Rugaciunea ca premisa a erminiei biblice

Rugaciunea ca premisa a erminiei biblice

Conştiinţa neputinţei de a pătrunde sensurile adânci şi nehotărnicite ale cuvântului dumnezeiesc al Scripturii, pe de o parte, şi credinţa că numai de la Dumnezeu, prin împărtăşirea Duhului, poate veni înţelegerea corectă a textelor biblice, pe de altă parte, fundamentează rugăciunea ca una dintre premisele esenţiale ale actului exegetic.

Aflat în faţa textului biblic, exegetul are conştiinţa că se află faţă în faţă cu Cuvântul viu, adânc şi nemărginit al lui Dumnezeu. Această confruntare stă la originea stării de smerenie reală, a conştiinţei nimicniciei umane în faţa măreţiei Dumnezeirii, care nu poate fi determinată de convingerea că te afli în faţa unor texte oarecare, vechi de două mii de ani, pe care le poţi cerceta exclusiv cu instrumentele raţiunii şi ale criticii omeneşti.

Cu o profundă conştiinţă a limitelor puterilor sale de cunoaştere şi înţelegere a cuvintelor dumnezeieşti ale Scripturii, Sfântul Maxim Mărturisitorul recurge tot timpul la rugăciune, fie cea directă către Dumnezeu, fie Ia rugăciunea celorlaţi pentru el, în scopul de a dobândi de la Acesta harul dumnezeiesc, darul descoperirii înţelesurilor Scripturii.

Inainte de a încerca formularea răspunsurilor la întrebările primite, Sfântul Maxim îi cere insistent lui Talasie să se roage pentru el, convins că numai Dumnezeu îi poate da răspunsul cel bun la fiecare din întrebările puse de acela: „Câştigă-mi milostivirea lui Dumnezeu prin rugăciunile tale şi fă-L să-mi stea în ajutor în cele ce voi spune, mai bine zis să-mi dea răspuns drept la fiecare întrebare, căci toată darea cea bună şi tot darul desăvârşit de la El este, ca de la izvorul şi Părintele tuturor cunoştinţelor şi puterilor luminătoare, pe care ie dăruieşti pe măsură celor vrednici". Textul acesta este edificator pentru felul în care înţelege Sfântul Maxim rolul rugăciunii în cadrul demersului exegetic.

Adeseori, pe parcursul lucrării, se roagă lui Dumnezeu şi cere tuturor să se roage pentru a putea ajunge la deprinderea înţelesurilor adânci ale Scripturii: „Dar fiindcă e mai bine să ne ostenim mai mult şi să rugăm neîncetat pe Dumnezeu să ne dăruiască înţelepciune şi putere, ca să înţelegem toată Scriptura duhovniceşte, voi răspunde şi la această nedumerire"228. „Deci apropiindu-mă şi eu prin gândire de cele scrise, îl rog pe Dumnezeu să-mi fie într-ajutor în cele ce voi spune, căci ştiu că puterea înţelegerii mele e cu mult prea slabă faţă de sublimitatea tainelor Scripturii".

Rugăciunea este pentru Sfântul Maxim Mărturisitorul o condiţie esenţială a erminiei corecte. Incepe răspunsul la întrebarea 48 cu o rugăciune. Este o rugăciune foarte frumoasă şi cu un conţinut extraordinar de bogat în ceea ce priveşte principiile ermineutice maximiene.

„Vino, preaslăvite Cuvinte al lui Dumnezeu, şi ne împărtăşeşte, pe măsura puterilor noastre, descoperirea cuvintelor Tale, înlăturând grosimea învelişurilor, arată-ne Hristoase, frumuseţea înţelesurilor spirituale. la-ne de mâna dreaptă, adică de puterea minţii noastre, şi ne călăuzeşte pe calea poruncilor Tale. Şi ne du la locul cortului Tău cel minunat, până înăuntrul casei lui Dumnezeu, în glas de bucurie şi de mărturisire a zvonurilor de sărbătoare, ca şi noi, prin mărturisirea făptuirei şi prin bucuria contemplaţiei, să fim învredniciţi a veni la locul negrăit al ospăţului Tău şi să ne ospătăm împreună cu cei ce prăznuiesc acolo duhovniceşte, cântând cunoştinţa celor negrăite cu glasurile netăcute ale minţii. Şi mă iartă pe mine, Hristoase, că îndrăznesc, la porunca slujitorilor Tăi celor învredniciţi, ceea ce este peste puterea mea.

Luminează cugetarea mea neluminată spre înţelegerea locului de faţă, ca să fii şi mai mult slăvit, ca unul ce dai orbilor vedere şi faci limba gângavilor să grăiască cu claritate".

Alături de introducerea la întreaga lucrare, această rugăciune reprezintă o sinteză cuprinzătoare a tot ceea ce înseamnă raportarea Sfântului Maxim la cuvântul scripturistic, a ceea ce reprezintă acesta pentru el şi a modului în care se poate apropia de înţelegerea acestuia.

Rugăciunea exprimă înainte de toate starea de smerenie: „Şi mă iartă pe mine, Hristoase, că îndrăznesc, la porunca slujitorilor Tăi celor învredniciţi, ceea ce este peste puterea mea", „luminează cugetarea mea neluminată ... ca unul ce dai orbilor vedere şi faci limba gângavilor să grăiască cu claritate". In această stare, cu conştiinţa că singur nu poate ajunge la înţelegerea cuvintelor Scripturii, invocă venirea lui Dumnezeu Cuvântul pentru a-l însoţi în demersul său exegetic: „Vino, prea- slăvite Cuvinte al lui Dumnezeu ... Ia-ne de mâna dreaptă, adică de puterea minţii noastre, şi ne călăuzeşte pe calea poruncilor Tale". Sfântul Maxim cere Cuvântului lui Dumnezeu să-l ducă „la locul cortului Tău cel minunat, până înăuntrul casei lui Dumnezeu ..., la locul negrăit al ospăţului Tău şi să ne ospătăm împreună cu cei ce prăznuiesc acolo duhovniceşte", ceea ce s-ar traduce prin aceea că dorinţa lui este de a fi părtaş prezenţei dumnezeieşti, de a se împărtăşi direct de realitatea dumnezeiască, pentru ca prin mijlocirea experienţei directe să ajungă la înţelegerea celor scrise despre Dumnezeu sau a celor spuse de Acesta.

Rugăciunea transformă actul exegetic într-un act de comuniune cu Dumnezeu, dând consistenţă relaţiei dintre exeget şi Dumnezeu. Pe parcursul eforturilor sale exegetice Sfântul Maxim recurge permanent la rugăciune, ca o reacţie firească în faţa adâncului de nepătruns al înţelesurilor duhovniceşti ale cuvintelor Scripturii.

Preot prof. dr. Constantin Coman

Erminia Duhului, Editura Bizantina

Cumpara cartea "Erminia Duhului"

 

Pe aceeaşi temă

04 Iunie 2018

Vizualizari: 886

Voteaza:

Rugaciunea ca premisa a erminiei biblice 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Despre Maica Domnului si sfinti
Despre Maica Domnului si sfinti Cuvintele Sfântului Nectarie sunt ­descoperire a învățăturii celei adevărate și ­drept‑slăvitoare și, totodată, izvod de rugăciune necontenită, înăl­țân­du‑ne inimile și cugetele la Dumnezeu spre a primi vindecare, luminare și întărire.  15.00 Lei
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos Sfântul Munte se aseamănă unui stup. Așa cum în acesta există cuiburi de albine, tot astfel şi în Athos – multe chilii monahale. Şi, precum în stup fără încetare zumzăie albinele, tot la fel şi în Athos monahii, ziua şi noaptea, rostesc psalmi şi imnuri 45.00 Lei
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos Cu adevărat, Iuliana a dobândit puteri suprafirești prin harul lui Dumnezeu. A biruit legile firii, a rămas nevătămată de foc și de plumbul topit, a fost tămăduită în chip minunat după ce chinuri înfricoșătoare i‑au mutilat trupul. A cucerit inimile 15.86 Lei
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul Scrierile și tradiția ascetică ne sunt necesare și nouă, celor ce suntem „în lume”. Se poate ca monahii și monahiile să aprofundeze viața duhovnicească în cele mai mici amănunte și să se dedice cu totul acestei lupte, dar și noi, cei „din lume”, avem 22.00 Lei
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine În această culegere veți găsi ­reunite 101 pilde despre ru­gă­ciu­ne, despre țelul și sensul vieții, de­spre dragoste și îndreptarea vieții noastre - un adevărat tezaur de mărturii minunate ce adeveresc puterea adu­că­toare de sfințenie a nevoinței 13.00 Lei
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX Tâlcuirea la Apocalipsă a Sfântului Ermoghen este o neprețuită călăuză către Lumină și Adevăr, căci, prin cuvinte puține și limpezi, ni se deschide fiecăruia drum către noima adâncă și lucrătoare a cuvintelor grăite de 34.00 Lei
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului „Eu sunt gângav și, vai, slab cu mintea când vreau să vorbesc despre Preasfânta Maică a lui Dumnezeu... Dacă fiecare atom al meu ar începe să grăiască în graiul heruvimilor și serafimilor, nici pe de-aproape n-aș putea să o 33.83 Lei
Din vistieria inimii mele
Din vistieria inimii mele Cartea aceasta este pregătită anume pentru tine. Din clipa în care o vei citi, ea nu va mai fi numai a mea, ci va fi și a ta.. Cele din "vistieria inimii mele" vor intra și în "vistieria inimii tale"... 50.74 Lei
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian În cuprinsul acestei cărți, totul este natural, totul este lin și liniștit; totul este în carte cum a fost în realitate. Pe parcursul expunerii mele, am vibrat adeseori, împreună cu cei ce esrau de față, la înregistrare. În cuprinsul acestei cărți, am dat 50.74 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact