Rugaciunea ca premisa a erminiei biblice

Rugaciunea ca premisa a erminiei biblice

Conştiinţa neputinţei de a pătrunde sensurile adânci şi nehotărnicite ale cuvântului dumnezeiesc al Scripturii, pe de o parte, şi credinţa că numai de la Dumnezeu, prin împărtăşirea Duhului, poate veni înţelegerea corectă a textelor biblice, pe de altă parte, fundamentează rugăciunea ca una dintre premisele esenţiale ale actului exegetic.

Aflat în faţa textului biblic, exegetul are conştiinţa că se află faţă în faţă cu Cuvântul viu, adânc şi nemărginit al lui Dumnezeu. Această confruntare stă la originea stării de smerenie reală, a conştiinţei nimicniciei umane în faţa măreţiei Dumnezeirii, care nu poate fi determinată de convingerea că te afli în faţa unor texte oarecare, vechi de două mii de ani, pe care le poţi cerceta exclusiv cu instrumentele raţiunii şi ale criticii omeneşti.

Cu o profundă conştiinţă a limitelor puterilor sale de cunoaştere şi înţelegere a cuvintelor dumnezeieşti ale Scripturii, Sfântul Maxim Mărturisitorul recurge tot timpul la rugăciune, fie cea directă către Dumnezeu, fie Ia rugăciunea celorlaţi pentru el, în scopul de a dobândi de la Acesta harul dumnezeiesc, darul descoperirii înţelesurilor Scripturii.

Inainte de a încerca formularea răspunsurilor la întrebările primite, Sfântul Maxim îi cere insistent lui Talasie să se roage pentru el, convins că numai Dumnezeu îi poate da răspunsul cel bun la fiecare din întrebările puse de acela: „Câştigă-mi milostivirea lui Dumnezeu prin rugăciunile tale şi fă-L să-mi stea în ajutor în cele ce voi spune, mai bine zis să-mi dea răspuns drept la fiecare întrebare, căci toată darea cea bună şi tot darul desăvârşit de la El este, ca de la izvorul şi Părintele tuturor cunoştinţelor şi puterilor luminătoare, pe care ie dăruieşti pe măsură celor vrednici". Textul acesta este edificator pentru felul în care înţelege Sfântul Maxim rolul rugăciunii în cadrul demersului exegetic.

Adeseori, pe parcursul lucrării, se roagă lui Dumnezeu şi cere tuturor să se roage pentru a putea ajunge la deprinderea înţelesurilor adânci ale Scripturii: „Dar fiindcă e mai bine să ne ostenim mai mult şi să rugăm neîncetat pe Dumnezeu să ne dăruiască înţelepciune şi putere, ca să înţelegem toată Scriptura duhovniceşte, voi răspunde şi la această nedumerire"228. „Deci apropiindu-mă şi eu prin gândire de cele scrise, îl rog pe Dumnezeu să-mi fie într-ajutor în cele ce voi spune, căci ştiu că puterea înţelegerii mele e cu mult prea slabă faţă de sublimitatea tainelor Scripturii".

Rugăciunea este pentru Sfântul Maxim Mărturisitorul o condiţie esenţială a erminiei corecte. Incepe răspunsul la întrebarea 48 cu o rugăciune. Este o rugăciune foarte frumoasă şi cu un conţinut extraordinar de bogat în ceea ce priveşte principiile ermineutice maximiene.

„Vino, preaslăvite Cuvinte al lui Dumnezeu, şi ne împărtăşeşte, pe măsura puterilor noastre, descoperirea cuvintelor Tale, înlăturând grosimea învelişurilor, arată-ne Hristoase, frumuseţea înţelesurilor spirituale. la-ne de mâna dreaptă, adică de puterea minţii noastre, şi ne călăuzeşte pe calea poruncilor Tale. Şi ne du la locul cortului Tău cel minunat, până înăuntrul casei lui Dumnezeu, în glas de bucurie şi de mărturisire a zvonurilor de sărbătoare, ca şi noi, prin mărturisirea făptuirei şi prin bucuria contemplaţiei, să fim învredniciţi a veni la locul negrăit al ospăţului Tău şi să ne ospătăm împreună cu cei ce prăznuiesc acolo duhovniceşte, cântând cunoştinţa celor negrăite cu glasurile netăcute ale minţii. Şi mă iartă pe mine, Hristoase, că îndrăznesc, la porunca slujitorilor Tăi celor învredniciţi, ceea ce este peste puterea mea.

Luminează cugetarea mea neluminată spre înţelegerea locului de faţă, ca să fii şi mai mult slăvit, ca unul ce dai orbilor vedere şi faci limba gângavilor să grăiască cu claritate".

Alături de introducerea la întreaga lucrare, această rugăciune reprezintă o sinteză cuprinzătoare a tot ceea ce înseamnă raportarea Sfântului Maxim la cuvântul scripturistic, a ceea ce reprezintă acesta pentru el şi a modului în care se poate apropia de înţelegerea acestuia.

Rugăciunea exprimă înainte de toate starea de smerenie: „Şi mă iartă pe mine, Hristoase, că îndrăznesc, la porunca slujitorilor Tăi celor învredniciţi, ceea ce este peste puterea mea", „luminează cugetarea mea neluminată ... ca unul ce dai orbilor vedere şi faci limba gângavilor să grăiască cu claritate". In această stare, cu conştiinţa că singur nu poate ajunge la înţelegerea cuvintelor Scripturii, invocă venirea lui Dumnezeu Cuvântul pentru a-l însoţi în demersul său exegetic: „Vino, prea- slăvite Cuvinte al lui Dumnezeu ... Ia-ne de mâna dreaptă, adică de puterea minţii noastre, şi ne călăuzeşte pe calea poruncilor Tale". Sfântul Maxim cere Cuvântului lui Dumnezeu să-l ducă „la locul cortului Tău cel minunat, până înăuntrul casei lui Dumnezeu ..., la locul negrăit al ospăţului Tău şi să ne ospătăm împreună cu cei ce prăznuiesc acolo duhovniceşte", ceea ce s-ar traduce prin aceea că dorinţa lui este de a fi părtaş prezenţei dumnezeieşti, de a se împărtăşi direct de realitatea dumnezeiască, pentru ca prin mijlocirea experienţei directe să ajungă la înţelegerea celor scrise despre Dumnezeu sau a celor spuse de Acesta.

Rugăciunea transformă actul exegetic într-un act de comuniune cu Dumnezeu, dând consistenţă relaţiei dintre exeget şi Dumnezeu. Pe parcursul eforturilor sale exegetice Sfântul Maxim recurge permanent la rugăciune, ca o reacţie firească în faţa adâncului de nepătruns al înţelesurilor duhovniceşti ale cuvintelor Scripturii.

Preot prof. dr. Constantin Coman

Erminia Duhului, Editura Bizantina

Cumpara cartea "Erminia Duhului"

 

Pe aceeaşi temă

04 Iunie 2018

Vizualizari: 898

Voteaza:

Rugaciunea ca premisa a erminiei biblice 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Marele exterminator
Marele exterminator Părăsind Bucureștiul, unde poliția comunistă îl hăituia ca pe o fiară, Traian Roman, un tânăr seminarist, se refugiază la Paris, cu convingerea că de aici înainte se va afla la adăpost de urmăritorii săi – fără a ține seama însă de îndârjirea partidului 26.43 Lei
Tainele cartii cu sapte peceti. Cateheze la Cartea Apocalipsei - ed. 2
Tainele cartii cu sapte peceti. Cateheze la Cartea Apocalipsei - ed. 2 Arhimandritul Athanasie Mytilineos (1927‑2006), starețul Mă­năstirii Ador­mi­rea Maicii Domnului şi Sfântul Dimitrie din Larisa, Grecia, a fost un predicator lu­minat, care s‑a dedicat încă din tinerețe catehizării poporului lui Dumnezeu – slujire pentru 50.74 Lei
Ortodoxie si Catolicitate
Ortodoxie si Catolicitate John Meyendorff (1926-1992) s-a născut la Neuilly, din părinți ruși cu rădăcini germano-bal­ti­ce, emigrați în Franța. Din pricina originii și sta­tu­tu­lui său de emigrant, a resimțit pe propria piele carențele și deșertăciunea naționalismelor în 31.71 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Această carte cuprinde sfaturi despre problemele familiei ale unor importante personalităţi ale Greciei ortodoxe, cum ar fi arhim. Filothei Faros, arhim. Makarios Griniezakis (­specia­list în ­bioetică şi predicatorul oficial al arhidiocezei Cretei) 26.43 Lei
Sfintii Insulelor Britanice
Sfintii Insulelor Britanice In veacurile de inceput ale crestinismului apusean, pamanturile Britaniei și ale Irlandei au rodit o multime de sfinti, care au aprins cu ravna lor lumina Evangheliei in intreg Apusul Europei. Vietuitori ai pustiei si intemeietori de manastiri, dascali si 50.74 Lei
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala De‑a lungul vieții pământești, oricine s‑a ciocnit de problema bolii, resimțind impactul negativ pe care ea îl are de obicei în viața noastră și a celor apropiați nouă. Medicul, psihologul și teologul Konstantin Zorin, binecunoscut deja cititorilor români 29.60 Lei
Povestiri de sarbatori
Povestiri de sarbatori În lumea noastră adeseori insuportabil de cenuşie, ne izbăveşte lumea de Sus, întrupându‑se în lumină şi frumuseţe. În odăjdii de poveste, tărâmul minunii îşi întinde braţele către cei mai mici cititori, plin de tâlc şi învăţăminte, cu ochii limpezi şi 26.43 Lei
Despre facerea lumii. Cateheze la Cartea Facerii
Despre facerea lumii. Cateheze la Cartea Facerii Comentariul arhimandritului Athanasie Mytilineos la Hexaemeron (cartea Facerii) are deosebita calitate de a te face martor al felului minunat în care Dumnezeu a creat lumea, iar aceasta nu scolastic, ci făcându-te să simți adierile creatoare ale Duhului 31.71 Lei
Mica Filocalie athonita contemporana a Rugaciunii lui Iisus. Rugaciunea lui Iisus potrivit invataturii marilor duhovnici athoniti ai secolului al XX‑lea
Mica Filocalie athonita contemporana a Rugaciunii lui Iisus. Rugaciunea lui Iisus potrivit invataturii marilor duhovnici athoniti ai secolului al XX‑lea Muntele Athos este şi azi „sipetul Rugăciunii lui Iisus”, şi marii duhovnici ale căror învăţături şi mărturii sunt prezentate în acest volum se află printre cei mai desăvârşiţi moştenitori ai tradiţiei care a transmis-o de-a lungul vremii, dar şi printre 31.71 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact