus, fie si din necesitate, a fost inteleapta si a adus pace in Biserica Constantinopolului. Nu a constituit insa si sfarsitul definitiv al chestiunii, deoarece moastele lui Ioan Gura de Aur se aflau inca in biserica martirului Basiliscos, cativa kilometri de Comana Pontului, in Bizeri de astazi. Desigur, Nestorios a stabilit, in 428, sa fie cinstita pomenirea lui Ioan Gura de Aur la 27 septembrie, dar Proclos al Constantinopolului a fost cel care a reabilitat definitiv, deplin si triumfator, pe Ioan Gura de Aur. A fost raportata, in 437, imparatului Theodosie II reinhumarea ramasitelor pamantesti ale sfantului pe care le-au adus, in 27 ianuarie 438, in Constantinopol si le-au asezat in biserica "Sfintii Apostoli”, cu cinstiri extraordinare, cu participare generala a poporului si manifestari care se potrivesc numai marilor martiri ai credintei (Socrates, „Istoria bisericeasca”, 7, 25).

De atunci Biserica cinsteste pomenirea lui la 13 noiembrie si la 27 ianuarie.

Fragment din "Ioan Gura de Aur” – Stylianos G. Papadopulos
Traducerea a fost facuta dupa editia intai aparuta in anul 1999 la Editura "Diaconia Apostolica a Bisericii Greciei”

.

27 Ianuarie 2010

Vizualizari: 861

Voteaza:

Reabilitarea treptata a Sfantului Ioan Gura de Aur 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Despre Maica Domnului si sfinti
Despre Maica Domnului si sfinti Cuvintele Sfântului Nectarie sunt ­descoperire a învățăturii celei adevărate și ­drept‑slăvitoare și, totodată, izvod de rugăciune necontenită, înăl­țân­du‑ne inimile și cugetele la Dumnezeu spre a primi vindecare, luminare și întărire.  15.00 Lei
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos Sfântul Munte se aseamănă unui stup. Așa cum în acesta există cuiburi de albine, tot astfel şi în Athos – multe chilii monahale. Şi, precum în stup fără încetare zumzăie albinele, tot la fel şi în Athos monahii, ziua şi noaptea, rostesc psalmi şi imnuri 45.00 Lei
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos Cu adevărat, Iuliana a dobândit puteri suprafirești prin harul lui Dumnezeu. A biruit legile firii, a rămas nevătămată de foc și de plumbul topit, a fost tămăduită în chip minunat după ce chinuri înfricoșătoare i‑au mutilat trupul. A cucerit inimile 15.86 Lei
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul Scrierile și tradiția ascetică ne sunt necesare și nouă, celor ce suntem „în lume”. Se poate ca monahii și monahiile să aprofundeze viața duhovnicească în cele mai mici amănunte și să se dedice cu totul acestei lupte, dar și noi, cei „din lume”, avem 22.00 Lei
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine În această culegere veți găsi ­reunite 101 pilde despre ru­gă­ciu­ne, despre țelul și sensul vieții, de­spre dragoste și îndreptarea vieții noastre - un adevărat tezaur de mărturii minunate ce adeveresc puterea adu­că­toare de sfințenie a nevoinței 13.00 Lei
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX Tâlcuirea la Apocalipsă a Sfântului Ermoghen este o neprețuită călăuză către Lumină și Adevăr, căci, prin cuvinte puține și limpezi, ni se deschide fiecăruia drum către noima adâncă și lucrătoare a cuvintelor grăite de 34.00 Lei
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului „Eu sunt gângav și, vai, slab cu mintea când vreau să vorbesc despre Preasfânta Maică a lui Dumnezeu... Dacă fiecare atom al meu ar începe să grăiască în graiul heruvimilor și serafimilor, nici pe de-aproape n-aș putea să o 33.83 Lei
Din vistieria inimii mele
Din vistieria inimii mele Cartea aceasta este pregătită anume pentru tine. Din clipa în care o vei citi, ea nu va mai fi numai a mea, ci va fi și a ta.. Cele din "vistieria inimii mele" vor intra și în "vistieria inimii tale"... 50.74 Lei
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian În cuprinsul acestei cărți, totul este natural, totul este lin și liniștit; totul este în carte cum a fost în realitate. Pe parcursul expunerii mele, am vibrat adeseori, împreună cu cei ce esrau de față, la înregistrare. În cuprinsul acestei cărți, am dat 50.74 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact